Wat heb ik nou toch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lau_

Wat heb ik nou toch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 08:59

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen of gerust kunnen stellen..

Een aantal weken voel ik mij al zo moe, kan mijn ogen bijna niet open houden. Op sommige momenten voel ik me helemaal niet goed worden waarbij ik denk dat ik ga flauwvallen maar eigenlijk gebeurd het nooit. Krijg het heel warm en raak een soort van in paniek. Ook voel ik allemaal bultjes overal in mijn hals, die zaten er een jaar geleden ook al maar toch maak ik me daar zorgen om. De dokter zegt dat het stress is en dat ik goed moet uitrusten. Maar het gaat juist beter als ik druk bezig ben en geen tijd heb om na te denken?

Herkent iemand zich in mijn verhaal?

L_iek

Re: Wat heb ik nou toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:01

Terug naar de huisarts...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:11

Stress verminderen gaat niet werken met uitrusten. Je moet de factor die jou stress bezorgd vinden en deze aanpakken. Ik denk dat je huisarts meer doelt op het moe zijn. Daar voor gaat uitrusten ook niet helpen. Want stress zorgt voor moeheid.

Toch zou ik nog maals naar de huisarts gaan want bultjes in je hals die er al een jaar zitten lijkt me niet helemaal okay?

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:14

Idd terug naar de huisarts. Wat je omschrijft zijn paniekaanvallen en die gaan helaas echt niet zomaar weg. En wat je omschrijft dat het minder wordt als je bezig bent dat kan wel kloppen want dan zijn je hersens met iets anders bezig en kun je niet aan de paniek denken.
En idd stress gaan noet weg met slapen maar je moet de oorzaak aanpakken.
H eel veel beterschap in ieder geval

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:20

Heel herkenbaar ja! Een stuk hiervan is bij mij stress, maar het werd wél een stuk verergerd door een substantieel B12 tekort. Laat dus ook zéker je vitamine/mineralenhuishouding even prikken.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:48

Marisje76 schreef:
Idd terug naar de huisarts. Wat je omschrijft zijn paniekaanvallen en die gaan helaas echt niet zomaar weg. En wat je omschrijft dat het minder wordt als je bezig bent dat kan wel kloppen want dan zijn je hersens met iets anders bezig en kun je niet aan de paniek denken.
En idd stress gaan noet weg met slapen maar je moet de oorzaak aanpakken.
H eel veel beterschap in ieder geval

Zo vind ik het ook klinken.

Lau_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 10:00

Marije_1997 schreef:
Stress verminderen gaat niet werken met uitrusten. Je moet de factor die jou stress bezorgd vinden en deze aanpakken. Ik denk dat je huisarts meer doelt op het moe zijn. Daar voor gaat uitrusten ook niet helpen. Want stress zorgt voor moeheid.

Toch zou ik nog maals naar de huisarts gaan want bultjes in je hals die er al een jaar zitten lijkt me niet helemaal okay?

de dokter heeft er naar gekeken vorige jaar en zolang ze niet groeien was er niks aan de hand zei z

Lau_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 10:39

Skippy01 schreef:
Heel herkenbaar ja! Een stuk hiervan is bij mij stress, maar het werd wél een stuk verergerd door een substantieel B12 tekort. Laat dus ook zéker je vitamine/mineralenhuishouding even prikken.

Mag ik je misschien een pb sturen ?

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:41

Wat iedereen al zegt: Terug naar de huisarts.
En laat je niet wegsturen met een bericht waar je niets aan hebt.
Vraag om een gedegen onderzoek (bloedwaardes, urine, etc.) en ga niet weg voordat je hier afspraken over hebt gemaakt.
Neem eventueel iemand mee die je kan helpen om de arts te overtuigen dat je hulp nodig hebt.

Sterkte!

