Chronische depressie, ervaringsverhalen gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Calixae

Chronische depressie, ervaringsverhalen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 18:04

Hallo!

Inmiddels is mijn 3e jaar van mijn opleiding verpleegkunde van start gegaan. In dit blok ga ik met een groepje van 3 andere studenten een verslag schrijven over chronische depressie. Hiervoor moeten wij een instrument of hulpmiddel ontwikkelen wat mensen met een chronische depressie kan helpen. Nu zouden wij het super vinden als wij iemand kunnen vinden met een chronische depressie, die zijn/haar verhaal wilt delen. Dit zodat wij meer duidelijkheid en inzicht krijgen in wat een chronische depressie met iemands leven doet. Het zou helemaal super zijn als diegene ook ons 'instrument' zou willen beoordelen en eventueel feedback hier op kan geven. Ons instrument zal het onderwerp zingeving hebben. Dit omdat wij graag willen onderzoeken of nadenken over zingeving van hulp kan zijn voor mensen met een chronische depressie.
Mocht je geïnteresserd zijn om je verhaal te delen, kan je mij een pb sturen of natuurlijk in het topic reageren.
Wanneer ik jouw toestemming heb om jouw verhaal in het verslag te mogen toevoegen, zal alles uiteraard geanonimiseerd worden. Het verslag zal dan ook naar je toegestuurd worden, mocht je dit willen.

Groetjes! :)

Mungbean

Re: Chronische depressie, ervaringsverhalen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 18:14

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 18:26

Ik heb inmiddels een jaar of 10 terugkerende depressie. Maakt de oorzaak van de depressie nog uit voor jullie?

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 19:09

Ik verplaats je topic naar MWS (Mensenwelzijn & Sport), daar past het beter. :)

Calixae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 21:00

Calixae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 21:04

Azmay schreef:
Ik heb inmiddels een jaar of 10 terugkerende depressie. Maakt de oorzaak van de depressie nog uit voor jullie?

Nee de oorzaak maakt niet uit maar mag eventueel wel worden toegelicht mocht je dit willen. Hoe meer we lezen, hoe meer we er van kunnen leren. :j

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:25

Hier nog iemand, vanaf mijn kinderjaren depressief. Ben nu 38, heb daarbij nog meer klachten, angsten, afhankelijk, chronisch vermoeid.

Tordis02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 23:05

Ik heb een autisme spectrum stoornis (Asperger) en een dysthyme stoornis (milde, chronische depressie). Ik zou graag helpen met jullie project :)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 23:39

Tordis02 schreef:
Ik heb een autisme spectrum stoornis (Asperger) en een dysthyme stoornis (milde, chronische depressie). Ik zou graag helpen met jullie project :)

Idem

Ben erg benieuwd naar welk hulpmiddel je in handen denkt te hebben.
Zingeving staat namelijk helemaal niet hoog op mijn prioriteitenlijst.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 09:55

Hier ook een dysthyme stoornis, in combinatie met ADD, een vermijdende persoonlijkheidsstoornis en een dwangstoornis.
Ik wil je ook wel helpen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 10:01

Kijk ook eens hoe uitheemse volkeren hier tegenaan kijken. In andere talen bestaat het woord depressie niet eens.
Ik zie het als een symptoom van de westerse wereld. Op mensen na wiens chemische huishouding overhoop ligt.
Maakt het niet minder akelig natuurlijk. Maar een andere manier van beschouwen zou wel eens kunnen helpen, zingeving is er 1 van.

In de afgelopen jaren is het aantal ‘indicaties’ dat we hebben ‘bedacht’ verhonderdvoudigd zo’n beetje. Mental issues zijn dus ook gewoon business.

Kijk eens naar de docu Crazy Wise wanneer je dit interessant vindt.

Ik denk dat alle diagnoses waar we mensen in drukken contraproductief zijn. Mensen gaan daar naar leven. Jezelf emotioneel en spiritueel meer ontwikkelen en leren begrijpen wat je hier nu eigenlijk doet op aarde zou voor veel mensen al voldoende zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 10:09

Ik zou ook best willen helpen, chronische depressie en andere diagnoses hier aanwezig en inmiddels werkzaam als ervaringsdeskundig begeleider in de zorg.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 11:07

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 12:08

..en kijk eens naar het werk van prof. B.J.N. Schreuder, voormalig directeur van het centrum 40-45.

Ik heb college bij hem gelopen: er is een enorme overlap qua DSM - IV (het is niet veel anders in de dsm 5 van nu) met trauma/ ptss.

