WMO huishoudelijke hulp klacht indienen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nickolay

WMO huishoudelijke hulp klacht indienen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 14:19

Ik heb sinds mei 2019 huishoudelijke hulp via de WMO.
In de papieren staat 3 uur per 2 weken. Nu is ze elke keer na 1,5 uur al weg.
Nu 14x geweest en nog nooit een evaluatie met het bedrijf gehad.
En dus ook al 14x 3 uur geschreven en maar 1,5 uur gewerkt.

Zelf kan ik nog bijna niets in huis (bijv de was en soms afwassen) Dus alles wat ze doet is erg fijn.
Nu zag ik in de map heel veel werkzaamheden staan die ze niet doet.
3 weken geleden heb ik dit met haar door genomen. (vond ik erg moeilijk, maar trots op mezelf dat ik het gedaan heb)
Vorige week woensdag was ze er weer en heeft ze 1 ding extra uit de map gedaan. Maar weer na 1,5 uur weg.

Vandaag heb ik het bedrijf waar ze van komt een email gestuurd, met daarin dat ik dit wil bespreken.
Ik probeerde ze al 2 dagen te bellen, maar zijn heel slecht bereikbaar. Dus dan maar via de email.

Als het goed is word ik maandag ochtend gebeld. De medewerkster staat woensdag weer ingepland bij mij.

Anoniem

Re: WMO huishoudelijke hulp klacht indienen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 14:21

Kan je niet om een andere vragen

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 14:24

[***] schreef:
Kan je niet om een andere vragen

Ik wacht even waar het bedrijf mee komt maandag.
Als er geen oplossing komt ga ik ook contact opnemen met de WMO

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 14:31

Gewoon een lijst maken met werkzaamheden en neerleggen en nooit de officiele werklijst voor akkoord aftekenen. Vertel haar ook duidelijk dat het nu klaar moet zijn, drie uur is drie uur en basta. Ga maar gewoon op je strepen staan, dan moet ze je maar een bitch vinden.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 14:38

Toevallig had ik gisteren de jaarlijkse evaluatie over de hulp (WMO). Ik ben gelukkig heel tevreden met haar. Heb 1,5 uur per week. Dat is natuurlijk veel te weinig voor wat er allemaal moet, maar zo blijft het wel leefbaar. Ik loop erg slecht en zij doet dus vooral de vloeren en het sanitair. De rest doe ik bij stukjes en beetjes naast mijn werk.

Ik hoorde gisteren dat de WMO van de gemeente samenwerkt met verschillende bureaus voor dit soort zorg. Ik moest dus ook aangeven of ik tevreden was met dit bureau (bereikbaarheid, klachtenafhandeling, etc). Nu heb ik nooit een klacht gehad, maar als er iets is, bijvoorbeeld dat een afspraak moet worden verzet, zijn ze goed bereikbaar.

Waarschijnlijk kun je bij jouw gemeente ook uit verschillende bureaus kiezen. Ik zou gewoon naar de wmo-afdeling van de gemeente bellen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 14:39

Ik zou het met haar bespreken. Moet toch niet gekker worden! Wat zegt ze er zelf van dat ze zo vroeg weg gaat? Dat ze klaar is? Ik zou haar gewoon zeggen dat je nog meer klussen voor haar hebt. Ik doe dit werk ook en 1,5 uur is echt weinig, dan kan ze nooit veel gedaan krijgen... En inderdaad niet aftekenen voor 3 uur!!!

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 14:40

bigone schreef:
Gewoon een lijst maken met werkzaamheden en neerleggen en nooit de officiele werklijst voor akkoord aftekenen. Vertel haar ook duidelijk dat het nu klaar moet zijn, drie uur is drie uur en basta. Ga maar gewoon op je strepen staan, dan moet ze je maar een bitch vinden.

Die lijst heb ik helaas wel afgetekend de afgelopen weken, maar ga ik vanaf nu niet meer doen.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 14:42

Hevonen schreef:
Toevallig had ik gisteren de jaarlijkse evaluatie over de hulp (WMO). Ik ben gelukkig heel tevreden met haar. Heb 1,5 uur per week. Dat is natuurlijk veel te weinig voor wat er allemaal moet, maar zo blijft het wel leefbaar. Ik loop erg slecht en zij doet dus vooral de vloeren en het sanitair. De rest doe ik bij stukjes en beetjes naast mijn werk.

Ik hoorde gisteren dat de WMO van de gemeente samenwerkt met verschillende bureaus voor dit soort zorg. Ik moest dus ook aangeven of ik tevreden was met dit bureau (bereikbaarheid, klachtenafhandeling, etc). Nu heb ik nooit een klacht gehad, maar als er iets is, bijvoorbeeld dat een afspraak moet worden verzet, zijn ze goed bereikbaar.

Waarschijnlijk kun je bij jouw gemeente ook uit verschillende bureaus kiezen. Ik zou gewoon naar de wmo-afdeling van de gemeente bellen.

