Bril slecht voor je ogen? Zonnebril tijdens paardrijden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jooliieen

Bril slecht voor je ogen? Zonnebril tijdens paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 22:38

Hoi bokkers,

Ik heb geen idee of het hier thuis hoort :+
Ik heb voor dit jaar nog recht op een gratis bril op sterkte, maar ik heb best nog goede ogen, volgens mij +0,50.
Dus toen dacht ik: Is het slecht voor je ogen als je af en toe een (zonne)bril opzet als je nauwelijks sterkte hebt? Aangezien je ogen wel weer even moeten schakelen tussen 'met' en 'zonder' bril kijken.

Tevens nog een vraagje: Wie draagt er een zonnebril op sterkte tijdens paardrijden? Eventueel kan ik er daar ook 1 voor bestellen :) Moet je dan ook nog ergens op letten? Zodat die niet te los op je hoofd zit zeg maar :+

eclair98

Re: Bril slecht voor je ogen? Zonnebril tijdens paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 22:40

Ik weet niet of het uitmaakt wat je sterkte is in dit verhaal, maar ik zou eigenlijk een bril moeten dragen (vind het heel erg vervelend, vlekken/krassen bla bla bla) en soms zet ik er wel een op. Maar ik krijg hoofdpijn van het schakelen tussen met of zonder bril.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 22:42

Ik zou het niet doen, vooral met zo’n minimale sterkte. Je hoeft toch niet perse glazen op sterkte te nemen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 22:46

Autumnn schreef:
Ik zou het niet doen, vooral met zo’n minimale sterkte. Je hoeft toch niet perse glazen op sterkte te nemen?

Als je hem vergoed wil hebben van je verzekering wel

Orthos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 22:49

Ik rijd in de zomer wel vaker met een zonnebril op tijdens het rijden. Niet een op sterkte omdat ik het nodig heb, maar gewoon omdat ik het fijn vind. Blijft normaliter wel goed op je hoofd zitten hoor onder je cap :P

genja

Weet niet of het goed lees maar je wilt dus eigenlijk dit jaar nog een bril halen omdat je nog recht hebt op gratis vergoeding . Maar je hebt eigenlijk geen bril nodig ??
Als dit zo is je weet wel dat je uiteindelijk zelf en uiteindelijk wij allemaal hier aan meebetalen door dat de premie weer omhoog gaat?
Waarom iets halen als je het niet nodig hebt

MiniMaxi

Het wel echt een minimale sterkte die je hebt. Maar ik zou kiezen voor of altijd een bril of nooit.

Ikzelf heb lenzen, bril en zonnebril op sterkte. De bril en zonnebril gebruik ik eigenlijk nooit omdat ik bijna altijd mijn lenzen draag. Dit vind ik ook makkelijker met bijvoorbeeld een zonnebril. Hoef je niet steeds te wisselen of met weer zoals nu, beslagen glazen of druppels erop.

In de zomer heb ik bijna altijd mijn zonnebril op met paardrijden. Heb er een van sinner, dus die sluit mooi aan op je hoofd en gaat prima met mijn cap.

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 22:50

Ik heb wel iets slechtere ogen dan jij hebt, maar ik kan inderdaad niet meer zonder (zonne)bril rijden. Gelukkig heb ik er met de meeste dagen weinig last van, want geen zon of de klep van mn cap houdt genoeg zonlicht tegen. Op de paar dagen dat het echt niet gaat heb ik mn zonnebril op sterkte op. Die zit niet zo stevig als mijn gewone bril maar door de capbandjes blijft hij wel zitten. Als je niet echt een bril nodig hebt (dus niet vermoeid of hoofdpijn) zou ik jezelf er nog niet aan wennen.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 22:55

Ik rijd zelf altijd met zonnebril op in de zomer :+ Kan echt niet zonder haha.

Beeldmateriaal :+

Afbeelding

Jammer van het moment, maar wel grappig dat ik exact de camera in kijk.

