paniek en psychoses

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

paniek en psychoses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 20:17

Helaas is mijn vader in paniek geraakt, ik noem t psychose, hulpverleners geven er geen term aan.

Om een lang verhaal kort te maken, hij is op straat gevonden, snachts, en ik ben door de politie gebeld. Ik heb 112 gebeld, hij verstijfde helemaal, ik dacht dat hij een hartaanval had. Na 6 dagen ziekenhuis, is hij in zijn psychose, het ziekenhuis uitgezet. Dikke paniek natuurlijk. Ik heb ongeveer 10 keer om rustgevende medicatie gevraagd, die we niet kregen, want de bijwerking, kans op vallen, is ernstig.

Ik heb hem dus thuis moeten afleveren, met 2 maal daags thuiszorg voor een medische handeling. Maar als hij zo in de war is, doet hij de deur niet open. De huisarts is langs geweest en schreef wel oxazepam voor. Thuiszorg is geinstrueerd om pillen te geven, maar geven hem de oxazepam weer niet. Ik heb de pillen geteld in t doosje en er was nauwelijks iets uit.

Ik ga zo naar hem toe, belde hem op, om dat te zeggen. Hij was weer volkomen de weg kwijt. Kon niet praten, alleen maar hard JA zeggen als ik zei dat we zo kwamen. We gaan ook weer weg als ik de koelkast heb gevuld, en de tv heb gerepareerd, bed heb verschoond, koffie heb gezet en de ergste zooi aan kant.
Ik wil zo graag dat hij wordt opgenomen. Vrijdagavond had ik de huisartsenpost aan de lijn, de thuiszorg had hen gebeld, en ze wilden dat we langsgingen. Het is een half uur rijden voor me. Ik heb de hele week al in t ziekenhuis gezeten, gestreden, uitgelegd, gerustgesteld, kleding gekocht, etc. Mijn man is gegaan en toen ging t wel met hem. Eigenlijk wordt er alleen actie ondernomen in acute situaties, Zorgen maken, angstige buren, berichten over messen, telt niet mee.

Ik heb 30 jaar in de hulpverlening gewerkt, werk nu met paarden, en ben zo boos, zo verdrietig wat er allemaal gebeurd. Ik ken de weg en krijg t evengoed niet voor elkaar om de juiste hulp te krijgen. Laat staan dat er iemand naar mij of mijn man omkijkt.

Als je dit herkent, wat heb jij gedaan om iemand opgenomen te krijgen?

Blue_flower

Re: paniek en psychoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:21

Ik heb mij niet heel erg verdiept in de nieuwe gedwongen zorg wet. Is pas net in te gaan, maar mogelijk is het nog niet ingrijpen in de vorm van opname een gevolg van de nieuwe wet?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:23

Toen mijn moeder een keer midden in de nacht op straat werd gevonden vanwege dementie en niet meer weten wie ze was en waar ze woonde, zat ze binnen 3 dagen op een spoedplek in een verpleegtehuis. Maar dat is een aantal jaren geleden. Ik heb daar weinig voor hoeven doen, denk dat de huisarts niet blij was dat ze midden in de nacht uit bed werd gebeld en dat die aan wat touwtjes heeft getrokken. Mijn moeder had toen al een indicatie en stond op de wachtlijst.

Praktische dingen:
Indicatiestelling vragen/regelen. Zonder (de hoogste) indicatie kom je sowieso nergens binnen.
Voor nu voor de thuiszorg: sleutelkastje laten monteren, dan kunnen ze in ieder geval altijd naar binnen.

Vraag: is het geen dementie? Want dat kan ook gepaard gaan met paniekaanvallen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 24-02-20 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:23

Jij kunt als volwassene dochter toch via de rechter gedwongen opname regelen? Wel vreemd dat hij met psychose niet word opgenomen .

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 20:25

Hij wil graag geholpen worden, dwang is niet nodig.

Nee, beslist geen dementie. Hij is bekend met angststoornissen, het is nu alleen uit de hand gelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:26

Wat verschrikkelijk naar om mee te maken. :(:)

Ik denk dat het probleem bij jouw vader mogelijk is dat hij geen diagnose heeft gekregen. Jij noemt het psychose, de hulpverleners geven er geen term aan. Hij kan dus een psychische aandoening hebben, maar bijvoorbeeld ook psychotisch zijn vanuit een hersenletsel, verkeerde reactie op medicatie of alleen al vochttekort. Wat betekent dat een psychiatrische afdeling kan zeggen dat het vast lichamelijk is en hij dus niet bij hun voor een bed in aanmerking komt, en dat een 'lichamelijke' afdeling hetzelfde andersom zegt.
Waar zou je willen dat hij opgenomen wordt? In de psychiatrische geriatrie, acute psychiatrie, een verzorgingstehuis of iets anders?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 20:29

xyzutu2 schreef:
Wat verschrikkelijk naar om mee te maken. :(:)

Ik denk dat het probleem bij jouw vader mogelijk is dat hij geen diagnose heeft gekregen. Jij noemt het psychose, de hulpverleners geven er geen term aan. Hij kan dus een psychische aandoening hebben, maar bijvoorbeeld ook psychotisch zijn vanuit een hersenletsel, verkeerde reactie op medicatie of alleen al vochttekort. Wat betekent dat een psychiatrische afdeling kan zeggen dat het vast lichamelijk is en hij dus niet bij hun voor een bed in aanmerking komt, en dat een 'lichamelijke' afdeling hetzelfde andersom zegt.
Waar zou je willen dat hij opgenomen wordt? In de psychiatrische geriatrie, acute psychiatrie, een verzorgingstehuis of iets anders?