Ik heb ook 1,5 uur per week, maar ervoor gekozen om daar 3 uur per 2 weken van te maken.
Woon op 40 m2, dus in die 3 uur kan alles makkelijk gedaan worden door iemand die er wel de energie voor heeft.
Oke dus evaluatie is normaal pas na een jaar?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 14:45

Nickolay schreef:
Hevonen schreef:

Ik heb ook 1,5 uur per week, maar ervoor gekozen om daar 3 uur per 2 weken van te maken.
Woon op 40 m2, dus in die 3 uur kan alles makkelijk gedaan worden door iemand die er wel de energie voor heeft.
Oke dus evaluatie is normaal pas na een jaar?

Ja, maar als je klachten hebt moet je die echt melden. Ik woon in een oude grote boerderij en dat is dus een heel ander verhaal. Maar die anderhalf uur per week is wel erg fijn, want dan blijft het netjes, en dingen als wc's etc wil je toch wel wekelijks schoon hebben. Ik wissel de werkzaamheden ook wel af, als de vloeren niet al te vies zijn, vraag ik of ze ze niet dweilt, maar in plaats daarvan bijvoorbeeld een raam schoonmaakt of stof afneemt.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 14:45

Anna79 schreef:
Ik zou het met haar bespreken. Moet toch niet gekker worden! Wat zegt ze er zelf van dat ze zo vroeg weg gaat? Dat ze klaar is? Ik zou haar gewoon zeggen dat je nog meer klussen voor haar hebt. Ik doe dit werk ook en 1,5 uur is echt weinig, dan kan ze nooit veel gedaan krijgen... En inderdaad niet aftekenen voor 3 uur!!!

Heb 3 weken geleden de lijst met haar doorgenomen en gezegd dat ik wil dat ze de rest ook doet.

Ik had de afgelopen keer een hele slechte dag en lag op bed. Dan kan ik niet controleren wat ze gedaan heeft. Maar ze was weer na 1,5 uur weg.
Over de 3 uur die ze schrijft heb ik het nog niet gehad.

Vind het erg moeilijk om op mijn strepen te staan

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 14:45

Natuurlijk kan ze wel eens wat eerder klaar zijn, maar standaard 1,5 uur terwijl ze het dubbele moet werken kan echt niet.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 14:47

fique schreef:
Natuurlijk kan ze wel eens wat eerder klaar zijn, maar standaard 1,5 uur terwijl ze het dubbele moet werken kan echt niet.

Ja en de helft van de lijst is dus nog nooit gedaan, zoals de koelkast en ramen lappen
Voelde me de afgelopen maanden te slecht om de lijst goed door te kijken. En dit is ook mijn eerste huishoudelijke hulp. Dus wist niet dat er nog andere werkzaamheden op stonden

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 14:49

Evalueren doen ze meestal per jaar inderdaad. Als ze niet doet wat ze moet doen en dit niet veranderd, klacht indienen bij het bedrijf. Eventueel een andere vragen.

Kijk uit met het stukje uren. Als ze de taken die afgesproken zijn bij intake wel klaar krijgt in 1,5 uur, kan de WMO je uren korten i.p.v. haar meer taken laten doen (dan doet ze tenslotte hetgeen wat moet in minder tijd). Helaas meerdere malen gezien. Dus steek in op de taken die blijven liggen en waar je last van hebt..

Mbt taken: ze hebben een jaarschema hoe vaak speciale taken als ramen gedaan moeten worden. Je ramen worden wel alleen binnen gedaan, buiten vergoed WMO niet :')

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 14:57

Is er iemand in je omgeving die je hierbij kan ondersteunen. Die wel mondig is en het gesprek met haar aan durft te gaan voor jou?

Want dan ben je een hele last kwijt en hopelijk krijg je dan wel waar je recht op hebt.

Weet zij wel dat ze er voor 3 uur is? Denkt zij niet dat ze maar 1.5 uur heeft?

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 14:57

Het bedrijf waar ik bij werk belt na een paar keer of de klant tevreden is.

Mag ik vragen welke werkzaamheden ze moet doen elke twee weken?

Inderdaad moet je ervoor oppassen om je uren niet kwijt te raken.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 14:58

miramii schreef:
Evalueren doen ze meestal per jaar inderdaad. Als ze niet doet wat ze moet doen en dit niet veranderd, klacht indienen bij het bedrijf. Eventueel een andere vragen.

Kijk uit met het stukje uren. Als ze de taken die afgesproken zijn bij intake wel klaar krijgt in 1,5 uur, kan de WMO je uren korten i.p.v. haar meer taken laten doen (dan doet ze tenslotte hetgeen wat moet in minder tijd). Helaas meerdere malen gezien. Dus steek in op de taken die blijven liggen en waar je last van hebt..