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:43

Teruggaan! En in ieder geval bloed laten prikken op alle dingen die vermoeidheid kunnen veroorzaken. Dus ook vitamine D en B12. Ik had van vitamine D een enorm tekort en wist ook niet meer waar ik het zoeken moest.
Het klinkt inderdaad als stress en paniek, maar dan heb je in ieder geval uitgesloten dat het een tekort ergens aan is, want dat is makkelijk op te lossen. Succes TS!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:44

Zolang ze niet groeien niks aan de hand??? maar zou wel even een volledig bloedonderzoek eisen. Schildklier, vitamines en mineralen huishouding enz. Nogal vervelend wanneer je denkt dat het stress is en achteraf blijkt dat het een tekort is.
En tekorten kunnen ook zware vermoeidheid, slecht slapen enz veroorzaken.

Lau_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 11:01

bigone schreef:
Zolang ze niet groeien niks aan de hand??? maar zou wel even een volledig bloedonderzoek eisen. Schildklier, vitamines en mineralen huishouding enz. Nogal vervelend wanneer je denkt dat het stress is en achteraf blijkt dat het een tekort is.
En tekorten kunnen ook zware vermoeidheid, slecht slapen enz veroorzaken.

Dat is wat ze zei ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:04

Lau_ schreef:
Marije_1997 schreef:

de dokter heeft er naar gekeken vorige jaar en zolang ze niet groeien was er niks aan de hand zei z

Die lijkt op de mijne. De mijne zei dat op 20 jarige leeftijd kale plekken om de hoofd niet erg waren en vanzelf weggingen. Ik heb behandeling geëist. En je raad het al, zonder behandeling was ik nu kaal geweest.

Bij een huisarts mag je bepaalde dingen gewoon eisen hoor. Jij vertrouwt het zaakje niet, laat je doorverwijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:06

Ik zou even om een bloed testje laten vragen ook. Misschien is je ijzer of B wel te laag waardoor je je zo slap voelt.

Lau_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 12:38

Moet er wel bij zeggen dat ik elke ochtend standaard half 7 wakker word dus het is niet dat mijn lichaam meer slaap nodig heeft :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:40

Kan ook door vit D te kort komen, minder slapen en ik had vooral moeite met inslapen. Gewoon er op staan dat er een volledig bloedonderzoek word gedaan.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:47

Wat vervelend! Ik zou ook terug gaan naar de huisarts en vragen voor een bloedonderzoek. Dan kijken ze alles even na. Is voor jou ook prettig denk ik want worden er dingen uitgesloten en maak je je daar iig minder zorgen over.
Werk/studeer je momenteel? Is dat vol te houden?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:53

Lau_ schreef:
Skippy01 schreef:

Mag ik je misschien een pb sturen ?

natuurlijk!

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 14:51

Hoi TS, wat vervelend zeg, de vermoeidheid en paniek. Ik herken me deels in jouw verhaal. Ga mee met degenen die aangeven toch meer onderzoek te vragen. Mocht hemoglobine/"ijzer"/B12 hierin meespelen, zou ik je graag een tip willen geven: lees jezelf goed in.

Veel artsen (zelfs bij de bloedbank nota bene) zijn niet voldoende op de hoogte van welke voedingsmiddelen of supplementen ze kunnen aanraden. Vaak wordt het advies gegeven om meer ijzerrijke voeding (of supplementen) te nemen, als het hemoglobine-gehalte aan de lage kant is. Dat gaat echter weinig helpen als jij niet voldoende B12 hebt - door weinig of geen vlees in je dieet, of misschien een opnameprobleem.

Mocht je het advies krijgen om vaker vleesvervangers te eten, of pillen B12 te nemen, weet dan dat daar veel en veel te weinig in zit. Of nouja... er zit misschien wel de ADH in, maar B12 is moeilijk op te nemen, waardoor je echt veel meer moet innemen om voldoende te hebben (factor 3000 zelfs, meen ik).

