Vitamine D te kort. Wat te doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Vitamine D te kort. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 16:14

Hoi allemaal,

Twee weken geleden ben ik bij de reumatoloog geweest omdat ik veel pijn heb in mijn lichaam.

Vandaag de uitslag gekregen en gezien mijn klachten is het Fibromyalgie maar uit de uitslag kwam ook dat mijn vitamine D te laag is. Namelijk een score van 31.

De reumatoloog vertelde mij dat ik hiervoor gewoon bij een drogist pilletjes kon halen. Toen ik dit verhaal vertelde aan iemand anders zei zij direct dat ik hier voor echt goede pilletjes moet hebben via de huisarts.

Kan iemand mij tips geven? Ik moet sowieso donderdag naar de huisarts om een feedback te geven over mijn bezoek aan de reumatoloog. Als tabletten via de huisarts beter zijn dan ga ik nu natuurlijk niet wat kopen bij de drogist.

secricible

Re: Vitamine D te kort. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:17

vitamine D tabletten van de drogist zijn prima.
Het probleem is alleen dat als je waarde zo laag zijn je het bijna niet omhoog krijgt met het pilletje van de drogist. Die "overwaarde" is zo minimaal dat je het tekort bijna niet bijslikt. De huisarts kan dan een tijdelijk supplement geven om het tekort op te voeren, de tabletjes van de drogist kun je dan gebruiken om het op peil te houden.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:29

Daglicht. Zoek zodra het droog is de buitenlucht op :)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:32

ynskek schreef:

Dat klinkt leuk, maar gaat bij een tekort waarschijnlijk niet voldoende helpen.

TS, ik zou zeker even met je huisarts overleggen. De pillen van de drogist werken over het algemeen niet voldoende om een tekort weg te werken, ze helpen alleen om je waarde te behouden. Huisartsen kunnen ampullen of tabletten voorschrijven met meer werkzame stof er in. Later zou je dan over kunnen stappen naar tabletjes van de drogist om je waardes op peil te houden.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:37

ynskek schreef:

Leuk bedacht, maar dat werkt niet. Zonkracht moet minimaal 3 zijn wil je vitamine d aanmaken. Vandaag is de uv index 0,5 gemeten in de Bilt. Is het onbewolkt zou het vandaag ongeveer 2,3 zijn. Nog steeds niet genoeg om vitamine d aan te maken dus.

Pilletjes van de drogist kan werken, hoge dosering en meer dan de aanbevolen hoeveelheid innemen. In het vitamine d topic staat een formule.

Niet iedereen neemt trouwens de pilletjes van de drogist goed op, dus is verstandig om te laten controleren na een paar maanden

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:06

Ik heb ook een vit D tekort, eerst een stootkuur van de huisarts gekregen 5 weken 25000 eenheden per week.
Daarna nog 12 weken, nog 4 te gaan rode capsules, ook via huisarts.

Huisarts gaf bij mij aan dat supplementen van de drogist niet altijd voldoende zijn om het tekort op te heffen.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:09

Ik heb ook een vitamine D tekort gehad en kreeg toen van de huisarts een stootkuur. Daar zit meer werkzame stof in dan de tabletten van de drogist.
Toen die op was, ben ik vitamine D van Holland&Barret gaan gebruiken en deze slik ik nog steeds dagelijks.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 17:10

En hoe voelen jullie je nu? :)

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:28

Petrichor schreef:
En hoe voelen jullie je nu? :)

Goed :D

In verband met mijn zwangerschap moest ik bloed laten afnemen en heb toen ook mijn vitamine D laten controleren. Ik zit nu op een normale waarde.
Blijf wel gewoon de tabletten slikken, kan in dit land met zo weinig zonuren nooit kwaad :)

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:43

Ik was heel vaak heel duizelig, ook te lage vit. D. Ik heb toen ergens uitgerekend hoeveel ug ik per dag moest en heb dat genomen ipv het advies van de huisarts. Zat op meer dan 100 wat nodig was met mijn "tekort" en ik moest van de HA 20 per keer :') Dus zou even goed overleggen met je huisarts hoeveel je nodig hebt.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:46

Ik merk geen verschil, maar het was dan ook veel te laag en is nog steeds te laag :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:53

Ik heb ook niet het idee dat ik verschil merk, heb eerst ampullen gehad en daarna moest ik pilletjes blijven slikken, misschien zou ik het nog eens moeten laten testen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:57

Ik kreeg toendertijd pilletjes van 800 eenheden, daarmee kreeg ik mijn waardes niet omhoog.

