Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kimberley_ schreef:Hoi hoi,
Ik heb weer iets doms gedaan.
Vorige week gastroscopie gehad en je kan tegenwoordig de uitslag bekijken op je eigen patientenportaal. Normaal is dit nadat je de arts hebt gesproken maar mijn uitslag staat er dus nu al en ik zie pas morgen de arts.
Dus ik ben gaan googlen en daar wordt ik niet vrolijk van...
Ik weet dat jullie geen artsen zijn maar misschien zijn er mensen die de uitslag kunnen ontcijferen?
Dit is het verslag wat er op de site staat:
Microscopie:I: meerdere duodenumbiopten met slanke vingervormige villi. Geen vlokatrofie. De bekleding is met intestinaaltype epitheel. Geen gastrische metaplasie. Geen intra-epitheliale lymfocytose, actieve ontsteking, opvallende eosinofilie, macrofagen collecties, Giardia lamblia. Geen dysplasie of maligniteit. In een biopt opvallende hyperplasie van von Brunnse klierbuizen. II: maagbiopten met corpus- en antrumtype differentiatie met een behouden architectuur en bekleding met normaal foveolair epitheel. In de oppervlakkige lamina propria wat oedeem met een gering rondkernig infiltraat met enkele plasmacellen. Geen actieve ontsteking. Geen intestinale metaplasie. Geen atrofie. HP-kleuring is niet verricht. Morfologisch geen aanwijzingen hiervoor. Geen dysplasie of maligniteit.
Lieke schreef:Eerlijk gezegd doe je weer iets doms: bokt is geen dokter, dikke kans dat je hier ook weer onjuiste of onvolledige informatie krijgt. En wil je echt deze medische informatie open en bloot op internet zetten?
Ik snap dat je het graag wil weten, maar wees verstandig en vraag of dit topic gesloten kan worden en wacht op het advies van je arts. Sterkte in ieder geval.
Deoiridh schreef:Waar wordt je niet vrolijk van als ik vragen mag? Ik lees bij I eigenlijk alleen de opvallende hyperplasie van de brunnse klierbuizen als afwijking. Een hyperplasie is een celvergroting, dat hoeft niet meteen iets rampzaligs te zijn.![]()
Ik vind deze zin misschien iets onduidelijk: Geen intra-epitheliale lymfocytose, actieve ontsteking, opvallende eosinofilie, macrofagen collecties, Giardia lamblia. Maar ik neem aan dat die "geen" voor alles hier staat, dus dan is dat ook oke.
Kortom, snel gelezen zie ik persoonlijk niks wat ernstig afwijkend is, ik denk dat je vooral schrikt van de medische terminologie.
Kimberley_ schreef:Deoiridh schreef:Waar wordt je niet vrolijk van als ik vragen mag? Ik lees bij I eigenlijk alleen de opvallende hyperplasie van de brunnse klierbuizen als afwijking. Een hyperplasie is een celvergroting, dat hoeft niet meteen iets rampzaligs te zijn.![]()
Ik vind deze zin misschien iets onduidelijk: Geen intra-epitheliale lymfocytose, actieve ontsteking, opvallende eosinofilie, macrofagen collecties, Giardia lamblia. Maar ik neem aan dat die "geen" voor alles hier staat, dus dan is dat ook oke.
Kortom, snel gelezen zie ik persoonlijk niks wat ernstig afwijkend is, ik denk dat je vooral schrikt van de medische terminologie.
Fijn om te lezen want als ik inderdaad dat zinnetje via Google zoek lees ik dus van alles over tumoren enz. Fijn om te weten dat het niets hoeft te zijn. De zin met overal geen voor las ik eerst ook verkeerd maar later inderdaad geïnterpreteerd als zijn niets aan de hand.
Bubblewrap schreef:Besef je je dat deze info nu open en bloot op internet staat? En de kans dat je een correct antwoord krijgt ook niet zeker is? Want tja, bokkers zijn geen artsen die je voorgeschiedenis kennen
Ik snap je vraag goed hoor, ik zou zelf ook benieuwd zijn, maar wacht de volgende keer even op het gesprek met de arts. Liever een dag onzekerheid, dan dat je een dag denkt dat je zekerheid hebt.
Hilary schreef:Als er echt iets heftigs was gezien, hadden ze je dat na de scopie al verteld. Hebben ze je geen korte uitslag gegeven na afloop? Meestal (nou ja, bij ons dan, altijd) wordt kort verteld wat er gezien is, of dat nou ‘bijzonder’ was of niet.
Ze hebben in ieder geval geen Helicobacter Pylori aankleuringstest gedaan, want daar zagen ze geen aanleiding toe.
MISTRAL94 schreef:Wacht het contact met je arts af. Dit is waarom veel mensen die werken in de gezondheidszorg, zich zorgen maken over het hele "openbaar" maken van dossiers (wat dit jaar gaat gebeuren). Dat patiënten, online hun dossier in kunnen zien. Dat zal veel vragen oproepen, als mensen hun uitslagen zien. Al helemaal als de uitslag al te zien is, voor iemand een vervolg afspraak gehad heeft. Dat gaat nog meer drukte en onrust opleveren. En artsen zullen in Jip en Janneke taal uitslagen moeten gaan verwerken. Om niet nog meer werkdruk te krijgen.
Misschien doe je er goed aan om je uitslag hier te wissen. Echt antwoorden ga je hier toch niet krijgen.