Peuter steunt niet op been na val

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

Peuter steunt niet op been na val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 20:01

Mss hier iemand ervaring.

Vrijdagavond is onze jongste(1j en 8 maanden) letterlijk van boven tot beneden van de trap gedonderd, hoofd naar voor.(ze loopt al enkele maanden zelfstandig de trap op en af en sinds enkele weken gewoon voorwaarts naar beneden als een volwassene)

Zelf niet zien gebeuren, haar op haar buik gevonden onderaan de trap, haar horen vallen.

Grote broer stond ook boven en die zegt dat ze van helemaal boven gevallen is.

Ze was onmiddellijk heel hard aan het Wenen, opgenomen, getroost, en kort daarna gemerkt dat ze niet meer op haar benen wilde staan, vooral linker been.

Dus auto in en naar de spoeddienst in het ZH.
Daar is ze op foto gezet van bekken tem tenen, geen breuk gevonden en terug naar huis gestuurd met pijnstillers en ontstekingsremmende en een telefoonnummer van ortho voor als het niet beter zou zijn tegen na het weekend.

Maar ook vandaag een peuter die haar been totaal ontlast.

Pas op, ze zit moeiteloos op haar knieën, kruipt, beweegt haar enkel, voet en tenen,.... maar valt echt letterlijk om en krijst van de pijn als ze het zelf weer vergeet en van een stoel kruipt met het idee te vertrekken....

Heel de dag mooi haar medicatie gegeven.

Ben er totaal niet gerust in en twijfel zelfs om, indien het morgen niet beter is, opnieuw naar de spoed te gaan, maar aan de andere kant denk ik dan van ‘als wij iets serieus gekneusd hebben kunnen we ook een paar dagen serieus pijn hebben, dus wacht idd tot na het weekend’

Dus hier de vraag of iemand mss iets gelijkaardigs meemaakte en anderzijds wat is de beste raad om te doen zonder overbezorgde moedergevoelens...?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:04

Ja daar is hier vaker een verhaal over geweest. Is uiteindelijk vanzelf weer over gegaan. Was ook een jong kind wat gevallen was en niet meer wilde belasten ook al was er verder niks aan de hand. Heeft wel even geduurd, paar weken dacht ik, maar is uiteindelijk goed gekomen.
Misschien weet iemand anders hier het hele verhaal?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:07

Oei, is ook een lastige leeftijd omdat ze het natuurlijk niet kan zeggen hoe en wat qua pijn. Als je het echt niet vertrouwd en het is morgen nog niet verbeterd dan zou ik gewoon weer heen gaan of desnoods eerst bellen om meer advies.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:07

Bij twijfel opnieuw arts opzoeken.

beatje

Re: Peuter steunt niet op been na val

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:09

Bij ons zit nu een huisartsenpost bij de kliniek,ik zou daar even heen bellen om advies en anders even de spoeddienst zelf.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:12

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 01:03

Oh wat vervelend! Gaat het al wat beter?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 01:20

Ik mis het traphekje in dit verhaal?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 03:08

Hoe is het nu? Gaat het al wat beter?
En idd installeer aub een traphekje. Voor hetzelfde geld breken ze hun nek..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 08:14

Eerlijk gezegd vind ik het nogal wat, van boven naar beneden van de trap donderen (hoe dan? Op die leeftijd, wat doen ze alleen op de trap?!), zelf naar de SEH rijden, foto's gemaakt van bekken tm tenen, daarna ook gewoon weer naar huis mogen met een ontstekingsremmer???

Ik mis de scan, controle van het hoofd, opname ter observatie en bij klachten na een HET (hoog energetisch trauma) wat dit zeker is zou vervoer per ambu best geïndiceerd zijn.
Heb je wel eerst gebeld met de SEH dat je wilde komen? En uitgelegd wat er gebeurd is?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 08:25

Naast dat ik met de vorige reacties mee ga denk ik dat er heus wel iets gekneusd zal zijn in dat lijfje.

