Uit het niets: paniekaanval op de snelweg met 130 km

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bralindy

Uit het niets: paniekaanval op de snelweg met 130 km

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 00:53

Zoals de titel al zegt. Ik moet het even van mij afschrijven, want ik weet niet wat ik hiermee moet.

Nu meer dan een uur later en ik voel mij in mijn hoofd nog niet oke. Ik lig in bed, adem ‘normaal’, paniek is weg maar ik voel mij nog niet oké want dit is mij nog nooit overkomen.

Al 7 jaar rijbewijs; regelmatig naar België gereden en ruime ervaring in de auto, snelweg ed. Ik kom van een lezing af en rijd net op een stuk waar je 130 mag. De auto’s worden dan net wat gevoeliger. Ik dacht nog heel kort; oeh. Voorzichtig rijden. Voor mijn gevoel word mijn hoofd ineens wollig en word ik soort van in een tunnel gezogen waar in alles voelt als onheilspellend en een droom dat voorbij racet langs mij in de auto heen.
Ik heb het gevoel van flauwvallen, heb moeite met ademhalen en mijn benen gaan shaken en mijn handen zweten. Ik heb het gevoel dat ik iets geks kan gaan doen of dat er wat gebeurt zoals de auto omgooien en spinnen, met als gevolg dood gaan. Ik wil bijna letterlijk de auto uitspringen of ergens tegen aan gooien om stil te staan. Logisch kan ik nog nadenken: ik moet zo naar de vluchtstrook. Dit gaat niet goed. Godzijdank rijd er een vrachtwagen voor me, die tuft 90. Ik gebruik hem als mijn anker en langzaam gaat het wazige gevoel wat weg en krijg ik wat grip op mij zelf. Maar ik merk dat ik er tegen aan hang om er weer in te schieten en ben blij als ik de afrit neem, maar zelf het gevoel blijft met 80 knagen en nu ook dat ik in bed lig.

Eerder dacht ik nog aan iemand die ik passeerde met 110; als je niet durft moet je niet autorijden.

Bizar vind ik het. Waar het vandaan komt is mij een raadsel. Nog nooit een ongeluk gehad of een nare ervaring op de snelweg.p, of uberhaupt met autorijden.

Morgen moet ik werken, dit is niet over de snelweg. Maar ik merk nu al aan mijzelf dat ik de angst heb voor die angst en wat ik dan ga doen. Heel logisch weet ik juist dat dat het is en dat je daar juist niet over na moet denken.

Ik moet het even van mij afschrijven, want ik vind het maar niks.

BigOne

Re: Uit het niets: paniekaanval op de snelweg met 130 km

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 01:03

Heftig maar misschien gewoon te druk geweest, lange dag en te weinig gegeten waardoor je wat flauw werd . En omdat dat soms zo plots op kan komen is het logisch dat dat heel vervelend aanvoelt wanneer je 130 op de snelweg rijd. Probeer het nuchter te bekijken, goede nachtrust en gewoon weer rijden morgen . Juist door de schrik kun je zelfs lichtelijk gaan hyperventileren dus zo vreemd is de reactie van je lichaam niet, succes morgen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 01:09

Ik denk ook aan een suikertekort of vocht tekort, dan gaat je lijf rare dingen doen.
Nachtje erover slapen en bij twijfel of herhaling de huisarts bellen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 01:11

Wat ontzettend vervelend en weet helaas hoe het is om een paniek aanval te hebben. Het vreemde gevoel is ook zeker niet raar.

Heb geen ervaring met het rijden want heb geen rijbewijs maar heb het een tijd dagelijks gehad toen ik met de trein moest. Wat mij heel erg heeft geholpen zijn ademhalings oefeningen. Deze deed ik dan elke avond in bed en na een tijd kon ik deze toepassen als ik een paniek aanval aan voelde komen. Na een tijd is het helemaal weggegaan omdat ik weet hoe ik moet handelen.

