Ik ben op het moment 14+2 weken zwanger van ons tweede kindje. Sinds 4 weken voel ik een harde bult onder in mijn buik. Deze bult is door de verloskundige onderzocht en twee maal door de huisarts. Beide wisten niet wat het was dus hebben ons doorgestuurd naar het ziekenhuis.
Vandaag was het zo ver, we kregen een echo in het ziekenhuis. Een minuutje en een paar vragen over mijn menstruatie verder vertelde de arts mij dat ik endometriose heb. Nadat hij vertelde dat het niet ernstig is, zei hij dat we er maar op moesten Googlen omdat er genoeg informatie over te vinden is op internet. Terwijl ik flabbergasted was van zijn raad gaf hij mij een hand, liep de deur uit en liet ons met de assistente, die het nog 3 keer voor ons heeft moeten spellen, achter in het kamertje.
Op de terugweg naar huis direct de verloskundige gebeld want ik wist niet wat het inhield en de verloskundige had ons gevraagd hun op de hoogte te houden als we wisten wat het was.
De verloskundige was (net als ik) verbaasd en haar eerste opmerking was ‘huh, maar jullie zijn twee keer zonder problemen zwanger geworden?’
Ze heeft in het kort uitgelegd wat endometriose is en uiteraard Google ik mij suf, maar dit klinkt toch echt serieuzer dan de arts deed overkomen.
Morgen wil ik toch de huisarts bellen voor meer uitleg en advies, want ik heb nauwelijks klachten... als de bult er niet had gezeten, had ik hier nooit achter gekomen.
Ik heb gewoon het idee dat de doktor mij deze ‘diagnose’ heeft gegeven om maar snel klaar te zijn..

Zijn er hier vrouwen met endometriose (en vooral ook vrouwen die hier nauwelijks klachten van ervaren)?
Op de bult en een onregelmatige, lange cyclus na heb ik dus geen klachten. Tenzij het er pas net zit en ik nog geen tijd voor klachten heb gekregen maar ook dat weet ik dus niet.
Het enige wat ik weet is dat het niet bij mijn baarmoeder en eileiders zit, maar in de ....wand. Geen idee meer wat voor wand. Darmwand? Huidwand?
Hebben jullie tips en adviezen?
Edit: ik lees nu op de website van Stichting endometriose dat het een enkele keer voorkomt in het litteken van de keizersnede. Ik denk dat dat bij mij het geval is gezien het in die omgeving zit en hij ook meermaals naar het litteken vroeg.