Tijd om mijn levensstijl te veranderen, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Tijd om mijn levensstijl te veranderen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-19 09:00

Hoi,

( direct even een disclaimer, ik weet dat ik nu ongezond leef en dat het anders moet, ik wil ontzettend mijn best doen maar om je levensstijl zo 1 2 3 te veranderen is erg lastig..)
Deze zondag was voor mij toch wel de doorslag, geen enkele van mijn zomer broeken passen meer. Maatje 36 is nu maatje 34 geworden en als ik zo door ga dan word het nog minder.
Ik ben het afgelopen half jaar onwijs veel afgevallen, mijn levensstijl is niet echt bepaald gezond. Veel stappen, weinig eten, weinig slapen en als ik eet is het vaak te ongezond.
Ik ben 1,78 en weeg momenteel 51,6 kilo en ben er erg onzeker over.
Ik zie mezelf dunner worden en vind het helemaal niks en voel me ook helemaal niet prettig in zomer kleding.
Ook merk ik dat ik erg slap ben, met dit warme weer hou ik amper wat vol en mijn hormoon huishouden is duidelijk van slag
Iedereen zegt altijd tegen mij ‘ wat ben je dun’ of ‘ eet is wat meer joh!’ En dan wil ik het liefst weg kruipen. Het is voor mij best pijnlijk omdat ik het weet en niet iedereen hoeft dat te bevestigen

Ik wil veranderen, ik wil sowieso voor augustus 60 kilo wegen.
Mijn moeder wil graag dat ik ga bloedprikken om te kijken of mijn schildklier (?) wel goed werkt omdat ik altijd al dunner ben geweest. Dus dat ga ik doen om het uit te sluiten, maar ik weet eigenlijk wel zeker dat ik mijn levensstijl moet veranderen.

Dit is wat ik per dag ongeveer eet

Ontbijt:
Soms niks, ligt er net aan hoe ik geslapen heb.
Als ik wel ontbijt dan is het vaak een bolletje

Verder in de ochtend eet ik vrijwel niks, soms een koekje op school

Lunch.
Als ik naar school ga dan eet ik vrijwel altijd bij de snackbar. Mijn eigen broodje lokt mij dan toch net wat minder en als toch iedereen heen gaat.. ( ja ja ik weet het, ik ben erg snel beïnvloedbaar :+ )
Vaak neem ik er dan nog een blikje redbull bij.

Verder in de middag eet ik dan eigenlijk niks

Avond
In de avond eet ik wel altijd groente, hier en daar hebben we soms een patat dag maar dat is wel minimaal.

Verder eet ik dan niks meer.

Dus ja, eigenlijk is het helemaal niet veel en krijg ik helemaal niet veel voedingsstoffen binnen ik heb ook bijna nooit een honger gevoel dus om dan meer te eten vind ik lastig.
Ik wou graag shakes proberen maar eigenlijk wil ik eerst kijken wat er gebeurd als ik wel voldoende en gezond eet.
Sporten wil ik ook gaan doen maar dat vind ik nog best een hoge drempel, ik voel me niet echt zeker over mijn lichaam en om dan in een sportschool te gaan zitten vind ik best eng ook ben ik bang om nog meer vet te verbranden bij de sportschool.

Dus ja, zoals je ziet kan het veel beter. Ik zit er aan te denken om naar een diëtiste te gaan maar ik moet nog even na gaan of dat in mijn zorgverzekering pakket zit. Het budget hier is niet heel erg hoog helaas dus ik wil het liefst zo veel mogelijk zelf doen.
Ondertussen ben ik heel erg benieuwd naar jullie tips en tricks, er zijn vast mensen die in het zelfde schuitje zitten of hebben gezeten.

Ik hoor het graag!
Laatst bijgewerkt door Weggebokt op 04-06-19 09:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Mlies

Re: Tijd om mijn levensstijl te veranderen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 09:02

Stap 1 heb je al gemaakt!
Ik zou naar een lifestyle coach gaan, of een personal trainer die ook voedingsschema's maakt en met je zelfbeeld aan de slag gaat. Veel succes!

