Wat is jouw gemiddelde lichaamstemperatuur?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Wat is jouw gemiddelde lichaamstemperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 14:53

Ik zit in de woonkamer terwijl ik dit neerpen, het is hier 21°c, de pelletkachel staat te blazen en klimt seffens op tot 24°c. Ik hoop heel snel, want ik heb het weer steenkoud. Ik heb een jeans aan, een t-shirt van mijn vriend (die kan lekker lang in mijn broek gestopt worden) en een hoodie. Uiteraard heb ik mijn kap op. Sokken tot ver over mijn enkels, en pantoffels aan.

Dat is niet nieuw, ik heb het namelijk altijd koud.
Als mijn vriend straks thuis komt, doet die een short en t-shirt aan, ik zit dan in een joggingbroek en hoodie in mijn elektrisch deken gerold als een worst in een worstenbroodje. Want ook als het hier 24°c is, heb ik het nog steeds koud. Hij puffen en blazen en zweten, ik net niet bibberen. In de zomer lig ik nog steeds onder een donsdeken.

Mijn handen, tenen, neus, oren, benen, buik, ... voelen altijd heel erg koud aan. Mijn rug en schouders verkrampen van het ineen kruipen van de kou. Als ik buiten ga, zet ik een hoofdband op, gevoerd met fleece omdat ik anders binnen de 10 minuten hoofdpijn krijg van de kou. Bibberen en klappertanden zijn ook standaard. Ik drink de hele dag koffie, gewoon om iets warms te kunnen vasthouden. Outdoorlaarzen tot onder mijn knieën, een jas die net niet over mijn knieën hangt. Handschoenen die ik onder mijn jas aandoe zodat mijn polsen niet bloot zijn, lange sokken, een dikke sjaal tot onder mijn neus, ...

Laatst had ik hier een gesprek over met iemand, en die zei dat mijn lichaamstemperatuur waarschijnlijk lager ligt dan bij de gemiddelde mens. Ik maak ook geen koorts aan, zelfs niet als ik half dood lig met een longontsteking (die dan over het hoofd gezien wordt "want je hebt geen koorts").

Vorig jaar in september naar Spanje geweest. Iedereen liep daar in een short, t-shirt, of een kleedje. Ik had een trui met kap aan. Ik kan er niks aan doen, ik heb het gewoon echt ALTIJD koud. Helemaal niet leuk.

Ik heb een gemiddelde lichaamstemperatuur van 35.3°c.
Hoe zit dat bij jullie?
En hoe lossen de andere koukleumen dit op? Valt het op te lossen?

Ik heb bergen thermisch ondergoed en dergelijke, maar niks lijkt te werken..
Ik verlies ook best vaak het gevoel in mijn vingertoppen als mijn handen té koud worden.
Ik loop dus niet graag rond in de vers- of diepvriesafdeling in de supermarkt, daar kom ik altijd half bevroren uit :+

Hoogzomer is het iets beter. Als ik buiten in het zonnetje zit dan toch :+

Verder voel ik me vooral zo:
Afbeelding

Amado7

Re: Wat is jouw gemiddelde lichaamstemperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 14:58

Wel eens laten checken op schildklier? En vitamine B12?

Calixae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 14:59

Oh wow dat klinkt echt heel erg rot... :(:)
Ik heb het ook snel koud en denk dat mijn temperatuur zo rond de 36 graden ligt. Maar met 24 graden binnen loop ik ook wel te puffen...
Is er niet iets anders aan de hand? Iets met je schildklier misschien?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 15:02

Ik heb er geen flauw idee van.
Ik ben het gewoon zo, ik weet echt niet beter dan het altijd maar kou te hebben..

Maar ik ga het wel laten onderzoeken. Heb net een beetje liggen googlen (oh dokter Google haha), en wie weet ligt het wel ergens aan, dat hopelijk dan kan opgelost worden.

Ik moet zometeen met de fiets naar stal, klein half uurtje fietsen. Dat helpt er in deze temperaturen ook echt niet aan, en mensen kijken altijd zo gek, ik lijk net een eskimo, zo helemaal ingepakt :+

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 15:06

Ik heb altijd een vrij lage lichaamstemperatuur. Echt bizar, heb dat weleens in de gaten gehouden 2 weken lang. Het is ook niet dat ik het koud 'heb' ik voel voor anderen dan ook echt koud aan.
Maaaaar mijn schildklier is een lui varken dus sinds ik medicijnen hiervoor slik is het iets beter geworden.

