Schoonmoeder zorgen en kind van 4 jaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laibadji

Schoonmoeder zorgen en kind van 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 15:19

Dag Bokkers,

Waarom maak ik dit topic? Ik denk om het even van mij af te schrijven en ook om eens te luisteren bij jullie hoe jullie hier mee om zouden gaan.
Ik heb zelf nogal het gevoel van heen en weer geslingerd te worden in gevoelens maar eigenlijk ben ik diep van binnen zo boos. Hier mijn verhaal.

Sinds 9 jaar zijn mijn vriend en ik samen. Sinds 8 jaar wonen we ook effectief samen en sinds 4 jaar hebben we ons zoontje.

De relatie tussen mijn vriend en zijn moeder is altijd zeer breekbaar geweest. Mijn vriend en zijn moeder komen helemaal niet goed overeen. Mijn vriend is haar streken al jaren beu en wordt gillend gek als hij haar ziet.

Ik ken haar nu 8 jaar en ik ben van nature geen ruziemakend type. Ik ben van opleiding sociaal werker, met andere woorden mijn empathisch vermogen is groot. Laat dat nu net de moeilijkheid zijn.

Al jaren schipper ik tussen beide partijen. Ik wil dat schoonmoeder het goed heeft want vriend durft zeer hard te zijn naar haar toe maar langs de andere kant lokt ze heel veel gedrag zelf uit door bv hem letterlijk uit te dagen. Dit is dan voor haar dan als grapje om te zien hoe hij zou reageren. Echter doet ze dit altijd maar nadien schrikt ze van zijn reactie en is hij de slechte persoon. Zelfinzicht is niet aanwezig door beperkte capaciteiten op vlak van intelligentie.
Al jaren is ze het slachtoffer van van alles en iedereen en hier wentelt ze zich graag in.

Sinds de geboorte van onze zoon was ze direct verlekkerd om hem op te vangen wanneer nodig. Door mijn groot hart durf ik niet veel weigeren dus ging ik hier in mee. Wel moest ze van mij op zijn eten letten (Onze zoon was zwaarlijvig bij de geboorte) en mocht ze niet roken waar hij bij was.

Deze afspraken volgt ze niet op. Onze zoon krijgt donuts en kindersuprise als middagmaal want ze kan hem niets weigeren. Daarna krijgt hij nog snoepen, chips en alle andere suikerhoudende zaken. Als hij water vraagt buigt zij het om in fruitsap, limonade of cola ondanks dat ze weet dat dit niet mag.
Bij ons thuis krijgt onze zoon ook een een koek en een sapje maar dat is afgewisseld met gezonde voeding.

Wanneer onze zoon bij haar is, kijkt hij ook uren televisie of youtube. Hij vertelt dit eerlijk. Hij start om 11u en stopt om 17u. Speelgoed is er bijna niet en samen spelen gebeurt ook niet. Want hiervoor is ze te moe en heeft ze geen zin.

Als ik haar hier over aanspreek zegt ze dat ze hem niets kan weigeren. En dit klopt ook. Ze doet gewoon wat hij zegt met als resultaat dat ik mijn zoon telkens kordaat moet aanpakken nadat hij bij haar geweest is.

Dagelijks komen er ook meerdere mensen langs om bij mijn schoonmoeder op bezoek te komen. Dus veel tijd voor aandacht is er niet. Ze zoekt dan ook alle mensen in miserie op zodanig dat ze zich hier kan in wentelen. Heerlijk vindt ze dit. (Ik vermoed dat het bij jullie onder tokkie valt? Kan dit? )

Wat het roken betreft (elektronisch) houdt ze zich ook niet aan de afspraken. We hebben haar reeds meerdere malen betrapt dat ze dit doet waar hij bij is.

Om de lieve vrede te bewaren en om mijn zoontje zijn omi niet te ontnemen heb ik deze dingen door de vingers gezien. Tja ze ziet hem graag en hij ziet haar graag.

Tot onze zoon vorige week vroeg of het niet erg was om zonder gordel in de auto te zitten. Ik vroeg hem bij wie hij dat gedaan heeft en zijn antwoord was bij zijn omi. Dit voor korte afstanden (paar kilometer).
Ik viel stijl achterover. Ik was kwaad en verdrietig!

Dit kan er bij mij niet in. Mijn schoonmoeder rijdt in een kleine volkswagen up en dan zet ze mijn zoon in de wagen zonder gordel. Dan zie je jouw kleinkind toch niet graag? Dit is zo gevaarlijk. Ze moet maar aangereden worden of heel hard moeten remmen en mijn zoon is het slachtoffer.
Dit wringt enorm bij mij.