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 09:06

Vaste gewoontes zijn moeilijk te doorbreken. Een diëtiste zou ik zeker bezoeken als ik jou was. Dit betreft je gezondheid en zou niet afhankelijk moeten zijn van een zorgverzekering. Wat mij erg helpt is bewustwording. Ga bijvoorbeeld na wat er in een blikje red bull zit en wat dat met je lichaam doet. Dus zoek professionele begeleiding op en denk pas over sporten na als je lichaam dat aankan.

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 09:09

Ik zou zeker kijken of je hulp kunt krijgen van een diëtiste/voedingscoach/personal trainer.
Het alleen doen is gewoon zoveel moeilijker.
Bespreek het ook met familie en vrienden en vraag ze ook om hulp om je op het rechte pad te houden.
En sporten raad ik zeker aan. Ga vooral krachttraining doen om spieren op te bouwen en weinig vet te verbranden. Doe niet teveel cardio want dan ga je vet verbranden. En vraag hulp op de sportschool.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 09:14

Iedereen kan je hier een heel eind vertellen wat je anders zou moeten doen en een lijstje voedingsmiddelen opsommen die beter voor je zijn dan wat je nu naar binnen (of niet naar binnen) werkt, maar alles valt of staat met je mindset.
Je zal het zelf moeten willen en doen, met of zonder de ondersteuning van een diëtiste/huisarts.
Wat vaak helpt zijn kleine doelen stellen, niet alles tegelijk anders willen. Maar nogmaals, je mindset veranderen, en dat is nog zo makkelijk niet. Succes!

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 09:15

Heel veel succes meid, knap dat je je leefstijl aan wil pakken!

Zoek goede begeleiding en werk stapje voor stapje; implementeer kleine veranderingen en pas als eentje een gewoonte geworden is, de volgende. Bijvoorbeeld: ik ga elke ochtend een kom Brinta eten als ontbijt. Doe je dat braaf elke ochtend, dan kun je bijvoorbeeld een ander doel stellen door de Red Bull te vervangen door een verse sap of smoothie. Zo werk je dan stapje voor stapje naar betere gewoontes die je ook aan kan houden.

Ben ook niet te bang om met sporten alleen maar meer gewicht te verliezen! Van krachttraining kom je juist bij in spiermassa en krijgt je lichaam vorm. Bijkomend voordeel is dat die spieren voeding nodig hebben en je daar dus wel gezonder/meer voor moet eten als je niet af wil vallen. Ik ben geen social media "voorbeeld"-fan, maar daar vind je best wel wat dames die van heel slank naar flink gespierd en slank gegaan zijn door krachttraining :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 09:23

Bizar he, dat mensen tegen dunne mensen altijd wel iets denken te kunnen zeggen :n Mijn vriendin heeft dit ook altijd, terwijl ze over mijn overgewicht nooit opmerkingen maken :')

Verder is het, simpel gezegd, gewoon een kwestie van doen. De eerste stap heb je gemaakt, nu is het een kwestie van doen.. Dus eet dat ontbijt, eet tussendoortjes die echt voeden, ga sporten om fitter te worden (en hierbij is voldoende eten natuurlijk wel echt noodzakelijk)

Just do it :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 09:28

Goed dat je ermee bezig wilt!

Plan eens een gesprek in met de huisarts en verzoek om een verwijzing naar een dietiste. De HA kan eventueel ook alvast het één en ander aan testen doen of laten inplannen.

Voor nu: Ontbijt 's ochtends. (Eventueel met een yoghurtje als je echt geen trek hebt). Neem tussendoortjes mee (banaantje, appeltje, een ei). Eet een goede lunch (denk aan bijvoorbeeld een koude wrap met kip) en eet 's avonds een gezonde portie avondeten. In de avond kun je dan nog een klein tussendoortje nemen. (En ja, als ik het zo opschrijf lijkt het allemaal zo lekker simpel :+ Ik weet beter...)

Voor eind augustus 9 kilo erbij is ambitieus, dan zit je op 3kg per maand. Voor de beeldvorming: Om een halve kilo per dag aan te komen, zou je maar liefst 3.500 calorieën moeten eten bóven op de dagelijkse tweeduizend calorieën die het Voedingscentrum adviseert.

Heel veel succes!

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 09:37

Knap van jezelf dat je er mee aan de slag wil! Lastig hoor, ik kan me heel goed voorstellen dat je er onzeker over bent!