Misschien eens bloed laten prikken?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 15:31

Ik zou die koffie eens vervangen door gemberthee.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 15:54

Ik zit gemiddeld op 36.3 en ik heb het juist nooit koud.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 15:59

Ik zit gemiddeld op 36,5.
Mijn verhaal is juist andersom met jou.
Ik ben net als jouw vriend,en mijn man is net als jij.
Ik heb de verwarming liefst op 18,5 of 19 graden, mijn man 24,en dan heeft ie nog koude handen.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 16:04

Zoals hierboven reeds gevraagd; al eens bloed laten prikken?
Toen mijn schildkleur erg ontregeld was kon ik het koud hebben met 22 graden in huis en zweten met 12 graden.
Thermokleding onder je kleding aan doen?
Een buitenlandse vriendin van mij heeft toen ze een jaar of 10 was heel erg koud geleden op een schoolkamp en sindsdien een echt koukleum. Alsof haar lijf altijd extra lagen kleding wil hebben.
Mijn lichaamstemperatuur is van nature ook wat aan de lage kant (36,5) , dus koorts is altijd een dingetje om te meten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 16:20

36.2 is mijn redelijk standaard temp.
Ik heb het bijna altijd prima of warm. Jassen draag ik bijna nooit, tenzij ik lang buiten ben in de kou of regen.
Als ik het echt koud heb is dat vermoeidheid, ben ik weer toe aan mijn 6wekelijkse dosis vitamine D of zitten mijn schildkliermedicijnen niet lekker qua dosering.

Bij alles boven 38 verga ik van de koorts, voor mijn gevoel.
Is je schildklier, vit D en vit B12 enzo in orde?

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 16:23

Hier ook altijd 35,4
Ik heb altijd vanaf mijn bovenbenen naar beneden kou en ook koude handen, regelmatig ook koude vlekken op mijn lijf. Hier kwam bij bloedonderzoeken nooit wat uit, doorbloeding is gewoon een ramp :+

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 16:50

Ik heb het ook vrijwel altijd koud . Maar mijn bloeddruk is permanent te laag ..

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 16:56

Ik zit meestal rond de 36 en heb het echt altijd warm. Om gek van te worden :n Kleed me altijd in laagjes zodat ik iets uit kan trekken en zodra de verwarming thuis boven de 19,5 staat, gutst het zweet er aan alle kanten af.
Ik heb overigens wel altijd een lage bloeddruk en lage rusthartslag (48).

Dat is lachen op werk, want we zitten op een kantoortuin met de helft aan koukleumen en de helft aan zweterds. :)) Compromis is nu verwarming op 21 en dan voor de koukleumen een dekentje en dan kan de andere helft een tshirt aan. :+ Dat is ook echt hoe het hier gaat, haha.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 18:08

Ik heb ook een lage bloeddruk en lage lichaamstemperatuur, net 36 gr maar 24 gr binnen zou ik echt veel te warm vinden.

Veel blijven bewegen en eventueel een thermobroek onder de gewone broek aan, dubbele sokken en wollen truien dan kom ik een heel eind. Oja 3x per dag warm eten (verwarmende voeding, google maar eens op verwarmende voeding chinese geneeskunde)

Ik vraag me trouwens af of zoveel koffie drinken wel goed is, ik kan me voorstellen dat dat uiteindelijk alleen maar meer "valse" energie onttrekt aan je lichaam waardoor je het juist sneller koud krijgt. De tip van gember thee lijkt me een hele goede.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 18:12

Absolem schreef:
Ik heb het ook vrijwel altijd koud . Maar mijn bloeddruk is permanent te laag ..

Mijn bloeddruk is standaard ook altijd aan de lage kant! Mijn hartslag is vrij kalm, tenzij ik ziek ben, dan schiet die echt omhoog.

Koude bovenbenen, yep, altijd! Je zou denken dat ik uit een ijskast gekropen ben als je aan mijn lijf voelt.

Ik heb ooit wel al eens bloed laten prikken, maar niet voor het koude gevoel, dus ik geloof dat ze nooit in die richting onderzocht hebben. Heb vroeger wel een tijdje vitamine D moeten nemen als ik het me correct herinner, omdat ik altijd maar moe was.

Ik warm wel op als ik bezig ben, op stal bijvoorbeeld. Maar zodra ik stil val, koel ik weer heel snel af.

Plekken op mijn benen heb ik ook vaak van de kou, paars/rood. Die trekken wel weg als ik eindelijk weer opwarm.

Ik ga een tijdje mijn temperatuur dagelijks meten en noteren, dan kan ik daar binnenkort mee naar de dokter :)

Ik wissel de koffie wel af met andere warme drankjes, zoals melk, chocomelk of een soepje :)

Mijn vriend denkt dat het aan een gebrek van lichaamsvet kan liggen. Ik ben niet mager of ondervoed oid, maar ik heb geen extra's zeg maar :+

Ondertussen weer thuis en het is hier nu 24°c. En ik zit onder mijn elektrisch deken :+

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 18:14

Hier een dikkie met kapotte bio-isolatie en een gemiddelde temperatuur van 36.3°C.

Stats: hartslag in rust is 55-58 p/m, bloeddruk keurig 117-80 :o Schildklier en cholesterol zijn ook prima in orde bevonden.