Ik heb trouwens -.25 rechts. Links 0 :)

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 22:56

genja schreef:
Weet niet of het goed lees maar je wilt dus eigenlijk dit jaar nog een bril halen omdat je nog recht hebt op gratis vergoeding . Maar je hebt eigenlijk geen bril nodig ??
Als dit zo is je weet wel dat je uiteindelijk zelf en uiteindelijk wij allemaal hier aan meebetalen door dat de premie weer omhoog gaat?

Dit.
De zorgverzekering is geen abonnement op accessoires toch.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 22:57

Daarom geven heel veel aanvullende verzekeringen al helemaal geen vergoeding meer...

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 22:58

Als je de zonnebril vaker draagt zul je er misschien achter komen dat je met sterkte toch fijner vindt.. denk aan bijvoorbeeld minder hoofdpijn. Ook zul je als je de zonnebril op zet wel erg moeten schakelen om door het glas met sterkte te moeten kijken... zelf zou ik het dus afraden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 23:00

Het is zeker niet slecht voor je ogen om de bril op sterkte te dragen, ondanks dat je sterkte niet veel is. Je geeft je ogen juist rust ermee. Dit is ook een sterkte die niet zozeer wazig zicht geeft, maar je ogen zijn constant bezig om de sterkte te corrigeren en scherp te zien. Op een gegeven moment worden je spieren hier moe van en kan het zijn dat het zicht wat minder word of je wat hoofdpijn krijgt :)
Gewoon lekker dragen die bril. En ik denk dat je met deze sterkte trouwens ook niet zo hoeft te schakelen omdat het dus geen giga verschil is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 23:23

Ik heb ook geen enorme sterkte, maar mij werd juist aangeraden om een bril te nemen. Ik gebruik voornamelijk mijn zonnebril op sterkte, maar rijd daar niet mee. Daar heb ik een normale zonnebril voor die meer sportmodel heeft en dus beter blijft zitten.

Over het schakelen, ik draag mijn brillen niet de hele dag. 's Ochtends als ik fit ben krijg ik juist last van de bril, ik doe hem in de middag of avond op. Ik zie 's ochtends gewoon scherp en als ik moe word, wordt het minder en zet ik de bril dus op. Ik merk vooral verschil in vermoeidheid en in het donker is het rustiger rijden voor me met bril. Zonnebril kan ik al jaren niet meer zonder, ik kan heel slecht tegen licht haha.

EDIT: Leuk dat mensen meteen er vanuit gaan dat iemand wil profiteren. Ik dacht ook dat ik niet perse een bril nodig had en ik wilde alleen een zonnebril eventueel. Ik ben nu blij dat ik ondanks lage sterkte er toch aan begonnen ben. En ja, ik ben ook gaan kijken omdat ik de vergoeding toch had. Al 10 jaar elk jaar laten controleren en altijd werd er gezegd dat het niet nodig was, de laatste opticien zei dat het misschien wel kon helpen en daar had hij dus helemaal gelijk in. Zonder vergoeding was ik er niet aan begonnen.

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 23:43

TurboDi schreef:
Als je de zonnebril vaker draagt zul je er misschien achter komen dat je met sterkte toch fijner vindt.. denk aan bijvoorbeeld minder hoofdpijn. Ook zul je als je de zonnebril op zet wel erg moeten schakelen om door het glas met sterkte te moeten kijken... zelf zou ik het dus afraden!

Even een kleine edit :o had alleen zonnebril gelezen :Y)
Als je een “gewone” bril met deze sterkte naar behoefte draagt kan dat best heel goed bevallen! Vooral bij inspanningen zoals lezen, schoolwerk doen en andere intensieve dingen. Dus ja dan er zeker 1 aanschaffen! Kan veel ontspanning geven !

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 23:45

Klinkt een beetje als; ik heb betaald voor fysio maar niet nodig dus ga ik wel even keer voor een “gratis” massage. En vervolgens maar klagen omdat de premie omhoog gaat :+

Maar on-topic; rijden met ene bril gaat prima.
En schakelen tussen wel niet is erg slecht voor je ogen. Die kunnen daardoor sneller achteruit gaan volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 23:55

Barbabientje schreef:
Maar on-topic; rijden met ene bril gaat prima.
En schakelen tussen wel niet is erg slecht voor je ogen. Die kunnen daardoor sneller achteruit gaan volgens mij.

