Zwangerschaps cursus - hypnobirthing? Ervaringen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

Zwangerschaps cursus - hypnobirthing? Ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 21:50

Hallo!

Ik ben op dit moment zwanger en zit in de 18e week.
Ik ben mij aan het oriënteren voor een zwangerschaps cursus.
Eerst dacht ik ach het lukt mij vast ook wel.

Verloskundige zei vorige keer alleen dat ze het wel sterk aanraden. Dat ze veel verschil merkt in hoe mensen terug kijken op.de bevalling en dat eigenlijk iedereen ontspannender er doorheen komt.

Alleen dat mensen niet erin wilen investeren en de tijd niet meer echt nemen voor zichzelf en dat het een ervaring is die je de rest van je leven mee neemt. Zeker in het geval wanneer dit traumatisch is.

Zelf was ze erg positief over hypnobirthing.

Ik vind de keuze best lastig. (Best een hoop geld voor enkele avonden). Een zweverige puf club lijkt mij ook niet heel chill maar ontspannings en ademhalings oefeningen e.d. lijkt mij toch ook niet verkeerd. Dit kan overigens ook met partner.

Wat zijn jullie ervaringen?

Mensen die zeggen dat het onzin is hebben allen geen cursus gevolgd.
Ken ook weinig zwangeren of mensen die dit wel gedaan hebben.

Groetjes Chantal

Pluttersput

Re: Zwangerschaps cursus - hypnobirthing? Ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:58

Ik heb bij allebei de meiden zwangerschaps yoga gedaan :j
In eerste instantie moest ik er aan wennen.. Uitademen via je baarmoedermond, say whut?

Maar achteraf heb ik het altijd als prettig ervaren. Zeker bij de 2e heb ik er veel aan gehad, en bleef de mantra van de lerares in mijn hoofd galmen. Het is gewoon leuk, iedere week een uurtje met je knoebeltje in je buik, helemaal voor jou alleen.
Voor mij was het echt pure ontspanning.

Nou kijk ik sowieso prettig terug op de bevallingen, weet niet of dat heel anders was geweest als ik geen cursus had gehad bijvoorbeeld. Maar het was zeker fijn. Ook voor mijn man. We hebben bij allebei de zwangerschappen ook 2 partner avonden gehad. En dat was fijn voor hem, want hij had geleerd hoe hij me kon masseren om me te helpen.

Dat mis ik wel <3

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:59

Hoi,
ik ben vorig jaar oktober bevallen en wij hebben een Samen bevallen cursus gedaan en wat hebben wij er baat bij gehad. Bevalling verliep niet zo, als wij dat graag hadden gewenst en ik heb erg veel steun aan mijn vriend gehad. En omdat hij dus mee was bij de cursus wist hij ook goed hoe hij mij kon ondersteunen. Ik kan het dus alleen maar aanraden.

Hypno birthing had ik ook nagekeken, maar dat vond ik alles een beetje zweverig en teveel geld om eerlijk te zijn. Bij de Samen bevallen cursus hebben wij veel ontspannings oefeningen en ademhalingstechnieken geoefend (niet alleen puffen)

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:59

Wij hebben de korte cursus van samen bevallen gevolgd. Zijn 4 avonden en ik vond het echt een aanrader. Op de een of andere manier is elke cursus een beter zweverig ;-)
Maar ik vond samen bevallen best een technische cursus en het sprak m'n man ook aan, dat is ook fijn.
En de bevallingen gingen ook super. Moeilijk om te zeggen of het nou aan die cursus lag natuurlijk.
Ik merk wel om me heen dat vriendinnen die zo'n cursus wel hebben gedaan inderdaad positiever terug kijken op hun bevalling. Ook omdat het je erop voorbereid als het anders loopt dan je van te voren dacht of hoopte.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 22:00

Ik heb geen cursus gevolgd. Mijn verloskundigen gaven aan dat het niet perse hoefde en dat zij mij er doorheen zouden helpen. Vanaf het moment dat de vliezen braken tot dat ons meisje geboren werd zijn super relaxed en ontspannen gegaan. Maar ligt ook veel aan jezelf denk ik. Man en ik zijn beide zelden gestresst en eigenlijk altijd erg nuchter. Zo zijn we de bevalling ook ingegaan. Achteraf geen spijt dat ik geen cursus heb gehad. Was erg fijn met alleen de verloskundige, kraamzorg en mijn man. Bevalling zelf ging ook volgens het boekje.