En huisartsen zijn doeners, hebben wel pillen tegen depressie en niet tegen trauma - en omdat de 'oorzaak/ feeder/ trigger' niet wordt aangepakt keert de depressie telkens weer terug.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 12:30

Ook hier iemand met een chronische depressie, helaas genetisch. Ik wil daar best over vertellen! Ik weet niet of het nog nodig is na alle reacties boven mij, maar mocht ik kunnen helpen, stuur me dan gerust een berichtje :)!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 18:44

Saar88 schreef:
Ook hier iemand met een chronische depressie, helaas genetisch. Ik wil daar best over vertellen! Ik weet niet of het nog nodig is na alle reacties boven mij, maar mocht ik kunnen helpen, stuur me dan gerust een berichtje :)!

Verdiep je eens in het werk van Dr Bruce Lipton en moderne biologie.
Men ontdekt steeds vaker dat cellen niet genetisch beïnvloed worden van binnenuit (dus door het erven van bepaalde genen) maar door omgevingsfactoren.
Met andere woorden: de cellen worden van buitenaf beïnvloed en niet van binnenuit.
Dat we allemaal ziek worden binnen 1 familie lijkt dus gewoon meer een adaptief ding te zijn dan een erfelijk ding.

Dat betekent dus ook dat je er iets aan kunt veranderen.
Er zijn al wel therapeuten die met dit gegeven werken.

Calixae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-19 19:01

Voor degene wie tips hebben geplaatst, super bedankt! Ga me er eens in verdiepen, heel interessant.
Ik zal de mensen wie hun verhaal willen delen een PB sturen.
Echt fijn dat jullie willen helpen, bedankt! <3

Calixae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-19 19:34

Inmiddels iedereen een PB gestuurd. Ik heb nu genoeg mensen die mee die mee willen helpen. Echt super fijn! Bedankt allemaal :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 20:40

Ninx, epigenetica is allang niet meer nieuw, die kerel is gewoon rete commercieel.
Het is inderdaad alom bekend dat stress zelfs bij wormen aan de volgende generatie doorgegeven wordt/kan worden.
Maar dat is echt niet hetzelfde als een invloed hebben op erfelijke ziekten :n
Als jij gewoon een bepaald gen mist, dan kun je die er niet bij mediteren. Evenals je niet een chromosoom teveel „eruit“ kan denken.

Bij depressie is dat uiteraard niet 1:1 genetisch bepaald anderzijds moet je waarschijnlijk wel een bepaalde predispositie hebben.

In onze familie komt helaas best wat depressie voor. Het is enorm moeilijk om iemand steeds verder weg te zien zakken. Daar helpt geen pilletje of wat dan ook, het herstel kan dan alleen maar uit je eigen kracht komen.
Je kunt dan alleen maar ‚hopen‘ en ondersteunen ;(

TS, op basis van wat geef je iemand ‚zingeving‘? Heb je het dan over een therapie, een app, een boek?
Ik kan wel vragen of diegene er behoefte aan heeft maar dan moet er waarschijnlijk wel wat konkretere informatie zijn aangezien deze al ruim een jaar in allerlij vormen van therapie zit.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 22:40

Het is niet ‘nieuw’, het is wel ‘nieuw’ dat iemand die buiten het gangbare gen-dogma denkt niet altijd meer verguisd wordt.

De aanname is dat het aantal erfelijke aandoeningen veel minder is dan veronderstelt wordt.
En dat zou erg goed nieuws zijn.
Dat betekent dat een hele grote groep dus juist wel ongezonde (bewuste of onbewuste) overtuigingen eruit kan ‘mediteren’ zoals jij het nu noemt. Ligt wat genuanceerder, maar ok.

Of Lipton wel of niet een groot publiek wil aanspreken en dus wel of niet commercieel is zoals jij dat noemt doet er eigenlijk niet toe toch? Het gaat om de inhoud. Een inhoud die veel collega’s met hem delen.

Enfin, ik denk dat mensen hier hun voordeel mee kunnen doen. Het brengt fundamentele veranderingen teweeg.
Maar veel mensen prefereren helaas vaak pillen.

Sizzle schreef:
Ninx, epigenetica is allang niet meer nieuw, die kerel is gewoon rete commercieel.
Het is inderdaad alom bekend dat stress zelfs bij wormen aan de volgende generatie doorgegeven wordt/kan worden.
Maar dat is echt niet hetzelfde als een invloed hebben op erfelijke ziekten :n
Als jij gewoon een bepaald gen mist, dan kun je die er niet bij mediteren. Evenals je niet een chromosoom teveel „eruit“ kan denken.

Bij depressie is dat uiteraard niet 1:1 genetisch bepaald anderzijds moet je waarschijnlijk wel een bepaalde predispositie hebben.