Ik heb in t ziekenhuis 10 keer gevraagd om een psychiater, om hulp op de PAAZ. Werd genegeerd.

Hij is 77 jaar, en volkomen de weg kwijt, wilde nu ook dat we het slot gingen vervangen. Daarvoor allemaal coomplottheorieen als microfoontjes en samenspannen. Ik ga morgen de huisarts bellen, of zometeen de spoed. Dit is voor niemand vol te houden. Nu mijn man wakker schudden en gaan.

Bedankt voor de reacties, doet me goed!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:30

Wat sneu voor je vader.
En erg voor jou en je man.

Is je vader al bij een psychiater geweest?
Wellicht kan die een diagnose stellen en dan met de huisarts een plek regelen in een psychiatrisch ziekenhuis.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:31

Probeer de aanvallen/psychoses te filmen, mocht een arts dan tijdens een consult constateren dat er niets aan de hand is, omdat er op dat moment niets/weinig aan de hand is, dan kun je de filmpjes laten zien.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:36

In onze regio kun je via de dienstdoende huisarts contact laten zoeken met de crisis dienst. Meestal komt eerst de huisarts langs en als die het nodig vind, sturen ze de crisis dienst ggz langs.
Als je vader al bekend is met psychische klachten, vooral aangeven met bellen.
Het kan maar zo uren duren voordat dit allemaal in gang is gezet. Probleem is dat door alle bezuinigingen er weinig acute plekken beschikbaar zijn. Ontzettend frustrerend en heftig allemaal, veel sterkte

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:41

Wat vreselijk! Inderdaad ontzettend rot voor zowel jou als je vader..
Zoals Ibbel zegt: probeer het te filmen! Dan wordt de ernst hopelijk wat duidelijker en hebben ze niet de kans om het te bagatalliseren.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:44

Als hij geholpen wil worden is de weg gewoon via de huisarts. Wat vond die van de situatie eerder deze week?

Wanneer je je zorgen maakt kun je door de nieuwe wet een bezorgdheidsmelding doen. De andere optie is dat je vader zelf naar zijn eigen psychiater gaat ( ik neem aan als je zegt dat er al langer sprake is van angst stoornis dat hij in beeld is) en de situatie bespreekt.

Een opname is om een crisis af te wenden en doe je bij een angststoornis niet graag. Instellen op medicatie kan ook thuis en vergroot de angst niet.

In geval van een crisis kan je de hap bellen, maar gezien hij vorige week in het ziekenhuis is geweest is de kans dat die iets doen klein.

77 en een eerste psychose is trouwens ook niet heel aannemelijk, heeft hij het eerder gehad en daar toen ook medicatie voor gebruikt?
Zo niet zou ik t meer in dementie zoeken ( dat kan op psychose lijken) . Of wellicht een delier? Heeft ie pijn bij het plassen toevallig?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:11

Ik weet geen oplossing maar wil je wel veel sterkte wensen!!

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:15

Ik denk dat de belangrijkste taak hier bij de eigen huisarts ligt en die zou ik morgen gelijk in alle vroegte bellen. Die moet hem aanmelden bij de GGZ als hij somatisch is vrijgegeven. De GGZ is daarna degene die een beoordeling moeten gaan doen. Schrijf duidelijk op wat hij letterlijk zegt en doet. Soort van dagboekje bijhouden.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:19

Jeetje wat heftig TS veel sterkte voor je vader en ook voor jou!

Waardeloos is dat soort hulp tegenwoordig. Instanties wachten vaak te lang als het kwaad als is geschiet of als iemand nog net niet dood langs de kant van de weg ligt bij wijze van. Ik denk dat je gewoon steeds moet blijven bellen en aandringen. Er zijn veel wachtlijsten dat is ook weer zo iets waardoor dat soort zorg waardeloos is geworden.

Eerste stap is naar de huisarts gaan die kan een verwijsbrief maken voor de psycholoog/psychiater enz. Wat soms nog werkt is de symptomen of klachten wat overdrijven zodat ze het sneller serieus nemen. Dan kan je vader zich aanmelden ( of jij) bij een psycholoog. De psycholoog kan vervolgens dacht ik nog wel vaststellen als er een opname plaats moet vinden.

Wat een lastige en vermoeiende strijd ook voor jou.... Veel succes en sterkte gewenst en hopelijk krijgt je vader de hulp die hij nodig is.

