Als je graag een tweede kindje wil...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnetje1903

Als je graag een tweede kindje wil...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 20:21

Hallo,

Ik ben 16 maanden geleden bevallen van een prachtige gezonde dochter. Ik werd ongepland zwanger van mijn destijds vriend waar ik net mee samen was. In eerste instantie wilde hij er absoluut niets mee te maken hebben omdat er geen kinderwens was, maar rond de 20 wkn besloot hij toch betrokken te willen zijn.

Op dit moment is hij op en top papa zorgt 1 dag in de week voor haar en we zien hem toch wel 2a 3 keer in de week buiten die papa dag om.
Wij hebben samen geen relatie maar onze band is super sterk. Blijven geregeld slapen bij elkaar en kunnen alles met elkaar delen. Ik ben ondanks de zorg die ik voor 90% draag ontzettend dankbaar er blij met hoe het gaat en zou het niet anders willen.

Nu heb ik heel erg de wens voor een tweede kindje, voor mezelf maar vooral ook voor mijn dochter. Ik kom uit een warm gezin en weet hoe fijn het is om een broer of zus te hebben. Dat gun ik haar ook zo ontzettend.
Ik heb de vraag aan hem gesteld, maar hij wil absoluut geen tweede kind. Accepteer zijn keuze, maar ik ben daar intens verdrietig over.

Nu zou je zeggen er zijn meer dan genoeg andere mogelijkheden omdat je niet in een relatie zit, maar daar ligt het struikelpunt voor mij.
-Een donor zou afvallen, omdat ik het voor mezelf niet kan verantwoorden om 1 kind een vader te geven en het andere niet.
-dan zou een relatie zoeken waarin een kinderwens is nog een optie zijn, alleen is er bij mij geen enkele behoefte om op zoek te gaan naar een relatie. Daarbij komt dat ik het lastig vind dat als er vanuit die situatie een kindje ontstaat het met regelmaat zal gebeuren dat ze niet samen zijn. Dat voelt voor mij niet ok. Wat ik ook een ding vind is dat als er iets met mij gebeurd de twee kinderen uit elkaar gehaald worden en dat is het laatste wat ik wil.

Voor mij voelt het nu daarom heel sterk dat er dus geen tweede kindje mag komen. Daarnaast ben ik 37 en heb dus niet meer zo lang de tijd om ergens op te gaan zitten wachten.

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee wil zeggen...misschien ben ik op zoek naar mensen met een soortgelijke situatie en keuzes die daarin gemaakt zijn, of anders misschien de vraag hoe je omgaat met het verdriet datver geen tweede komt.

Dank voor het lezen in ieder geval

Hutcherson

Re: Als je graag een tweede kindje wil...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 20:43

Besef je dat wat jij hebt ervaren vanuit jouw eigen gezin vroeger, helemaal niet betekend dat jouw kind(eren) ook zo'n band gaan hebben. Er zijn helaas HEEL VEEL broers, zussen die elkaar niet kunnen luchten of zien.

Is het niet gewoon beter om te wachten tot je iemand treft waar je dol op bent, waar je van houdt en waar je graag nog een kind mee wilt. Waarom niet gewoon het leven het leven laten?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 20:49

Ik zou het als kind op prijs stellen om in een warm gezin op te groeien. Maar dat betekend voor mij een mama, papa, en zusje/broertje. Je geeft zelf al aan geen gezin te vormen dus dat zou voor mij al geen 'warm gezin' zijn. Snap je wat ik bedoel? Je bent nu al een gebroken gezin.

Aan de andere kant snap ik de wil voor een tweede kindje ook maar al te goed hoor. Dan hebben ze in ieder geval elkaar. Maar dat stukje 2 verschillende vaders.. Helemaal als met beide gebroken is of met de tweede niet eens een band is geweest.. Zou voor mij een no go zijn. Denk ik.