Tot ik deze formule tegenkwam.
Formule:
40 x (100-waarde) x je gewicht
Deze uitkomst deel je door 6.
En de uitkomst hiervan deel je door 7. Dan heb je de dagwaarde.

Moest elke dag 10.000 eenheden bijslikken. En toen ging die rap omhoog.

En ik gebruik capsules op oliebasis.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 18:01

Vitamine D is een vetoplosbare vitamine, een gewoon pilletje gaat je minder goed helpen dan een capsule op oliebasis of druppels in olie.
Je kunt zeker 5000 ie per dag nemen of 1000 ie per 10 kg lichaamsgewicht, om je waarde omhoog te brengen.
Zonlicht is nu nog niet sterk genoeg en gaat ook niet helpen wanneer je je insmeert met een hoge factor zonnebrandcrème.
Een waarde rond de 100-150 is prima, laat na een maand of 3 nog eens prikken.
Daarnaast is het aan te raden om dagelijks 200 mcg vitamine K2 mk7 te slikken, tenzij je bloedverdunners gebruikt.
Dit zorgt voor een goede calciumhuishouding die door de inname van vit D verstoord kan raken.
Ook magnesium helpt bij een betere werking van vit D
Is je vit B12 ook gecontroleerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 18:08

Vriendin van me had ook een extreem lage waarde, rond de 30 ook, stootkuur en een hele rits pillen en binnen een week waren een groot deel van haar klachten al verdwenen.. Vreemd dat jouw arts je gewoon naar de drogist verwijst.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 18:16

Er loopt een topic, vit D lotgenoten.

Voorheen ook weleens dat mijn reumatoloog zei; koop maar wat vit D, dus toen gedaan, maar was daarna een tijdje oke.

Nu verhuisd, nieuwe reumatoloog en las dat topic. Toch weer eens laten prikken omdat ik Humira spuit en ook erg veel last heb van restless legs ondanks Magnesium etc.
Voorheen erge ijzer problemen, maar die zijn wel opgelost.

Ik had een waarde van 19 enkele weken terug en hij heeft 5600ie voorgeschreven eens per week. Nu met rekensom uit dat topic uitgerekend en is helemaal niet voldoende, dus moet even naar de huisarts of de reumaconsulente eens bellen.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 18:16

Ik heb vorig jaar van mijn huisarts wel Vitamine D gekregen, hoe hoog dat was weet ik niet.
Mijn BSE (ontstekingswaarde) was vorig jaar wel heel hoog tussen de 31 & 39... :=

En ik hoefde bij de pilletjes van de huisarts maar 1x per week slikken....wat ik er van over heb gehouden geen idee.

Als tip kreeg ik vooral om met je gezicht & handen sowieso in het licht te houden, dus geen handschoenen aantrekken.

Ik heb mezelf ook laten testen voor Fibromyalgie en dat heb ik dus niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 18:20

Vragen om een kuur vitD cura , 25000 , krijg je ze niet? Zelf bestellen bij Viata.be .

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 21:59

Nog een vraagje, mijn waardes zijn dus 31. Nu deed de reumatoloog alsof dat allemaal best nog wel mee viel en dat deze percentages waarschijnlijk niks of een heel klein beetje bijdragen aan mijn klachten. Toen hoorde ik van die vrouw die ik sprak dat 31 toch wel echt heel erg laag is en dat je er zeker wat aan moet doen.

Is 31 dan echt wel heel laag of valt dat allemaal nog wel mee?

