Nekpijn/whiplash

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

Nekpijn/whiplash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-19 22:42

Beste bokkers,

Ik weet aan de hand van andere topics dat er hier genoeg mensen rond bokken met een whiplash of nek/schouder/bovenrug klachten.

Ik dacht misschien is het een idee een topic te maken waar we elkaar tips en trics kunnen geven om ons leven fijner te maken.

Zelf heb ik mijn whiplash bijna 2 jaar geleden opgelopen met een auto ongeluk. Er was een stilstaande file, de auto achter mij stond erg dicht op mij, bij hem is een auto achterop geknalt met ongeveer 120 km/h.
Dit ongeluk heeft mijn leven deels kapot gemaakt en nu bijna 2 jaar later struggle ik nog steeds dagelijks met de gevolgen.

Verbetering is er zeker, nu bijna 2 jaar later ga ik mijn opleiding toch weer proberen af te ronden (nooit voor mogelijk gehouden dat ik het uberhaubt nog weer zou kunnen aan gaan).
na mijn ongeluk had ik een whiplash en hersenschudding.

Ik kom net uit een periode van een maand of 4 waarin in ik heel veel slaap problemen gehad heb (gemiddeld een uur of 3 a 4 per nacht), hierdoor kwam ik in een neerwaardse spiraal terecht w.b.t moeheid, overprikkeldheid, hoofdpijn, nekpijn. Homeopatische slaapmiddelen werkte zo goed als niet, echte wel maar dit wilde de HA natuurlijk liever niet zo snel voor schrijven.
uiteindelijk was voor mij de oplossing toen de paarden dag en nacht op de wei gingen en ik mijn wekker een paar uur later kon zetten of uit kon laten, hierdoor was de druk van slapen om genoeg slaap te krijgen weg omdat er geen vast eindpunt was en ik kon slapen zolang nodig was. 2 weken nadat de paarden dag en nacht buiten bleven begon het slapen langzaam beter te gaan. Ook heb iki mijn kussen gewisseld, van speciaal kussen voor nekproblemen naar een simpel kussen, dit lijkt ook te helpen met mijn slaap. Ondertussen slaap ik toch wel weer goed, echter doordat ik niet mijn speciale kussen gebruik ontwikkel ik weer meer en meer nekpijn, daardoor hoofdpijn en overprikkelingen.

Mijn ergste problemen waar ik nog dagelijks tegenaan loop zijn:
- Nekpijn, doorstralend naar mijn hoofd
- Mijn schedel vlies ofzoiets (sorry ben de benaming van de osteo vergeten), is erg gespannen wat hoofdpijn geeft
- Slaap problemen
- Snel overprikkeld raken
- Lezen is een groot probleem als ik overprikkeld raak of moe ben
- Mijn schouders zitten ook aardig vast

Wat ik baat bij heb so far:
- Regelmaat in mijn leven
- Vooral een goede regelmaat voor mijn slaapritme
- Speciaal kussen
- Rust en geen gehaast en gestress dagelijks, sinds ik op het platteland van Frankrijk vertoef heeft mijn herstel dan ook een flinke sprong gemaakt
- Ik heb een bril sinds 3/4 jaar ongeveer met een prisma erin om mijn ogen weer beter samen te laten werken

Verder loop ik nog erg te gissen. Fysio durfde niet met mij door te gaan omdat ik te heftig reageer op behandelingen in mijn nek (sterretjes zien, zwart worden voor mijn ogen, duizelig enz)
Osteo, had ik een fijne in NL, hier in FR nog geen goede gevonden voor mijn situatie
Creme's heb ik al vele geprobeerd maar niet echt het idee dat er 1 echt werkt (misschien smeer ik daar ook niet genoeg voor ofzo)
Een flink warme douche helpt ook wel, maar zo gauw ik uit de douche stap zakt de pijn weer terug.

Ik zou zeggen, verzamel u en deel jullie ervaringen.

Mijn verhaal hierboven klinkt wat ehhhh alsof ik zielig in een hoekje zit te kniezen, dit is echter niet zo. Ik geniet van het leven, word met de dag actiever enz weer (dit levert enkel wat nieuwe obstakels op). Ik ben erg benieuwd hoe jullie, jullie nekken "onderhouden" om ze goed te houden. *D

belle_boef

Re: Nekpijn/whiplash

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 23:03

Mag je naar een chiropractor? Dat heeft jaren terug bij mijn man veel verlichting gegeven. Wel in combi met fysio tussendoor

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 23:08

Gelukkig nog nooit gehad maar wel van dichtbij meegemaakt. Mijn zwager kreeg een tikje van zo’n 10 km per uur voor het verkeerslicht. Van hardwerkende en heel veel sportende veertiger werd het een hoopje ellende. Hij heeft vijf jaar alles aangegrepen om beter te worden en het is hem gelukkig voor 95 % gelukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 23:19

TS dat is wel écht een heel heftige whiplash! Hoe ontzettend erg dat zo'n ongeval je hele leven op zijn kop zet.

