Meer liefhebbers van snorkelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Meer liefhebbers van snorkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 15:36

Al best een tijd ben ik snorkelliefhebber. Eerst alleen de mogelijkheid hier in de buurt in een zwemplas. Die staat in verbinding met de rivier en er zitten best veel beestjes onder water. Ook rivierkreeftjes, levende zoetwatermosselen. En veel kleine visjes. *\o/*

Vorig jaar de kans gehad om mijn droom waar te maken. Dit jaar ging helaas mis door ziekte -O-. Was de bedoeling Bali maar het werd bankliggen. Vorig jaar gesnorkeld bij koraal <3 in florida bij de keys, bij een voormalige kreeften vangst plek, bij zeekoeien <3 (mama met zogend jong). Best veel gezien al. Mooi koraal, anemonen, vissen. Voor zover kan met slechte ogen. :+ oog in oog gestaan met een grote baracuda die ook van mij schrok. :+

Vorig jaar even een duikbril op sterkte kunnen lenen, er ging een wereld voor me open. Wist niet dat het bestond. Maar daar peperduur. Doorgesnorkelt dus met wazig zicht. 8-) afgelopen vrijdag op een duikstek gesnorkeld in een andere zwemplas. Daar aan de praat geraakt met een paar duikers. En op hun advies internet afgestruind en vandaag *\%/* is mijn inzetstuk op sterkte gebracht. Niet perfect naar als test voor net geen 20 euro heel veel beter dan -5 :') . Ik kan niet wachten tot ik veel kan gaan zien onderwater.

Wie heeft nog tips voor plekken waar het leuk is in nederland?

Duiken wil ik ooit als ik de kans krijg brevet halen maar ik denk dat dat bij dromen blijft.

Anoniem

Re: Meer liefhebbers van snorkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:43

Na mijn laatste vakantie op Curacao heb ik zo'n snorkel gekocht die over je hele gezicht gaat.. Ik heb namelijk nogal moeite met door mijn mond ademen en daardoor ging de snorkel maar steeds uit en zwom ik gewoon stukjes onder water :+
In Nederland of andere 'donkere' zeeën zou ik trouwens niet zo snel snorkelen, maar op Curacao vond ik het fantastisch. Ook Egypte al eens gesnorkeld, bizar mooi daar!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:47

Ja prachtig! Op Curacao met prachtige vissen. En op Barbados tussen een groep van wel 15 zeeschildpadden van wel een meter lang. Die zwommen zo onder en boven je en kon je zo aanraken. Hele bijzondere ervaring.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 15:50

Een gezichtsmasker? Gv wil die wel, die is geen fan van snorkel in zijn mond. Doet het wel maar niet heel erg graag.

Florida was echt zo gaaf. Helaas eerste poging teveel golven. Toen moesten we op een glasbodemboot waar ik kots ziek op ben geworden.op een klein afgeschermd stukje aan de kust mocht wel. Daar die barracuda gezien.

Tweede keer weer niet vanwege te weinig mensen. Aanbieder is toen gaan rondbellen en konden we elders snorkelen. Kleiner rif maar wel zo gaaf al. Water zo helder ook. <3

Tweede helder water ervaring was met de zeekoeien. Jong vond me leuk en ondanks mijn afstand houden bleef hij rond me zwrmmen en af en toe een slok melk bij mama. Zo gaaf. Daarna de kreeften plek met de nodige school visjes.

In nederland valt er ook veel te zien onder water. :j geld technisch moet ik het vooral daarvan hebben. Bali was de bedoeling, veel snorkeltijd maar helaas een longontsteking heeft ons hier gehouden.

Kan niet wachten op scherper zicht dadelijk. Vandaag gaat niet, hopelijk werkt het weer morgen mee. Anders zaterdag *\o/*
Laatst bijgewerkt door karuna op 30-07-19 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:50

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 15:51

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:56

Ik ben ook gek op snorkelen, 2x in Egypte geweest (laatste keer met een rif voor het hotel) en in Mexico onderandere gesnorkeld met een walvishaai
Ik vind die maskers maar niets :+ ook liever een bril met snorkel

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 16:00

Wat slim zeg, duikbril op sterkte!

