Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
different1 schreef:Ik ken ook iemand die dit heeft gehad, over het herstel durf ik niet veel te zeggen maar wel dat ze mentaal toch wel een tik heeft gehad.
Was altijd een stoere chick, maar werd erg emotioneel en soft.
Voornamelijk omdat ze hormonen miste, dat is wel opgelost met pleisters dacht ik, maar was best een zoektocht.
RaafSmits schreef:Gewoon goed naar je lijf luisteren en er geen kaartje opplakken hoelang het herstel kan duren.
Iedere operatie is anders, ieder mens is anders ieder ervaart dit anders.
15 jaar geleden baarmoeder via de buik verwijderd.
Van operatie en naweeën zelf totaal geen last gehad.
Wel te snel dingen aan gaan pakken.......maar dan zet over het algemeen je lijf wel de hakken in het zand.
Maar verder??
Voor mij de beste keus ever!!
Popstra schreef:Wat ik wel graag zou willen zeggen is dat ik kort na de operatie thuis last van verstopping kreeg. Dat was echt niet te doen, net of ik een baksteen uit moest poepen. Zorg dus dat je voor er na een middel tegen verstopping krijgt want hard persen wil je echt niet doen zo kort na deze operatie.
En wat ik verder ook wil zeggen is dat je je niet gek moet laten maken door verhalen op internet wat betreft je sexleven.
Laat ik zo zeggen, ik kan er nog steeds goed van genieten.
Ik mis mijn baarmoeder niet, vind het heerlijk dat ik nooit meer ongesteld werd en al die ongemakken er bij.
Johnie schreef:Is er misschien iemand die mij ook wat meer informatie over die ingreep kan geven? Mijn vriendin is sinds een half jaar gediagnosticeerd met endometriose. Ze heeft al een spoed operatie gehad maar krijgt nu een MRI in verband met aanhoudende klachten.
Nu zullen we vast wel informatie krijgen van de chirurg, maar ik vind het toch wel fijn om ervaringen te horen van vrouwen die het zelf hebben meegemaakt.
ElviraKelan schreef:Johnie schreef:Is er misschien iemand die mij ook wat meer informatie over die ingreep kan geven? Mijn vriendin is sinds een half jaar gediagnosticeerd met endometriose. Ze heeft al een spoed operatie gehad maar krijgt nu een MRI in verband met aanhoudende klachten.
Nu zullen we vast wel informatie krijgen van de chirurg, maar ik vind het toch wel fijn om ervaringen te horen van vrouwen die het zelf hebben meegemaakt.
Wat wil je precies weten?
Ik zal een poging wagen.
Baarmoederverwijdering doen ze allereerst alleen als het niet anders kan en alle andere behandelingen niet aan hebben geslagen.
Wat ik mijzelf bv afvraag is door wie is de spoedoperatie gedaan? Zijn toen alle endometriosehaarden verwijderd?
Ik liep vanaf kind, jaar of twaalf/dertien al met behoorlijke klachten door endometriose (wist ik toen nog niet) rond. Ik ben destijds aan de pil, marvelon, gezet.
Buikpijn bleef aanhouden, werd ook erger in de loop der tijd maar hoorde erbij. Zelfs op de eerste hulp werd tegen mijn moeder gezegd dat het aandachttrekkerij was.
Ik kreeg samen met mijn man een kinderwens en we besloten op mijn 23e met de pil te stoppen.
Helaas nam de pijn toe en kreeg ovaluatiepijn.
Wederom naar huis gestuurd door vervangende huisarts dat de pijn tussen mijn oren zat.
Pijn werd erger, kreeg ook pijn in mijn bovenbenen en zwangerschap bleef uit dus kwamen we bij de gynaecoloog terecht.
Hier werd al heel snel aan endometriose gedacht. Laprascopie vond ik oké maar dan ook gelijk schoonmaken en niet alleen diagnoticeren.
Helaas was het binnen no time weer terug met iig een knobbel op mijn endeldarm.
We kregen IUIbehandelingen, IVF en ICSI en tussendoor moest ik de pil, lucrin gebruiken om zoveel mogelijk de endometriose rustig te houden.
We vroegen ook een 2e opinion bij het VU aan vlak voor de IVF. Als ik het aandurfde konden we met IVF starten maar wel na iedere poging 3 maanden lucrin.
Helaas is toen ook de endometriose flink gaan woekeren dus, is er adenyomese bijgekomen en hebben we ons neer moeten leggen bij geen kinderen.
Door antibiotica gebruik (ivm 3 longontstekingen alleen afgelopen winter) is mijn lichaam minder goed gaan reageren op de orgametril die ik vanaf 2010 gebruik waardoor we nu besluiten tot een gehele schoonmaakoperatie.
Waar ik zelf veel aan heb gehad is mij inzitten als forum gastvrouw voor de endometriosestichting.
Hierdoor heb ik het gevoel gekregen dat ik meer kan en kon sturen in behandeling doordat ik zelf enige kennis heb. Wel was bij mij herstel van baarmoederverwijdering weggezakt door de loop van de tijd dat ik bewust afstand heb genomen van anderen hierbij helpen.
Als je nog vragen heb stel ze gerust.
Sterkte iig
Citaat:Wat ik me afvraag, omdat ik er nog enigszins een leek in ben, is wanneer ze de eierstokken weghalen. En wanneer ook de baarmoeder? Wat de eventuele gevolgen hier van zijn.