Ik zit niet in dezelfde situatie dus denk vrij nuchter en zonder 'gevoel'. Maar ik zou het dus niet doen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 21:14

Soms lopen dingen zoals ze lopen. En jouw kindje zal echt niet doodongelukkig zijn omdat hij of zij geen broertje of zusje heeft. Ik ben achteraf dolblij dat ik er maar eentje heb. En heb daar inmiddels volledig vrede mee. Ik zou er niet aan moeten denken er nog eentje te hebben, vooral kostentechnisch eigenlijk. Als alleenstaande moeder komen er veel kosten en zorgen op je af.
En zoals eerder gezegd, ik ken ook mensen die heel slecht met hun broer of zus kunnen dus het zegt niet altijd wat.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 21:21

Eens met bovenstaande. Niet alleenstaand, wel heel blij met 1 uiteindelijk. Heel afgezaagd misschien maar tel je zegeningen en wees blij met wat je wel hebt. Dat gaat niet van de ene op de andere dag. Maar loslaten is echt het beste. Het komt zoals het komt. Of niet. En beide is goed.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 21:21

Iets wat je zelf hebt gehad hoeft niet zo uit te pakken bij jou. Je moeder was waarschijnlijk veel thuis met het spreekwoordelijke koekje en thee. Jij zal als alleenstaande moeder veel minder thuis zijn ivm werk. Misschien is de verleiding groot om weer zwanger te worden van dezelfde donor maar die zit er niet op te wachten. Dus wees blij met je kindje , die heeft een liefhebbende moeder en een vader die regelmatig langskomt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 21:23

Ik snap je helemaal.
Mijn eerste zwangerschap was best een drama en ik weet nog dat ik zo graag wilde dat iemand er tijdens een echo achterkwam dat het een tweeling was, want dan hoefde ik maar 1x zwanger te zijn. :+
Ik wilde dus dolgraag nog een kind, niet eens voor mezelf, want ik had echt geen zin in nog een keer die ellende van zwanger zijn en die babytijd, maar het idee dat mijn kind geen broertje of zusje had vond ik zo erg dat ik nog heel graag een kind wilde.
En ik weet rationeel dat een enig kind niet per se ongelukkig of zielig is. Maar zelf kom ik uit een gezin van 4kinderen en vind ik het hebben van zussen/broers gewoon heel erg leuk, dat wilde ik ook voor mijn kind.
Nou ben ik ‘gewoon’ getrouwd dus was het voor ons niet zo ingewikkeld en is die tweede er gewoon gekomen.

Rationeel heb jij zo te leven je keuze al gemaakt en is het waarschijnlijk niet anders en is dit hoe jouw leven gelopen is. Ik denk dat dit in zekere zin ook een soort van ‘rouw’proces is, een kinderwens kan zo ontzettend sterk zijn!
Nu alleen nog met je gevoel en je verstand overeen komen...

Een enig kind is niet zielig en hoeft ook niet ongelukkig te zijn. Alle enig kinderen aan wie ik vroeg hoe ze het leven zonder broers/zussen ervaren gaven aan dat ze het prima vinden en helemaal niet erg. Je weet immers ook niet beter dan.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 21:23

Hoe oud ben je?

Edit sorry overheen gelezen
Ik zou dan toch voor donor kijken.
De vader van je eerste kindje geeft aan geen tweede kindje te willen dus dan zul jij als moeder verder moeten kijken.

En beide kinderen hebben jou als moeder. Wij als volwassene zien dingen vaak veel te ingewikkeld.

Is er nog ruimte financieel en in je hart go for it!
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 19-06-19 21:28, in het totaal 3 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 21:24

StalNollie schreef:
Hoe oud ben je?

37 staat in de OP

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 21:25

Eens met de aanvullingen hierboven. Wees gezegend met een gezond kindje. Het kan zomaar zijn dat het tweede kindje dat niet is. Ik ken een aantal situaties waarbij het eerste kindje gezond en slim is en het tweede kindje een zorgenkindje is. Dat zal je maar gebeuren als alleenstaande moeder.
Ik zou me proberen neer te leggen bij het feit. Tel je zegeningen en geniet van je kindje.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 21:28

zonnetje1903 schreef:
Nu heb ik heel erg de wens voor een tweede kindje, voor mezelf maar vooral ook voor mijn dochter. Ik kom uit een warm gezin en weet hoe fijn het is om een broer of zus te hebben. Dat gun ik haar ook zo ontzettend.

Je bedoelt dat jíj het heel fijn vindt om jouw broer en/of zus te hebben en uit een warm nest komt. Dat is een enorme rijkdom maar helaas geen gegeven hoor. Ook jouw kinderen kan het overkomen dat ze water en vuur zijn of gewoon niets aan elkaar hebben dus daar zou ik het persoonlijk niet voor doen. Maar ik begrijp het wel hoor, jij hebt een heel positieve ervaring.