Ik heb haar hier over aangesproken en ze geeft toe dat ze dit 1x gedaan heeft. Zoals ik verwachtte belooft ze dit nooit meer te doen maar dat ze dit deed omdat zij dit vroeger ook mocht. Tja hallo tijden veranderen en het aantal auto's op de baan ook. Ook weet ik dat ze hoogstwaarschijnlijk liegt over dat 1 maal. Ik geloof op dat vlak mijn zoontje aangezien dat een kind van 4 zoiets niet kan verzinnen.
Ik weet uit ervaring dat mijn schoonmoeder echt niet luistert en gewoon haar zin doet. Ze liegt waar je bij staat zonder verpinken.

Gisteren kreeg ik bericht van haar of mijn zoontje bij haar kwam vandaag omdat er een ander kindje kwam spelen. Nog geen minuut na haar bericht krijg ik bericht van de mama van dat kind of mijn zoontje komt. Ik weet zo dat dit afgesproken is. Ik heb hem nu laten gaan omdat ik weet dat ze met die kinderen niet met de auto rijdt maar blij word ik er niet van.

Jammer genoeg is ze echt niet bijster slim en dit merk je in haar hele handelen.
Echter is er duidelijk iets bij mij geknapt. Dit trek ik niet meer en wil ik niet meer.

Wat is nu mijn punt.
- Iets in mij zegt om hem niet meer te laten gaan omwille van alles wat er al gebeurd is en vooral omdat ik het vertrouwen volledig kwijt ben.
- Langs de andere kant ziet mijn zoontje haar wel graag. Kan ik hem dan zijn omi ontzeggen?
- Naar ons thuis komen is niet mogelijk want mijn vriend wil haar hier niet zien. (In het verleden heel veel gebeurd waar ze echt fouten gemaakt heeft)
- Overreageer ik?

Je moet weten dat ik de afgelopen jaren al op verschillende manieren met haar gecommuniceerd heb. Van heel kordaat tot bemiddelend. Van woedend tot verdrietig... Sinds een paar jaar heb ik berustend gereageerd en doet ze puur haar zin waardoor het leefbaar is. Echter moet ik dit blijven doen als de veiligheid van mijn zoon in gevaar komt? Want zo voelt het momenteel aan voor mij.

Misschien kunnen jullie een beetje wijsheid brengen. ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:26

Ik zou zeggen: de gezondheid en veiligheid van je kind is nummer 1, en het feit dat je kind dan z'n oma gaat missen is daar ondergeschikt aan.
Dus ik zou écht nu je kind gewoon niet meer bij oma brengen, hoe moeilijk en lastig ook. Je kunt natuurlijk prima één keer in de zoveel tijd mét kind bij oma op bezoek, zodat je er zelf bij bent, dan hoeft je kind oma niet volledig te missen.

En heel cru, als oma morgen onder de bus komt, is-ie ook z'n oma kwijt, en kinderen kunnen dat ook verwerken. En er zijn ook legio kinderen waarbij oma 200 km verderop woont, en dan zien ze hun oma ook niet dagelijks.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:27

Voor mijn gevoel heb je al veel te veel toegelaten. Tuurlijk is het bij oma altijd anders, maar ook dan zijn er grenzen. Zoals jij het omschrijft zou mijn kind niet meer alleen naar oma toe gaan, alleen als ik er bij was om duidelijk aan te kunnen geven wat wel en niet oké is. Je bent echt veel te lang veel te lief en bemiddelend geweest. Het is niet altijd goed om de lieve vrede te bewaren.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:28

Jij bent echt te lief.

Ze brengt je kind in gevaar. Het is knap dat je probeert de lieve vrede te bewaren maar je kind rekent erop dat jij hem veilig houdt. Zonder gordel in de auto zou voor mij een harde no-go zijn, zonder tweede kansen. En dan nog gecombineerd met de andere zaken: ook elektrisch meeroken is schadelijk, al het ongezonde eten, de urenlange schermtijd. En ze negeert ijskoud wat jullie haar zeggen. Daar gaat ze niet mee stoppen, grote kans dat je niet eens alles weet wat zij doet en in de toekomst zal ze alleen maar meer over je heen lopen.

Als je wel contact wil behouden zou ik met je zoontje bij haar op bezoek gaan en ze niet alleen laten. En eerlijk uitleggen waarom niet. Als ze daarmee niet akkoord gaat, pech voor haar. Dit is niet het moment om te schipperen en bemiddelen. Je zoontje heeft jouw bescherming veel harder nodig dan zij, als ze weer wil oppassen moet ze accepteren dat het volgens jullie regels gebeurt en anders niet. Als je maar blijft toegeven en het gaat ooit fout vergeef je dat jezelf nooit.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:30

Al is er alleen maar om je grens duidelijk te stellen. Tot hier en niet verder zou ik je zoon niet meer alleen laten gaan!