Dit is dus niet waar. Je ogen worden eerder juist slechter door het niet dragen van een bril of een bril met de verkeerde sterktes, maar zeker niet van een goed aangemeten bril.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 00:16

Ik denk dat het niet erg is? Je ogen worden ook beter door het dragen van nachtlenzen, immers kan je dan (tijdelijk) zonder hulpmiddel beter zien.

Daancha schreef:
genja schreef:

Dit.

Zelf weten toch? Die extra van brillenvergoeding betaal je je blauw aan, vaak meer dan een bril kost.

Ik heb ook "maar" -0.5 en -0.75 maar toch he is een bril opzetten net het verschil tussen analoge en digitale TV. Is zo veel beter. Vind het altijd jammer dat mensen denken dat die kleine sterktes niks uithalen bij zo'n bril, tis bij mij het verschil tussen wel en niet op afstand de computer te kunnen lezen ipv gokken.
Ik heb hem niet altijd op, puur uit eigenwijsheid want met bril zie ik veel beter.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 00:26

Ik heb ook ongeveer die sterkte voor ver zien, maar ik kan (vooral) bij auto rijden niet meer zonder.
Merk ook dat tv kijken zonder moeilijker is, auto in het donker al helemaal.
Dus ja, als je merkt dat je ogen met bril op rustiger zijn kan je het overwegen.
( ik heb destijds een bril genomen omdat ik hoofdpijn kreeg van de laptop en daar moeite mee kreeg op school)

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 00:43

Nee kan geen kwaad en het maakt je ogen zeker niet slechter. Als jij het prettiger vindt dan gewoon doen. Zou hem alleen niet al te veel wisselen (op-af-op-af) want dat kan het onrustiger maken voor jezelf.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 00:47

Je hebt een klein beetje plussterkte en dat betekent dat als je geen bril draagt, dat je oogspieren dan iets aangespannen zijn om scherp te kunnen zien. Met een bril zorg je ervoor dat je spieren alleen nog maar hoeven te werken als je op korte afstand scherp wilt zien. Door die bril krijgen je oogspieren dus rust en wordt je minder vermoeid. Je kan dus prima een zonnebril zonder sterkte nemen, alleen gaan je oogspieren op dat moment weer wat harder werken. Je kan het dus prima afwisselen.

Wat de verzekering betreft, een bril gaat altijd uit de aanvullende verzekering, waar je zelf voor betaald. Als je die aanvullende verzekering alleen maar voor je bril gebruikt en niet voor andere kosten, zoals een fysiotherapeut o.i.d., dan is het waarschijnlijk voordeliger om die aanvullende verzekering op te zeggen en van het geld dat je bespaard een bril te kopen. Vooral omdat die zonnebril zonder sterkte echt niet vergoed wordt. Maar het verhaal dat iedereen zijn premie daardoor omhoog gaat is echt onzin.

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 01:44

Jooliieen schreef:
Hoi bokkers,

Ik heb geen idee of het hier thuis hoort :+
Ik heb voor dit jaar nog recht op een gratis bril op sterkte, maar ik heb best nog goede ogen, volgens mij +0,50.
Dus toen dacht ik: Is het slecht voor je ogen als je af en toe een (zonne)bril opzet als je nauwelijks sterkte hebt? Aangezien je ogen wel weer even moeten schakelen tussen 'met' en 'zonder' bril kijken.

Tevens nog een vraagje: Wie draagt er een zonnebril op sterkte tijdens paardrijden? Eventueel kan ik er daar ook 1 voor bestellen :) Moet je dan ook nog ergens op letten? Zodat die niet te los op je hoofd zit zeg maar :+

Ik weet niet hoe oud je bent maar onder de 35 accommodeer je een halfje in de plus waarschijnlijk nog wel weg. Ja, het kan een fractie ontspannender kijken mét correctie maar absolute noodzaak is het zeker niet. Slecht voor je ogen is het ook niet, maar gewenning aan correctie met een bril of contactlenzen kan wel invloed hebben op het scherpstellend vermogen van je oog. Maar dat scherp stellen geeft dan vaak weer vermoeidheid, druk of oogstress en soms hoofdpijn als gevolg omdat je geen emmetroop oog hebt. Een emmetroop oog heeft geen correctie nodig en de jouwe heeft dat wel, maar dat zegt nog niet dat geen goed oog hebt. Als je met correctie 100% ziet dan is er niks aan de hand.