Ben zelf naar een manuele therapeut gegaan voor oefeningen. Moet wel zeggen dat ik het zo erg had dat ik huperventyleerde in mijn dagelijks leven

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 01:12

Ben je nachtblind?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 01:15

Ik ben een heel nuchter goed relativerend soms tegen het harde aan persoon, maar toch had ik een paar jaar terug 5 paniekaanvallen gehad.

Ondanks dat ik veel buiten kwam, was vitamine d tekort de oorzaak hiervan. Ik zou je dus hierop laten testen.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 01:22

JorisDy schreef:
Ben je nachtblind?

Nee, maar wel een bril die ik alleen op heb met auto rijden in het donker (prisma glazen). Nu was ik het vergeten, maar ik heb daar normaal geen problemen mee (alleen iets vermoeiend voor de ogen op langer termijn), en het was maar een stukje van 30 min. Wat ik al vaker zodner bril gereden heb.

Vitamine D is bijna raar. Ik heb mijn bloed laten testen een maand terug voordat ik naar Afrika ging op vakantie. Waardes waren toen allemaal normaal. Ik werk buiten, dus zon genoeg. Als het aanhoudt dan ga ik wel een gesprek aan met de HA.

Suiker te kort: ik had daarvoor een wafel en als avondeten hutspot. Ik heb wel eens eerder een gevoel van flauwte gehad vanwege gebrek aan, maar dit voelde heel anders dan toen.
Vocht te kort: nog geen uur daarvoor 2 koppen thee op..

Wel fijn en lief dat jullie meedenken.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 01:34

Ik heb dit sinds een jaar met vlagen. De ene periode gaat het heel goed en de ander minder. Bij mij is het eens gekomen doordat ik 1 dag te weinig suiker binnen heb gekregen waardoor ik op de snelweg duizelig werd en hier ontzettend van in paniek raakte.. ik dacht alleen maar: wat als ik hier rij en ik ga van m'n stokje.. Snel een afrit genomen en geprobeerd om op m'n ademhaling te letten. Na die keer schiet ik direct in paniek als ik ook maar merk wat licht in m'n hoofd te worden en op dat moment wordt het alleen maar erger. Ik praat mezelf dan moed in van : rustig ademen, alles gaat goed enz enz maar mocht ik hier straks weer een periode last van krijgen ga ik denk ik toch eens naar de huisarts want het is doodeng.. Sinds ik durf toe te geven dat dit "paniek" is merk ik dat er best veel mensen zijn die er last van hebben terwijl ik me er in het begin voor schaamde.

Ik heb dus geen tips voor je maar ik herkende me ontzettend in je verhaal en weet precies hoe het voelt helaas..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 05:36

Mijn zus kreeg ook ineens last van paniekaanvallen op de snelweg.
Soms weken niets en dan weer meerdere keren per week.
Daarna had ze het ook wel eens spontaan thuis.
Zij bleek te gaan hyperventileren.

Dat kan je dus ook blijkbaar gaan doen zonder aanleiding; door onbewust verkeerd te gaan ademhalen.
Zo is de eerste x de aanval gekomen en daarna extra door waarschijnlijk angst voor de volgende aanval.

Zij heeft ademhalingslessen gevolgd en kan dat nu toepassen als zij merkt dat het verkeerd aan het gaan is.
Dat werkt voor haar heel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 08:18

Nare ervaring, ik kan me voorstellen dat je schrikt. Maar je hebt goed gehandeld! Daar mag je best even bij stilstaan. Dat je in zo een gevaarlijke, onprettige, nieuwe situatie dus wél heel goed hebt gehandeld.
Hopelijk heb je goed geslapen.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 09:05