Hij kan nog steeds oma bezoeken. Maar dan samen met jou? Of samen in de speeltuin afspreken. Of samen ergens een kopje koffie drinken.

Misschien dringt het dan door tot haar dat je het niet pikt.

Anoniem

Re: Schoonmoeder zorgen en kind van 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:37

Nou dit had bij mij zelfs geen 4 jaar geduurd voor ik hier een punt had achter gezet. Wat primeert? De veiligheid van jou kind of jou schoonmoeder? Simpele keus, niet? Wil ze kind zien? Ok, dan heb jij tijd en dan komt ze maar naar die speeltuin of iets in die aard.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:38

Je vriend is al langer klaar met zijn eigen moeder, dus je hoeft het allemaal niet eens toe te staan voor de goede vrede. Je bent er nu achter hoe ze werkelijk is. Dit hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn. Gewoon weghouden die vrouw.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:43

En als je je kind niet volledig weg wilt houden bij oma dan kan je oma onder toezicht bij jullie langs laten komen.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 15:44

Vol zenuwen lees ik dit en jullie hebben gelijk hoor! 100%. Enkel vind ik dat zo lastig. People pleaser altijd geweest maar mijn zoontje primeert echt.

Wat ik ook heel jammer vind (vergeten in OP te zetten) is dat ze mijn zoontje vraagt om dingen te verzwijgen. Zo is het hun geheimpje wat hij gegeten heeft en zo.
Dit kan ook echt helemaal niet in mijn ogen. Je kan niet van een kind van 4 verwachten om iets te verzwijgen voor zijn mama. Dit druist in tegen alle loyaliteiten die er zijn. Hij wil loyaal zijn naar omi toe maar vooral naar mij toe. Hij vertelt het dus wel maar het voelt voor hem niet fijn aan om dit te doen. Ik tracht dit zo goed mogelijk op te vangen en hem gerust te stellen dat het wel ok is en dat hij er niets mis mee doet maar toch... je zet een kind zo tussen 2 vuren wat mijn inziens heel ongezond is.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:44

Het klinkt misschien wat cru, maar liever dat je kind wat minder vaak tijd spendeert met oma dan dat zijn gezondheid naar de knoppen gaat. Tuurlijk zal je kind het jammer vinden maar ik denk dat je het beter nu als morgen kan doen, om zo maar even te zeggen. Gezondheid en veiligheid gaat gewoon boven alles.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:49

Je schoonmoeder is een manipulatief kreng. Sorry. Zo te lezen heeft je vriend met heel goede reden geen contact meer en als hij al niet tegen haar is opgewassen, dan je zoontje zéker niet. Dit is zo schadelijk wat ze doet, dat moet je niet accepteren. Dat het zielig voelt voor je zoontje, dat hij er verdrietig om zal zijn, dat je schoonmoeder boos wordt - dat is ondergeschikt aan de veiligheid van je kind.

En jij neemt hem zijn omi niet af, dat heeft die omi helemaal zelf veroorzaakt. Het enige wat jij doet is voorkomen dat ze je kind beschadigt.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:50

Dani schreef:
Je schoonmoeder is een manipulatief kreng. Sorry. Zo te lezen heeft je vriend met heel goede reden geen contact meer en als hij al niet tegen haar is opgewassen, dan je zoontje zéker niet. Dit is zo schadelijk wat ze doet, dat moet je niet accepteren. Dat het zielig voelt voor je zoontje, dat hij er verdrietig om zal zijn, dat je schoonmoeder boos wordt - dat is ondergeschikt aan de veiligheid van je kind.

En jij neemt hem zijn omi niet af, dat heeft die omi helemaal zelf veroorzaakt. Het enige wat jij doet is voorkomen dat ze je kind beschadigt.

Precies dit ja!

En zou het niet zo kunnen zijn dat hij zo graag naar zijn "omi" gaat omdat hij daar alles mag? Zou ik ook leuk vinden namelijk :=

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:52

Je bent inderdaad veel te lief.

Je laat je kind regelmatig bij een vrouw die willens en wetens in gaat tegen wat jij voor je kind wilt en wat jullie hebben afgesproken. Deze vrouw vraagt vervolgens aan je kind om daarover te liegen tegen zijn eigen moeder (en vader)? Verder brengt ze jouw kind in gevaar.

