Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Danielleeee_ schreef:Ik had het vorig jaar, toen ik 'pas' 20 was. De dokter vond me er jong voor en het was vreemd, omdat ik gevaccineerd ben tegen baarmoederhalskanker. Toch kwam er HPV uit, met onrustige cellen. Na een biopt bleek het gelukkig redelijk mee te vallen en moest ik in de gaten blijven houden of er iets veranderde. Nu, een jaar later, moet ik een nieuwe afspraak maken in het ziekenhuis voor controle. Dus dat wil ik deze week maar eens gaan doen.
Citaat:Het vaccin beschermt tegen de virussen die verantwoordelijk zijn voor 70 procent van de gevallen van baarmoederhalskanker.
Brainless schreef:Danielleeee_ schreef:Ik had het vorig jaar, toen ik 'pas' 20 was. De dokter vond me er jong voor en het was vreemd, omdat ik gevaccineerd ben tegen baarmoederhalskanker. Toch kwam er HPV uit, met onrustige cellen. Na een biopt bleek het gelukkig redelijk mee te vallen en moest ik in de gaten blijven houden of er iets veranderde. Nu, een jaar later, moet ik een nieuwe afspraak maken in het ziekenhuis voor controle. Dus dat wil ik deze week maar eens gaan doen.
Er zijn ca 15 HPV virussen die baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken.
De enting is werkzaam voor 70%.. heel vervelend als je bij die andere 30% zit.Citaat:Het vaccin beschermt tegen de virussen die verantwoordelijk zijn voor 70 procent van de gevallen van baarmoederhalskanker.
olga schreef:Inmiddels is het zelfs elke 10 jaar in Nederland ipv elke 5 jaar.
Polly schreef:olga schreef:Inmiddels is het zelfs elke 10 jaar in Nederland ipv elke 5 jaar.
Is dat recent veranderd dan? Ik mocht dit jaar weer en de vorige keer was 5jr terug
Op de site van het rivm staat ook elke 5jr
https://www.rivm.nl/bevolkingsonderzoek ... halskanker
Citaat:Het onderzoek is voor vrouwen van 30 tot en met 60 jaar. Vrouwen van 30, 35, 40, 45, 50, 55, 60 jaar ontvangen dit jaar een uitnodiging van de screeningsorganisatie om zich gratis te laten onderzoeken, Afhankelijk van de uitslag ontvangen zij vijf of tien jaar later weer een uitnodiging. Vrouwen van 45 en 55 jaar ontvangen alleen een uitnodiging als zij in de voorgaande screeningsronde hrHPV-positief zijn. Ook vrouwen van 65 jaar ontvangen een uitnodiging wanneer zij op 60-jarige leeftijd hrHPV-positief en cytologie-negatief zijn.