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:58

Heeft je vader een psychiater, gezien hij bekend is met angststoornissen? Zo niet, zou ik proberen een intake te regelen in een ziekenhuis via de huisarts. Soms kan dat op korte termijn. Zelf zat ik binnen drie dagen in een universitair ziekenhuis toen de nood aan de man was. Dan zijn de lijntjes voor goede medicatie en een opname vaak veel korter.

Succes en veel sterkte!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:14

Heel veel sterkte!

(Ik herken de situatie en in mijn ervaring was het telkens gokken of je er goed aan deed om stampij te maken of juist beleefd en meedenkend te zijn. Tien keer vragen om een psychiater is "belachelijk", maar wellicht was er gewoon geen psychiater present.)

De tip van Ibbel om filmpjes te maken kan goed werken!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:15

smurffie schreef:
Een opname is om een crisis af te wenden en doe je bij een angststoornis niet graag. Instellen op medicatie kan ook thuis en vergroot de angst niet.

Maar dan moet je er dus wel zeker van zijn dat de persoon z'n medicatie op het juiste moment en op de goede manier in neemt. En met psychoses kan je het nooit zeker weten aangezien er geen zicht op is.
Mijn buurman was psychotisch en nam zeker weten zijn medicatie niet goed in. Ik zat jaren tussen het gegil en geschreeuw. Helaas is het zo triest met de GGZ dat deze mensen niet goed worden geholpen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:19

purny schreef:
smurffie schreef:

Maar dan moet je er dus wel zeker van zijn dat de persoon z'n medicatie op het juiste moment en op de goede manier in neemt. En met psychoses kan je het nooit zeker weten aangezien er geen zicht op is.
Mijn buurman was psychotisch en nam zeker weten zijn medicatie niet goed in. Ik zat jaren tussen het gegil en geschreeuw. Helaas is het zo triest met de GGZ dat deze mensen niet goed worden geholpen.

Ik lees dat thuiszorg 2 keer per dag komt. Oxazepam was geheel niet de medicatie waar ik op doelde. Geef een weekje oxazepam standaard en hij heeft er een probleem bij.
Oxazepam is zo nodig voor de scherpe randjes symptoombestrijding, geen oplossing

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:21

smurffie schreef:

...heb je het topic gelezen? Er is niets mis met 'crisis willen afwenden', maar volgens mij is het nu crisis.

Zou ik het over mijzelf hebben: ik heb heftige ptss gehad en wilde nooit opgenomen worden. (En ook geen AD of valium.) In zijn algemeenheid vind ik dit statement hout snijden.

Maar tegen de tijd dat iemand midden in de nacht hulpeloos op straat zwerft vind ik het een ander verhaal worden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:24

Laatste optie zou zijn om bij overlast een melding te laten doen door de buren. Zodat er wel op een gegeven moment hulp of opname plaats kan vinden

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:24

Herkenbaar. Mijn moeder heeft alzheimer. Wordt bijna dagelijks door de politie thuisgebracht of bij mijn zusje. Staat bovenaan de lijst voor een plek voor opname. Vorige week was het crisis maar de crisis plek wilde niet opnemen. Allemaal drama

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:25

Komt sterk overeen met mijn de moeder, zij werd dement.
Vasculaire dementie in haar geval.

Het is mogelijk dat je vader op zijn leeftijd ook te maken krijgt met dementie.

De huisarts van mujn moeder kon er helemaal niets mee. Wij kregen uiteindelijk hulp van de regionale GGZ oirganisatie. Een geriater zette de hulp in gang. Uiteindelijk via het CIZ de juiste indicatie gekregen. Daarna volgde opname in een kleinschalige be s loten woonvorm voor dementen.

Het begin was moeilijk, zelfstandigheid opgeven is moeilijk. Maar algauw voelde mijn moeder er zich juist veilig en werd ze rustig. Wanen, achterdocht en complttheorien zijn eigenlijk verdwenen. Daar waar ze iedereen van de meest fantastische dingen beschuldigden en overal wat achter zocht. Zo vermoeiend voor haar. En inderdaad ook voor de familie. Ontzettend moeilijke periode is dat geweest.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:26

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:33

Janneke2 schreef:
smurffie schreef:

...heb je het topic gelezen? Er is niets mis met 'crisis willen afwenden', maar volgens mij is het nu crisis.

Zou ik het over mijzelf hebben: ik heb heftige ptss gehad en wilde nooit opgenomen worden. (En ook geen AD of valium.) In zijn algemeenheid vind ik dit statement hout snijden.

Maar tegen de tijd dat iemand midden in de nacht hulpeloos op straat zwerft vind ik het een ander verhaal worden.

... heb je de rest van mijn post gelezen? Een opname krijg je niet zo makkelijk. Ik geef realistisch aan wat er mogelijk is en welke stappen je dan moet nemen.
Zolang niet voldaan wordt aan de eisen dat iemand een levensbedreigende situatie voor zichzelf of een ander creëert is een opname, buiten werktijd, lastig. Zeker als de persoon zelf hulp accepteerd.