Ik heb het 6 jaar geleden ook gehad, wel niet zo erg als jij. Ik stopte om een moeder met kinderen te laten oversteken op het zebrapad, achter mij kwam er een taxi in volle vaart op me ingereden.

Ik heb daardoor artrose op enkele nekwervels. Soms heb ik een verlamd of juist tintelend gevoel in mijn arm. Ik denk dat ik er ondertussen verder niet veel last meer van heb.

Jouw verhaal vind ik echt erg ik hoop dat je nog zo volledig mogelijk kan herstellen..!

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 23:21

Jeetje TS, wat heftig voor je! Ik herken het een beetje, heb een whiplash opgelopen 4,5 jaar geleden. Auto die met 80km per uur op mij knalde terwijl ik stil stond, was de achterste van een rij wachtende auto’s. Ik heb een poos enorme oogklachten gehad. Kon niet scherp zien. Dat is met een half jaar verdwenen, heb het nog wel als ik moe ben. Wat helaas wel gebleven is, is het snel vastzitten van mijn schouders en nek. En dan met name de aanhechting op mijn schedel. Ik loop ervoor bij fysio en osteopaat. Heb er last van fysiek maar het belemmert me niet in mijn werk ofzo. Ik denk dat ik hier ‘gewoon’ mee moet leren leven.

Sterkte met alles :(:) ik hoop dat je klachten nog zullen verminderen!

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 23:27

Zonet ook al in je ‘oude’ topic gereageerd.

Ga naar een goede chiropractor!!! Absoluut deze. Masseerde mijn bovenlichaam los, ook vaste rug/schouders. En heeft me geleerd hoe ik zelf m’n nekspieren kan los masseren die hoofdpijn veroorzaken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 10:15

Hier ook nek, hoofd, schouder en bovenrug klachten door een trap van een paard waardoor m"n ribbenkast verbogen is en 3 ruggewervels verschoven. Ik heb 4 jaar gezocht naar een goede behandelaar, overal geweest zonder veel resultaat. Bij mij ging door de wervels die naar boven gedrukt zijn ook steeds mijn monnikapsspier ontsteken. Nu sinds 2 jaar bij een echt goede osteo en er komt wat beweging in. Helaas schiet het bij mij steeds terug in de "foute" stand omdat ik er denk ik te lang mee doorgelopen heb in het begin.

Alles wat jij omschrijft qua problemen heb ik ook, varierend in ernst afhankelijk van hoe m'n lijf zit. Daarnaast heb ik me nooit meer in kunnen spannen zonder ziek te worden, schokken opvangen is uit den boze. Ik heb niet echt tips, wil je wel heel veel sterkte wensen!

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 10:21

Oh zo herkenbaar! Ik heb ook van alles geprobeerd, zelf een heel pijnrevalidatietraject doorlopen bij Reade. Management is heel belangrijk. Op tijd je rust pakken en bewust zijn van het feit dat als je pijn hebt je onbewust al je spieren aanspant. Bij mij heeft acupunctuur wat verlichting gebracht. En restorative yoga helpt mij te leren ontspannen. Sterkte!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 10:22

Ja nu je dat zegt, bij mij helpt tai chi tao heel erg om m'n lichaam meer in herstelstand te krijgen/ houden + diepe ontspanning. Dus toch nog een tip :-)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:27

Het rottige van whiplash is dat er nauwelijks een "echt" verhaal met kop en staart bij hoort.

Je hersenen plus ruggemerg zijn 'ingepakt' in de zogeheten hersenvliezen (dura mater en nog twee) - ik geloof grif dat die strak kunnen staan en dat dat hoofdpijn geeft.
Volgende vraag: wat veroorzaakt die strakheid...?
Wellicht verschoven wervels, hetzij in je nek, hetzij in je heiligbeen.
Een cranio sacraal therapeut kan hier duidelijkheid verschaffen.