Wat vind je verder lekker aan dingen die wel gezond zijn? Je hoeft natuurlijk echt niet over op 5x per dag appels en bleekselderij. Is er broodbeleg wat je lekker vind?

Af en toe een keer een snackbar lunch is ook totaal geen ramp. Kan je bijvoorbeeld met jezelf afspreken dat je dat maximaal 2x per week mag? En de rest van de week gewoon je boterhammen?

Verder zou ik in ieder geval proberen te ontbijten (zoek ook hier iets voor wat je lekker vind! Kwark met muesli, yoghurt met fruit, zoiets!) En een tussendoortje te zoeken waar je wat energie uit kan halen! Banaan is een goed fruit, zit best wel wat kcal in maar dat mag je zeker hebben! Of een smoothie! (het liefst een zelf gemaakte en zeker geen lang houdbare uit pak, dat zijn suikerbommen)

Lust je dingen als vette vis? Haring etc is super gezond! Ook dingen als avocado lijken me goed bij jouw dieet passen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 09:37

Je bent nog jong, en ik had op die leeftijd hetzelfde probleem. Als je ouder wordt dan wordt je stofwisseling vaak vanzelf wat trager, maar tot die tijd zul je inderdaad wat meer op je voeding moeten letten.
Wat bij mij goed geholpen heeft; zelf leren koken, en lekkere recepten zoeken.
Als er iets voor je staat dat echt heel lekker is dan eet je er vanzelf meer van.
Probeer iets ruimer te denken dan 'ontbijt = brood'. Een smoothie, tosti of ontbijtgranen zijn ook lekker, maar als je meer zin hebt in een opgewarmd kliekje van gisteravond of liever een bakje hummus leeg schept met een soepstengel dan is dat ook al een prima bodempje.

Welk soort groente eet je 's avonds? Is dat wel lekker klaargemaakt tot een lekkere maaltijd, of zijn dat gewoon droge groentes?
Werken met kruiden en smaakmakers kan vaak veel schelen. Als je groentes wokt of roerbakt dan zou ik daar ook altijd wat peulvruchten aan toevoegen. Lekker afwisselen met verschillende soorten bonen en erwten, want die bevatten veel eiwitten, veel ijzer, vezels, en allerlei belangrijke mineralen en vitamines.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 09:38

9 kilo op 3 maand vind ik ook een beetje veel. Ik denk dat het beter is om het omgekeerde dieetschema te volgen en te gaan voor +1kilo / maand.
Het "voordeel" is dat je met kleine aanpassingen je voedingsschema nu al een heel stuk beter kan maken.
Ik en zelf ook een hele slechte ontbijter, ik wil er smorgens geen tijd voor maken. Ik neem in de ochtend een halve liter fles drinkyoghurt mee, en hapklare dingetjes. (oke, vaak is dit een bakje ontbijtgranen, fruitloops oid, maar je kan het uiteraard wel een stuk gezonder maken door een bakje "neem-klaar" fruit oid mee te nemen.
Ik zet beide op mijn bureau, en eet tussendoor telkens een hapje en drink een slokje yoghurt, zo heb je in de loop van de voormiddag al een hoop binnen zonder dat je het merkt.
Snackbar, nja, ideaal is dat niet, maar als je de redbull kan vervangen door iets gezonders, en regelmatig een belegd broodje neemt ipv een bak friet en frikandel, raak je ook al weer ergens.
In de namiddag idem als smorgens, neem een bakje mee met hapklare brokjes van iets, en zet die in het zicht, iedere keer als je passeert een brokje nemen, en hop, die zijn ook al binnen.

Je avondmaal kan je mss uitbreiden met een kom soep? Superveel groentjes en dus vitamientjes. Schaf jezelf een soupmaker aan en maak eens per week groentepakketjes dat je in de vriezer schuift.
In de avond of morgen gooi je een pakketje in dat ding, programmeer hem zodat je bij thuiskomst een kom verse soep hebt. Die moet je bij thuiskomst uiteraard direct overgieten in een bakje, waar je direct een kop soep kan drinken (lekker vers!), nog een kopje bij het avondmaal, en de rest de dag erop als 11 uurtje. (soupmaker heeft denk ik 1-1.2 l soep, afhankelijk van het model.).

