Spalkje gaat elke keer los

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Photograph

Spalkje gaat elke keer los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 22:09

Beste Bokkers,

Mijn beugel is er bijna een jaar geleden uit gegaan. Ik ben met een scheef gehemelte geboren dus duurde het erg lang om ze recht te krijgen. Nu staan ze recht. Ik heb een spalkje en ene nachtbeugel. Mijn spalkje is al 3 keer op verschillende plekken los gegaan. Ik heb er eigenlijk geen vertrouwen meer in dus, dat die vast blijft zitten. Ik draag daarom nog bijna elke nacht mijn nachtbeugel. Maar nu is vandaag weer voor de zoveelste keer me spalkje los geraakt op dezelfde plek. Ik wordt er gewoon zo moe van dat ik erover nadenk me spalkje eruit te halen en me nachtbeugel gewoon altijd te dragen.

Wat zouden jullie doen?

Sheran

Re: Spalkje gaat elke keer los

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:10

Ik had hetzelfde, de mijne is er toen gewoon door de ortho uitgehaald. Tanden staan nu weer een beetje scheef maar niet te vergelijken met vroeger. Onder dus geen spakje meer, boven nog wel.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:11

Ik heb al 8 jaar dat spalkje, 3 keer los gegaan. Laat je hem bij de orthodontist vast zetten of tandarts? Sinds ik de laatste x bij mijn nieuwe tandarts ben geweest is hij nooit meer los gegaan.

Ik zou hem er niet weg balen trouwen. Een jaar is echt nog kort meerdere keren in mijn omgeving gezien dat tanden weer scheef gaan zonder spalkje.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:17

Spalkje raakt bij mij ook wel los hoor. Dat lijm slijt gewoon ofzo.
De tandarts houdt het bij mij in de gaten en vult aan waar nodig :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:24

Ik heb al bijna 16 jaar spalkjes en die zijn nog nooit los gegaan...
Ik zou naar een andere ortho gaan... Zeker in jouw geval is het best een grote kans dat de boel onder spanning staat lijkt me?

Het is niet echt lijm trouwens, het is gewoon composiet, hetzelfde spul waarmee gaatjes worden gevuld.

Wel vorig jaar een stukje er af laten halen i.v.m. wortelkanaalbehandeling in een voortand :( Maar dat heeft geen problemen opgeleverd... Denk dat het na 16 jaar ook redelijk 'gezet' is... Maar ik wil niet vrijwillig van mijn spalkjes af :n

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:25

Zo herkenbaar, mijn spalk ging gemiddeld ook iets van 5 keer per jaar kapot, om gek van te worden, inmiddels is er een hele dikke laag "lijm" overheen gegooid volgens mij :') had in mijn eerste traject een nachtbeugel, maar op een gegeven moment worden dat soort dingen gewoon echt hinderlijk, heb je een nieuwe date bijvoorbeeld, lekker daar slapen, moet je zo'n vies ding mee, of op vakantie, vergeet je het weer. Nee ik zou toch echt de spalk laten zitten.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:11

Ik kon ook geen spalkje omdat ik te diep in bijt, dus ik beet het spalkje er steeds af, verder niet zoveel aan te doen volgens mij.
Nachtbeugel was de andere optie. Heb ik me niet aan gehouden, nu staan mijn tanden weer scheef. :+

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:23

Heb je gevraagd aan je ortho waarom je spalkje er telkens af gaat?

Als je ortho niet weet waarom je spalkje telkens breekt zou ik hem niet opnieuw laten zetten maar braaf je nachtbeugel blijven dragen. Dit moet je dan wel je hele leven blijven doen, aangezien je tanden en kiezen je leven lang heel lichtjes naar voren blijven schuiven en in hun oude stand terug willen...

Als je ortho wel kan zeggen wat de oorzaak is (zoals een diepe beet) kan je vragen of hij/zij denkt dat het spalkje zo te plaatsen is dat het probleem voorkomen kan worden. Dan heb je een reëel beeld wat je kan verwachten en kun je er dan nog voor kiezen het spalkje wel of niet te nemen.

xVera94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:34

Ik heb hetzelfde gehad. Tig keer opnieuw vast laten zetten (zowel door tandarts als ortho, helaas zei de ortho niets over mogelijke oorzaken...) en iedere keer binnen een maand weer los aan dezelfde kant -> ik beet hem meestal per ongeluk los.
Uiteindelijk in samenspraak met tandarts aan die kant los laten zitten. Toch ging hij op een gegeven moment eruit en toen begon binnen no time 1 tand zijn eigen leven te leiden.

Hierop zelf besloten opnieuw onder te beugelen. Mijn tanden staan nu mooier dan na de 1e keer beugelen en blijkbaar ook beter/passender bij mijn kaak/bovengebit, want het spalkje wat nadien is geplaatst is niet meer losgegaan (inmiddels 2 jaar geleden).