Ik weet dus niet hoe ik zou reageren als er wel iets aan de hand zou zijn geweest. Wellicht dat je dan met een cursus wel verder komt. Maar daar heb ik geen ervaring mee :)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 22:02

Samen bevallen is in mijn regio alleen nog dw versie van 4 avonden waarvan ik er al 1 mis met mijn geregistreerd partnerschap. Anders was dat ook wel een prima optie geweest.

Aanraders dus.
Ik ga sowieso starten met zwangerschaps pilates en 1 x pw baantjes zwemmen maar dat is meee voor mijn lichamelijke conditie bedoeld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 22:03

Ik heb een 1 dag cursus gedaan.
De oefeningen zijn een beetje aan me voorbij gegaan, maar ik vond het heel handig om te horen wat er daadwerkelijk gaat gebeuren en waar je wel/niet recht op hebt. Hoe het in een ziekenhuis afloopt, wat je waar kunt vinden als de man flauwvalt etc.
Dat vond ik zinvolle informatie :j
Uiteindelijk niets aan gehad ivm keizersnede :')

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 22:04

Zelf heb ik een mini cursus van Samen Bevallen gedaan. Dit werd (bleek later) vergoed te worden door mijn zorgverzekeraar. Ik vond een cursus zeker nuttig, vooral omdat we het samen deden en ik graag wilde dat mijn man de regie kon nemen als ik oververmoeid/uitgeput/van de wereld zou zijn en we dan een goed beeld hadden van hoe een bevalling zou kunnen verlopen en welke mogelijkheden er zijn als het even niet gaat zoals je had gehoopt. Bij mij helpt het hebben van een theoretische basis erg om zelfvertrouwen te krijgen, dus voor mij was vooral een nuchtere, korte cursus wat ik zocht. Dat was dit ook. Mijn beide bevallingen zijn voor ok verlopen (voor zover dat van toepassing kan zijn ) en ik kijk er met een goed gevoel op terug. Ik zou dus vooral kijken wat bij jou past en iets kiezen wat daar bij aan sluit. Overigens was bij ons de bevalinformatie avond van de verloskundige ook nuttig.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 22:06

Ik heb niks gedaan geloof er geen ene donder van.

Overal ter wereld bevallen vrouwen en die hebben niet allemaal cursus gedaan, bovendien bepaald jouw lijf hoe die gaat reageren.

Ik heb met nummer 2 bijna 12 uur naweeën gehad..... was niet leuk deed pijn maar kon super goed opvangen

Aranel

Ik heb Zwangerfit gedaan en vond het erg leuk! De laatste les is nu alweer bijna een jaar geleden (mijn dochter is van oktober) en ik heb nog steeds contact met de moeders met wie ik in het groepje zat :)
Ik ben ook echt allergisch voor zweverige dingen maar dit vind ik wel echt een aanrader. Je bent bezig met sport oefeningen op aangepast niveau, gegeven door een fysiotherapeut in mijn geval en bij ons kwamen er ook een kinderfysio en een bekken therapeut wat uitleggen, erg leerzaam allebei!

Amado7

Mijn ervaring is dat een cursus opzich niet verkeerd is. Maar het is zeker niet zo dat je met een cursus beter kan bevallen. Iedereen reageert anders, de ene wil zijn partner altijd bij je hebben, de ander wil met rust gelaten worden en dan kan je partner nog zo goed geleerd hebben wat hij allemaal moet doen :+ En de verloskundige vertelt exact wat je moet doen, en ademhalingsoefeningen kan je ook zeker van internet plukken. Een cursus samen bevallen of eens een avondcursus over de bevalling is nooit verkeerd natuurlijk en zeker aan te raden. Informatie over de bevalling is erg fijn en goed.. Aan de ene kant is het goed om bewust even je lichaam te kunnen ontspannen. Maar nee, hypnobirthing zou ik zelf nooit doen voor dat geld.