Mbt taken: ze hebben een jaarschema hoe vaak speciale taken als ramen gedaan moeten worden. Je ramen worden wel alleen binnen gedaan, buiten vergoed WMO niet :')

Ja dank je wel.
Die lijst met taken zag ik dus een week of 3 geleden voor het eerst.
Er is nu nog niet op ingevuld hoe vaak ze gedaan moeten worden. Dat wil nu als eerste opgelost hebben. Bij de intake zijn geen taken afgesproken. Ik heb toen aangegeven dat ik niets zelf kon doen.
Ze zijn nu al 9 maanden bij me bezig.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 14:59

Elke keer weer melden bij het bedrijf. (EDIT: Heel bot misschien, maar elke keer bellen als ze weggaat na 1,5 uur. Ik vul zelf de tekenlijst in qua tijden. Ik heb bijvoorbeeld elke week 2 uur en 20 minuten, vul dat in en laat de hulp tekenen waar ik bij ben)

Je mag gewoon om een andere hulp vragen, nu is dit niet altijd makkelijk (daar heb ik dan weer ervaring mee). Maar ik begrijp het niet helemaal, komt ze nu om de week, dus 1 keer in de 2 weken en dan maar 1,5 uur? Of komt ze alsnog elke week? Heb je met de organisatie al afgesproken dat het 1 keer in de 2 weken wordt? Je bent zelf ook thuis, toch? Bespreek je wat ze moet doen?

Het is soms echt ellende, ik heb sinds april 2019 hulp via de WMO en regelmatig weken gee hulp gehad. Toen er eindelijk een vaste hulp was was ik super blij, maar die is nu met zwangersschapsverlof en nu heb ik er 1 die zijn best doet maar die ik alles uit moet leggen en wat dus niet helemaal goed genoeg gebeurd nog. Ik heb gelukkig maar tegen 1 hulp een klacht in hoeven dienen, de rest was tegen de organisatie zelf :=

Ik heb nog nooit een evaluatie gehad. Sterker nog, alle opmerkingen die ik had staan blijkbaar niet eens in het dossier (of ergens waar niemand het kan zien) waardoor ik elke keer hetzelfde uit moet leggen. Ik heb dat denk ik al 15 keer gedaan
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 21-02-20 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 14:59

MarliesV schreef:
Is er iemand in je omgeving die je hierbij kan ondersteunen. Die wel mondig is en het gesprek met haar aan durft te gaan voor jou?

Want dan ben je een hele last kwijt en hopelijk krijg je dan wel waar je recht op hebt.

Weet zij wel dat ze er voor 3 uur is? Denkt zij niet dat ze maar 1.5 uur heeft?

Ze schrijft op de lijst 3 uur per keer. Maar ze is aanwezig van 9 tot half 11. Dus lijkt me dat ze wel weet dat 3 uur de bedoeling is. Bij de afspraken staat van 9 tot 12

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 15:17

Goed dat je het in ieder geval bij haar hebt aangekaart! Je kan, en mag, altijd de WMO hierover bellen. Dit is absoluut niet de bedoeling en is voor haar, heel flauw gezegd, natuurlijk lekker makkelijk geld verdienen. Drie uur schrijven terwijl je maar anderhalf uur werkt..

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 15:18

Anna79 schreef:
Het bedrijf waar ik bij werk belt na een paar keer of de klant tevreden is.

Mag ik vragen welke werkzaamheden ze moet doen elke twee weken?

Inderdaad moet je ervoor oppassen om je uren niet kwijt te raken.

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn de lijsten die ik heb.

Krijg nu net een reactie van het bedrijf, ze zeggen geschrokken te zijn van mijn email. En ik word maandag gebeld
Laatst bijgewerkt door Nickolay op 21-02-20 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 15:19

LienC schreef:
Goed dat je het in ieder geval bij haar hebt aangekaart! Je kan, en mag, altijd de WMO hierover bellen. Dit is absoluut niet de bedoeling en is voor haar, heel flauw gezegd, natuurlijk lekker makkelijk geld verdienen. Drie uur schrijven terwijl je maar anderhalf uur werkt..

Ja zo voelt het nu voor mij ook. Er word misbruik van gemaakt dat ik te makkelijk was

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 15:22

En deze lijst nog
Afbeelding

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 15:24

Ik heb helaas niemand in de buurt die me kan ondersteunen. Of ik moet maatschappelijk werk een keer vragen erbij te zijn

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 15:30

Zelf doe ik dit werk naast mij eigen bedrijf.
En heb 3 huishoudens. Overleg altijd wat er anders moet worden gedaan maar eigenlijk heb ik mijn vaste dingen die ik doe. Heb nog nooit controle gehad en geef met regelmaat aan dat ze mogen aangeven wat ze willen dat ik doe.
Ben nooit er maar de helft van de tijd en dat kan in mijn ogen niet.
Zulke lijsten hebben wij niet. Schrijf gewoon elke keer o wat ik heb gedaan. Daarbij wordt er met het intake samen met de client een lijst door genomen wat ze wel of niet meer kunnen. Moet ik wel zeggen dat mijn clienten 80 plus zijn en erg wijs met mij zijn en liever geen inval krijgen omdat deze niet zo nauwkeurig werken.

Hopelijk wordt je maandag gebeld en komt er voor jou een fijne oplossing/duidelijkheid.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 15:31

Is het geen optie haar toch weer elke week 1,5u te laten komen? Dan doet ze wel 3u per 2 weken.