Ik zou voor de zekerheid even overleggen met je huisarts wat je het beste kan doen.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 08:46

De richtlijnen die je hebt meegekregen zijn om de ortho te bellen als het na het weekend niet beter is.
Ik zou daar mee beginnen denk ik, en hen advies vragen wat te doen.
Een kneuzing zie je niet op de foto’s maar kan evengoed erg pijnlijk zijn.
Heb je een idee waar ze de pijn heeft?
Lastig hoor met die kleintjes.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 08:52

Wow, zelf in de auto vervoerd :=
Als je had gebeld hadden ze denk ik een ambu gestuurd.

Waarom is alleen de onderkant op de foto gezet en niet het hele lijf?

Als je het niet vertrouwd zou ik nog een keer bellen. Zeker met zo’n kleintje.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 09:05

Hier gaan we dan... vond al dat de eerste reacties zo vriendelijk waren.

Veroordelen is iets wat toch altijd voorbij moet komen.

Al de veroordelende blokkers hebben waarschijnlijk ook een bijna 2-jarige in combi met andere jonge kinderen. Die hebben dan zeker weten kinderen die altijd en overal deuren goed sluiten, nooit lichten laten branden,....
Want een traphekje met jonge kinderen die ook zelfstandig op en neer de trap lopen is totaal zinloos, want nu en dan blijft zoiets dus openstaan.
Dan leer je dus de jongste veilig de trap op en neer gaan. Is maanden goed gegaan, maar sinds kort kort stapt ze dus ook naar beneden ipv op haar poep. Kindjes evolueren, en je kan dat niet tegengaan, ze leren door te doen.

Verder ga ik daar niet meer op in.

Qua spoed, zoals ook onder Nick staat dat we in België wonen, hier ga je gewoon naar de spoed als je denkt dat dit nodig is. Waarom geen ambu? Zelf ook de nodige basiskennis en ze had geen enkel teken van ook maar iets van ander letsel, heeft nog op mijn schoot wat melk gedronken kort erna.

En tuurlijk zullen bokkers het beter weten dan de spoedarts die haar zag, want ook die zag geen enkele reden om het kleine hoofdje bloos te stellen aan zoveel stralen.

Voor de rest kruipt ze, zit op haar knieën, maar loopt nog niet, toont enkel pijn als ze op haar volle been wil steunen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:11

Tsja, je kan het veroordelen noemen, volgens mij veroordeel ik niet maar verwonder ik me slechts.

Ik ben zorgprofessional in de spoedzorg in NL en zelfs nu met je verhaal had ik nog collega's laten komen. Zeker omdat je zegt in je OP dat ze niet op de benen wilde staan, besef heel goed dat het ook een probleem van hoger in het lichaam kan zijn.

Ik ben het met je eens dat het lastig is met meerdere kleine kinderen maar de regel is hier altijd, pas het aan aan de jongste en dus de oudere als ze niet zelfstandig de hekjes dicht kunnen of willen doen, dan maar niet op de trap.

Zo te horen lijkt je kindje er redelijk vanaf gekomen maar besef wel heel goed dat dit een hele goede waarschuwing moet zijn ik heb er meerdere tussen 6 plankjes een woning zien verlaten na een fikse val van de trap dus jouw kleine heeft nu echt geluk gehad,

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:12

Maar mama, ik denk dat je het niet zo aanvallend op moet pakken. Ik heb er zelf zes, en tuurlijk laten andere kindjes een traphekje eens open staan.. Wat ik mezelf afvraag, en dat is denk ik ook wat andere bokkers bedoelen, hoe kan het dat een kleintje van anderhalf, überhaupt alleen de trap of af kan, zonder toezicht van ouders..
Al mijn kinderen mochten tit een bepaalde leeftijd alleen de trap op en af, zittend op hun billen, of achteruit, maar dan zittend op de knietjes.. Dat scheelt echt lelijke valpartijen.. Succes en beterschap met je kruimeltje
Laatst bijgewerkt door tyleysmiley op 25-11-19 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:13

Tengeltje, als een kind normaal gesproken zelfstandig naar boven en beneden kan lopen, is een traphek inderdaad niet meer nodig. Wel zou ik ten alle tijden in de buurt zijn en/of zorgen dat ze in hun kamer zitten om te spelen, desnoods even met de deur dicht als het moet..

Iedereen kan van de trap af vallen, ook volwassenen, maar dan wordt er niet gezeken over traphekjes natuurlijk ;) Dus ik zou die reacties lekker laten gaan.