Beste supplement, zover ik weet, is een zuigtablet. Die leg je onder je tong zodat het wordt opgenomen in je mondslijmvlies ipv in de darmen. Dat is blijkbaar efficiënter. https://www.bonusan.com/nl/vitamine-b12 ... tabletten-

Injecties zijn ook een optie hoor, maar dat is in principe een kuur (dus geen structurele oplossing), en doet zeer! Is een heel dikke vloeistof, echt anders dan vaccinatie bijvoorbeeld, had ik graag overgeslagen... Maar goed, toen wist ik nog niet van de zuigtabletjes. Beterschap!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:03

JorineV schreef:
Mocht je het advies krijgen om vaker vleesvervangers te eten, of pillen B12 te nemen, weet dan dat daar veel en veel te weinig in zit. Of nouja... er zit misschien wel de ADH in, maar B12 is moeilijk op te nemen, waardoor je echt veel meer moet innemen om voldoende te hebben (factor 3000 zelfs, meen ik).

Beste supplement, zover ik weet, is een zuigtablet. Die leg je onder je tong zodat het wordt opgenomen in je mondslijmvlies ipv in de darmen. Dat is blijkbaar efficiënter. https://www.bonusan.com/nl/vitamine-b12 ... tabletten-

Injecties zijn ook een optie hoor, maar dat is in principe een kuur (dus geen structurele oplossing), en doet zeer! Is een heel dikke vloeistof, echt anders dan vaccinatie bijvoorbeeld, had ik graag overgeslagen... Maar goed, toen wist ik nog niet van de zuigtabletjes. Beterschap!

Grappig genoeg deden de zuigtabletjes (van diverse merken) hier niet zo veel en bleken uiteindelijk bij mij juist de simpelste, goedkope 1000Mcg tabletten van Kruidvat wél te werken. Maar meestal nemen mensen de zuigtabletten beter op.
Inmiddels zijn er overigens ook sprays die je in je mond spuit en die zo worden opgenomen in het mondslijmvlies.
Ook nog een optie :)
Ik moet de tabletten voorlopig blijven slikken en eens per jaar mijn b12 en schildklierhormonen laten prikken om in de gaten te houden of de boel zich blijft gedragen.
Houd voor jezelf in acht dat de ondergrens die artsen aanhouden vaak écht een stuk lager liggen van het optimale qua waardes, dus vraag altijd even op wat de uitslag precies is, zodat je dat kunt checken.

Lau_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 15:24

Net was het weer raak. Zit gewoon heel rustig op me stoel en voel een steekje achter in me been. En ik voel gewoon een soort leegte over mij heen trekken. Kan het niet echt uitleggen maar is een heel beangstigend gevoel

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:26

Lau_ schreef:
Net was het weer raak. Zit gewoon heel rustig op me stoel en voel een steekje achter in me been. En ik voel gewoon een soort leegte over mij heen trekken. Kan het niet echt uitleggen maar is een heel beangstigend gevoel

Echt aandringen op bloedonderzoek. Past goed bij B12 tekort, maar ook bij bloedarmoede of zelfs bij insulineproblemen. Om erachter te komen wát er speelt, doe je echt goed aan een uitgebreid bloedonderzoek.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:47

B12 injecties zijn niet perse een kuur hoor. Vriendin van me heeft een opnamestoornis die kan B12 uit voedsel en tabletten niet opnemen. Moet Dus structureel spuiten.

Niet gezegd dat jij een te kort hebt ts enige manier om te weten wat er scheelt is terug naar de huisarts.

Lau_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 15:57

Skippy01 schreef:
Lau_ schreef:

Echt aandringen op bloedonderzoek. Past goed bij B12 tekort, maar ook bij bloedarmoede of zelfs bij insulineproblemen. Om erachter te komen wát er speelt, doe je echt goed aan een uitgebreid bloedonderzoek.

Ik heb net wel snoepjes gegeten. Dat zou insulineproblemen kunnen veroorzaken :+

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 16:36

Oh naar TS, ben je weer een beetje bijgekomen?

@Skippy01 en SusanH, interessant om ook jullie ervaringen te lezen - zo leer je steeds wat bij :)