Verder zou je evenwicht een mogelijke oorzaak van de spanning kunnen zijn.
Je hebt als mens idealiter 3 goed werkende evenwichtssystemen. Nummer 1 zit in je binnenoor;
nr. 2 zijn je ogen "die de horizon willen zien" (hiephoi voor de prismabril!) en
nr. 3 heet wel "het diepe gevoel" in je spieren, pezen en gewichten van je enkels, heupen, wervelkolom en vooral je nek. Werkt er eentje niet zo goed, dan schakelt je lichaam dat ene systeem "uit". Doorgaans ga je je dan volautomatisch harder "vasthouden" aan de andere 2.
Een fiks deel van evenwichtssysteem 'het gevoel van banden, spieren en gewrichten' zit in je nek - en dat heeft een optater gehad.

Ook in Frankrijk is er het inpp, al ken ik alleen de Nederlandse site - dat zijn therapeuten die gericht het evenwichtsprobleem kunnen aanpakken. (Zachte doch effectieve methoden, ipv sadistische oefeningen die mensen met bppd krijgen...)

Massage van stijve nekspieren werkt dus niet altijd goed - en andermaal het verhaal met kop en staart: misschien is de nekpijn ook wel een peesblessure....

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 15:02

Wat een reacties allemaal!

Bigone, heel heftig van jouw zwager en ook heel herkenbaar. Ik heb een revalidatie traject gedaan. De eerste afspraken was de wandeling van de parkeerplaats naar de afdeling al echt veel te veel. Gelukkig op het einde kon ik dat gewoon lopen zonder problemen.

Djali, Wat heftig ook zeg! :oo Wel heel fijn dat jij zo verder weinig last ervan hebt al is artrose in nekwervels toch nog heel heftig genoeg :oo

Ryder, Ik herken compleet jouw stukje over de aanhechting van de schedel. Alles kan je wel insmeren met spiergels maar zo in je haren is nog best lastig :( Ermee moeten leren leven ben ik het ook mee eens, al zijn sommige delen daarvan makkelijker te accepteren dan andere.

Elisa wat heftig zeg! :oo ik ben zelf erg bang slechte/niet goede osteopaten enz tegen te komen. Darom misschien dat ik er ook niet helemaal aan toe durf nog. En heel herkenbaar ook wel kwa ernst van de klachten. Als alles (nek, schouders, rug enz) aardig goed zit dan zijn de klachten heel veel minder.

Liaan, daar loop ik al snel tegen de lamp. Ik heb veel moeite nog altijd met mijn grenzen (die ook heel erg afwisselend zijn). Ik dender vaak te hard over mijn grenzen en mag dan gezellig daarna op de blaren zitten. Al worden mijn grenzen denk ik langzaam wel verder en verder weg.

Janneke, Dankjewel voor je hele duidelijke uitleg!

Verder iedereen bedankt voor alle osteo, chiropractikor, acupunktuur, ontspannings oefeningen! Ik ben blij dat veel van jullie wel dingen hebben die jullie wel helpen.
Alhoewel ik als de dood ben voor naalden wil ik dat wel graag eens proberen. Verder een goede osteo/chiro wil ik hier in de buurt ook zeker nog gaan zoeken.
Cranio sacraal lijkt mij ook wel heel interesant, vrees echter dat, dat hier helemaal wel moeilijk te vinden gaat zijn. Maar wie niet waagt wie niet wint :D

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 00:10

Ik heb vandaag helaas een auto-ongeluk gehad (frontale botsing met 90, remmen blokkeerde bij een noodstop). Na een bezoekje aan de arts gaf deze mij aan dat ik waarschijnlijk een whiplash heb. Voor nu lijkt het allemaal mee te vallen. Veel pijn tussen mijn schouderbladen, bij het naar links kijken en daarnaast behoorlijk hoofdpijn. De dingen die ik aan het doen was staan per direct even op pauze zodat mijn lijf kan herstellen van de ergste schok.

Met de zoekfunctie kwam ik in dit topic terecht. Hoe is het nu met jullie? Is er verbetering te merken? En gezien het voor mij echt net is gebeurd (vanochtend), hoe zijn jullie de eerste dagen doorstaan?

KmbrlyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 00:18

Denk er aan... het word nog even erger.
Met mijn ongelukken zeiden ze : de dag zelf ben je aangereden door een auto.
2de dag door een camionette
3de dag door een vrachtwagen.

