Hoe pakken jullie dit aan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Hoe pakken jullie dit aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 14:20

Ik wil even wat van mij afschrijven en ben benieuwd hoe jullie in dit soort situaties voelen en ermee omgaan.

Ik merk aan mijzelf dat ik een vriendschap probeer te onderhouden die nogal lastig is... Een beetje vreemd maar ik heb een oud collega waar ik nog probeer goed contact mee te houden maar wat vrij lastig gaat. Ze is best een stukje ouder dan mij maar ze heeft mij enorm geholpen toen ik nogal vast liep in mijn leven met letterlijk alles. Ik ben dus mede daarom ook best gehecht aan haar geraakt maar ik hecht mij verder aan andere mensen door alles niet meer zo erg als vroeger. Ik probeer al best wel lang om wat met haar af te spreken. Soms ga ik wel eens langs als ze aan het werk is , maar omdat mijn ex daar ook werkt en het erg interessant vind om mee te luisteren wat ik allemaal doe tegenwoordig dus ik ga daar liever ook niet meer heen.

Ik sprak haar laatst via sociale media om wat af te spreken ze reageerde daar enthousiast op dus ik was zelf ook blij. Ze liet het nog even weten maar ik hoorde weer niks. Ik dacht oké dan nog maar weer een keer van mijn kant. Vervolgens schuift ze de afspraak weer op voor 2 maanden.... Het voelt voor mij enorm als een afwijzing en ik heb ook zeer duidelijk gemaakt dat ik mij hier niet prettig bij voel en het gevoel heb dat het contact weg gaat vallen wat ik liever niet heb omdat ze belangrijk voor mij is. Hierop is uiteraard nog niet gereageerd.

Het excuses is steeds druk druk druk. Terwijl ik een vol tijd opleiding volg , veel stage loop en ook nog met twee zieke familieleden zit. Ik ervaar dus dingen doen met mensen echt tegenwoordig als een prettig iets. Ook omdat ik bijna best veel mensen om mij heen bijna ben verloren door ziektes. Ik voel me dus als best wel opgejaagd en een stress gevoel. Dit soort dingen pakken mij mentaal ook wel heel erg. Ik probeer haar wel uit te leggen hoe ik mij voel wat ze vroeger heel goed begreep maar nu voelt het alsof ik tegen een muur sta te schoppen. Heb ik hier nou alsnog te maken met een toxic vriendschap ?

Ik kan ook enorm goed doemdenken en gelijk van het slechtste uitgaan heb ik al wel hulp voor gehad en ik ben echt al met stappen vooruit gegaan en ik merk wel dat ik veel minder inspan voor mensen die ik nu in mijn leven laat die mij zo behandelen. Nu heb ik met haar dat het nog gevoelig ligt om dat te doen omdat ze mij bij wijze van gered heeft. Mijn hoofd voelt nog al in tweestrijd op deze manier. Ene kant denk ik van ga alsjeblieft weg dit doet mij ook pijn op deze manier en aan de andere kant denk ik van je hebt mijn leven gered ik kan je niet zomaar wegsturen. Ik vecht dit trouwens ook liever niet uit via sociale media en liever in haar gezicht maar wordt lastig op deze manier.

Fijn om dit even kwijt te kunnen op dit forum voelde me best verrot en klote en ik wil wel even gezellig op stage komen ( krijgen die lieve mensen daar ook wel voor elkaar haha :j )

Matheno

Re: Hoe pakken jullie dit aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 14:26

Zijn jullie niet gewoon "uit elkaar gegroeid" ?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 14:29

Citaat:
Heb ik hier nou alsnog te maken met een toxic vriendschap ?

Misschien ervaart zij jou juist als een toxic vriendschap omdat je schrijft dat zij jou hielp in moeilijke tijden en nu heb je ook behoefte aan afleiding van moeilijke dingen in je leven. Wellicht ervaart zij jou als degene die bij haar energie zuigt en schuift zij afspreken daarom op de lange baan?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 14:31

Dat denk ik ook dat jullie uit elkaar gegroeit zijn,
Mensen komen op je pad met een reden en vertrekken ook weer zodra die taak erop zit en dat hoeft niet altijd een reden te hebben.

Denk dat als je samenwerk de relatie heel anders is dan dat je beide ergens anders werkt.
Ik zie dat met oud collega's ook, zolang je zichtbaar bent is het goed en dan scheiden elkaars wegen.

