Wratten behandelen met formaline?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

frankiej

Wratten behandelen met formaline?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 19:49

Beste bokkers.
Ik heb een flink aantal wratten onder 1 voet. Onder de grote teen zitten er een stuk of 10 geclusterd, de anderen zitten wat verspreider.
Vorige week aan laten stippen en de belofte gekregen dat ik dat nog een keer of 10 zou moeten laten doen. Aangezien ik er nu al een hele week veel pijn van heb, zie ik dat niet zitten.
Zit zelf te denken aan een dagelijks formaline-oplossing-voetenbadje.
Zijn er bokkers die hier ervaring mee hebben?

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 19:53

Formaldehyde is kankerverwekkend. Ik zou het dus niet doen...
Heeft de huisarts geen andere oplossing?

Anoniem

Re: Wratten behandelen met formaline?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:05

Onder de voet is bij mij uit zichzelf weggegaan. M'n broertjes hebben het bij de huisarts latenbehandelen. Dat werkt volgens mij het beste.

ClaudiaDer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:07

Voor zover ik weet is formaline voor het ontsmetten van hoeven en pluimveestallen en inderdaad, zoals hierboven verteld, kankerverwekkend. Als je een ander/veiliger middel kan vinden, zou ik dat eerder aanraden :j

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:08

Smeer er eens appelstroop op.
Pleister erover en herhalen tot ze weg zijn.

Huisarts kan ze ook bevriezen.
Edit: daar ben je al geweest.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:18

Voetwratten zijn heel hardnekkig en volgens de medische literatuur (ik heb er dom toevallig net 2 weken een samenbatting over geschreven) zijn de best bewezen opties meervoudig bevriezen of zelf dagelijks met zuur behandelen wasrbij je eerst de bovenste laag weghaalt als dat lukt.
Alle andere opties werken bewezen slechter. Omdat 80% na enkele tijd vanzelf weer weg gaat zijn er erg veel ‚huismiddeltjes‘ waar altijd wel iemand lyrisch over is.
Wratten zijn besmettelijk trouwens.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:43

Ik had een uit de kluiten gewassen voetwrat waar niks tegen werkte. Zuur niet en veelvuldig aanstippen ook niet en hij groeide en groeide maar.
Uiteindelijk laten laseren. Na de eerste keer slonk hij met de dag, en na de tweede keer slonk hij verder en was binnen twee weken weg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:47

Chirurgisch ingrijpen (incl laser) is uiteraard ook een optie maar nooit de eerste stap.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:56

Ik had vroeger ook veel last van wratten, maar gilde zowat heel het kantoor van mijn huisarts bij elkaar :+ Uiteindelijk elke dag onder de douche met een voetvijl erover.. Deed eigenlijk geen pijn. Na een tijdje waren ze weg en en nooit meer terug gekomen :)

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 20:57

Even ter aanvulling: voordat ik bij de huisarts was, ben ik eerst bij een goed pedicure geweest die netjes alle eelt verwijderd heeft.
Ik ben bekend met formaline, ik werk in de champignons en daar wordt het ook gebruikt als ontsmettingsmiddel. Lang geleden had ik wratten op mijn handen en nadat ik een aantal keer/weken met mijn handen tijdens het werk door een sterk verdund formalinebad ging, verdwenen ze als sneeuw voor de zon...

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:57

Formaldehyde is kankerverwekkend, op het werk moeten we met een zuurkast werken... daarnaast zie ik niet direct de link tussen het verdwijnen van wratten door ze onder te dompelen in vloeistof die bedoeld is voor het tegengaan van bederf van weefsel >;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:59

Formaline maakt zo ongeveer alles dood door crosslinking dus vast ook wel HPV. Ik zou echter mijn voet of hand niet in de formaline willen hoor.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:02

Sizzle schreef:
Chirurgisch ingrijpen (incl laser) is uiteraard ook een optie maar nooit de eerste stap.