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:16

Dat is wel heel laag. Normale waardes liggen tussen de 80 en 100, al zijn er ouderwetse artsen die 50 tot 100 beweren. Ik had zelf 27, ben al een poos bezig met wekelijkse capsules (op recept) en heb ook een stootkuur gehad.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:19

De gezondheidsraad adviseerde een aantal jaren geleden dat de waarde boven de 30nmol/L moet zijn. Experts zeggen de laatste jaren steeds vaker dat boven de 50 noodzakelijk is. Een waarde van rond de 80 wordt als ideaal gezien.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 01:53

Petrichor schreef:
Nog een vraagje, mijn waardes zijn dus 31. Nu deed de reumatoloog alsof dat allemaal best nog wel mee viel en dat deze percentages waarschijnlijk niks of een heel klein beetje bijdragen aan mijn klachten. Toen hoorde ik van die vrouw die ik sprak dat 31 toch wel echt heel erg laag is en dat je er zeker wat aan moet doen.

Is 31 dan echt wel heel laag of valt dat allemaal nog wel mee?

Mijn nieuwe reumatoloog vond 19 niet eens heel schokkend. Ik krijg ook veel te weinig, 5600ie pw.

Wat zijn de klachten gemiddeld van mensen als ze laag zitten? Ik heb natuurlijk ook auto immuun ziekte's en heb dingen geaccepteerd of als; het hoort erbij.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 02:09

Mijn vit D zat begin 2018 op 11, dan zit je op echt minder fijne waarden met een hoop complicaties.
Dat heeft ook wat moeite (eerst infuus en later 100.000 ie per week voor 4 maand) gekost om op peil te krijgen en sinds het weer op peil is slik ik in de zonnige maanden 5000 ie per week bij en in de wintermaanden 10.000 ie per week bij. Laatste keer prikken zat die op 97

31 valt nog wel mee, het is laag, maar niet onoverkomelijk en binnen 2 maandjes weer goed te krijgen. Stootkuur kan helpen, maar als je HA daar niet aan mee werkt, kun je via internet ook prima aan 10.000 ie capsules komen.

snoopydogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 08:08

ik heb ook vitamine d kort en ook laag zit op 20 krijg van de huissarts een vitamine boost
ze zei dat normaal was tussen 80 en 100

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:54

Als je voor vitamine D tabletten gaat, ga dan voor capsules op oliebasis. Ik bestel ze gewoon bij de body & fit shop a 3000 IU (IE) per tablet. Daarmee heb ik mijn D3 van ergens in de 40 naar ruim boven de 100 gekregen. Grenswaarden liggen, een beetje afhankelijk van je arts en/of je gezondheidsstatus, tussen de 50 en 100 (oude stijl, zeg maar) of 80 en 100.

Mijn MDL-arts hanteert bij coeliakie (glutenintolerantie) een ondergrens van 80, maar ivm mijn MS is het weer beter on tussen de 100-150 te zitten.

Wat betreft vitamine D uit zonlicht, daarvoor is minimaal zonkracht 3 nodig en van pakweg oktober t/m maart halen we dat in Nederland niet. Er wordt wel eens gezegd dat je als richtlijn kunt gebruiken dat als je schaduw langer is dan je lichaam, de zon krachtige genoeg is om vitamine D aan te maken. Dan zou pakweg 15-30 minuten met blote armen en ontbloot hoofd in de zon genoeg zijn om de maximaal haalbare hoeveelheid vit D aan te maken.

Verbrand je snel en moet je je gelijk goed insmeren, dan heb je meer tijd nodig om vitamine D aan te maken in het zonnetje.

Bij een flink tekort zou ik aanraden bij de huisarts een stootkuur te vragen en daarna verder te gaan met vit D op oliebasis. Ik slik in de zonkrachtarme maanden dagelijks 3000 IU en in de andere maanden 3-4 keer per week 3000 IU en daarmee blijf ik nu op peil.

Laat de waarde na een tijdje nog eens controleren, want sommige mensen nemen vit D uit voeding niet goed op en dan blijf je een tekort houden, ondanks bij slikken. Stijgt het wel, maar erg langzaam, dan ook even overleggen met je huisarts.