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 00:22

Ik heb 11 jaar geleden een zwaar auto ongeluk gehad. Volgens de getuigen heb ik een engeltje op mijn schouders gehad. Ik ben heen en weer gevlogen tussen de vangrails en heb die een aantal keer aangetikt waarna ik stil stond er nog een andere auto op mij knalde die mij niet meer kon ontwijken. Dit alles met 120 km/h

Ik heb hier een whiplash en een lichte hersenstam beschadiging aan overgehouden. De klachten die jij benoemd ts zijn erg herkenbaar. Ik ben vanaf het begin bij een goede chiropractor geweest en een goede fysio. Nu na 11 jaar zijn mijn whiplash klachten zodanig dat ik er niet vaak last van heb en er goed mee om kan gaan.

De hersenstam beschadiging daarentegen speelt helaas nog wel eens op maar daar ben ik aan “gewend” geraakt. Helaas heb ik daardoor niet de opleiding kunnen afmaken die ik deed en veranderde mijn leven behoorlijk. Ik heb dat nu wel een plekje kunnen geven

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 00:32

Ik heb al heel lang chronische nek en schouder pijn en al heel veel dingen geprobeerd, zowel in de reguliere als alternatieve geneeskunde, je probeert op gegeven moment eens wat haha.

Speciale fysio voor nek schouder en arm klachten heeft hier wonderen gedaan, met name elke week dry needling.

Als je warmte van de douche fijn vind heb je ook elektrische kruiken die je in het stopcontact kan doen en die blijven dan warm. Kan je ook zelf de temperatuur instellen en je hebt ook speciale voor je nek die je vast kan klikken om je nek heen zegmaar.

Weet niet of je wel eens bij een pijnpoli of revalidatiearts bent geweest TS?

Cubone schreef:
Ik heb vandaag helaas een auto-ongeluk gehad (frontale botsing met 90, remmen blokkeerde bij een noodstop). Na een bezoekje aan de arts gaf deze mij aan dat ik waarschijnlijk een whiplash heb. Voor nu lijkt het allemaal mee te vallen. Veel pijn tussen mijn schouderbladen, bij het naar links kijken en daarnaast behoorlijk hoofdpijn. De dingen die ik aan het doen was staan per direct even op pauze zodat mijn lijf kan herstellen van de ergste schok.

Met de zoekfunctie kwam ik in dit topic terecht. Hoe is het nu met jullie? Is er verbetering te merken? En gezien het voor mij echt net is gebeurd (vanochtend), hoe zijn jullie de eerste dagen doorstaan?

Beterschap! Voor jou heb ik verder geen tips.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 00:34

Cubone, doe vooral rustig aan en luister naar je lichaam. Het kan heel erg tegen vallen, maar ook meevallen. Ook als je je niet kan concentreren, direct stoppen waarmee je bezig was, anders blijf je er alleen maar langer mee lopen met de kans dat het 'chronisch' wordt. Jij bent de enige die weet hoe je je voelt, luister daar naar...

Ik heb afgelopen 10 september een auto-ongeluk gehad op de snelweg (klik, blauwe auto was van mij), kettingbotsing met 4 auto's. Ik werd als eerste geraakt van achteren. Ben toen uit mijn auto gesneden en met de ambulance meegenomen, helemaal vast geklemd op een brancard. In het ziekenhuis bleek ik lichamelijk 'in orde' te zijn (geen breuken of interne bloedingen). Ze zeiden dat ik de dag na het ongeluk me nog beroerder zou voelen, maar de dag erna was t eigenlijk al minder pijnlijk... Op het moment ook geen rug en nekpijn. Alleen m'n rug voel ik als ik lang in de auto zit. Ik denk dat ik geen whiplash heb.
Heb overigens wel last van een hersenschudding. Ik werk maar 6 uur id week ipv fulltime, langer dan 2 uur werken kan ik niet, dan is m'n concentratie gewoon letterlijk op en soms ben ik na 2 uur dan ook duizelig geworden...

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 13:01

J0anieke schreef:
Cubone, doe vooral rustig aan en luister naar je lichaam. Het kan heel erg tegen vallen, maar ook meevallen. Ook als je je niet kan concentreren, direct stoppen waarmee je bezig was, anders blijf je er alleen maar langer mee lopen met de kans dat het 'chronisch' wordt. Jij bent de enige die weet hoe je je voelt, luister daar naar...