In onze familie komt helaas best wat depressie voor. Het is enorm moeilijk om iemand steeds verder weg te zien zakken. Daar helpt geen pilletje of wat dan ook, het herstel kan dan alleen maar uit je eigen kracht komen.
Je kunt dan alleen maar ‚hopen‘ en ondersteunen ;(

TS, op basis van wat geef je iemand ‚zingeving‘? Heb je het dan over een therapie, een app, een boek?
Ik kan wel vragen of diegene er behoefte aan heeft maar dan moet er waarschijnlijk wel wat konkretere informatie zijn aangezien deze al ruim een jaar in allerlij vormen van therapie zit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 22:50

Heel eerlijk vind ik dat hij een hoop commerciele onzin verteld en zijn goede start en kennis helaas achter zich gelaten heeft.

Hij verdraait kennis in verhaaltjes en deed of hij de uitvinder was. Voor mij valt hij onder de groep Jomanda‘s.

Prima overigens als iemand er wel baad bij heeft maar dat hebben ook een hoop mensen bij een priester.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 08:00

Sizzle schreef:
Heel eerlijk vind ik dat hij een hoop commerciele onzin verteld en zijn goede start en kennis helaas achter zich gelaten heeft.

Hij verdraait kennis in verhaaltjes en deed of hij de uitvinder was. Voor mij valt hij onder de groep Jomanda‘s.

Prima overigens als iemand er wel baad bij heeft maar dat hebben ook een hoop mensen bij een priester.

Hij geeft de gangbare wetenschap met goede reden verlaten natuurlijk.
Ook andere wetenschappers houden zich bezig met placebo’s, nocebo’s en ons zelfhelend vermogen. Het zou zomaar eens kunnen zijn dat wat je weglacht juist je grootste troef kan zijn.

Natuurlijk mag je dat onzin vinden. Veel mensen vinden dat. We zijn behoorlijk afhankelijk gemaakt van de gangbare medische molen en gebruiken gretig medicatie. Die laatste sector is wat je nu echt commercieel mag noemen.
Big pharma is niet zo fris. Lipton is gewoon een blij ei. Maar als hij je niet aanstaat, dan zijn er voldoende andere wetenschappers die zijn werk ondersteunen.

Ik denk dat alleen naar medicatie en gangbare ggz behandelprotocollen kijken een gemiste kans is.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 08:11

@Ninx. Mijn moeder (geboren in 1925) had chronische depressies. Mijn opa (haar vader) ook. Destijds was er helaas nog geen adequate medicatie. Jammer, dat heeft toen zij rond de 70 was wel goed geholpen. Eerder adequate medicatie had haar leven (incl een aantal zelfmoordpogingen) en ons gezinsleven een stuk aangenamer gemaakt.

Dat er geen woord voor depressie is in andere culturen betekent bovendien nog niet dat de symptomen daar niet zijn.

Vroeger werd trouwens het woord melancholie gebruikt in de westerse cultuur. Toen was het woord depressie nog niet in zwang.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 11:25

Het is prachtig dat er medicatie en operaties mogelijk zijn.
Juist wanneer andere zaken geen verlichting/ oplossing bieden is dat geweldig.

Maar, dit zeg ik ook uit eigen ervaring, reikt men veel sneller naar medicatie of operatie dan de gedachte toe te laten dat er wellicht andere wegen zijn.

Wanneer jouw moeder, mijn moeder en vele anderen eerder hadden geweten van de mogelijkheid hun eigen placebo te zijn, had dat mogelijk veel verdriet gescheeld.

Medicatie is geweldig, maar het verbeteren van A, heeft nu eenmaal altijd een bijkomend effect op B, C, D etc...
Al je mogelijkheden onderzoeken lijkt mij dus iets dat je altijd zou moeten/ willen doen.

Tot slot wil ik zeggen dat men tegenwoordig heel vlot is met diagnoses. Iemand die bijvoorbeeld een gezonde periode in de rouw is krijgt ook al anti-depressiva. Wat dat betreft zijn we echt niet goed bezig.

henshem schreef:
@Ninx. Mijn moeder (geboren in 1925) had chronische depressies. Mijn opa (haar vader) ook. Destijds was er helaas nog geen adequate medicatie. Jammer, dat heeft toen zij rond de 70 was wel goed geholpen. Eerder adequate medicatie had haar leven (incl een aantal zelfmoordpogingen) en ons gezinsleven een stuk aangenamer gemaakt.

Dat er geen woord voor depressie is in andere culturen betekent bovendien nog niet dat de symptomen daar niet zijn.

Vroeger werd trouwens het woord melancholie gebruikt in de westerse cultuur. Toen was het woord depressie nog niet in zwang.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 11:56

We agree to disagree.