Pijnlijke enkel na val

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nottinghill

Pijnlijke enkel na val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 14:15

Gister ben ik helaas in galop van m'n paard gevallen op het asfalt. In het begin had ik wat last van m'n enkel en dit is alleen maar erger geworden. Gister niet kunnen slapen, zelfs de deken deed zeer op m'n voet.
Ik ben net naar de huisartsenpost geweest omdat ik er eigenlijk ook niet echt op kan lopen. Foto's zijn er niet gemaakt, ze verwacht dat het gekneusd is omdat ik niet op alle plekken reageerde toen ze op m'n botten drukte, behalve aan de binnenkant van m'n enkel en ik moet het nu met pijnstilling aan kijken.
Ik vroeg mij alleen af of het nou raar is om bij een gekneusde enkel met krukken te lopen en heeft iemand een idee wanneer ik weer kan paardrijden? Ben er nu al klaar mee namelijk. :+

Polly
Moderator Algemeen

Re: Pijnlijke enkel na val

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 14:31

Belasten op geleide van pijn. Pijn = teveel en dus meer rust.
Met krukken lopen ga je alleen maar doen wat je eigenlijk niet kan, dus zou ik zo min mogelijk doen en zeker niet om dingen te doen die je anders niet kan (naar stal, de stad in etc).
Paardrijden kan als de kneuzing verbeterd en dus als je minder pijn hebt. Hoe lang dat duurt is lastig te zeggen, hoe meer je nu over de grens gaat des te langer het duurt :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 15:00

Ik scheurde mijn banden en een pees trok een stukje bot mee, ik ben er lang zoet mee geweest. Enkel letsel moet je serieus nemen anders kan je er altijd last van blijven houden.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 15:13

Nottinghill schreef:
Gister ben ik helaas in galop van m'n paard gevallen op het asfalt. In het begin had ik wat last van m'n enkel en dit is alleen maar erger geworden. Gister niet kunnen slapen, zelfs de deken deed zeer op m'n voet.
Ik ben net naar de huisartsenpost geweest omdat ik er eigenlijk ook niet echt op kan lopen. Foto's zijn er niet gemaakt, ze verwacht dat het gekneusd is omdat ik niet op alle plekken reageerde toen ze op m'n botten drukte, behalve aan de binnenkant van m'n enkel en ik moet het nu met pijnstilling aan kijken.
Ik vroeg mij alleen af of het nou raar is om bij een gekneusde enkel met krukken te lopen en heeft iemand een idee wanneer ik weer kan paardrijden? Ben er nu al klaar mee namelijk. :+

Heb je fotos van je enkel?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 15:21

Krukken zijn heel handig als je toch stukjes moet verplaatsen (ook omdat je dan niet ineens je volle gewicht erop zet als je uit evenwicht raakt, en het geeft andere mensen aan dat je niet zo wendbaar bent, bv bij boodschappen.)
Uiteindelijk hoef je krukken niet te verantwoorden (als jij er baat bij hebt is dat reden genoeg, en krukken zijn in het algemeen vervelend genoeg om ze weer thuis te laten zodra dat kan) maar de uitleg kan kort en opgewekt zijn: 'val van mijn paard, waarschijnlijk niet gebroken maar in elk geval een tijdje zo min mogelijk belasten' is meer dan genoeg uitleg :)

Verder vond ik het handig om juist 's nachts extra steun te doen via verband (of zelfs een brace), en dan overdag vaak af. En extra kussens om bv je andere been op te leggen of de deken hoog te houden.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 16:13

Bedankt voor de reacties!
Ja krukken voelt meteen zo heftig, terwijl ik het dan wel weer mee vind vallen, maar mank naar de supermarkt is natuurlijk ook niet handig. Ik denk dat ik ze dan toch maar even ga halen voor de lange stukjes die ik dan moet lopen, ik moet ook gewoon naar de uni kunnen en aangezien ik niet meer kan autorijden zal ik het station over moeten.
Nou, verder dan maar lekker veel met m'n pootje omhoog en niks doen. :+

Foto's zijn niet gemaakt, dan vonden ze bij de huisartsenpost niet nodig.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 16:17

Bandletsel zie je niet op een foto.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 16:26

Ik zou het doen. Het scheelt echt qua belasting, en andere mensen geven je ook meer tijd en ruimte, dat scheelt echt op drukke plekken. Ook zou ik kijken of je alle reizen naar de uni moet maken - zijn er dingen die je vrij eenvoudig over kunt slaan en het je een trip heen en terug bespaart? Dan zou ik dat toch overwegen, hoe saai en vervelend ook.