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 09:46

Op mijn diepte punt woog ik 43kg en ben nu bijgekomen naar 52kg. Wat belangrijk voor mij is, is dat eten leuk en lekker blijft. Wanneer dat niet is, kom ik veel sneller in sleur dat ik vergeet of ongezonde dingen ga eten. Nadeel is dat ik een snelle stofwisseling heb en dus ook echt veel nodig heb.

Ik ben zelf begonnen met echt een ritme krijgen in 3 maaltijden en 3 tussendoortjes. En al was het maar een rijstewafel wat ik at, als ik maar wat at.

Daarnaast heb ik mijn lunch leuker en lekkerder gemaakt. Ik neem nu bijna altijd pasta salade mee!
En ik ben meer fruit gaan eten en meer dingen als noten :)

Shakes raad ik af. Omdat je basis eetpatroon niet goed is, val je vaak gelijk af wanneer je er weer mee stopt

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 10:19

Toen ik zo oud was als jou woog ik hetzelfde met dezelfde lengte. Ik at alleen wel meer. Ik heb jarenlang het dubbele aantal calorieën gegeten van wat ik eigenlijk nodig zou hebben, maar het bleef niet plakken. Diëtisten hebben mij helaas nooit kunnen helpen, moest alleen maar heel veel eten van van alles wat ik helemaal niet lekker vond en dat ging me al heel snel enorm tegenstaan. Toen ik een jaar of 23 was werd dat pas ineens beter en nu functioneert mijn lijf eindelijk redelijk normaal met betrekking tot voedselinname en aankomen/ afvallen.

De tip van zelf gaan koken die voorbij kwam is een goede. Verder, woon je nog bij je ouders? Het hielp mij heel erg om mijn eigen eten en eigen ritme te kunnen bepalen. Verder is het ook een kwestie van wennen. Niet wachten tot je honger krijgt om te eten, maar dat voor zijn en alvast wat pakken. Daar went je lijf aan en dan ga je vanzelf meer trek krijgen na verloop van tijd.

Succes meis! Dan zeggen ze dat afvallen vervelend is, maar niet kunnen aankomen is minstens net zo vervelend en van iedereen moeten horen dat je zo dun bent is echt k*t. Ik weet er alles van.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 10:47

Een diëtist valt in de basis verzekering, als je een verwijzing hebt van de ha. Maar kan dus wel je eigen risico kosten.
Als je je levensstijl wil veranderen kost dat tijd en moet je goed uitvinden wat bij je past. Je wil het immers vol kunnen houden.
Dus i.p.v. te zeggen, ik wil zoveel kilo aankomen, zeg je, ik wil bepaald gedrag veranderen. Bijv elke dag ontbijten. Als het goed is volgen die kilo’s dan uiteindelijk vanzelf.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 10:59

het is nu wel erg een hype, maar je zou kunnen proberen krachttraining te gaan doen en dan met een calorie overschot eten (dus meer eten dan je verbrand) dan kom je aan in spieren vooral. en geeft je een meer gedefinieerde look en je gaat meer wegen, maar je komt niet zozeer aan in vet. Ik zou dit als ik jou was niet op eigen houtje proberen, maar een personal trainer vragen die meekijkt met trainingen en je eet- en trainingsschemasś geeft. Met een schema is makkelijker, want dan weet je wat je precies moet eten op een dag. En zo is het makkelijker om je een nieuwe levensstijl aan te meten, want als je dat helemaal zelf moet doen is erg moeilijk en lastiger vol te houden. met schemaś heb je meer houvast. En dit zou ik dan minimaal een half jaar volhouden om te kijken wat het is, niet 1 of 2 wkn want dat heeft geen zin.
Als je het sporten niks vindt, kun je een PT ook altijd vragen om alleen voedingsschemas. En je kunt dan zorgen dat er vooral dingen instaan die je lekker vindt. dat helpt ook al erg.