Ik heb afgelopen 10 september een auto-ongeluk gehad op de snelweg (klik, blauwe auto was van mij), kettingbotsing met 4 auto's. Ik werd als eerste geraakt van achteren. Ben toen uit mijn auto gesneden en met de ambulance meegenomen, helemaal vast geklemd op een brancard. In het ziekenhuis bleek ik lichamelijk 'in orde' te zijn (geen breuken of interne bloedingen). Ze zeiden dat ik de dag na het ongeluk me nog beroerder zou voelen, maar de dag erna was t eigenlijk al minder pijnlijk... Op het moment ook geen rug en nekpijn. Alleen m'n rug voel ik als ik lang in de auto zit. Ik denk dat ik geen whiplash heb.
Heb overigens wel last van een hersenschudding. Ik werk maar 6 uur id week ipv fulltime, langer dan 2 uur werken kan ik niet, dan is m'n concentratie gewoon letterlijk op en soms ben ik na 2 uur dan ook duizelig geworden...

Jeetje wat een klap is dat geweest!

Ik ben vandaag voor het eerst weer op kantoor en eigenlijk gaat het gewoon niet. Ik heb zo vreselijk veel pijn aan mn rug dat ik sta te trillen. Ik loop nu om de 30 minuten een rondje en heb er pijnstillers inzitten maar jeetje...

Ik heb ook sinds het ongeluk niks geen hongergevoel meer. Ik ben 2 kilo afgevallen in 5 dagen tijd. Ik krijg gewoon niks binnen tenzij ik mezelf echt verplicht te eten. Maar na 2/3 hapjes moet ik stoppen omdat ik misselijk word. Komt dit iemand anders ook bekend voor naar aanleiding van een ongeluk?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 13:13

Al eens aan gedacht aan een bezoek aan orthomanuele therapie?
En CBD-olie?

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 13:21

Ik zet even een stipje. Ben 6,5 jaar geleden op mijn achterhoofd gevallen tijdens het sleeën en sindsdien klachten. Ik ben er nooit voor onderzocht maar acht de kans groot dat ik ook al jaren met een whiplash rondloop. Ik heb al verschillende fysiotherapeuten gezien maar het lijkt alsof ze me niet serieus nemen.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 14:31

Cubone schreef:
J0anieke schreef:

Ik ben vandaag voor het eerst weer op kantoor en eigenlijk gaat het gewoon niet. Ik heb zo vreselijk veel pijn aan mn rug dat ik sta te trillen. Ik loop nu om de 30 minuten een rondje en heb er pijnstillers inzitten maar jeetje...

Ik heb ook sinds het ongeluk niks geen hongergevoel meer. Ik ben 2 kilo afgevallen in 5 dagen tijd. Ik krijg gewoon niks binnen tenzij ik mezelf echt verplicht te eten. Maar na 2/3 hapjes moet ik stoppen omdat ik misselijk word. Komt dit iemand anders ook bekend voor naar aanleiding van een ongeluk?

Nee herken het niet, ik eet juist meer..

Ben je al bij je huisarts geweest? Bedrijfsarts?

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 15:09

J0anieke schreef:

Ik ben de dag van het ongeluk bij de arts geweest (donderdag). Deze heeft de whiplash vastgesteld.

Ik ga morgen vanaf huis werken, even zien of dat beter gaat. Als het na het weekend erger word ga ik opnieuw langs de huisarts.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 15:11

Cubone schreef:
J0anieke schreef:

Ja mij wel, door de pijn..oververmoeidheid, slecht slapen etc. viel ik ook af en werd ik ook misselijk. Nu heb ik ook nog wel wat andere problemen die het kunnen veroorzaken.
Maar wellicht zitten er wat zenuwen klem oid bij je..ik raadt je aan om naar een goede osteopaat te gaan wanneer je je in staat voelt.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 16:07

Cubone schreef:
J0anieke schreef:

Ik ben de dag van het ongeluk bij de arts geweest (donderdag). Deze heeft de whiplash vastgesteld.

Ik ga morgen vanaf huis werken, even zien of dat beter gaat. Als het na het weekend erger word ga ik opnieuw langs de huisarts.

En de bedrijfsarts? Is je leidinggevende op de hoogte gebracht?

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 16:23

J0anieke schreef:
En de bedrijfsarts? Is je leidinggevende op de hoogte gebracht?

Bij mijn weet hebben wij geen bedrijfsarts. Maar ik ben in opdracht van mijn leidinggevende bij de dokter geweest dus die weet het zeker.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 16:26

Mijn vader heeft een ernstige whiplash en is inmiddels voor een groot deel afgekeurd hierdoor.

Heel veel is helaas vreselijk herkenbaar.

Heb je je bril wel regelmatig laten controleren? Want mijn vader had er ook 1 met prisma nodig, maar in de loop der jaren heeft hier wel regelmatig een verandering in gezeten.