Hebben je broers/zussen ook kinderen? Als je uit zo'n warm gezin komt en jullie hecht zijn dan hebben de neefjes/nichtjes misschien ook veel en fijn contact? Die banden kunnen ook heel sterk en waardevol zijn.

zonnetje1903

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 21:43

Uiteraard ben ik ontzettend dankbaar en niet te beschrijven blij met de lieve dochter die ik nu heb. Maar dat doet niets af aan de wens voor een tweede. Het is een soort oergevoel. Het voelt als niet compleet nog.

Die wens los moeten laten doet pijn.

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 21:45

Een kennis van mij wilde ook geen relatie maar wel een kind, zij heeft er uiteindelijk voor gekozen om een kind te krijgen met een homoseksuele man die ze op een speciaal daarvoor bedoeld evenement heeft leren kennen. Tussen hen loopt het goed, al heeft het na de geboorte wel even geduurd voordat ze op één lijn zaten. Zou zoiets eventueel een optie zijn?

Aan de andere kant denk ik ook dat enig kind zij geen probleem hoeft te zijn, het belangrijkst is een liefdevol en stabiel thuis. Mijn vriend is enig kind en heeft daar zeker toen hij jong was nooit iets aan gemist. Alleen toen zijn moeder een paar jaar geleden is overleden en zijn vader kort daarna ook ernstig ziek werd heeft hij het wel gemist om de zorgen met iemand te kunnen delen. Maar alsnog zegt hij het liefst zelf ook maar één kind te willen, omdat hij zo'n fijne jeugd heeft gehad.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 21:46

Idd loslaten doet pijn en is niet makkelijk. Het is een proces waar je doorheen gaat.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 21:54

Je hoeft de wens toch niet los te laten? Je “moet” hem alleen parkeren

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 21:57

Je kindje heeft nu nog een betrokken papa, persoonlijk zou ik daar héél blij mee zijn en niet het risico willen lopen dat je straks weliswaar 2 kindjes hebt maar onenigheid krijgt met de papa vd eerste omdat deze immers geen tweede wou en deze daarom uit beeld raakt.

zonnetje1903

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 22:04

LadyMadonna schreef:
Je hoeft de wens toch niet los te laten? Je “moet” hem alleen parkeren

Voor mij voelt dit wel zo.
Zwanger worden van iemand anders dan hem brengt voor mij gevoelsmatig te veel onrust.
De gedachten aan twee verschillende vaders met dito regelingen wil ik voor mezelf niet maar ook voor de kinderen niet, dus ook dat is geen optie voor mij.

Ik voel niet de tijd om dingen op zn beloop te laten en te zien of er iets op mn pad komt.

Daarom voelt het denk ik zo sterk als het los moeten laten

Maxima_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 22:06

Hier ook een beetje hetzelfde verhaal.... Mijn man is "wat ouder" en heeft twee kinderen uit een vorige relatie en samen hebben we nog een dochter van bijna 3.

We hebben het veel over eventueel nog een kind maar zijn ook heel realistisch over hoe en wat. Mijn oergevoel zegt ook, nog een kindje is toch super... ik heb niet heel veel contact met mijn broer maar det er iemand is die dezelfde bizarre situatie als ik heeft meegemaakt is gewoon fijn.

Mijn dochter heeft een half broer en zus maar die wonen niet bij ons, wel hebben ze een fijn contact en zijn ze regelmatig bij ons...

Een tweede kindje brengt voor mij vooral veel "voorvreugde". Maar een jaar heel gebonden zijn waar ik nu mijn vrijheid weer wat terug krijg en een "wat oudere" man en zijn beperkingen maken toch dat we voor nu besloten hebben geen "ja" te zeggen.... volgend jaar hebben we het er weer over. Ik heb nog wel wat tijd ;-)

Maar ik zou het ook graag afsluiten ofzo...keus gemaakt, dan kan ik gaan verwerken dat ik maar één keer zwanger zal zijn en dat ik mijn zegeningen tel met een heerlijk gezond kind.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 22:10

Een vriendin van mij zit in exact dezelfde situatie. Zij staat echter op de wachtlijst voor een donor. Er is geen goed of fout, een ieder zal er anders in staan. Uiteindelijk moet jij zelf met je keuzes vrede hebben.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 22:26

zonnetje1903 schreef:
Uiteraard ben ik ontzettend dankbaar en niet te beschrijven blij met de lieve dochter die ik nu heb. Maar dat doet niets af aan de wens voor een tweede. Het is een soort oergevoel. Het voelt als niet compleet nog.

