HAP of wachten tot huisarts..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

HAP of wachten tot huisarts..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-19 15:07

Hoi,
Ik zal de titel even toelichten..
Ik twijfel of ik vanavond contact op neem met de HAP of dat ik moet wachten op de HA.
Ik weet uiteraard dat bokt geen röntgenogen heeft, maar het zit dus zo; ongeveer een maand geleden heb ik de rand van de broodcealer (dat ding waar je het broodzakje doorheen haalt om hem dicht te maken) op het botje onderop mijn hand gehad. Onder je duimgewricht zegmaar, net voorbij je pols. Hevige pijn, ding is van metaal, maar ik stoot mezelf wel vaker dus ben doorgegaan. De pijn bleef en met een week begonnen de spieren rondom mijn duim pijn te doen. Ik dacht, heeft een tik gehad, is nu wat overbelast, dus voltaren gehaald en gaan smeren, en daarnaast een gat in zo'n bruin steunverband geknipt, en omgedaan voor wat extra steun. Helaas word de pijn als maar erger dus afgelopen week de HA gebeld en uiteraard is mijn huisarts met vakantie en kan je alleen terecht voor dringende zaken.
Nu zal je zeggen; je loopt er al een maand mee, een paar dagen langer wachten kan ook geen kwaad meer. Ik heb gewoon paard gereden, ben blijven werken en kan alles gewoon gebruiken, maar de pijn blijft en wordt als maar erger.

Nu twijfel ik dus, of vanavond kijken of ik naar de HAP kan, of komende week toch bellen voor een afspraak bij de HA, en hopen/smeken of ik aub deze week terecht kan, of zelfs wachten tot na de 30 wanneer mijn HA weer terug is met het risico op nog meer pijn. Daarnaast start ik die week voor het eerst bij mijn nieuwe baan en vind ik dit dus niet tof om de eerste week gelijk naar de HA te moeten...

Ik vermoed zelf dat het mogelijk is dat er zelfs een klein scheurtje in dat botje is ontstaan, maar wie ben ik :+
Ik weet gewoon niet waar ik goed aan doe en wil absoluut niet voor jan doedel de HAP bellen alsof ik me aanstel ofzo..

Wat raden jullie aan dat het beste is in deze situatie..?

Suzanne F.

Re: HAP of wachten tot huisarts..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 15:09

Morgenochtend de huisarts bellen en vragen om een doorverwijzing.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 15:09

Je kan altijd naar hun bellen voor advies. Maar ik zie de HAP echt voor iets acuut bv. Ernstige pijn waar niks bij helpt of een snijwond e.d. Anders bel je morgenochtend om 8.00 uur de huisarts en of je morgen terecht kan. Anders kan je morgenavond alsnog naar de HAP
Laatst bijgewerkt door Romeo2007 op 25-08-19 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 15:10

Bij twijfel of zorgen hap gewoon bellen.

MerleSimone

Waarom pas vanavond bellen? Ik denk inderdaad, wacht dan die ene dag nog af en bel morgen. Ik kan altijd dezelfde dag of 1 dag later bij mijn HA terecht, weet niet hoe het bij jullie is of überhaupt in de vakantie, maar zou daar vandaag geen HAP voor bellen.. Pijnstiller nemen en morgen voor een afspraak bellen.

zonnebloem18

Verwijst je huisarts niet door naar een ander tijdens de vakantie? Ze moeten toch wel iets geregeld hebben? Ik zou morgen even de huisarts bellen en kijken wie nu waarnemend huisarts is en daar contact mee opnemen.

troi

De hap is voor urgente en mogelijk levensbedreigende situaties, daar val dit (gelukkig) niet onder.

Denk maar zo, als jij dienstdoend huisarts bent, wil jij tussen de afgesneden vingers/ longembolieen en doodzieke baby’s door hiervoor tijd vrij maken? Vast niet!
Laatst bijgewerkt door troi op 25-08-19 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 15:11

Nee, je gewoon morgen (maandag) bij de vervanger melden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 15:12

Je loopt er al een maand mee en het verergert niet acuut vandaag.

Dit is absoluut geen HAP ding.

Gewoon huisarts bellen morgen.
Daar langs gaan en laten beoordelen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 15:14

Als je nu kan wachten tot vanavond kan je vanavond toch ook wel wachten tot morgenochtend lijkt me :)

HAP is voor huisartsenzaken die echt niet langer kunnen wachten dan dit weekend.
Hier loop je al een maand mee.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 15:28

LoveUggs schreef:
ongeveer een maand geleden

>;)

Ik kan niks verzinnen om op een vriendelijke manier je te laten weten dat je best nog 1 nachtje kan wachten.
Dat je het überhaupt jezelf afvraagt snap ik al niet.

Noor17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 15:33

swartbeessie schreef:
Bij twijfel of zorgen hap gewoon bellen.

Nee de hap is voor zaken die niet kunnen wachten tot het volgende moment dat de eigenhuisarts of diens vervanger aanwezig is. Dit is al een maand aan de hand dus kan zeker nog wel een paar uur langer wachten. Door voor elke dingetje te bellen lopen de wachttijden enorm op en moeten mensen die acuut een probleem hebben (te) lang wachten.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 15:37

Morgen inderdaad bellen en vandaag even kijken of je de pijn wat controleerbaarder kunt krijgen. Bij de HAP zullen ze ook zeggen, als je een maand kunt wachten, kan het ook een dag. Al zou je wel moeten aandringen op een verwijzing, daar kunnen ze nog wel eens moeilijk over doen.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 15:42

