Ik heb ontzettend geluk met mijn genen, ik heb namelijk eczeem geërfd van mijn moeder.
Hierdoor heb ik eczeem sinds ik mij kan herinneren. Eerst in mijn been- en armholtes en nu sinds een paar jaar op mijn handen en vingers (en af en toe armholtes). Omdat Bokt zo’n groot forum is waag ik hier maar een gokje: zijn er mensen die in een zelfde situatie zitten/hebben gezeten en wat helpt dan? Het enige waar ik het mee weg kan krijgen is corticosteroïdzalf. Ik heb het ook op een 'natuurlijke' manier geprobeerd, namelijk met een zeezout badje en kokosolie maar dat helpt dus helemaal niks. Gezond eten lijkt ook niet te werken, ik consumeer namelijk geen vlees, vis, zuivel, koffie en/of frisdrank. Ook heb ik geprobeerd om de inname van gluten te beperken en eet ik elke dag fruit en meestal 2x per dag groente. Daarnaast douche ik onder de 30 graden en gebruikt ik shampoo zonder stoffen sls e.d. Voor alsnog heeft dit alles 0 effect op mijn eczeem. Ik word er moedeloos van
Dus als iemand de gouden tip heeft...

Ik heb een afwijking in mijn zweetklieren op m'n handen en voeten, maar voeten gelukkig zelden last van. Is erger in de winter dan in de zomer voor de een of andere reden, omdat ik dan juist meer 'zweet', ik krijg hierdoor kleine blaasjes gevuld met vocht en die gaan jeuken. Ik heb ook een cortisone zalf speciaal samengesteld door de apotheker, maar als ik het snel wil weg hebben moet ik het echt gaan inpakken met verbanden en de zalf, en aangezien ik mijn handen toch nodig heb is dat niet zo gemakkelijk. Daarna laat het ook zulke rode/droge plekken en littekens achter. Ik heb het ook met periodes, kan zijn dat ik er maanden geen last van heb en dan plots een enorme 'aanval' krijg. Deze winter is niet zo koud geweest dus ik heb nog geluk gehad maar heb wel een keer gehad dat alles was beginnen ontsteken. Ik heb gelezen over een soort lasertherapie die de zweetklieren gaan deactiveren. Moest het op een bepaald moment zo erg worden overweeg ik dat wel te proberen. Wat mij ook heel goed helpt is zinkzalf.

Hier nog een lotgenoot!
), huisstofmijt en hooimijt.