Als je twijfel hebt, zou ik nog een keer naar de (huis)arts gaan voor nog een extra check.
Anders nog even afwachten.

Het is wel logisch dat je kind nu super stijf is en last heeft van de val. Het is nog maar enkele dagen geleden. Ik denk dat je het nog meer tijd moet geven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:16

Ms is dat gewoon verschil tussen NL en België dan :)

Ik veroordeel niks over hoe een kind van een trap valt, want ongelukken gebeuren nu eenmaal en hier heb ik ook wel ongelukken gehad waarvan ik mezelf ook afvroeg hoe dat in vredesnaam kan gebeuren in mijn huis. En gelukkig goed afgelopen.

Vriendin van mij heeft eens ook een erge val gehad met haar kind, is zelf verpleegkundige, zag niks bijzonders maar belde toch de HAP om te overleggen. Kind liep gewoon rond en had nergens pijn leek het. HAP stuurde een ambu, kind is compleet doorgelicht en een nacht geobserveerd aan de monitor. En dat kind gaf dus niet eens klachten of pijn aan.
Vandaar dat ik me verbaasde over deze gang van zaken :)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:18

een kneusing kan heel lang pijn blijven doen. Opzich als ze ergens een kneusing heeft dan is het niet zo raar dat ze er nog last van heeft. Ik heb wel eens gehoord dat je beter is kan breken dan kneuzen in ieder geval omdat je met een kneusing langer zit. Mijn eigen ervaring ook trouwens. Opzich is het dan niet verkeerd dat ze haar beentje ontlast, rust is alleen maar goed.

Als je het niet vertrouwd dan zou ik gewoon nog naar een huisarts gaan. En verder denk ik als er nu nog geen gekke dingen zijn gebeurd. Gewoon goed wakker wordt, normaal drinkt en eet. Dat het wel mee valt.

En met kleine kinderen zit een ongelukje nou eenmaal in een klein hoekje. Ik heb ook een 5 jarige die wel eens dingen vergeet zoals een deur. En dat de kleinste dan denk let's go ... En dat kan in 2 sec gebeuren. Ik vind niet dat er een schuldgevoel aangepraat hoeft te worden, waarschijnlijk voelt het al banketstaaf genoeg.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:22

Nou ja,..het is uiteraard zo dat ongelukjes in kleine hoekjes zitten. Daar heb je een punt TS.

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:00

En een traphekje is ook niet zaligmakend...ze klimmen er overheen en de schade kan nog groter zijn ;(

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:16

Mijn jongste is ook eens van bovenaan de trap gevallen toen hij net 2 was, van bijna helemaal bovenaan. Gat in zn kop, maar een ambu werd niet gestuurd hoor. Als hij wakker en alert was en meteen huilde, kon ik gewoon naar mijn huisarts toe...
En een ongeluk zit echt in een klein hoekje. Ik deed traphekje open en wil voor hem uit de trap af lopen, ondertussen valt mijn dochter achter me en zet het op een krijsen, dus ik kijk om. Misschien 3 sec, maar toen lag de jongste al beneden. En echt, je slaat jezelf voor je kop, maarja, je bent ook maar een mens he...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:25

Hier is mijn oudste ook al een paar keer van de trap gevallen. 1 keer ermee naar spoed geweest omdat ik het zelf niet gezien had waar hij op gevallen was.

Jongste is 22 maanden, kan nog laar jyist stappen. Hij mag nog niet eens los lopen boven, laat staan de trap af, wat hij nog niet kan.

Hier ook geen poortje, als we hier verhuisd waren was de oudste 2.5. Ik vertrouw zelf traphekjes niet omdat ze erover kunnen klimmen of los kunnen schieten als ze er tegen duwen, beetje vals veiligheidsgevoel.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:49

Ik hoop vooral dat het goed gaat met jullie - ook met jou als mama, want ik snap dat je je ontzettend zorgen maakt. De reacties heb ik terug gelezen, en hoewel niet allemaal even handig verwoord, het is echt goed bedoeld.

Schuldgevoel is nu niemand mee geholpen, gebeurd is gebeurd. Maar misschien is het wel nuttig, of zelfs heel belangrijk, om wat van de adviezen op te volgen.

Heel veel wijsheid en sterkte gewenst.