Hier , helaas, ook een ervaringsdeskundige.
Ook ik kreeg een paniekaanval op de snelweg helemaal uit het niet. Ik ervaar precies hetzelfde als jij beschrijft.
Ik ben ervoor in therapie geweeest want ik merkte dat ik de snelweg ging vermijden. Dit betekend dat je onbewust je lijf 'beloont' voor die gedachte.
Het is e ght supeprmoeilijk en nu 6 jaar later bekruipt het gevoel me ooit nog. De angst voor de angst....als ik weer dat gevoel krijg op de snelweg dan blijf ik idd ook achter een vrachtwagen plakken of ik tel hardop van veertig terug naar 0 . Je hersenen kunnen maar 1 ding tegelijk en dan zakt het gevoel snel.
Ik heb ook EMDR gehad en ook dat heeft wel geholpen.
Helaas kun je niet voorkomen dat je een paniekaanval krijgt maar je kunt er wel mee leren omgaan. En geloof me..ik baal er nog iedere keer van!
Ik wil je als tip geven , blijf er niet te lang mee rondlopen, helemaal als je dingen gaat vermijden. Het kan dan zich snel uit breiden naar andere momenten. Zoek idd hulp.
Als je nog iets wil weten of gewoon erover wil hebben mijn pb staat altijd open.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 09:50

Ik heb dit gehad toen ik in een oververmoeidheid terecht kwam, en het waren ook bijna de laatste symptomen voor ik een burn-out kreeg.

Ik zat dan in een kalm lokaal en voor ik het wist, moest en zou ik zo snel mogelijk de ruimte uit anders zou het dak instorten, de muren op me af komen, zou ik een hartaanval krijgen.. Tunnelvisie en alleen maar denken aan "Ik moet hier weg!" Ik ben daarna altijd op plekken gaan zitten waar ik zo snel en makkelijk mogelijk naar de deur kon. Of dan voelde ik me plotseling benauwd op vakantie met mijn vriend in ons tentje en dan gaf mijn sporthorloge een signaal van mijn hartslag want die vloog binnen secondes van een normale 58, naar 150.. En dan begon het feest weer.

Goed beseffen dat het je gevoel is en dat je niet stuurloos bent; je bent niet gek, je zal jezelf nooit op zeep helpen namelijk en je kunt jezelf nog steeds prima sturen en aanspreken.. Stel jezelf gerust en let op je ademhaling, neem ook echt rust zodra dat kan. Het is angstaanjagend. Maar op een gegeven moment heb ik contact kunnen maken met mezelf daarin en ben ik nu niet zo bang meer als het weer gebeurd. Bij mij was het uiteindelijk wel vitamine D, en B12. En ik was sterk vermoeid. Vitamine C was ook niet geweldig, maar die vulde ik het snelst weer aan. Soms gaan we te lang door en hebben we niet meer door daar we moe zijn.. soms liggen er andere dingen waardoor het komt.

Ik hoop voor je dat dit het was. Maar kan je echt een goed gesprek met de huisarts aanraden. Het zijn geen fijne momenten om mee te maken. En het komt ergens uit voort.. :(:) heel veel beterschap vooral! Je bent in ieder geval geval niet alleen. :j

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 10:02

Canon schreef:
Ik hoop voor je dat dit het was. Maar kan je echt een goed gesprek met de huisarts aanraden. Het zijn geen fijne momenten om mee te maken. En het komt ergens uit voort.. :(:) heel veel beterschap vooral! Je bent in ieder geval geval niet alleen. :j

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Zoals je al leest overkomt het veel meer mensen en lijkt het uit het niks te komen. Die angst voor een herhaling is logisch, maar die angst helpt niet. Daarom inderdaad toch even een afspraak maken bij de huisarts.
Sterkte en beterschap.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 10:05

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 10:14

Helaas herkenbaar! Ik heb het ooit uit het niets gekregen in tunnels zonder vluchtstrook. Dan ineens de paniek, als ik nu flauwval, dan sta ik midden in de tunnel en gebeurt er iets vreselijks. En dan het gevoel krijgen flauw te vallen, precies wat je beschrijft. Wat mij heeft geholpen, is samen met iemand ernaast rijden, toch het idee dat iemand anders wat zou kunnen doen, en diegene zorgt voor afleiding. En mocht je hier nu last van blijven houden, dan tuf je toch even met 90km/h over de rechterbaan? Tot je het vertrouwen weer krijgt, en dan kan je weer in gaat halen en dat soort dingen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 14:55