Vertrouw op je lichaam, als je goed luistert naar de verloskundige kom je net zo ver.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 22:10

tita schreef:

Overal ter wereld bevallen vrouwen en die hebben niet allemaal cursus gedaan, bovendien bepaald jouw lijf hoe die gaat reageren.

Ik heb met nummer 2 bijna 12 uur naweeën gehad..... was niet leuk deed pijn maar kon super goed opvangen

Nou dat is wel wat kort door de bocht toch?
Ik denk dat een cursus onzekere aanstaande moeders heel goed kan helpen zich voor te bereiden.
Plus, bij de meeste cursussen ben je ook daadwerkelijk bezig met voorbereiden door je bekken te trainen, ademhalingsoefeningen te doen en gewoon met elkaar dingen uitwisselen :)
Ik vond het al heel leuk om wekelijks les te hebben met meiden die in dezelfde fase zaten als ik destijds.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 22:11

tita schreef:

Dat bepaalt je lijf dus niet alleen, je ademhaling onder controle houden en je focussen zijn zaken die niet iedereen in het heetst van de strijd beheerst. Ik ben met nm 1 en 2 naar zwangerschapscursus geweest en daar geleerd hoe je je heel goed kunt ontspannen, was ook een kei van een docente. Zonder meer veel aan gehad ondanks dat bevallen geen pretje is kun je door de oefeningen je heel goed focussen. En dit was meer dan dertig jaar geleden dus geen idee hoe die cursussen er nu uitzien. Man niet meegenomen, hij is doodnuchter en dat meepuffen hoefde niet van mij.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 22:14

Ik heb bij de eerste zwemmen en een soort van yoga gedaan. Verder nog een cursus borstvoeding... toen het eenmaal zover was, had ik helemaal niets aan al die info.
Bevalling duurde uiteindelijk 19(!!!) uur, daar was geen cursusje voor die me erop kon voorbereiden. Nu met de 2e geen cursus gedaan. Ik zie wel hoe het loopt. Pijn opvangen vind ik nog wel het lastigst van alles...

Edit: ik vind het vooral lastig om je goed voor te bereiden op de pijn die komen gaat, want je weet bij nr 1 niet wat je te wachten staat. Een pufcursus kon mij daar ook niet op voorbereiden. Nu ik het weet, kan ik er (hopelijk) beter mee omgaan.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 22:19

Ik heb Zwangerfit gedaan! In week 20 begonnen en week 30 moest ik stoppen wegens bekken instabiliteit, toen ben ik naar de bekken fysio gegaan. Ik vond het vooral leuk om met andere toekomstige moeders een uurtje te sporten en de theorieavonden kon je samen doen met je partner.

xMarieke

Re: Zwangerschaps cursus - hypnobirthing? Ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 22:23

Wat ik vooral de toegevoegde waarde van zo'n cursus vind, het brengt het gesprek hierover op gang.
Adhv de cursus wist mijn man heel precies wat ik wel en niet wilde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 22:25

Als je maar niet de illusie hebt dat je controle over je bevalling hebt omdat je een cursus hebt gedaan
Want dat is niet zo
Het is iets wat je overkomt en ieder lijf en iedere bevalling is anders

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 22:29

Ik ben in februari bevallen en heb geen enkele cursus gedaan. Ik was van mijn mening dat mijn ‘inner me’ dat prima zelf kon. Ik heb alle weeën gewoon ontspannen kunnen opvangen, maar ik had ook een fijn team van verloskundige en verpleegkundigen om mij heen.