Klopt maar de mijne had al een doorsnede van 4cm :\

Ook weggesneden met laser maar groeide doodleuk weer aan. Uiteindelijk met een ander (toen nieuw) soort laser op proef geprobeerd als laatste redmiddel en hij verdween warempel.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 21:04

maaikemuis schreef:
Formaldehyde is kankerverwekkend, op het werk moeten we met een zuurkast werken... daarnaast zie ik niet direct de link tussen het verdwijnen van wratten door ze onder te dompelen in vloeistof die bedoeld is voor het tegengaan van bederf van weefsel >;)

Op internet vond ik al wel documentatie dat het gebruikt werd tegen wratten vanwege de etsende werking.
Momenteel probeer ik eerst het huismiddeltje: in azijn geweekte stukken ui erop met een pleister erover. Eens kijken of dat werkt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:05

Sizzle schreef:

Dat is niet chirurgisch. Met de juiste laser gaan de bloedvaatjes die naar de wrat gaan dicht. Dat is de reden waarom hij kleiner wordt en weggaat.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 21:14

janderegelaa schreef:
Dat is niet chirurgisch. Met de juiste laser gaan de bloedvaatjes die naar de wrat gaan dicht. Dat is de reden waarom hij kleiner wordt en weggaat.

Heb je website even bekeken. Het wordt me niet duidelijk waar ik terecht zou kunnen aangezien mijn probleem niet onder de genoemde categorieën valt. Klinkt allemaal wel interessant.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:14

Als je naar de dermataloog gaat is het normaalgesproken een chirurgische laser. Er zijn vast nog 100 methoden beschreven.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:32

frankiej schreef:
janderegelaa schreef:

Heb je website even bekeken. Het wordt me niet duidelijk waar ik terecht zou kunnen aangezien mijn probleem niet onder de genoemde categorieën valt. Klinkt allemaal wel interessant.

Dat komt omdat eigenlijk niet mijn business is, daarom vind je het niet op mijn site.

Dermaclinic in Den Bosch doet het.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:33

mondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:55

Zelf meerdere keren bij huisarts wratten laten behandelen en ook veel pijn en ze kwamen net zo hard terug. Uiteindelijk na zoektocht op internet gaan smeren met rhinorub/vicks vaporub, elke avond dun laagje en na 3 weken alles weg en nooit meer terug gekomen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 22:04

Jan, prima dan hebben blijkbaar steeds meer praktijken een PD laser, als het werkt is dat mooi.
Vele zullen ook nog met Co2 laser ablation werken.

Wat je ook voor methode kiest uiteindelijk:
Ik zou niet met formaline aan de gang gaan. Als je het toch doet doe het dan met handschoenen en alleen op de wrat en zeker niet je hele voet.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 22:13

frankiej schreef:
Even ter aanvulling: voordat ik bij de huisarts was, ben ik eerst bij een goed pedicure geweest die netjes alle eelt verwijderd heeft.
Ik ben bekend met formaline, ik werk in de champignons en daar wordt het ook gebruikt als ontsmettingsmiddel. Lang geleden had ik wratten op mijn handen en nadat ik een aantal keer/weken met mijn handen tijdens het werk door een sterk verdund formalinebad ging, verdwenen ze als sneeuw voor de zon...

Maar waarom heeft de pedicure ze niet verwijderd dan? Pedicure gebruikt anders spul dan de huisarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 22:21

frankiej schreef:
maaikemuis schreef:

Op internet vond ik al wel documentatie dat het gebruikt werd tegen wratten vanwege de etsende werking.
Momenteel probeer ik eerst het huismiddeltje: in azijn geweekte stukken ui erop met een pleister erover. Eens kijken of dat werkt.

Ik ben ooit met de enorme voetwrat doorverwezen naar de dermatoloog en die heeft het mij destijds met salicylzuur laten behandelen. Bij mij werkte dit heel goed. Daarna heb ik zelf nog wratten met formule W ( dat is ook salicylzuur) weggehaald. Lijkt me veiliger dan formaldehyde.
https://www.kruidvat.nl/formule-w-wratt ... /p/2681694

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 22:33

Selina schreef:
frankiej schreef:

Maar waarom heeft de pedicure ze niet verwijderd dan? Pedicure gebruikt anders spul dan de huisarts.

omdat er onder mijn grote teen heel veel bij elkaar zitten als een soort cluster

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 23:12

Hmm, interessant. Ik loop al jaren met meerdere wratten onder mijn voeten, bevriezen is meerdere keren kansloos gebleken, maar een laser klinkt interessant.