Hoe lang kan mijn kind zonder mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Hoe lang kan mijn kind zonder mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 13:58

Ik ben net begonnen aan een nieuwe baan. Het is een tijdelijke baan (voor 6 tot 9 maanden) via een uitzendbureau, maar wel met de mogelijkheid om wellicht na deze periode in dienst te treden bij het bedrijf.

Voor alle nieuwe medewerkers van deze multinational geldt dat zij op on boarding week gaan bij het hoofdkantoor in München.

Nu wil het dat ik een dochtertje heb die 2 jaar wordt in september. De on boarding week zou half oktober zijn, van maandag t/m vrijdag.

Ik woon gewoon samen met haar vader, en hij zou dan die week, als we het allemaal rondgebreid krijgen, op haar passen, in combinatie met de gastouder waar ze altijd al 3 dagen per week heen gaat en evt mijn schoonmoeder, zodat hij ook kan werken. Hij heeft niet genoeg vakantiedagen om die week vrij te nemen.
Mijn schoonmoeder past af en toe eens op en ze heeft nu 1x gelogeerd bij oma.

Ik vind 5 dagen weg van mijn kind erg lang, en ik twijfel of dit niet schadelijk is voor haar. Ik ben weer parttime aan het werk sinds ze 7 maanden oud is, maar ik ben nog nooit zelfs maar 24 uur van haar gescheiden geweest. Papa vindt ze ook fijn, maar ze zit nu in een duidelijke mamafase.

In principe is de on boarding week dus verplicht, maar het is een IT bedrijf met veel jonge en vooral mannelijke collega's, dus ik denk dat dit nog niet vaak aan de hand is geweest. Daarbij werk ik dus via een uitzendbureau en kom ik dus niet echt in dienst van het bedrijf.

Heeft iemand misschien wetenschappelijk onderbouwd ''advies'' voor mij?

MerleSimone

Re: Hoe lang kan mijn kind zonder mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:00

Is die week maar eenmalig? Joh, lekker gaan! Lijkt me geen probleem als verder de normale routine gewoon doorgaat met papa, oma en gastouder. Tot oktober nog genoeg tijd om wat voor te bereiden door wat vaker te laten logeren? Puur mijn mening hoor, heb geen wetenschappelijk advies.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:02

Ik ben vanaf een half jaar na de geboorte van mijn dochter elke week 3 dagen van huis weg en heb hier helemaal niks van gemerkt. Als jij er zelf gemakkelijk mee omgaat zal dat voor kinderen geen probleem zijn lijkt me.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:02

Als jouw vriend/man een week weg moest voor zijn werk, zou je dan dezelfde vraag stellen?

Overigens zijn mijn vriend en ik samen een week op vakantie geweest toen onze muppet anderhalf was en ik heb niet het idee dat hij er ook maar iets aan over gehouden heeft. Ik had het er bij het weggaan wel even moeilijk mee, om vervolgens keihard te genieten van mijn kindloze dagen *\o/*

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:03

Niet wetenschappelijk onderbouwd, maar ik denk dat als ze een ‘gewone’ stabiele gezinssituatie kent thuis en papa gewoon thuis is ze best een midweek mama kan missen.
Mijn vader was ook vaak weg voor z’n werk en heb er niks aan overgehouden, behalve leuke cadeautjes als ie weer thuis kwam en veeeeel hotelzeepjes :')

Maar ik snap je wel, ik heb ook nog nooit een nacht zonder kindjes geslapen.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 31-07-19 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:05

Ik zou het zeker doen, ze is 2 en neem ik aan goed gehecht aan jou, dat is met een paar dagen weg echt niet veranderd. Zorg dat ze die dagen bij mensen is die voor haar bekend zijn en 's avonds lekker facetimen/videobellen en je bent er na een paar dagen alweer. Ze gaat zich niet eens herinneren dat je weg bent geweest als ze ouder is.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:06

En als ze dat wel herinnert, wat dan nog?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:07

Ben zelf met mijn wederhelft een week op banenjacht geweest op St. Maarten toen onze dochter 2 was. Niks aan het handje anders dan dat dochterlief naar elk overvliegend vliegtuig heeft gewezen en 'pappa, mamma' heeft geroepen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:08

Ik werd als baby al regelmatig een (lang)weekeind of week bij mijn oma of oom en tante onder gebracht als mijn ouders voor zaken weg waren. Dus niet eens in eigen huis met de andere ouder gewoon thuis, maar bij oma of bij oom en tante in huis, eerst alleen en later met mijn zusje samen.
Ik ben daar niets minder van geworden.

Zeker als de rest van de routine zo veel mogelijk gelijk blijft (gastouder, gewoon thuis, papa gewoon thuis 's avonds) is het denk ik voor je eigen idee vervelender dan voor je dochter.