Snorkelen lijkt me geweldig, maar ik kan niet goed door mijn mond ademen -O-
Vorig jaar heb ik zo'n snorkelmasker gekocht, geweldig! Ding was ruim genoeg om een oude bril erin te monteren :)) Pootjes eraf geknipt en bril erin, en hoe stom het er ook uit ziet, ik kan eindelijk een beetje goed zien onderwater :D Maar de verre reizen laten nog even op zich wachten.
Snorkelen bij koraalriffen staat zeker op mijn planning, ooit :D

Waar ik me wel graag eens in wil verdiepen; freediven <3

Karuna, weet je toevallig ook hoe het zit met brillenglazen in duikbril als je cilinderglazen hebt? Stel je hebt normaal -4, en een cilinder van -0,5, kijk je dan beter door een duikbril met -4 of met -4,5?

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 16:12

Hier ook een snorkelliefhebber. Ben vorig jaar een maand naar Bonaire geweest, daar wil ik heel graag weer naar terug.

Ik had overigens daglenzen op sterkte , kostte ca. 40 euro voor 30 stuks + de kosten voor het aanmeten. Maar eigenlijk kan ik niet goed tegen contactlenzen, mijn ogen zijn daar te droog voor. Ik wist niet dat je je masker op sterkte kunt laten maken en al helemaal niet dat het zo schappelijk van prijs zou zijn. Waar laat je dat doen? Moet je trouwens een nieuw masker kopen en is dat meteen op sterkte of kun je een bestaand masker laten aanpassen? Ik heb nl. net een nieuw masker gekocht, dat was niet goedkoop.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 16:17

Ah kansloos hier :+ adrm inhouden lukt gewoon niet. :') Snorkel kopje onder en daarna leegblazen ook lastig ivm beroerde longen.

Oude bril op maat is lastig in een losse duikbril. Ik mis wel prisma correctie dus even dubbelzien maar met een oog zal al gaan. Ogen werken niet lekker samen. Ik kon kiezen per -1 omhoog. Heb gemiddeld gepakt iets teveel voor een en te laag voor ander. Als bevalt kan ik altijd een keer luxe doen. :D

Ik heb in dat kleinde afgeschermde baaitje al veel gezien toen. Minikoraal, kreeftjes, kleurige visjes. Mijn bril liep steeds vol tranen, zo ontroerd was ik. Nooit gedacht het ooit echt te kunnen doen (fysiek, geld) en dan dobber je opeens in warm zeewater met kleurige vissen en planten om je heen. <3

Ik gebruik geen vinnen, wel geprobeerd in zee maar mijn knie was er niet blij mee. Heb wel een drijf noedel gebruikt toen, was relaxed dobberen en geen last van de golven.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 16:19

Even een aanvulling. Ik heb nu -4 gekozen geen cilinder verder ook. Even getest op het droge en ik kan gewoon lezen. Wat ik destijds van oogarts begreep bij advies met nieuwe brilglazen. Beter een halve te weinig dan teveel. Te scherp zien geeft sneller hoofdpijn. :j mijn goede dominante oog heeft nu ook de beste zicht. Rechts werkt toch al soms niet mee :P

Echte maat lenzen in een speciale bril kan alles, daar betaal je wel voor ook. De goedkoopste versie dan was 160 euro of zo voor een complete set :+ vandaar dus deze inklik versie. Decathlon heeft ze voor een vol gelaatsmasker ook geloof ik. Niet voor een losse bril. Een bril echt op maat kan in aantal soorten duikbrillen, die zijn al prijzig van zichzelf. Vandaar dat ik dit erin klik systeem beter vond. En omdat ik duikbril afwissel ook. :)

Contactlenzen mag ik niet gebruiken ivm oogprobleem.