Voor jezelf moet je nu nagaan.... kost of geeft deze vriendschap je energie. Kost het je energie dan moet je het loslaten en verder gaan met je leven waar ook best wel weer mensen op je pad zullen komen die het goed met je bedoelen.

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 14:39

hee, rot dat je het zo ervaart. mijn tip: laat het los. als er vanuit haar dan wat komt, gezellig, zo niet, ook geen ramp toch? je kan toch ook zonder deze bepaalde vriendschap gelukkig zijn?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 14:41

elnienjo schreef:
Citaat:
Heb ik hier nou alsnog te maken met een toxic vriendschap ?

Misschien ervaart zij jou juist als een toxic vriendschap omdat je schrijft dat zij jou hielp in moeilijke tijden en nu heb je ook behoefte aan afleiding van moeilijke dingen in je leven. Wellicht ervaart zij jou als degene die bij haar energie zuigt en schuift zij afspreken daarom op de lange baan?

Ik kan mij wel vinden in je reactie maar soms praten we ook wel 3 maanden niet en dan doe ik verder ook geen beroep op haar omdat ik zelf ook niet constant mensen lastig wil vallen. Maar het is nogal tegenstrijdig omdat ze wel zegt ja ik wil er voor je zijn dus ben het wat, met je eens maar ook wat oneens

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 14:45

Gewoon eens op de man af vragen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 14:46

Matheno schreef:

Daar zit ik dus ook al wat aan te denken mijn leven is de afgelopen 1,5 jaar nogal veranderd. Ik volg bijvoorbeeld een studie en ben meer op stage dan thuis. Ik had altijd wel het idee dat ze wat moeite er mee had toen ik wegging van mijn oude baan en begon aan mijn nieuwe baan waar ik mij helemaal in thuis voel. Tevens is het ook dat ik er wel achter ben dat het denk nivuea wat ze heeft lager is dan die van mij niks mis mee hoor helemaal sinds ik werk met mensen die ook een lager niveau hebben dus ik snap ook deels wel hoe dat dan werkt. Toen ik daar werkte ging ik een beetje mee in het nivuea daar en dat was er wat onder. Ik zie nu dat ik veel meer kan dan dat ik daar deed en opeens heel volwassen ben geworden. Heb het idee dat ze daarom denk dat ik mij nu wel red

Palmera schreef:
Gewoon eens op de man af vragen.

Dat doe ik ook graag face to face Ben er wel achter dat praten wel het ding is om duidelijkheid te krijgen over situaties. Herken mij er namelijk ook wel in dat ik dat soms te weinig doe (krijg ik ook als leerdoel op stage) maar heb ook zoiets van vraag het nou dan heb je duidelijkheid en kun je het los laten.

brokjes schreef:
hee, rot dat je het zo ervaart. mijn tip: laat het los. als er vanuit haar dan wat komt, gezellig, zo niet, ook geen ramp toch? je kan toch ook zonder deze bepaalde vriendschap gelukkig zijn?

Vroeger was dit ook een enorm zwak punt van mij ik baal er dan van een betrek alles op mijzelf gevolg ik ga mij rot voelen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 14:52

AnnexUdith schreef:
Ik kan mij wel vinden in je reactie maar soms praten we ook wel 3 maanden niet en dan doe ik verder ook geen beroep op haar omdat ik zelf ook niet constant mensen lastig wil vallen. Maar het is nogal tegenstrijdig omdat ze wel zegt ja ik wil er voor je zijn dus ben het wat, met je eens maar ook wat oneens

Misschien had zij het juist leuk gevonden als je in die 3 maanden wel zelf contact had opgenomen en interesse in haar getoond had? Duidelijkste is het haar persoonlijk vragen of haar iets dwars zit. Misschien heeft zij ook veel aan haar hoofd en kan zij haar ei beter bij iemand anders kwijt.
Niet alle vriendschappen zijn voor altijd en/of gelijkwaardig.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 14:56

elnienjo schreef:
AnnexUdith schreef:

Misschien had zij het juist leuk gevonden als je in die 3 maanden wel zelf contact had opgenomen en interesse in haar getoond had? Duidelijkste is het haar persoonlijk vragen of haar iets dwars zit. Misschien heeft zij ook veel aan haar hoofd en kan zij haar ei beter bij iemand anders kwijt.
Niet alle vriendschappen zijn voor altijd en/of gelijkwaardig.

