Galstenen en koliekaanvallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

Galstenen en koliekaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 20:52

Sinds de geboorte van onze dochter heb ik galstenen en af en toe aanvallen. Eerst ongeveer 1 keer in 3 weken 15 tot 20 minuten en nu ben ik vakantie en eten we anders en ja hoor vaker aanvallen en ze duren veel langer soms een uur of iets langer. Nu lees ik verhalen van mensen die de galblaas hebben laten verwijderen die nog aanvallen krijgen of nog niet vet kunnen eten. Maar ook mensen die medicijnen kregen. Wat is jullie ervaring?

Romeo2007

Re: Galstenen en koliekaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:54

Mijn galblaas is tijdens mijn huwelijksreis in Mexico verwijderd. Enorme pijnen en ik trok het niet meer. Er zat een formaat steen in van een bonk bij het knikkeren.

Ik zou echt even naar de huisarts gaan. Dan kriig je een echo in het ziekenhuis en kunnen ze kijken of er wat zit. Ze kunnen spierontspanners voorschrijven om je maag wat minder te laten krampen maar dat is enkel bestrijding van het symptoom en niet probleem zelf

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 21:00

Ik ben al bij de huisarts geweest en heb al een echo laten maken en er zitten inderdaad stenen in en over 1.5 week heb ik een gesprek met een arts

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 21:01

Ik heb gewoon mijn galblaas nog (eigenlijk wel een handig 'ding'),
maar de stenen zijn opgelost met een kuur.
Hulda Clarck, aangevuld met appelzuur in capsules.

(En soms zitten de stenen niet in de blaas maar in de galwegen van de lever....)

En sterkte met de pijn, het doet gemeen zeer..!!!
Ik neem op vakantie altijd bitterzout mee, dat ontspant de galwegen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 21:08

Heb je de kuur toen via de arts gekregen? Bedankt voor de tip bitterzout. Neem je dat in als je dan pijn krijgt of daarvoor?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 21:10

Afhankelijk van de locatie van de galstenen kunnen deze endoscopisch verwijderd worden ipv operatief. Dit wordt onder andere gedaan in het UMC Utrecht (https://www.umcutrecht.nl/nl/Ziekenhuis ... /Galstenen). De endoscopische procedure (ERCP) doen ze in meer ziekenhuizen, maar de techniek met de laser is volgens mij beperkt tot een aantal ziekenhuizen.

Zuidpool29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 21:13

Ik ben (huis)arts en vertel mijn patienten meestal het volgende:

De meest betrouwbare oplossing is het laten verwijderen van de galblaas. Daarmee is ongeveer 90-95% van de mensen voor altijd af van galsteenkolieken.
Een klein percentage mensen vormt op een of andere manier toch nog galstenen en houdt nadien nog wel eens last hiervan. Je kunt stenen dan meestal voldoende voorkomen met ursochol (via mdl arts en is alleen bedoeld voor mensen die de galblaas verwijderd hebben of die inoperabel zijn).
Een steen die vast zit kun je verwijderen via een ERCP procedure zowel als je nog je galblaas hebt of als je ze niet meer hebt. Kans dat je nog eens stenen krijgt als je een keer galstenen hebt gehad is echter erg groot.
Complicatie van galstenen grotendeels ontsteking van de galblaas, galwegen en erger nog alvleesklier (potentieel levensbedreigend), en perforatie (komt zelden voor.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 21:21

Bij mij is mijn galblaas verwijderd gzd. Ik heb geen problemen met vet eten, maar heb wel sneller zachte ontlasting en ik heb ( ook door maagzuurproblemen) nog steeds af en toe een koliekaanval helaas. stress heeft een negatief effect en eieren. :o
Ik slik al jaren Nexium en kan ook alleen dat merk gebruiken. De rest helpt bij mij niet.
Ik ben heel blij dat ik de operatie heb gedaan, want ik ben er nu wel bijna helemaal van af. De operatie zelf viel wel mee gelukkig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 21:32

Mijn toenmalige huisarts deed dit soort zaken. (Iedere arts voor natuurgeneeskunde kan het begeleiden.)

De capsules appelzuur doe ik preventief als ik voel dat ik stenen heb - als ik denk dat het koliek wordt pak ik het bitterzout.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 21:36

Bedankt voor de tip. Ik ga eens kijken of ik er iets over kan vinden. Raak je er niet van aan de diaree van de bitterzout?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 21:39

Bedankt manon en ikkedus. Ik ben echt doodsbang voor een operatie dus hoop nog iets te vinden omdat ik niet hele lange aanvallen heb en niet heel vaak

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 21:46

Ja, bitterzout is niet alleen vies, maar het laxeert ook. (Letterlijk ontspannend, en net niet niet alleen de galwegen. Ik heb niet hoeven rennen trouwens.)

Maar dat liever dan de pijn.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 21:50

Herkenbaar. Ik heb vorige week een echo gehad en krijg morgen de uitslag. Nu eet ik de laatste week zo min mogelijk vet en gaat het gelukkig beter. Wil liever geen 4 dagen meer aanvallen achter elkaar.