Het lijkt mij duidelijk dat je kind niet meer alleen mag zijn met haar maar dat ze elkaar alleen nog onder toezicht - het jouwe! - mogen zien.

(Ik weet niet of je vriend zo in elkaar zit, maar als hij al heeft geroepen of binnenkort roept: "Ik heb het je toch gezegd", kan jij dat alleen maar deemoedig beamen.)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:53

Waarom vind jij dat je moet schipperen tussen je vent en je schoonmoeder? Het is hun relatie, niet de jouwe. Hou je daarbuiten. Echt! Als jouw vriend dan besluit dat het voor hem niet hoeft, is dat zijn keuze. Of ze bij jullie binnen of op bezoek mag, is wel een keuze van jullie beide. Misschien mag ze wel op bezoek als je vriend er bvb niet is?

Ik zelf zou mijn kind hier niet meer zonder toezicht heen brengen en duidelijk communiceren waarom. Voeding en spelen vind ik al ernstig, maar dat autorijden zonder gordel had je kinds leven kunnen kosten. Iemand die zo nalatig met je kind omgaat, mag niet oppassen.
Hoe zou je reageren bij een betaalde oppas?

Samen op bezoek blijven gaan kan je uiteraard wel doen :j

Oja en 1 ding: hoe zij reageert, is haar keuze. Laat je niet schuldig maken omdat zij van alles drama maakt. Je bent al duidelijk geweest over eten en ze lapt het aan haar laars. Prima, haar keuze, maar dat heeft consequenties, en daar hoef jij je niet schuldig over te voelen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:57

poes schreef:
Waarom vind jij dat je moet schipperen tussen je vent en je schoonmoeder? Het is hun relatie, niet de jouwe. Hou je daarbuiten. Echt! Als jouw vriend dan besluit dat het voor hem niet hoeft, is dat zijn keuze. Of ze bij jullie binnen of op bezoek mag, is wel een keuze van jullie beide. Misschien mag ze wel op bezoek als je vriend er bvb niet is?

Ik zelf zou mijn kind hier niet meer zonder toezicht heen brengen en duidelijk communiceren waarom. Voeding en spelen vind ik al ernstig, maar dat autorijden zonder gordel had je kinds leven kunnen kosten. Iemand die zo nalatig met je kind omgaat, mag niet oppassen.
Hoe zou je reageren bij een betaalde oppas?

Samen op bezoek blijven gaan kan je uiteraard wel doen :j

Oja en 1 ding: hoe zij reageert, is haar keuze. Laat je niet schuldig maken omdat zij van alles drama maakt. Je bent al duidelijk geweest over eten en ze lapt het aan haar laars. Prima, haar keuze, maar dat heeft consequenties, en daar hoef jij je niet schuldig over te voelen.

Nou inderdaad. TS jij bent niet degene die je zoon oma ontzegt. Dat doet ze zelf!!
Zij is degene die de regels aan der laars lapt. Zij ontzegt zelf haar kleinzoon zijn oma

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 16:05

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ervaar ze als steunend. Vooral omdat ik met het idee zit dat ik misschien te veel eisend ben of te perfect wil zijn? Ik weet het niet... Ik ken koppels wiens kind dagelijks cola thuis drinkt of waar er gerookt wordt dus waarom zou ik hier iets van maken?

Soms heb ik wat aanmoediging nodig om mezelf niet weg te cijferen ten koste van anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:06

Maar dat is dan de keuze van dat koppel. Gelukkig kan iedereen zelf beslissen wat de regels in zijn/haar gezin zijn.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:08

Laibadji schreef:
Bedankt voor jullie reacties.

Ik ervaar ze als steunend. Vooral omdat ik met het idee zit dat ik misschien te veel eisend ben of te perfect wil zijn? Ik weet het niet... Ik ken koppels wiens kind dagelijks cola thuis drinkt of waar er gerookt wordt dus waarom zou ik hier iets van maken?

Soms heb ik wat aanmoediging nodig om mezelf niet weg te cijferen ten koste van anderen.