Misschien een rare vraag maar had je op dat moment ook last van je darmen? Hier is het namelijk zo dat 3 gezinsleden paniek gevoelens krijgen als ze last hebben van hun darmen.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 15:14

Heel herkenbaar! Vaker gehad ook, vooral met drukke tijden.
Ik hoef nu niet zulke hele lange stukken meer te rijden, en anders probeer ik me op andere dingen te focussen; andere radiozender aanzetten, met de muziek meebleren, een woord verzinnen met de letters van het nummerbord voor me... Met de muziek meezingen werkt zoieso goed want dan wordt je ademhaling ook meteen weer normaal :)

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 15:26

Ook hier heel herkenbaar. Ik heb een periode gehad dat het met mijzelf heel slecht ging en toen had ik ook paniekaanvallen op de snelweg. Ik was bang dat ik de controle over mezelf verloor en dat ik een ruk aan het stuur zou geven. Op een gegeven moment werd het een vicieuze cirkel en werd ik bang dat ik die gedachten kreeg en dan kreeg je hem natuurlijk. Ik moest ook een halfuurtje over de snelweg en ik reed van afslag naar afslag, met het idee dat ik er af kon gaan. Ook kon ik dan binnendoor naar huis, maar ik verplichte mezelf om door te gaan en niet gewonnen te geven aan de paniek. Het werkte dan voor mij om te focussen op de volgende afslag.
Het gaat nu gelukkig een stuk beter, maar met momenten heb ik er nog steeds last van en vliegt het me ineens aan. Heel lastig!

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 21:12

Wat 'fijn' dat het herkenbaar is.
@Lucia88, focussen op muziek kon ik niet eens meer. Ik had het gevoel dat als ik mij op wat anders focuste dood ging. Op dat moment werd ik echt geleefd. Gelukkig kon ik nog met flarden nadenken.

@ Marleen_usar; ik had op dat moment geen last van mijn darmen.

@Britt_xxx; uiteindelijk ben ik ook voorbij de vrachtwagen gegaan toen ik mijzelf weer redelijk in de hand had. De afslag die ik echter wilde hebben was dicht (avond/nacht werkzaamheden), dus ik moest gedwongen doorrijden. Ik heb het gered zonder er weer 'in te schieten', maar ik voelde aan mijzelf tot in mijn bed er redelijk dicht tegen aan hangen. Heel naar en erg vermoeiend.

Vandaag met lichte spanning in mijn auto gestapt na het werk, maar eenmaal rijdend werd het weer normaal zoals vanouds en ook op de terugweg over een drukke provenciale weg geen problemen meer. Lucht wel op.

Ik heb het een vriendin verteld en mijn moeder, even luchten. Op het moment gebeuren er ook nu heel veel dingen in mijn leven wat spanningen geeft en ik moeilijk een plekje kan geven (ik weet niet wat ik van sommigen dingen moet vinden gevoelsmatig), hun konden mij helpen relativeren dat dit wellicht een soort van 'kookpunt' is geweest waarbij alles tegelijk binnenkwam en de spanningen zich op dat moment tegelijk uitte.

Een kortsluiting als het ware.

Ik ben wel van mening dat als het zich herhaalt dat ik wel even naar de HA ga. Ik ben mij wel al bewust van ademhalingsoefeningen (heb ook Feldenkrais gedaan) en ik denk dat dat mij wel geholpen heeft om weer 'terug' te komen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 21:17

Het is symptoom 1 van overprikkeling door stress/spanning.
Ik ben een jaar geleden overspannen geweest en heb ook op de ring van Amsterdam een paniekaanval gehad(en buiten de auto ook nog een aantal).
Frisse lucht, hardop tegen mezelf praten en ademhalingsoefeningen hielpen mij "eruit" te komen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 01:51

Het klinkt wel typisch als een paniekaanval. En ja die kan best nog even wat uren (soms dagen) te voelen zijn helaas. Ik snap je angst wel ik heb vorige week vrijdag mijn rijbewijs gehaald en die deze week opgehaald. Ik zit dan ook situatie's te bedenken en helemaal de snelweg dat er wat gaat gebeuren. Ik heb de eerste dagen ook met één van mijn ouders gereden en ja natuurlijk ben ik dan ook nerveus maar het lukt gewoon. Heb vandaag stukje alleen gereden en ik kan het echt maar ik moet het gewoon gaan doen.