Ik probeerde dat ook wel eens te doen maar dit resulteerde vaak in dat ze mij negeerde dus dan denk ik ook van, oké je hebt er geen zin in dan maar niet. Eigenlijk ben ik ook de enige die contact zoekt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 15:05

AnnexUdith schreef:
Ik probeerde dat ook wel eens te doen maar dit resulteerde vaak in dat ze mij negeerde dus dan denk ik ook van, oké je hebt er geen zin in dan maar niet. Eigenlijk ben ik ook de enige die contact zoekt

Denk dat je dan toch je verlies moet nemen. Laat de bal bij haar maar ga er vooral niet op zitten wachten. Mocht ze uit zichzelf een keer met 'n afspreekvoorstel komen kun je altijd kijken of er nog een klik is en je de vriendschap nieuw leven in kunt blazen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 15:29

elnienjo schreef:
AnnexUdith schreef:

Denk dat je dan toch je verlies moet nemen. Laat de bal bij haar maar ga er vooral niet op zitten wachten. Mocht ze uit zichzelf een keer met 'n afspreekvoorstel komen kun je altijd kijken of er nog een klik is en je de vriendschap nieuw leven in kunt blazen.

Hier ben ik het mee eens ;)
Soms groeit contact gewoon uit elkaar. Niet omdat het iemands schuld is, maar gewoon omdat het zo is!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 15:43

Ik ben zo'n iemand die eingelijk ook altijd vrij weinig tijd heeft en niet goed is in contact onderhouden. Betekent niet dat die vriendinnen niet ontzettend veel voor mij betekenen, ik heb gewoon een ontzettend druk leven en de dagen dat ik vrij ben zitten hun toch op school, dus dan nodig ik ze ook niet uit voor iets. Ze zijn toch niet thuis. In het weekend werk ik, dus doen we ook nooit wat.

Ik vind het dus ergens ook wel jammer dat je het misschien ziet als een toxic vriendschap. Gewoon blijven uitnodigen. Het kunnen ook simpele dingen zijn. Ik vergeet afspraken te maken, maar dan blijven ze gewoon vragen :+

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 15:51

Citaat:
en de dagen dat ik vrij ben zitten hun toch op school

Of hebben ze studiedag of gewoon zin om te spijbelen om bij een vriendin langs te kunnen gaan...

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 18:14

elnienjo schreef:
Citaat:
en de dagen dat ik vrij ben zitten hun toch op school

Of hebben ze studiedag of gewoon zin om te spijbelen om bij een vriendin langs te kunnen gaan...

Ja, top voorbeeld/idee dit >;) Maar goed, dat zie ik wel vaker...
Niet iedereen zit er op te wachten om te spijbelen en ik ga dat zeker niet aanmoedigen :wave:

Er zijn van beide kanten geen enkele problemen met deze vriendschappen en ik spreek ze vaak genoeg, en ken ze ook lang genoeg om te weten dat we niet zomaar uit elkaar groeien. Bedankt voor het advies, maar ik had er zeker niet om gevraagd.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 18:38

Matheno schreef:

Dat denk ik ook. Levens gaan een andere kant op en dan heb je ook vanzelf minder gemeenschappelijks om te bespreken. Het is dan tijd voor nieuwe vrienden! Maar ik begrijp je wel ts, ik vind het ook jammer als ik mensen kwijtraak.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 21:27

Mijn ervaring met ex collega's, uit het oog uit het hart.
Eentje dacht ik ook van dat we vriendinnen waren, ze stond te janken dat ze me zo zou missen toen ik wegging. Riep om het hardst dat we contact bleven houden, je raad het al nooit hoor je er wat van.....
Het zal voort wel, ik stop er geen energie meer in.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 21:44

Je geeft zelf al een beetje aan dat het contact het meest ging over jouw problemen. Misschien klikten jullie op dat gebied, kon ze je steunen maar had jij geen enkel oog voor haar en haar eventuele issues . Stuur haar gewoon een bericht dat je het jammer vind dat het zolang duurt en blijkbaar moeilijk is om een afspraak te maken maar dat je begrip hebt mocht ze er geen zin in hebben maar dat je het dan graag gewoon zou willen weten. Dan leg je de bal bij haar en wanneer ze zegt dat ze contact wil houden ga je gewoon naar de geplande afspraak. Soms zijn er mensen die je bijstaan in moeilijke periodes maar heb je zelf geen oog voor hun. En ik vind de opmerking over niveauverschil niet leuk, sommige “simpele” mensen hebben een EQ waar iemand met een hoger IQ een groot voorbeeld aan kan nemen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 00:33