En wat als dat kindje ter wereld komt met een chronische zorgvraag? En jij hebt dan geen partner/vaderfiguur waar het kind(en jij) op kan bouwen? Dan kun je werken ook wel vergeten en spat je hele oerdroom als een confettikanon uit elkaar.
Ik denk dat je echt eens moet nagaan ook of je nog een kindje (zonder vader) de maatschappij in wilt zetten, of dat het vooral een grote wens is vanuit jou als mens als behoefte om je compleet te voelen. Want dat vind ik best een egoistische reden,maar goed, dat doet er niet toe.

Je 'moet' de wens van de vader van je huidige kind respecteren. Die wil geen tweede (wat ik me kan voorstellen) dus is dat geen optie.

Bovendien ik ben ook enigskind en heb alles gehad wat ik nodig had en meer. Ik had geen studieschuld, kon mijn bedrijf starten, mocht en kon paardrijden en had altijd leuke kleren. En mijn moeder had niet veel te besteden (alleenstaand) EN ze was altijd thuis als ik thuis was.
Als ik een broer of zus had gehad had ik het echt met de helft moeten doen en was alles financieel een stuk zwaarder.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 22:32

Hutcherson schreef:
zonnetje1903 schreef:

En wat als dat kindje ter wereld komt met een chronische zorgvraag? En jij hebt dan geen partner/vaderfiguur waar het kind(en jij) op kan bouwen? Dan kun je werken ook wel vergeten en spat je hele oerdroom als een confettikanon uit elkaar.
Ik denk dat je echt eens moet nagaan ook of je nog een kindje (zonder vader) de maatschappij in wilt zetten, of dat het vooral een grote wens is vanuit jou als mens als behoefte om je compleet te voelen. Want dat vind ik best een egoistische reden,maar goed, dat doet er niet toe.

Je 'moet' de wens van de vader van je huidige kind respecteren. Die wil geen tweede (wat ik me kan voorstellen) dus is dat geen optie.

Bovendien ik ben ook enigskind en heb alles gehad wat ik nodig had en meer. Ik had geen studieschuld, kon mijn bedrijf starten, mocht en kon paardrijden en had altijd leuke kleren. En mijn moeder had niet veel te besteden (alleenstaand) EN ze was altijd thuis als ik thuis was.
Als ik een broer of zus had gehad had ik het echt met de helft moeten doen en was alles financieel een stuk zwaarder.

Exact dit
De 1e gaat voortreffelijk
Wat als de 2e een zorgen kindje wordt
Niet minder gewenst natuurlijk
Maar wel heel zwaar om alleen te doen.
Sta er zelf voor als gescheiden moeder
T valt niet mee Niet

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 22:36

En waneer zou je nou echt te oud zijn voor een kindje , ik heb nu zelf 2 zoons 17 en 12 maar die gaan best veel met elkaar om komt ook omdat ze beide een hoop samen leuk vinden voetbal gamen ect.

Maar zou het super vinden om met me huidige vriend ook nog een kindje te krijgen maar de klok tikt hier ook door , wel een hele andere situatie maar je kan misschien nog wel een hele leuke vriend tegen komen ,

Ben overigens zelf 38 en vriend lief 41

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 22:39

37 jaar is al behoorlijk oud en de kansen op gebreken nemen toe (ook niet van te voren te onderzoeken psychische aandoeningen zoals ASS)
Enig kind zijn heeft veel voordelen! Niet iedereen kan goed met een sibling opschieten, voor sommigen zijn siblings alleen maar een pain in the ass.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 22:46

Ik vind het ook wel een bijzondere situatie. Je hebt geen relatie, ziet elkaar wel vaak en hebt dus zelf wel overwogen een tweede kind van hem te willen. Buiten dat hij de vader van je kindje is, wat is hij precies voor jou? Ik zou dat wel eerst duidelijk voor jezelf maken voor je verdere stappen onderneemt..

Het lijkt me wel van belang dat als je een 'warm gezin' wilt creëren, de basis ook OK is. Of dit nu met hem is of een ander..

En trouwens, als ervaringsdeskundige kan ik je vertellen dat enig kind zijn echt zo afschuwelijk niet is ;)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 22:48

zonnetje1903 schreef:
Voor mij voelt het nu daarom heel sterk dat er dus geen tweede kindje mag komen.

Dat voel je verkeerd. Het mag namelijk wel.
Maar je hebt bepaalde voorwaardes voor jezelf gesteld. Die eigenlijk maar 1 richting opgaan. En die richting wenst niet mee te doen.
Dus óf pas je voorwaardes aan óf tel je zegeningen en geniet van het leven. :)