Ik vind het eerlijk gezegd onzin. Maar ik zag mezelf ook niet zitten op een cursus tussen allemaal andere zwangeren.. iets te nuchter en te droog voor. Als jij je er prettig bij voelt dan zeker gaan. Maar een bevalling loopt niet altijd volgens het boekje en daar kan geen enkele cursus je op voorbereiden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 22:31

Ik heb bij nr 1 yoga gedaan en bij nr 2 niks.
Ik vond zo’n clubje echt stom en had ook echt totaal geen zin om met andere happy pregnants te gaan lopen beppen over de bevalling. (Ik was ook niet erg happy dus ms lag het daaraan)

Het kind komt er wel uit. Maar ik had 2x een keizersnee, dat lijkt me wel makkelijker dan een bevalling :=

Hoor wel veel positieve verhalen van hypnobirthing en die mensen hebben allemaal een positief relaxed bevallingsverhaal.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 22:33

Hypnobirthing gedaan bij de eerste, en ik heb er veel aan gehad. Niks zweverigs, veel achtergrondinformatie. Met name geleerd wat je rechten als vrouw zijn, welke alternatieven zijn voor de standaardoplossingen van het ziekenhuis en het fysieke aspect van bevallen (oxytocine heb je nodig, de mate waarin je dat aanmaakt bepaalt hoe goed je bevalling op gang komt. Dat kun je dus wel degelijk beïnvloeden). Nu ben ik een redelijke controlfreak, dus voor mij was dit heel goed. Verder twee bevallingsboeken gelezen, heel veel bevallingsverhalen gelezen, dagelijks ontspanningsoefeningen en zelfs de epi-no. Had ik al gezegd dat ik graag goed voorbereid ben :D. Twee goede bevallingen gehad, zonder ingrijpen of intensieve begeleiding, en ik ben ervan overtuigd dat mijn voorbereiding voor mij de juiste manier was om de bevallingen positief te laten verlopen.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 22:34

Dat is fijn dat je een goed team bij je had, maajjkee. Ik had het niet. Wij waren 90% van de tijd alleen gelaten in het ziekenhuis en als je op de bel drukte duurde het een half uur tot de verloskundige bij mij kwam. Ik was dus blij dat ik zelf wist wat ik kon doen. Ieder bevalling is anders :)

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 22:34

Heb zwangerschapsgym gedaan, was leuk om andere aanstaande moeders te ontmoeten. Moet zeggen heb de theorie maar enigzins toegepast tijdens de bevalling.
Heb mij nu aangemeld voor zwangerschapsyoga. Wilde wat anders dan de gym, maar toch vind ik het fijn om bewust met de baby bezig te zijn.

Met hypnobirthing geen ervaring.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 22:35

[***] schreef:
Als je maar niet de illusie hebt dat je controle over je bevalling hebt omdat je een cursus hebt gedaan
Want dat is niet zo

Controle kan je er zeker niet mee afdwingen. Wel helpt het veel mensen om ermee om te gaan om die controle juist niet te hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 22:37

Bij ons ging het veel meer over dingen als: waar haal je kraamverband, wat zijn handige dingen om te kopen (zoals een pak ijs blokjes in de vriezer om beurse plekken te koelen.), druivensuiker halen voor lange uitputtende bevallingen, verschillende soorten van tepelpads die verkrijgbaar zijn, wat handige BHs zijn.
Ze lieten ook nog even zien hoe je het beste een luier van de baby kan gebruiken om niet te veel water te lekken in de auto _O-

Gewoon echt practisch.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 22:38

xMarieke schreef:
[***] schreef:
Want dat is niet zo

Controle kan je er zeker niet mee afdwingen. Wel helpt het veel mensen om ermee om te gaan om die controle juist niet te hebben.

Niet afdwingen, maar op sommige dingen heb je wel controle.

Je hebt bv ook endorfine nodig om te pijn aan te kunnen en oxytocine om de bevalling te laten vorderen. Dat kun je blokkeren of bevorderen. Dat kan onbewust maar het is handig als je het wat bewuster kan.