bigone schreef:
Je geeft zelf al een beetje aan dat het contact het meest ging over jouw problemen. Misschien klikten jullie op dat gebied, kon ze je steunen maar had jij geen enkel oog voor haar en haar eventuele issues . Stuur haar gewoon een bericht dat je het jammer vind dat het zolang duurt en blijkbaar moeilijk is om een afspraak te maken maar dat je begrip hebt mocht ze er geen zin in hebben maar dat je het dan graag gewoon zou willen weten. Dan leg je de bal bij haar en wanneer ze zegt dat ze contact wil houden ga je gewoon naar de geplande afspraak. Soms zijn er mensen die je bijstaan in moeilijke periodes maar heb je zelf geen oog voor hun. En ik vind de opmerking over niveauverschil niet leuk, sommige “simpele” mensen hebben een EQ waar iemand met een hoger IQ een groot voorbeeld aan kan nemen.

Ik bedoel niks raars met het iq ik werk zelf met mensen met een ernstige verstandelijke beperking en ik zie die echt wel als gewoon normale mensen en er is zeker niks mis mee dat bedoel ik ook totaal niet. Ik kijk bijv bij haar juist ook tegen haar op en ik heb meer respect voor haar dan voor wie dan ook. Dat is ook de reden waarom ik in tweestrijd zit met deze situatie.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 00:35

elnienjo schreef:
AnnexUdith schreef:

Ik vind dit een heel fijn en mooi advies heb ik zeker de hele dag wat mee in mijn hoofd gelopen en over nagedacht

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 00:37

Ik zou hetzelfde advies geven als bij een ex: schrijf haar een brief. Misschien in dit geval eentje waarin je haar bedankt voor alles wat ze voor je heeft betekend et dat dat je heel veel waard is geweest. Je kunt nog de hoop op een mooie vriendschap uitspreken, maar dat hoeft niet. Maak een brief waar je niet per se antwoord op verwacht en sluit het op deze manier voor jezelf af.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 01:02

Sheran schreef:
Ik zou hetzelfde advies geven als bij een ex: schrijf haar een brief. Misschien in dit geval eentje waarin je haar bedankt voor alles wat ze voor je heeft betekend et dat dat je heel veel waard is geweest. Je kunt nog de hoop op een mooie vriendschap uitspreken, maar dat hoeft niet. Maak een brief waar je niet per se antwoord op verwacht en sluit het op deze manier voor jezelf af.

Bedankt voor je goede advies ik denk dat ik dit inderdaad ga doen ik zat er zelf ook al wat aan te denken

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:20

Sheran schreef:

Dat zou ik niet doen. Daarmee maak je het veel te zwaar. Dat kan afstotelijk werken waardoor de mogelijkheid op herstel van contact geheel wordt afgesloten.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:49

AnnexUdith schreef:
… Soms ga ik wel eens langs als ze aan het werk is , maar omdat mijn ex daar ook werkt .…

Daar ligt waarschijnlijk het probleem in 1 zin...
Kan goed zijn dat ze tussen jullie in zit en natuurlijk dagelijks met hem te maken heeft en het lastig zal vinden om alle (slechte?) verhalen die ze inmiddels over jou te horen heeft gekregen binnensmonds te houden. Maar is aardig genoeg om je niet zomaar af te wimpelen.

Ik heb helaas zo ook een aantal vrienden verloren die me verzekerden dat ze geen partij zouden kiezen, maar na verloop van tijd (en invloed van ex) toch echt wel minder contact zochten of zelfs afwezen. ;(

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:57

elnienjo schreef:
Sheran schreef:

Dat zou ik niet doen. Daarmee maak je het veel te zwaar. Dat kan afstotelijk werken waardoor de mogelijkheid op herstel van contact geheel wordt afgesloten.

Ben ik het niet mee eens, dit hangt af van de toon van je brief. Het hoeft uiteraard ook geen echte brief te zijn, het kan ook een mail zijn of een kaart of een lange app. Ik heb het in het verleden enkele keren gedaan en het is eigenlijk altijd heel goed uitgepakt. het belangrijkste dat TS zich ook moet afvragen is waar ze zelf het fijnst uit komt. Op deze manier blijf je niet 'pushen' en laat je de ander toch weten dat hij/zij belangrijk voor je is geweest, terwijl je accepteert dat hij/zij doorgaat. Niet trekken aan een dood paard...