Ik vind het wel terecht om hier een probleem van te maken. Het enige wat er toe doet is dat jullie niet willen dat je kind ongezond eet en drinkt en dat je schoonmoeder rookt waar je zoontje bij is. Dat dit bij anderen thuis wel gebeurt kan, maar voor jullie zoontje willen jullie het niet, dit hebben jullie aangegeven bij je schoonmoeder en die trekt zich er niks van aan. Ik vind het dan niet meer dan terecht als je jullie zoontje niet meer alleen met je schoonmoeder zou willen laten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:11

Jij moet eens wat ballen kweken lijkt me zo. Je zet om de lieve vrede te bewaren het leven van je kind op spel en niets rechtvaardigt dit. Ik snap je man volkomen, nogal wiedes met zo'n moeder.
En denk niet dat je dan een slecht mens bent omdat je je zoon niet meer zonder toezicht naar haar laat gaan , ze heeft blijkbaar al heel veel kansen gehad, ook bij je vriend en ze belooft van alles maar doet wat ze zelf wil. Dus echt korte metten maken met dit gedoe, je vriend staat in ieder geval achter je, dat weet je nu al.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 16:24

Mijn vriend staat 100% achter mij. Net met hem gesproken en hij zegt dat ik het gewoon moet zeggen en hem moet weghouden.

@bigone: ja die ballen moet ik dringend kweken. Ben op dat vlak een zacht eitje. Ze weet mij dan ook perfect te bespelen met alle melodramatische reacties.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:27

Een oma mag in mijn ogen best haar kleinkind wat verwennen en wat minder streng zijn dan thuis. Maar dit gaat alle perken te buiten. Veiligheid voorop en als afspraken niet nagekomen worden, mogen daar ook consequenties aan hangen.
Ik denk ook dat het goed is om met je vriend te spreken. Er is een reden dat hij zo hard is. En houd er rekening mee dat als oma hetzelfde met haar kleinkind omgaat, dit op termijn ook schade kan geven bij jullie eigen kind. Het is niet jouw taak om met iedereen goede vrienden te blijven. En voor je zoon is het ook heel goed om te leren dat er grenzen zijn, en daarbij kijkt hij ook naar jullie. Als jij alles voor de goede vrede maar toelaat, hoe kun je hem dan een goed voorbeeld geven dat hij nee mag zeggen als er over zijn grenzen wordt gegaan? En met 4 jaar is hij nu nog te jong om dat te begrijpen, maar als jij nu begint met grenzen aangeven, dan heb je vast een en ander geleerd voor hij 18 is ;).
Je kunt het als leerproces zien, en zelf het gesprek aangaan met oma. Je kunt het ook aan je vriend overlaten, het is ten slotte zijn moeder en hij kan volgens mij wel duidelijk zijn. En jij moet echt stoppen je te laten manipuleren. Want dat is wat er gebeurt. Dit heeft niets meer te maken met iets door de vingers zien voor de goede vrede, of je empatisch vermogen meid. Dit is je laten manipuleren en geen grenzen aangeven. En als sociaal werkster moet je ook tools hebben om dit aan te kunnen pakken. Maar omdat werk en privee toch altijd net anders is, en ik weet natuurlijk niet of je hier vaker tegenaan loopt. Maar zo ja, dan zou ik een cursus assertiviteit aanraden. Want dit is ongezond. Letterlijk. Als je zoon 1x bij haar in de auto zit en het gaat mis en hij vliegt door de ruit, dan is hij in het beste geval zwaargewond. Misschien wel blijvend en misschien overleefd hij het wel niet. Dat risico mag je echt nooit meer nemen. Of als hij astmatisch wordt omdat jij geen nee kunt zeggen als oma wil roken. Over een koekje of schermtijd kun je nog twijfelen, dat geeft nu niet direct gevaar (ga ervan uit dat hij niet 4x in de week bij oma eet :+).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:28

Dat laat je toch zelf gebeuren?
Kom op voor de veiligheid van je kind. Dat is het allerbelangrijkste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:32

je zoontje kan oma later nog wel zien, als hij straks puber is.

verder dacht ik maar 1 ding, wat als deze vrouw niet de oma was maar een oppas, dan wist je waarschijnlijk wel wat te doen. ik zou haar niet anders behandelen omdat ze familie is.

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:39

Vervelend dat het gebeurt en wat je gaat doen is jouw keuze.

Wat ik wel nog kwijt wil is het volgende; Let op je zoontje. Hij zal het weten wanneer het contact met omi ineens over is omdat hij er iets over heeft gezegd. Dit kan leiden dat hij later misschien met schuldgevoelens rond loopt. Of op zijn minst goed duidelijk maken dat het niet zijn schuld is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:46

Jeetje zeg... tuurlijk zijn oma’s ervoor om hun kleinkinderen te verwennen maar dit zou de mijne toch niet moeten proberen hoor :=

Dit is gewoonweg gevaarlijk en ze overziet zelf blijkbaar gevaarlijke situaties niet. Want als ze niet begrijpt dat zonder gordel in de auto gevaarlijk is (een kind van 4 zit toch nog in een autostoel??) welke gevaarlijke situaties onderschat ze dan nog meer? Echt no way dat mijn kind daar zou komen :n