HAP?
Natuurlijk niet

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 15:44

Als ik de beginpost lees, begrijp ik van TS dat de pijn wel steeds erger wordt momenteel.
De HAP bellen voor advies kan nooit kwaad. Waarschijnlijk zullen ze zeggen: neem nog een pijnstiller en ga morgen naar de huisarts, maar dan weet je dat het geen kwaad kan om nog even te wachten. ;)

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:03

Als de pijn dusdanig heftig is dat je ineens mindere/geen functie in je hand hebt of hij ineens erg dik wordt ja dan HAP
Maar als de pijn erger wordt maar je nog wel gewoon kan functioneren dan huisarts bellen morgen en aangeven dat het erger wordt. Geen enkele huisarts zal dan na een week pas een afspraak maken.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:10

HAP vandaag? Nee. Huisartsenpraktijk morgen bellen omdat de pijn steeds erger wordt en dit best als dringend mag worden ingeschat? Ja!!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:11

Tenzij je hand ineens opzwelt als een ballon of zeer bijzondere kleuren krijgt, kan dit prima wachten tot morgen. Je loopt er al een maand mee..

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-19 16:14

ItsMe2 schreef:
Als ik de beginpost lees, begrijp ik van TS dat de pijn wel steeds erger wordt momenteel.
De HAP bellen voor advies kan nooit kwaad. Waarschijnlijk zullen ze zeggen: neem nog een pijnstiller en ga morgen naar de huisarts, maar dan weet je dat het geen kwaad kan om nog even te wachten. ;)

Dus dat! Bepaalde reacties had ik wel verwacht en ga ik niet op in. De pijn wordt inderdaad steeds erger en erger en beïnvloed steeds meer wat ik wel en niet kan, en ik ben absoluut geen aansteller.
De reden dat ik vanavond pas zou bellen is omdat ik vandaag mijn laatste werkdag heb tot 19.00 uur.

Er is inderdaad bij mijn HA een waarnemend arts, maar alleen voor gevallen die absoluut niet kunnen wachten. Mijn twijfel ontstaat doordat ik niet weet of ze mij langs laten komen, en ik deze week gewoon gezien wil worden ivm de pijn. Als ze morgen zouden zeggen; kom volgende week maar mevrouw, bel ik morgen avond net zo goed naar de HAP om te vragen of ik daarheen mag.

Het is heus niet zo dat als ik zeker zou weten dat als ik morgen ochtend direct de HA bel, en dan ook terecht kan, dat ik vanavond de HAP zou bellen. Het heeft te maken met de hele omstandigheden waardoor ik twijfel wat te doen, waar ik goed aan doe. Niet alleen of het wel of niet goed is of gedoogd wordt om de HAP hiervoor te bellen, maar ook icm met mijn hand en herstel. Dus kraak me aub niet af omdat ik twijfel waar ik goed aan doe, je mening op een vriendelijke manier geven is namelijk veel prettiger te lezen :)

Ik wacht iig tot morgen ochtend en dring bij de HA aan op een afspraak

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:25

Laatst had ik ook deze dubio met de waarnemend huisarts. Ik zat met de prikpil dus even Google geraadpleegd. Hier staat een mooi lijstje wanneer je kunt bellen en wanneer niet. Aan jouw klachten te horen en de toenemende pijn, mag je gewoon bellen. https://emcderaad.praktijkinfo.nl/nieuw ... -huisarts/

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:28

Maar je schuift je probleem van een waarnemend arts DIE HIER WEL VOOR IS naar de HAP DIE HIER NIET VOOR IS.
zie je niet in hoe krom dat is?

Je zal je hand na de klap wel overbelast hebben door te werken en te gaan paardrijden.
Geen wonder dat het dan zeerder gaat doen.

Neem gewoon pcm of ibu in en bel morgen de waarnemend arts.

De HAP gaat trouwens niks doen aan röntgen als je dat soms denkt.
HAP zorgt er alleen voor dat je de avond/ nacht doorkomt zodat je de volgende dag naar je eigen HA kan gaan.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:37

Mensen lees eens goed. De pijn wordt vandaag alleen maar erger, daardoor ontstaat er twijfel bij TS.
Het is niet zo dat TS persé naar de HAP wil, maar twijfelt enorm of het verstandig is om hier mee door te blijven lopen.

TS: als ik jou was, had ik de HAP sowieso gebeld voor alleen advies. Degene aan de telefoon zal door vragen aan je te stellen bepalen of je moet komen of dat het kan wachten tot morgen.
Gewoon even je situatie uitleggen en ik vermoed dat ze absoluut niet boos zullen reageren.
Ik heb ook wel eens gebeld dat ik het niet vertrouwde..maar het totaal niet erg was. Liever even bellen en overleggen dan met een ongerust gevoel blijven zitten is ook wat de HAP hier altijd zegt!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:55

Als je goed leest, lees je dat ts best tot morgen kan wachten, maar verwacht dan niet geholpen te worden en daarom dus vanavond naar de hap wil. Bovendien wil ze nu niet bellen, want ze is aan het werk. Zo lang kan het blijkbaar ook wachten.
Oftewel, dit is absoluut niet, niet en nogmaals niet waar de hap voor bedoelt is.

Gewoon morgenochtend de vervanger bellen, die is hier wel voor. De Hap is alleen voor dingen die niet kunnen wachten.

En nee, tuurlijk zullen ze niet boos worden als je belt. En als ts het verhaal goed draait, zullen ze haar misschien zelfs laten komen. Maar moet je het dan maar doen, enkel omdat het kan, terwijl je weet dat het daar niet voor bedoelt is?

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 20:01

De pijn in de hand van TS wordt gedurende vandaag steeds erger.. dat kan zeker een reden zijn om de HAP te bellen of zelfs langs te gaan.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 20:14

Probeer de app is moet ik naar de dokter. Volgens de hap bij ons moet je dat invullen en opvolgen wat er staat.