Ik heb klanten die met +5,0 gigantisch scherp (>100%) zien en klanten die met +0,5 nog niet een visus (gezichtsvermogen) van 50% halen. De eerste mag dan een grotere oogfout hebben maar qua gezondheid van het oog is die wel beter af, dus staar je niet blind op de correctiesterkte alleen. :P

Mocht je voor een zonnebril op sterkte gaan let dan op de volgende dingen:
- Vorm en maat. Goede bescherming tegen zonlicht (UV straling) uit de meeste hoeken. Kies niet een te klein glasoppervlak.
- Kleur van de glazen. Een beetje goed optiekbedrijf heeft kleursamples zonder sterkte waar je doorheen kunt kijken. Het helpt als je overdag op een zonnige dag gaat, dan is het makkelijker te bepalen wat je zelf prettig vindt kijken. Laat je ook goed voorlichten over de voor en nadelen van de verschillende kleuren.
- Glasopties. Een gepolariseerd glas neem een hoop schittering weg, ideaal voor op het water en ook in vele andere situaties fijn. Maar voor wintersport is het minder geschikt en ook digitale schermen worden er vaak moeilijker leesbaar door. Ontspiegeling is bij een zonnebril alleen aan de achterkant nuttig, dat geeft een rustiger beeld en je ziet geen/weinig weerkaatsing van je eigen ogen of licht van achteren.
- Afpasbaarheid. Correctiemonturen zijn zowat altijd goed af te passen, maar sommige typische zonnebrilmonturen (waar dus al donkere glazen zonder sterkte in zit) moeten eigenlijk in 1 keer goed vallen, anders zijn ze ongeschikt. Zelfs van een bekend merk als Ray Ban tref ik af en toe een zonnebril die wel glazen op sterkte kan hebben maar die onmogelijk goed afgesteld kan worden bij die betreffende klant.

Blok tekst van een vakidioot uit de optiek, maar hopelijk heb je er wat aan. :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 12:39

Daancha schreef:
genja schreef:

Dit.

+1
Als je dit niet nodig hebt, sla het dan gewoon over.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:40

Ik vind het ook vreemd, als ik het goed begrijp tenminste...

Je draagt geen gewone bril of lenzen, maar denkt wel een sterkte van +0,50 te hebben. Omdat je geen gewone bril wilt, wil je voor het gemak een zonnebril op sterkte halen??

Ik denk wel dat het prettig voor je kijkt, maar is dit niet 'misbruik' maken van de zorgverzekering? Ik heb een tandartsverzekering, hiermee ga ik ook niet 4x ipv 2x op controle "omdat ik vergoeding krijg."

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 19:45

Thanks voor jullie reacties!

Het is natuurlijk niet zo dat ik persé een bril wil, omdat ik nog recht heb "op een vergoeding".
6 jaar geleden had ik de bril van mijn buurmeisje op, die had +0,50 en toen ik beter zien, vandaar dat ik wel benieuwd was of dit nu nog zo is of misschien juist wel meer is geworden en of ik niet beter af ben met een bril, daar was ik wel benieuwd naar.
Ik merk dat jullie heel verschillend over een bril denken bij een kleine sterkte, de één zegt wel doen, want je ziet dan toch net wat beter en je ogen hebben rust, omdat ze niet de hele tijd scherp hoeven te stellen en de ander zegt: Juist dat schakelen tussen wel en geen bril is slecht voor je ogen, dus begin er maar niet aan..

Ik heb volgende week een oogtest ingepland en dan ga ik wel kijken wat hij/zij zegt :)