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 16:35

Zou je ook af kunnen met 1 kruk, dan heb je tenminste nog een hand vrij!
Heb je het gekoeld? Ik kan je arnica blauwe plekken zalf van vsm aanraden om de genezing te bespoedigen. Beterschap!
Oja en leg een kussen onder je voet zodat de kneuzing hoger ligt.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 17:18

Nottinghill schreef:
Bedankt voor de reacties!
Ja krukken voelt meteen zo heftig, terwijl ik het dan wel weer mee vind vallen, maar mank naar de supermarkt is natuurlijk ook niet handig. Ik denk dat ik ze dan toch maar even ga halen voor de lange stukjes die ik dan moet lopen, ik moet ook gewoon naar de uni kunnen en aangezien ik niet meer kan autorijden zal ik het station over moeten.
Nou, verder dan maar lekker veel met m'n pootje omhoog en niks doen. :+

Foto's zijn niet gemaakt, dan vonden ze bij de huisartsenpost niet nodig.

Ik bedoelde eigenlihk of je nfotos kan plaatsen van je enkel. ;) feen rontgenfotos

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 17:19

marleen_usar schreef:
Bandletsel zie je niet op een foto.

Weet ik, helaas zelf vaak ervaringen mee gehad.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 17:30

Oh haha :+
Je ziet niet zoveel aan m'n enkel, hij is een klein beetje dik maar dit komt niet over op de foto en blauw is het niet. Dus ik wil wel een foto maken maar je ziet er niks aan. Dat vond ik ook vreemd met de hoeveelheid pijn die ik heb.

1 kruk is inderdaad ook een idee, dan kan ik op 1 arm leunen. Arnica zalf ga ik ook even halen, of naja vragen of iemand het kan halen. :P

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 17:59

Nottinghill schreef:
Oh haha :+
Je ziet niet zoveel aan m'n enkel, hij is een klein beetje dik maar dit komt niet over op de foto en blauw is het niet. Dus ik wil wel een foto maken maar je ziet er niks aan. Dat vond ik ook vreemd met de hoeveelheid pijn die ik heb.

1 kruk is inderdaad ook een idee, dan kan ik op 1 arm leunen. Arnica zalf ga ik ook even halen, of naja vragen of iemand het kan halen. :P

Oké, ja dan zal het waarschijnlijk geen gescheurde enkelbanden zijn! Wellicht dat ze verrekt zijn.

Wil niet beter weterig overkomen! Maar helaas zelf 4x eneklbanden gescheurd, dus weet wel hoe of wat zeg maar. :(

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 18:37

Ik zou foto’s laten maken. Vriend van mij is gister Naar huis gestuurd met de mededeling dat zijn enkel, na een val van zijn paard op steen, zwaar gekneusd was. Vandaag belde de radioloog terug. Er zat toch een breukje in de enkel. Ook hij reageerde op meerdere plekken niet op drukken. Heeft niet heel veel last.

Nb. Een arts heeft geen röntgenogen. Dus zou echt foto’s eisen.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 18:53

@Banyu, ik vat het ook helemaal niet zo op hoor! Wat vervelend dat je dat zo vaak gehad hebt zeg.

@domino_2006, dat lijkt me heel naar. Kon hij er ook nog wel een beetje op steunen? Want dat lukt me wel nog. Ik kan een beetje mankend rond lopen zeg maar. Het begint nu ook toch dikker te worden. Slik momenteel veel pijnstilling dus het valt nu wel mee, maar zit er aan te denken om terug te gaan als het niet minder gaat worden. M’n enkel knakt ook constant.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 18:56

Kneuzing kan lang duren of kort....
Bij gekneusde ribben gebruik ik altijd pilletjes, ik meen arnica, zou je in de natuurwinkel eens moeten vragen, het helpt ook om blauwe plekken sneller te laten verdwijnen.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 19:05

Afbeelding

Dit was mijn enkel 2 jaar geleden. Mn pony was erop gaan liggen en ik hoorde knak. De SEH dacht niet aan een breuk maar omdat ik knak had gehoord toch maar een foto laten maken en bleek toch gebroken. Je ziet een bult op de foto, maar ik kon er redelijk op staan en ze konden er ook prima in knijpen en drukken. Dus als je er écht last van hebt dan zou ik terug gaan, je moet de foto's toch zelf betalen dus ik zou het zekere voor het onzekere nemen.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 20:56

Nottinghill schreef:
@Banyu, ik vat het ook helemaal niet zo op hoor! Wat vervelend dat je dat zo vaak gehad hebt zeg.

@domino_2006, dat lijkt me heel naar. Kon hij er ook nog wel een beetje op steunen? Want dat lukt me wel nog. Ik kan een beetje mankend rond lopen zeg maar. Het begint nu ook toch dikker te worden. Slik momenteel veel pijnstilling dus het valt nu wel mee, maar zit er aan te denken om terug te gaan als het niet minder gaat worden. M’n enkel knakt ook constant.