De verwarming thuis staat op maximaal 18,5°C en ik zit altijd onder een dekentje met een kop gemberthee bij de hand *\o/* Als ik buitenshuis eenmaal koud heb dan krijg ik mezelf niet meer warm zonder een warme douche of intensief sporten :brr:

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 18:37

Ik heb het heel vaak heel koud.Op mijn werk lachen ze er vaak om. Heb bijna altijd koude bovenbenen en koude voeten en handen. Ik kan dan me zo beroerd gaan voelen door de kou, dat alleen een hete douche nog helpt.
Héél vervelend wanneer ik ergens anders ben en het dus niet op kan lossen. Want letterlijk... Ik functioneer dan niet meer.

Ook heb ik bij voornamelijk wind (ook in de zomer) snel dode vingers en tenen en worden mijn lippen soms blauw. Zelfs als het 24 graden is.

Ik ben erachter gekomen dat ik vooral zo door en door koud ben als het waait buiten. Of het nubwarm of koud weer is, zodra het waait lijkt mijn lichaam gelijk op een ijsklont :brr:

Het gekke is dat ik wanneer ik op mijn werk of op stal bezig ben, ik het juist zo warm kan krijgen dat het zweet letterlijk in straaltjes naar beneden loopt. (maar dit heeft waarschijnlijk met mijn medicijnen te maken)

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 18:56

Hier nog iemand! Ik had het dus echt nooit koud tot ik op mijn 12de een ongelukje heb gehad die mijn leven compleet veranderde. Sinds die tijd was ik heel moe en echt kouwelijk. Schildklier werkte iets te graag maar geen enkele arts wou daar iets aan doen tot ik nu 10 jaar later op mijn strepen ben gaan staan. De arts heeft mij schildklier medicatie gegeven en het gaat beter maar weg is het niet.

Even een voorbeeld ik had het met 35 graden in Egypte koud en nirt een beetje nee dooie handen+voeten :+
Of de als ik onder de 10 graden ging fietsen had ik minimaal 4 winter tenen en mijn benen zaten ook onder de plekken en warm worden lukte niet meer.
Het is super vervelend om het zo koud te hebben! Bij mij vond mijn omgeving het aanstellen wat het nog vervelender maakt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 19:12

Mijn schildklier hieeld er ooit mee op, en toen zakte mijn lichaamstemperatuur van "het kwik staat op 36,6 als ik m tien minuten onder mijn oksel houd" naar 34,8.

Opmerkelijk detail: ik rilde niet.
Het leek wel, alsof warmte niet meer bestond. En ik had nonstop het gevoel 'ik ben vanmorgen niet goed wakker geworden', om half negen 'savonds werd ik wakker omdat het boek dat ik las uit mijn handen viel. (Als het niet zo triest was zou je er om lachen :') ).

Uiteraard kan een degelijk onderzoek van je schildklier geen kwaad!
En na de eenvoudige dingen als 'voldoende drinken en bewegen' kan een goede acupuncturist wellicht goede diensten bewijzen. (Er is een meridiaan die 'de drievoudige verwarmer' heet, een mens zou toch denken dat geen van drie verwarmers goed werkt....)

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 19:32

Een keer naar goede masseur ( thai) of acupunctuur die de energiebanen open masseert/ maakt.. sinds ik paar keer op drukpunten( blijkbaar blokkade in mijn bovenbenen) gemasseerd ben veel minder koud!!

Blijkbaar is die energiedoorstroming voor de lichaamstemperatuur en temeretuursregeling van het lichaam

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 20:24

Ik ben niet een erge koukleum, maar loop in de winter wel graag met een sjaal(tje) om. Dat scheelt enorm.
Gewoon wat leuks/passends bij de kleren die ik draag.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 20:32

Tinkerloos schreef:
Ik zit gemiddeld op 36,5.
Mijn verhaal is juist andersom met jou.
Ik ben net als jouw vriend,en mijn man is net als jij.
Ik heb de verwarming liefst op 18,5 of 19 graden, mijn man 24,en dan heeft ie nog koude handen.

Zo is het bij mij thuis ook. Ik zweet de tent uit en mijn man heeft het altijd koud.
Hij mankeert niets, nog niet zo lang geleden alles gecheckt. (Ik wel: de overgang)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 20:39

Ik zou maar eens bloed laten prikken. Misschien heb je bloedarmoede en moet je ijzertabletten gaan slikken. Of B12 te laag ofzo.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 20:45

Koffie en zwarte thee laten je meer vocht verliezen dan er in die beker zit. Drink dus vocht wat dat niet doet en drink genoeg. Warm blijven stap 1 is genoeg vocht en dus goede bloedsomloop omdat factor vloeibaar genoeg om overal te komen in orde is. Handje noten of andere vetbron helpt ook met warm blijven.
Het kan best dat er meer aan de hand is, dus langs je HA is zeker aan te raden, maar ook dan moet de basis op orde zijn.

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 20:51

Ik zit gemiddeld op 36.4 maar heb het ook heel vaak koud. Als ik op de bank lig dan altijd onder een dikke fleece deken met een kamertemperatuur van 21 graden. Savonds later wil ik hem nog weleens op 22 zetten en dan nog onder m’n deken. De slaapkamer wil ik wel altijd lekker koud hebben :D