Ben benieuwd wat er uit mijn echo is gekomen.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 22:03

Wacht er niet te lang mee en stel het niet uit. Mijn galblaas was ontstoken en heb 6 weken met continue pijn gelopen en koorts. Moest met antibiotica eerst de ontsteking bestrijden voordat ik geholpen kon worden. De operatie is laparoscopisch en ik was na 2 weken weer aan het werk.

Als je zoveel pijn hebt dan ben je blij dat je gal eruit is hoor

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 22:14

Sure lee ik probeer ook zo min mogelijk vet te eten. Maar soms vergis ik mij er weer in en kan ik mij voor de kop slaan. Vooral nu op vakantie is de verleiding zo groot. Maar na vannacht ga ik het maar niet weer proberen pfff.wat een pijn niet normaal

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 22:41

Ik heb al zo'n 12 jaar geen galblaas meer en kan prima zonder. Het enige waar ik last van heb, is als ik eens (op een BBQ of een avondje gourmetten) te veel vet en vlees eet, maar dan moet ik al heel gek doen.
Mijn galblaas was chronisch ontstoken, ik ben maandenlang iedere ochtend met een pijnlijke band om mijn buik wakker geworden, die nog tot ver in de ochtend bleef hangen. Had ik maar eerder mijn galblaas laten verwijderen, maar ja... eigenwijs geweest en ook bang voor de operatie.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 22:46

Mijn moeder heeft de galblaas zn 33 jaar geleden met spoed moeten laten verwijderen
Ze had al langere tijd onwijs veel pijn en gal overgeven.

Artsen zeiden tegen haar. Nee je stelt je aan. Je hebt niks.

Totdat ze geel werd omdat haar lever er ook mee nokte.
Zij heeft toen een spoedoperatie gehad.
Toen kon dat in combinatie met spoed niet via een paar kleine sneetjes.
Zij heeft een hele lelijke jaap krom op haar buik.

Maar ze heeft sindsdien nooit meer een aanval gehad.

Ik heb ze ook langere tijd gehad. (Van mijn 15de tot mijn 30ste een paar x per jaar koliek aanvallen)
Maar sinds ik gestopt ben met de pil nergens meer last van.
Nergens staat of is er bekend dat de pil die bijwerking kan veroorzaken. Dus kan ook niks hard maken. Maar sinds dat ik 5 jaar terug gestopt ben heb ik nergens meer last van.
Kan toeval zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 22:59

Bij toeval 23 jaar geleden ontdekt dat ik galstenen had.
Toen werd al gezegd dat ik er vroeg of laat last van zou krijgen.
19 jaar geleden weg galblaas middels kijkoperatie laten verwijderen. 4 kleine puntige stenen eruit gehaald.
Mijn vader heeft had 6 ervoor levensbedreigende complicaties opgelopen via de ingreep die via de maag zou gaan.
Die ingreep wilde ik absoluut niet ondergaan.
Operatie was appeltje eitje voor mij.
Achteraf bleek operatie notabene gedaan te zijn door arts die kort erna levenslang geschorst is om vak nog uit te oefenen in Nederland.
Hij bleek weleens te opereren nadat hij teveel en/of te lang geborreld had.

Zowel mijn vader als ik zijn wel gevoeliger voor ver eten.
Mijn vader heeft er sneller last van dan ik.
Brandend maagzuur is weleens een probleem voor ons.
Maar dat was mede te wijten aan andere medicatie.
We slikken beide wel pantoprazol:omeprazol/nexium.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 00:16

Mijn galblaas is vorig jaar mei verwijderd en ik mis hem als kiespijn. Bijna anderhalf jaar hebben aanvallen van gemiddeld een uur of vier (inclusief overgeven en dan vervolgens nog een dag niets binnenhouden) mijn leven behoorlijk vergald. Mijn toenmalige huisarts bleef volhouden dat ik geplaagd werd door maagzuur. Ook ik was als de dood voor de operatie, maar ik zou liever de operatie opnieuw doen dan nog weer een aanval krijgen. Gevoed door mijn angst voor de operatie bleef ik zelf heel lang hopen op een spontane genezing, maar achteraf gezien ging het eigenlijk alleen van kwaad tot erger. Sinds de operatie heb ik nooit meer ergens last van gehad. Ik heb ook geen problemen met vet eten en/of de ontlasting. Als ik één ding kon veranderen dan was ik tijdens de eerste aanval gelijk naar de HAP gereden en veel eerder onder het mes gegaan. Je zult vast heel verschillende verhalen horen, maar bedenk goed dat tevreden mensen daar over het algemeen minder mee te koop lopen dan mensen met een slechte ervaring. Voor veel mensen is een operatie een prima manier om van deze zeer vervelende en pijnlijke kwaal af te komen. Sterkte en beterschap.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 06:47

De operatie was trouwens heel goed te doen!
Heb maar 4 sneetjes gekregen, achteraf had ik een morfine pomp waardoor ik geen pijn had.
Er wordt gas in je buikholte geblazen zodat ze een goed bij kunnen, als je na de operatie gaat wandelen over de gang is het gas er zo uit.
Na 1 dag was ik weer thuis en de avond van de operatie at ik al gewoon warm eten en kon ik douchen. Ik was zo blij; geen pijn meer!