Dus als tip neem ook iemand mee naast je. laat dit wel iemand zijn die je goed kent en waarbij je goed kunt hebben dat diegene jou tips geeft. Ga eerst gewoon over 50 en 80 wegen rijden met diegene en dan naar de snelweg toe. Diegene kan tegen jou praten en je wat afleiden zodat je geen paniekaanval krijgt. Datgene dat je beschrijft dat je de auto om wil gooien is een soort vluchtreactie. Net als je hoogtevrees hebt en eigenlijk heel snel naar beneden wil komen ook al is dat over een hekje steil naar beneden ( dat heb ik ). Je lichaam voelt paniek en je hersenen geven signaal van hé er is wat aan de hand. Een vluchtreactie is daarbij echt normaal.

Helaas ben ik er ook wat bekend mee en vooral met angst. Ik kan over alles doemdenken dus het rijden is ook weer zo'n dingetje. Net als met het paardrijden denk ik ook altijd wat als? En dan wordt ik al zenuwachtig of paniekerig en durf ik niet meer. Ik heb geleerd hoe ik er mee om moet gaan en nu kan ik mijzelf wel zo ver krijgen om de knop om te zetten. Ik hoop voor je TS dat het een eenmalig iets was en het niet weer terug komt. Mocht je nou echt het blijven houden geef het aan bij je dokter. Probeer het wel veilig te houden en andere weggebruikers niet in gevaar te brengen. Mocht je echt twijfelen aan het rijden zelf kan je altijd eens een rijschool opbellen en vragen of een instructeur eens met je mee wilt kijken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 02:14

Ik heb dit gevoel altijd in de eerste kamer van de villa volta in de efteling. Donker, lichten, geluid, veel mensen om je heen en vooral:heel heet.
Ik voel me niet lekker, ga sneller ademen, voel mn hart in mn keel, begin snel te slikken, voel me misselijk en krijg het bloedheet. Echt gevoel dat ik flauw ga vallen. Ik ga altijd met de jas in mn armen naar binnen zodat het niet te heet wordt en zorg dat ik aan de zijkant sta. Ik haat dat gevoel maar vind de attractie zo leuk.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 00:10

Even een update.
Helaas weer veel terugvallen en ik weet even niet wat ik met mijzelf aan moet. Ik krijg er in het dagelijks leven meer last van. Mijn hoofd voelt erg wiebelig, ik heb moeite soms met filteren en raak snel overprikkeld. Het auto rijden gaat met momenten goed, maar ik ga er meer tegenop zien om snelwegen op te gaan. Maandag naar een werklocatie gereden waar ik al een tijd niet geweest was. Verschrikkelijk was het. Terug weg bij daglicht was beter. Vandaag ook weer wat beter, maar morgen heb ik avonddienst en op de terug weg is een groot deel van de snelweg de lichten uit en erg rustig. Ik kijk er al vreselijk tegen op, want het wordt weer hel. Hoewel ik weet dat deze gedachten het ook weer voedt.

Bah, wat een nare vicieuze cirkel.

Heb gebeld met HA en ik kan pas de 30ste bij de GZ consulent. Ik heb ook iemand benaderd voor coaching sessie om mijzelf hopelijk weer te aarden. Ik ga morgen bellen voor een oogcheck, heb ik iig lichamelijke aspecten uitgesloten.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 00:31

Kun je met iemand meerijden ofzo? Of dat je tot de snelweg zelf rijd en daarna mee met een collega? Denk dat blijven praten in ieder geval fijn kan zijn zodat je het kan delen met anderen.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 01:16

Ik zou ook nog je vitamine D laten checken voor de zekerheid. Daar kreeg ik paniekaanvallen door.