Cayenne schreef:Ik heb een drievoudige slaapstoornis en heb echt onwijze mazzel wanneer ik 3 uur per nacht slaap (en dat gebeurt nooit aan elkaar). Daarnaast ook nog last van hele heftige nachtmerries.. De meeste nachten slaap ik maar een uur of 2 (niet aan elkaar) en soms gewoon helemaal niet.
Werkelijk alles al geprobeerd, therapievormen, ziekenhuisopnames met camera's die je in de gaten houden zodat ze je slaapritme in kaart kunnen brengen, EEG, medicatie, CBD etc etc.
Maar tot nu toe helpt nog helemaal niets. Ik kan je melden dat het je leven echt sloopt.
Ik wist niet dat slapen ZO belangrijk was tot ik hier last van kreeg.
Wauw, heftig zeg
Ik ben ook een slechte slaper en heb periodes waarin ik weinig slaap, dus ik kan me goed voorstellen dat dit je echt sloopt.
Ts, uit je OP krijg ik de indruk dat je slaapproblemen misschien een psychologische achtergrond kunnen hebben (en dat klinkt misschien een beetje “heavy”, maar dat hoeft het zeker niet te zijn. Piekeren —> niet kunnen slapen —> frustratie —> nog minder goed kunnen slapen. Dat je je als het ware in een neerwaartse spiraal bevind. Wellicht een idee om daar eens samen met een professional naar te kijken?
Daarnaast kan het volgende sowieso geen kwaad:
- elke dag op het zelfde tijdstip gaan slapen
- na 16:00 geen cafeïne meer
- een uur voordat je gaat slapen geen beeldschermen meer
- zodra je ‘s nachts wakker wordt uit bed! Ga bijvoorbeeld in de woonkamer een boek lezen voor 20 minuten, maar niet in bed wakker blijven liggen. Ook ‘s avonds pas in je bed gaan liggen als je daadwerkelijk gaat slapen (dus niet nog even lezen in bed). Zo maak je je lichaam een soort van onbewust bewust van het feit dat je moet slapen in een bed, beetje stom uitgelegd misschien
Maar dit is iets waar ik veel aan heb