ZOwiezo bij sporten geldt, je verbrandt alleen vet als je ook met een calorie tekort eet! Als je meer eet dan je verbruikt (een Personal trainer kan dat voor je uitrekenen) dan kom je aan, ook als je sport!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 11:05

Goed dat je doorhebt dat je mu zeker niet gezond bent. Een BMI van 16 is serieus ondergewicht en daarnaast merk je het ook duidelijk. Eerste stap is de huisarts, bloed prikken en dan door naar de diëtiste.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 12:40

Relaxed schreef:
Bizar he, dat mensen tegen dunne mensen altijd wel iets denken te kunnen zeggen :n Mijn vriendin heeft dit ook altijd, terwijl ze over mijn overgewicht nooit opmerkingen maken :')

Verder is het, simpel gezegd, gewoon een kwestie van doen. De eerste stap heb je gemaakt, nu is het een kwestie van doen.. Dus eet dat ontbijt, eet tussendoortjes die echt voeden, ga sporten om fitter te worden (en hierbij is voldoende eten natuurlijk wel echt noodzakelijk)

ik heb totaal andere ervaringen := of je nu onder of over gewicht hebt, er zijn altijd bakken vol met mensen die vinden dat ze daar een mening over moeten hebben en die te pas en te onpas moeten ventileren :+

maar idd , stap 1 heb je genomen TS, nu een kwestie van een plan van aanpak maken , eventueel met behulp van een dietste oid en dan stukje bij beetje nieuwe gewoontes integreren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 12:43

Sonja_vR schreef:
Relaxed schreef:

ik heb totaal andere ervaringen := of je nu onder of over gewicht hebt, er zijn altijd bakken vol met mensen die vinden dat ze daar een mening over moeten hebben en die te pas en te onpas moeten ventileren :+

maar idd , stap 1 heb je genomen TS, nu een kwestie van een plan van aanpak maken , eventueel met behulp van een dietste oid en dan stukje bij beetje nieuwe gewoontes integreren

Ja maar bij overgewicht ventileren ze het dan meer achter diegenes rug om misschien? Ik verbaas me er echt over wat mensen tegen mijn vriendin zeggen, zelfs anorexia kwam voorbij. En nu is ze gestopt met roken en hierdoor iets aangekomen (70 kilo nu bij 1.86 dus nog steeds slank!) en nu vinden mensen daar ook weer iets van :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 12:47

neuh hoor , complete kÜt opmerkingen vanuit een open raam van een passerende auto als je de hond uit laat , mensen denken overal wat van te moeten vinden en denken serieus dat iedereen het moet horen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 12:48

Knap dat je ziet dat het anders moet :) Ik denk dat je dit 'probleem' net zo goed moet aanpakken als een eetprobleem als iemand die overgewicht heeft en dus veel te veel eet, want het is ongezond en je lichaam gaat zeker aftakelen als je zo doorgaat.

Ik zou zeggen, stap naar een dietist en maak een overzichtelijk plan van wat je op een dag kan gaan eten. Dat hoeft echt niet allemaal gezond te zijn, maar zoek dingen uit die hoog in vetten zitten en lekker aanzetten qua kcal. Pleur dus lekker een extra plak kaas op je derde boterham tussen de middag, of maak een keer pasta voor jezelf als lunch terwijl je ook gewoon warm gaat avondeten. Met een dietist zou je dan kunnen kijken of je bijvoorbeeld gaat bijhouden wat je eet in een app als Myfitnesspal, om op die manier goed bij te kunnen houden of je genoeg eet om aan te komen (of in ieder geval op gewicht te blijven).

Ik las een tip om zware krachttraining te gaan doen en in een calorieoverschot te gaan zitten, maar ik denk dat dat een stap is voor een veel later stadium. Een gezonde vrouw komt per jaar zo'n 3 kilo aan in spier als ze echt op haar maximale kunnen traint, dus daar is gewoon simpelweg niet zo veel te halen. Ook train je er dan zo veel af dat je echt waanzinnig veel meer moet gaan eten dan je nu doet om niet af te vallen, en dat lijkt me niet slim. Focus eerst maar eens op het ontwikkelen van een gezond eetpatroon waar je iets van aankomt, dan kan je altijd later nog kijken of je daar (zware) krachttraining aan kan toevoegen om wat spier op te bouwen en je lijf wat meer te definieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 12:49

Sonja_vR schreef:
neuh hoor , complete kÜt opmerkingen vanuit een open raam van een passerende auto als je de hond uit laat , mensen denken overal wat van te moeten vinden en denken serieus dat iedereen het moet horen