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:35

Mijn spalk gaat ook snel boven los omdat ik tanden knars. Gaat minstens 1 a 2 keer per jaar los. Onder nog maar 1 keer los gegaan in 12 jaar.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:43

Mijn spalkje is na 16 jaar los gegaan en ik heb geen nieuwe laten plaatsen. Dacht dat het wel op zijn plek zou blijven.
Niet dus... Na een maand al zo scheef dat ik geen nut meer zag in een spalkje. En nu een half jaar later staan mijn tanden weer net zo scheef als voor de beugel.
Ben nu weer aan het sparen voor een beugel.
Zo'n spijt van, ik kan je dus alleen maar aanraden om gewoon weer terug te gaan.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:45

horsier schreef:
Mijn spalkje is na 16 jaar los gegaan en ik heb geen nieuwe laten plaatsen. Dacht dat het wel op zijn plek zou blijven.
Niet dus... Na een maand al zo scheef dat ik geen nut meer zag in een spalkje. En nu een half jaar later staan mijn tanden weer net zo scheef als voor de beugel.
Ben nu weer aan het sparen voor een beugel.
Zo'n spijt van, ik kan je dus alleen maar aanraden om gewoon weer terug te gaan.

:oo Wat erg voor je! :(:)

TS: Hop, plaatsen dus!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 08:17

Hier hetzelfde gehad. Uiteindelijk de spalk eruit laten halen en een nieuwe nachtbeugel laten aanmeten, hij lijkt op de Invisalign. Zit erg strak maar dat moet natuurlijk ook anders schuift alles weer. Blijft keurig op zijn plek en ik ben zo blij dat ik van die spalk af ben!

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 08:31

Wordt ook echt strontchagrijnig van die spalk eerlijk gezegd, de hele tijd bang zijn met het eten dat die weer los schiet. En ook de kosten die er nog bij komen

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 09:48

Knars je geen tanden snachts? Bij mij is dit probleem helemaal opgelost door een anti-knars bitje snachts.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 09:49

Nee, ik draag me nachtbeugel ‘s nachts

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 20:39

Ik heb ook een benedenspalkje, die zit nu ook weer los van 3 tanden. Bij mij gebeurt dat door crackers en pinda's eten.

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 20:54

Mijn spalkje aan de bovenkant is ondertussen ook al meerdere keren losgeraakt. Nu hebben ze aan een kant er een stukje afgehaald omdat hij aan die kant het vaakst los was geraakt. Bij mij komt het waarschijnlijk door toch nog een kleine overbeet ondanks blok en slotjesbeugel. Bij mij is er niks verschoven ondanks dat ik nu dus een stukje van de spalk mis.

Ik zou je ook aanraden om even verder te vragen. Verschillende mensen die ik ken hebben toch veel spijt dat ze zijn overgestapt naar een nachtbeugel omdat je echt niet altijd consequent bent met het dragen hiervan...

Succes ermee!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:31

Hier was mijn spalkje ook eens losgekomen door het knarsetanden en mijn tand is op die plaats meteen gaan draaien..
Dus ik heb een 2de keer een beugel nodig gehad -O-
Een bitje voor het knarsen doe ik steeds uit tijdens mijn slaap :') dus een nachtbeugel zou sowieso geen optie zijn voor me. Maar zijn die enkele uren per nacht voldoende om het 'schuiven' tegen te gaan?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:43

Dat ligt eraan hoelang je slaapt. :D
Bij mij blijft het keurig op zijn plek in ieder geval.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:04

Moeten ze dat niet kosteloos vervangen als het binnen zo'n korte termijn elke keer losschiet? Heb je je verstandkiezen nog die nu toevallig doorkomen? Kunnen ook veel druk geven op je gebit.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:17

Misschien bij een andere ortho/tandarts een nieuwe laten plaatsen? Mijne zitten er na 5 jaar nog steeds muurvast in.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:35

Mijn ervaring is dat spalkjes los gaan als er extreme kracht op komt te staan. Dat verklaart gelijke waarom het draadje altijd los gaat bij dezelfde tand. Het is dus zinvol een ortho daar ff verder naar te laten kijken, en vooral verder gaan met een draadje achter je tanden!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:51

Ik beet op mijn spalk. Doordat ik ouder werd, werd mijn beet dieper en kwamen mijn ondergaanden tegen de spalk van mijn boventanden. Ik beet hem dus zelf stuk elke keer.
Nu een nachtbeugel, een retainer en dat werkt heel goed. Als ik hem een dag niet gedragen heb, of nacht dan, dan merk ik het meteen en zit hij strakker. Het werkt dus wel echt.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:52

Bijt je op je spalkje?