Echt meid, kwel jezelf niet maar laat je gal verwijderen. Dit is niet iets wat zomaar overgaat!

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 07:02

Ik denk ook dat het verwijderen van de galblaas de meest succesvolle oplossing zal zijn. Het is een relatief kleine en niet heel ingrijpende operatie. Wordt in 90% van de gevallen ook laparoscopisch gedaan. Het herstel is hierdoor snel. De stenen kunnen nu in de galblaas ook problemen geven zoals een infectie of dat er stenen in de galwegen gaan zitten waardoor er eventueel een ERCP uitgevoerd moet worden. Mensen kunnen daar ook erg vervelende klachten van hebben wanneer stenen de galwegen betreden. De procedure die daar vaak oo volgt is toch de verwijdering.
Ik zou het gesprek met je arts afwachten. Er zijn heel veel mensen die bang zijn voor operaties. Hierin kan een arts je adviseren en tips geven. Sterkte ermee!

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 07:05

Ik heb 9 jaar geleden ook mijn galblaas laten verwijderen nadat ik erg last had van galstenen en koliek aanvallen. Operatie was een fluitje van een cent, na 2 weken was ik weer aan het werk.

Heb nu wel last van buikpijn als ik te veel vet of vlees eet. Maar dat is niks vergeleken bij de aanvallen die ik toen had dus dat neem ik voor lief.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 07:39

Vorige zomer is ook mijn galblaas verwijderd.
Ik had al een datum staan voor de operatie (ook bij mij was d.m.v. een echo geconstateerd dat er meerdere galstenen aanwezig waren in de galblaas).
Echter is de aanwezigheid van galstenen in de galblaas niet schadelijk, dat hebben erg veel mensen, maar de pijnlijke koliekaanvallen worden veroorzaakt doordat de galstenen gaan 'pendelen' (zichzelf verplaatsen in de galwegen) en blijven steken. Zodra het steentje doorschiet is de pijn vaak ook weer verdwenen.

Nu was het bij mij zo dat ik op een gegeven moment elke dag meerdere aanvallen had en ben ik uiteindelijk op de spoedeisende hulp beland en opgenomen voor een operatie de volgende dag (het was op dat moment 1.00u snachts).

Mijn arts zei dan ook, als je galstenen eenmaal de weg door je galblaas uit hebben ontdekt, blijft dat zich herhalen en blijven dus ook de koliekaanvallen zich herhalen. In dat geval is het noodzaak om de galblaas te verwijderen en zijn er nog maar weinig ziekenhuizen die aan vergruizen doen d.m.v. een kuur.

Mijn galblaas is dus met enige spoed verwijderd en bleek ook chronisch ontstoken te zijn.
Ik ben blij dat het ding eruit is en ik die koliekaanvallen niet meer heb.
Maar ik kan helaas niet zeggen wat Sandyislief zegt. De operatie is goed verlopen, maar daarna heb ik toch een hoop pech gehad.
Ik ga het hier niet in geuren en kleuren omschrijven omdat ik je niet bang wil maken, aangezien je al bang bent voor een mogelijke operatie.
Maar ik behoorde bij een 2% van ongelukkige gevallen bij het herstelproces.

Sandyislief schreef:
Operatie was een fluitje van een cent, na 2 weken was ik weer aan het werk.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 07:57

13 jaar geleden door de zwangerschap galstenen gekregen. Af en toe heb ik een aanval, maar zolang het beperkt blijft tot een paard keer per jaar valt het mee en laten ze hem zitten. toevallig deze vakantie in 3 weken tijd 2 aanvallen gehad waarvan er eentje van 4 uur in de nacht tot 10 uur in de avond duurde. Ik vrees dat de tijd nabij komt om hem er ook uit te laten halen :-(

Succes TS.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 08:04

daantjuhhh schreef:
Mijn moeder heeft de galblaas zn 33 jaar geleden met spoed moeten laten verwijderen
Ze had al langere tijd onwijs veel pijn en gal overgeven.

Artsen zeiden tegen haar. Nee je stelt je aan. Je hebt niks.

Totdat ze geel werd omdat haar lever er ook mee nokte.
Zij heeft toen een spoedoperatie gehad.
Toen kon dat in combinatie met spoed niet via een paar kleine sneetjes.
Zij heeft een hele lelijke jaap krom op haar buik.

Maar ze heeft sindsdien nooit meer een aanval gehad.

Ik heb ze ook langere tijd gehad. (Van mijn 15de tot mijn 30ste een paar x per jaar koliek aanvallen)
Maar sinds ik gestopt ben met de pil nergens meer last van.
Nergens staat of is er bekend dat de pil die bijwerking kan veroorzaken. Dus kan ook niks hard maken. Maar sinds dat ik 5 jaar terug gestopt ben heb ik nergens meer last van.
Kan toeval zijn.

Bedankt voor je berichtje. Ik heb ergens gelezen dat de pil zorgt voor galstenen. Weet niet meer precies hoe het zat. Maar het had vooral met hormonen te maken