Ik heb in mijn leven zowel zwaar ondergewicht als zwaar overgewicht gehad en ik kan bevestigen, iedereen heeft toch altijd wel een mening. Toen ik mager was kreeg ik constant te horen dat ik vel over been was, een gratenpakhuis, ik zou aan moeten komen etc etc, en nu ik dik ben word ik aan de lopende band 'vette zeug' genoemd als ik iets doe wat iemand niet aanstaat, ook al heeft dat niks te maken met mijn gewicht. Mensen projecteren hun mening over het uiterlijk van een vrouw gewoon heel erg graag.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 12:56

Allereerst als je te dun bent ofwel ondergewicht wil idd iedereen toch maar wat graag zijn mening uiten.
Terwijl als je volgens de richtlijnen iets te zwaar bent valt het best wel mee volgens iedereen.
Dit is dus wel louter mijn eigen ervaring in beide gevallen (voor mijn medicijnenhistorie had ik licht ondergewicht maar nu ben ik dus iets te ver door geschoten).

Allereerst stapje voor stapje. Wat wil je graag veranderen aan gedrag? Hoe wil je dat bereiken? In wat voor termijn wil je dat bereiken? En hoe merk je dat je doel hebt bereikt? En idd niet in kilo’s denken maar echt in gedrag.
Dit mogen best drie kleine doelen naast elkaar zijn om dan verder te werken aan nieuwe kleine doelen.
Bv
Ik wil graag iedere ochtend gezond ontbijten. Ik eer iedere ochtend een bakje yoghurt met fruit. Ik wil binnen een maand dat dat een nieuwe gewoonte word. Ik merk dat ik mijn doel heb bereikt doordat ik er niet meer aan hoef te denken maar het gewoon doe ‘s ochtends.

Succes

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 12:57

Wat mij erg heeft geholpen is een sport vinden die ik leuk vind, dit hebt ik opgebouwd van 1 naar
inmiddels 3 à 4 uur in de week. Het sporten motiveerde me om meer en beter te eten omdat ik
ook graag verandering in mijn lichaam wilde zien. Verder zul je toch ook soms wat strenger tegen
jezelf moeten zijn qua eten. Probeer in ieder geval te ontbijten, te lunchen en avond te eten.
Verwacht ook niet meteen teveel van jezelf. Bouw het rustig op. Je zal merken dat je vanzelf ook
meer trek gaat krijgen. Een diëtist is een goed idee als je het lastig vind om helemaal op eigen
houtje te doen. :j

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 12:59

Knap dat je wat wilt veranderen.
Ik heb op de middelbare school zo’n periode gehad.
Voelde geen hongergevoel en toen ging het hard.
Ontbijt kreeg ik niet weg.
Tijdens de lunch had ik geen zin in mijn kleffe broodje.
En avondeten at ik wel, maar ik kreeg geen grote portie in 1 keer op.

Bij mij ging het vanzelf over uiteindelijk gelukkig.
Een diëtist kon mij vertellen dat ik 4 broodjes moest eten. Maar ik kon dat niet. Kreeg het niet weg.

Ik ben er nu ook nog wel gevoelig voor.
Is er stress dan stop ik met eten, of ga heel veel eten.
Het helpt om dingen in huis te halen die ik echt lekker vind als ik in een periode met weinig trek zit. Ik ontbijt met vla soms, maar heb in ieder geval wat binnen.
Als lunch neem ik niet dat kleffe broodje mee naar mijn werk, maar een heerlijke maaltijdsalade of een bordje pasta. Mijn gewicht is inmiddels alweer jaren stabiel. Ik snap dat je niet elke dag zin hebt in hetzelfde ontbijtje en lunch.

Denk dat het sowieso verstandig is een diëtist te raadplegen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 13:04

de dietist wordt vergoed vanuit de basisverzekering (dus wel eigen risico), en je mag er met zo'n probleem zonder verwijzing heen bij de meeste zorgverzekeraars. Dat laatste wisselt per verzekeraar, dus check dat wel even, over het algemeen vinden HA het ook geen probleem een verwijzing te maken.

Ik zou eens beginnen met vaker eten. Dus probeer eens een ontbijt en 2 tussendoortjes toe te voegen. De volgende stap kan dan zijn om bijvoorbeeld je lunch te verbeterne, maar omdat je zelf aangeeft dat de groepsdruk daar ook speelt zou ik daar niet mee starten.
Sporten zou ik even wachten tot je je intake verhoogd hebt, met zo weinig eten ga je alleen maar meer spieren verbranden.