Ik was aan de praat met de snorkeljuf en die zei maar we hebben er hier een in de boot. :oo Wil je die nog even proberen *\o/* tijd was al over eigenlijk dus ik ben met bril water ingegaan en even kort getest. Ik zag zoveel meer opeens <3 had er nog nooit van gehoord.
Laatst bijgewerkt door karuna op 30-07-19 16:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 16:21

Ik zou oppassen met zo'n volgelaatsmasker, die kunnen levensgevaarlijk zijn.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 16:23

Ja!! Bali is echt een aanrader, mocht je voor de herkansing gaan. Maar dan wel noord Bali. Gili Islands zijn ook mooi om te snorkelen. Mooi helder water en zeer veel vissen. Maleisië bij de Perhantian Islands is het ook mooi. Daar hebben we tijdens de oversteek zelfs dolfijnen gezien.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 16:26

We zaten ook in noord bali, reis bewust uitgekozen ervoor ook en voor het raften. :j maar ja longontsteking en niet mogen vliegen. -O- Goddank goede reisverzekering. Maar ja staat echt nog een keer als kan met mijn gezondheid en financien :j

Dolfijnen al gezien, eerste keer zomaar bij een pier, ik lag met hoofd onder water en gv opeens. Kijk voorje. Een dolfijn met vis spelend op 10 meter afstand :j

https://www.diveoutlet.nl/tusa-uni-fram ... enzen.html Dit simpele frame heb ik. Blijft zo droog getest goed zitten :j past in beide brillen. Een is een simpele snorlex bril :')

In Nijverdal schijnt een grote duikwinkel te zijn die eea testbaar op voorraad heeft. Wilden we heengaan maar dus goedkoper via dive outlet geslaagd. Zaterdag besteld, vandaag binnen :j

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 16:42

Je vroeg in je openingspost voor opties om leuk te snorkelen in Nederland.

Daarvoor zou je duikstekken kunnen opzoeken (bijvoorbeeld op duikersgids.nl), degene waar bij staat "veel vis" zal in veel gevallen gaan om vis die niet diep zwemt dus kans dat je daar veel kunt zien. En soms staat daar ook bij dat je er kunt snorkelen.

Van wat ik ken, kan ik vooral de Grevelingen (Zeeland) aanraden: bijvoorbeeld de duikstek bij den Osse Nieuwe Kerkweg, daar kun je prachtig snorkelen. Houd alleen wel rekening met de omstandigheden in Zeeland; soms zijn de stekken relatief ver van parkeergelegenheid en vaak moet je een dijk op en af om bij het water te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 16:44

Ik heb één keer gesnorkeld, vond het doodeng, maar ook heel gaaf. Ik raak in paniek als er water in de bril en dus mijn neus loopt en dat gebeurde steeds. Daarom vond ik zo'n gezichtsmasker juist wel goed klinken voor als ik het toch nog eens wil proberen.

Divers schreef:

Waarom precies?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 16:48

Ik ben vrijdag in Bussloo geweest. Meestal dobber ik op Rhederlaag rond. Zeeland lijkt me idd gaaf maar de grote loopafstanden kunnen voor mij een peobleem zijn. Je duik link is wel een fijne

Sommige maskers voeren de co niet goed af en kun je er in stikken. -O- ze moeten een bepaald keurmerk hebben geloof ik. Decathlon verkoopt wel veilige voor zover ik weet. Zijn toen flinke tests geweest

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 17:20

Divers schreef:

Ben ik ook we benieuwd naar waarom (ik kan er zelf gewoon niet door ademen, als ik volledig onderwater ga doet dat ding zeer aan mijn gezicht, dus ik gebruik hem sowieso niet, vriendlief wel)

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 17:24

Klik hier voor een uitleg, hier staat het goed uitgelegd.
Voor zij die geen Engels begrijpen, even in het kort; je ademt CO2 uit in het masker en niet (genoeg) zuurstof in, waardoor je zuurstofgebrek kunt krijgen, flauw kunt vallen en zelfs kunt verdrinken. Dit heb je niet door; dit gaat geleidelijk, dus ''ik doe 'm af als ik dat merk'' telt hier niet, helaas.