Kun je je enkel bewegen? Dus zeg maar je tenen naar je toe trekken en van je af duwen en naar binnen draaien?

Een kneuzing is vervelend. Doet ook flink pijn. Leg je je been voldoende hoog? Enkel boven knie en knie boven heup? Ik heb een soort kous die druk geeft zodat de zwelling beperkt blijft. Helpt heel goed tegen het dik worden en bevordert daardoor de beweeglijkheid.

Ik ben 6 weken geleden van de trap af gevallen en geland op mijn voet. Kon niet belasten (zelfs niet met mijn tenen op de grond.

Voor de zekerheid op de foto, ook van het onderbeen, je weet maar nooit. Maar uiteindelijk niets op te zien. Na een weekje gips verder onderzoek. Buitenste enkelbanden flink gescheurd was de conclusie.

Na 4 weken terug op de gipskamer, vonden ze het vreemd dat ik nog steeds mijn enkel niet kon bewegen. Ik kon mijn been wel belasten, maar ik kreeg mijn voet niet in de juiste hoek.

Bleek dus dat mijn kuitbeen verschoven was. Hierdoor blokkeerde mijn enkel en hield ik daar extra veel pijn. Kuitbeen is goed gezet en sindsdien kan ik weer stukjes lopen! Soms kan een probleem dus ook hoger zitten!

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 21:12

@har166, ik lees inderdaad wel vaker dat die testjes niet per se uit sluitel geven. M’n enkel is wel een stuk minder dik dan die van jou.
Het ziet er nu zo uit, de bovenste is van gister na de val en de onderste nu. Het is toch wel een stuk dikker geworden.

Afbeelding
Afbeelding

@x_rebecca, ik kan m’n enkel wel bewegen, maar niet zonder pijn.
Huisarts heeft gezegd dat ik heb vandaag goed hoog moet houden, dus daar hou ik me nu aan. Verder heeft ze eigenlijk alleen gezegd dat ik paracetamol en ibuprofen moet innemen en als het erg blijft dan moest ik terug komen voor foto’s, want foto’s maken was handiger door de weeks dan in het het weekend.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 21:36

Ik heb paar jaar geleden een paard op me voet gehad, die was ook kei blauw en dik.
Ben 4 dagen later toch maar even naar de dokter geweest en enkel en middenvoetsbeentjes waren ook gebroken.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 08:32

Ik ben 2 maanden geleden gevallen en toen is mijn enkel dubbel geklapt. Die avond had ik zo'n pijn dat ik niet meer kon lopen. Ik dacht dat het erg lang zou gaan duren, kon mijn voet niet eens meer optillen. Op Google zag ik hoe ik erachter kwam of er iets gebroken was. Maar, net als bij jou, leek dat er niet op.
Ik heb even afgewacht en de dag daarna was het al iets beter. Na 2 dagen kon ik alweer redelijk lopen, en na een dag of 5 was het helemaal over.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 11:44

Ja ik hoop dat het ook snel weg trekt. Ik kan er opzicht redelijk op lopen, maar de pijn is heel scherp aan de rechterkant van m'n enkel waar de zwelling ook zit, dit is erger geworden vergeleken met gister. Zwelling is nog niet minder. Ik twijfel of ik morgen even langs de huisarts om toch nog een foto te laten maken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 11:50

Gewoon weer gaan morgen en mochten ze geen foto maken ga dan langs een fysiotherapeut die je enkel in kan tapen. Geeft een stuk steun en gemak.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 11:52

inderdaad goed rust houden en maandag weer terug naar de huisarts als het niet opknapt. Dus niet rondlopen als het niet hoeft.

in het weekend zit je eindeloos op de SEH en de HAP heeft geen reden om je nu door te sturen als het niet nu gebeurd is en je er gewoon op kan staan.
Morgen kan je via je eigen HA naar radiologie en dan zijn de wachttijden een heel stuk minder lang.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-20 20:07

Hallo! :)

Ik heb een vraagje, ik heb uiteindelijk in de week na de val toch een foto laten maken. Hier is niks uit gekomen. Het is nu ondertussen 5 weken laten en ik heb nog steeds heel veel last van m’n enkel. Het is een poos helemaal weg geweest alleen komt het nu steeds terug Hele scherpe pijn aan de zijkant van m’n enkel en hij is ook af en aan heel dik. Vandaag is hij ook weer dik terwijl ik er eigenlijk niet echt wat mee heb gedaan. Iemand enig idee wat ik hier mee moet?

Afbeelding