Als je dochter erg aan je hangt op het moment zou ik juist wat voorzichtig zijn met bellen enzo. Ik denk dat gewoon echt een paar dagen weg zijn minder onrust geeft dan bellen en weer doei moeten zeggen. Als ze daar wel van overstuur raakt gewoon niet doen, als het goed gaat kan het natuurlijk wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:08

Zie het als een kans; ze kan wat extra tijd met papa doorbrengen en zich ook echt richten op hem omdat jij er eventjes niet bent. Goed voor hun band waarschijnlijk :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:09

Ik denk dat jij haar meer zult missen in de avonden dan omgekeerd :)

Ben erg benieuwd naar het bedrijf, wij zitten ook met hoofdkantoor in München :)

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:15

Gewoon doen.
Goed voor jou om je verder te blijven ontwikkelen.
En kind zal nog wel vaker in haar leven zonder jou zijn.
Je hebt voor een stabiele en vertrouwde opvang gezorgd.
En een week is zo om

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:16

Ik denk dat jij het moeilijker zal hebben dan je kindje. :)
Gewoon gaan, één keer een weekje zonder mama houdt ze echt geen trauma aan over. Ze is bij papa, oma en de gastouder. Dat zijn voor haar al bekende mensen, dus dat komt echt wel goed.

Ik snap je wel hoor, maar voor een kindje in een 'normale' stabiele gezinssituatie zal dit echt geen kwaad kunnen :n

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:17

Ik denk dat ze een trauma oploopt van die 5 dagen zonder mama.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:19

Bij het lezen van de titel verwachtte ik dat het om weken zou gaan, maar het is slechts een midweek. Waarom zou dat niet kunnen en/of schadelijk zijn? Het lijkt mij juist wel goed om je kind ook te leren dat de wereld niet vergaat als mama er een paar dagen niet is. We hebben het hier over vier nachtjes he, ik denk dat papa dat best aan gaat kunnen. ;)

De mensen die er voor haar zijn, zijn bekend voor. Niet teveel aandacht aan besteden en gewoon gaan. Hoe drukker jij je erom maakt, hoe meer stress je je kind geeft.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:21

Ik ben een carrieremuts met zoon en vanaf zijn geboorte al een keer of 4-5 per jaar een week op zakenreis. Hij leert er van dat vrouwen ook hard werken en carrieres kunnen/ mogen opbouwen. Manlief kan prima het gezin in zijn uppie regelen. Zoon ging naar de opvang op werkdagen, net als normaal. Nu is hij ouder en vinden ze die ‘mannendagen’ heerlijk. Heel klassiek (af en toe) slecht eten, boeren laten en troep maken zonder piepende mams die daar niet zo van houdt. Heel gezond !

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:22

De man van mijn vriendin is zeeman en iedere keer 4 weken thuis / 4 weken op zee al sinds de geboorte van de kinderen. Het zijn leuke niet getraumatiseerde kindjes. No worries.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:29

Mijn man is 6 maanden op uitzending geweest toen de kleine 1.5 was en ze heeft daar niks aan overgehouden dus het zal wel meevallen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:30

Ik zou er zelf niet aan moeten denken, zeker niet zo jong. Maar mijn jongens waren en zijn echt mamakindjes. Ik geloof niet dat een kind er wat van krijgt hoor, zeker niet als je het goed regelt met andere "hechtingsfiguren" zoals papa, oma en oppas.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:31

Ze blijft gewoon thuis bij haar papa en vaste verzorgers. Dat doet geen schade. :) Ik heb voor de gein even gezocht naar wetenschappelijke artikels maar die gaan over heftige traumatische situaties, daar valt 5 dagen afwezigheid zeker niet onder.

Ben je echt bang dat het kwaad kan voor haar, of zie je er zelf tegenop en zoek je een geldige reden om niet te hoeven gaan? Als je echt bang bent: kinderen zijn niet zomaar kapot hè. :) Er is veel meer nodig om een kind te traumatiseren of beschadigen, dat doe je niet per ongeluk met een paar nachtjes van huis zijn. Bij een pasgeboren baby zou ik 't nog anders vinden maar met 2 jaar kan je haar zelfs een beetje uitleggen 'mama komt over x nachtjes weer thuis.'

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:32

Mijn collega's facetimen ook met kids van 2 jaar en dat gaat eigenlijk ook goed.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:32

Je vriend gaat op haar passen? Het is toch verdorie ook zijn kind, dan is het toch geen oppassen maar gewoon voor je kind zorgen? :')

Lekker gaan joh, net als wat de rest zegt. Ze houdt er heus geen trauma aan over :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:43

Hoe moet dat dan met al die ouders die internationale banen hebben? Vrachtwagenchauffeurs, stewardessen, enz?
Vreemd ook dat de vader 'oppast' Het is toch zijn kind?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 15:02

Dank voor de adviezen. Oppassen is inderdaad het verkeerde woord, sowieso heeft haar vader nu ook al 1x per week een 'papadag'.

Waarom ik het mij afvroeg: omdat ik eens heb gelezen dat het niet goed is voor een kind om als ouder langer dan 1 dag plus de leeftijd van het kind in dagen, weg te zijn. Dus in dit geval is dat 1 + 2 = 3 dagen maximaal. Maar ik kan dat niet meer terugvinden.

Ik vind het voor mezelf ook wel lastig hoor, maar gezien ik zelf onveilig gehecht ben, vind ik het heel belangrijk om in oog te houden wat voor mijn dochter goed / niet goed is.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:03

Maar de vader is er toch, dat is toch ook haar ouder?