Zeker als je gezichtsveld beslaat, is dat een waarschuwing.

Ze zitten ook strak op je gezicht, waardoor ze moeilijk af te doen zijn in een noodgeval.

Dat je gezicht zeer doet is niet zo gek met de druk die opbouwt hoe dieper je gaat. Die maskers zijn gemaakt om mee aan de oppervlakte te blijven.
Laatst bijgewerkt door Divers op 30-07-19 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

KmbrlyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 17:26

Volledig masker echt niet mijn ding.
Doe mij maar gewoon men duikbril en snorkel.

Egypte vind ik echt geweldig om te snorkelen.
Ik had ook eens iemand gelezen die een duikbril op sterkte liet maken op Ali ?
Maar daar weet ik het fijne niet van.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:38

Divers schreef:
Klik hier voor een uitleg, hier staat het goed uitgelegd.
Voor zij die geen Engels begrijpen, even in het kort; je ademt CO2 uit in het masker en niet (genoeg) zuurstof in, waardoor je zuurstofgebrek kunt krijgen, flauw kunt vallen en zelfs kunt verdrinken. Dit heb je niet door; dit gaat geleidelijk, dus ''ik doe 'm af als ik dat merk'' telt hier niet, helaas.

Zeker als je gezichtsveld beslaat, is dat een waarschuwing.

Ze zitten ook strak op je gezicht, waardoor ze moeilijk af te doen zijn in een noodgeval.

Dat je gezicht zeer doet is niet zo gek met de druk die opbouwt hoe dieper je gaat. Die maskers zijn gemaakt om mee aan de oppervlakte te blijven.

Ah oké, dankjewel, ikzelf was trouwens niet zo heel diep, pijpje was net onder water toen het echt zeer begon te doen, daarvoor was t ook al niet echt hee prettig

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:44

Ik vind het leuk! Nog maar 1 keer gedaan in Kroatië, en vond het heerlijk! Vrijdag vertrek ik weer op vakantie, weer richting Kroatie, en nu ook wat zuidelijker. heb zelf nog een snorkel, en ook een duikbril op decathlon besteld, kan ik telkens even snorkelen! Vind de visjes zo leuk om te zien :)
Ik zou dolgraag naar die mooie plekken zoals Curaçao, Bali en Florida gaan, budget is er alleen nog niet helemaal naar :+

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:52

hier ook snorkelfan!

vroeger als kind met papa altijd in croatie en italië wezen snorkelen. Vooral in Kroatië met eigen boot naar de kornati en dan lekker snorkelen. Ben ook steeds beter geworden met duiken. kon uiteindelijk wel zo een 12m diep met vinnen. vond ik geweldig.....tot er een keer een haai langs kwam :+
Daarna nooit meer geweest, omdat ik altijd erg veel spanning heb, zodra ik ergens kom waar ik de grond niet meer kan zien. ik mag ook niet rechtuit kijken, krijg dan paniekaanvallen. dus gewoon niet meer gedaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 20:12

Zonde Veriye! Haaien schijnen juist erg gevoelig te zijn en helemaal niet snel agressief te worden itt wat films ons doen geloven. Maar ik kan me goed voorstellen dat je flink schrikt als er eentje op je af komt!

Is er erg veel verschil tussen bepaalde soorten flippers? Ik heb van die goedkope bij Decathlon bij mijn masker gekregen.. maar ik kom er nauwelijks mee vooruit :+ Doe ik het dan echt gewoon zo verkeerd, of zijn die kleine, stugge dingen meer voor de sier? :+

Waaw die duikbril op sterkte op Ali ziet er helemaal niet verkeerd uit! En dat voor 20 euro :=

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 20:18

Ik heb ook die kleine stugge dingen van decatlon, kom er niet mee vooruit :+ logt dis aan die dingen