Moeite met het slikken van pillen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij moeite met het slikken van pillen?

Ja
109 (37%)
Nee
142 (48%)
Beetje
41 (14%)
Anders
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 292

LoveGlove

Moeite met het slikken van pillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-19 08:18

Heeey

Ik weet trouwens niet of ik dit in het goede forum neerzet. Maar als het ergens anders hoort, dan merken we dat vanzelf wel. Excuses als dit het verkeerde forum is :=

Ik ben er eentje die moeite heeft met het slikken van pilletjes. Maakt niet zoveel uit wat. Ik moet bijvoorbeeld elke dag vitamine B12 slikken (vegetariër), en dat gaat met veeeel moeite. Paracetamol moet bij mij altijd door de helft, en zelfs dan heb ik veel moeite. Andere medicijnen slik ik niet echt, maar als ik die eens heb, heb ik daar ook moeite mee. Het enigste waar ik niet veel moeite mee heb is de pil. Maar die zijn ook wel echt klein :=

Ik vroeg me af hoeveel mensen er op bokt ook last van hebben. En of mensen misschien tips hebben. Want ik slik elke dag pilletjes. Het is gewoon vervelend om bijna elke dag bijna te stikken in je pil.

Yenni

Re: Moeite met het slikken van pillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 08:21

Ik slik al vanaf kleins af aan paracitemol en ibruofen. Ik eet ze als smarties. Zijn zo op. Wat ik vroeger als kind deed is flink wat hele hele sterkte ranja maken en daar mn paracitemol in laten smelten.. Dan was het nog te doen of vloeibaar paracitemol... En na de pillen snel iets drinken. Wat ook helpt ik tijdens het slikken je kin naar onder doen. Dan opent je keel zich wat meer wat het slikken vermakkelijkt

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 08:22

Ja hier! Ik raak altijd een soort van in paniek en blokkeer waardoor pillen slikken erg lastig is. Nu lukken de hele kleintjes nog wel, zoals anticonceptie. Maar groter zoals paracetamol is al drama.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 08:22

Jip. Als paracetamol gebruik ik Finimal, die valt gelijk uiteen in je mond. Verder breek ik pillen zoveel mogelijk in stukjes of laat ik ze uiteen vallen in water. Capsules kan ik helemaal vergeten.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 08:25

Oh ja. Ik heb paracetamol smelttabletten en ibuprofen bruis zakjes. Vitamines koop ik in druppel vorm, al durf ik niet te zeggen of dat er voor B12 ook is.

Het is wel erg lastig zeker omdat bepaalde medicijnen alleen maar in pillen voor komen. Als ze heel klein zijn gaat het wel. Verder zit het vooral tussen mijn oren.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 08:27

Hier ook! Slik elke dag antihistamine en het gaat de ene keer beter dan de andere. 9 van de tien keer heb ik de pil zolang in m'n mond dat ie iets gaat verkruimelen (ieuw). Dat maak het slikken wel makkelijker. Daarna snel m'n tanden poetsen tegen de smaak :Y)

Capsules kan ik mooi vergeten. Ooit maagbeschermers gehad. Na een hoop gesmeek bij de huisarts mocht ik die openmaken en de korrels los doorslikken.. :')

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 08:39

Ik had altijd erg veel moeite met pillen slikken totdat ik ontdekte dat t met wat eten veeeel makkelijker gaat dan met een slok water. Gewoon een klein hapje voorkauwen en voor t doorslikken pil erbij in. Dan voel je m niet zo in je keel als met water.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 08:41

Nee hier totaal geen moeite mee maar alleen met joghurtdrink zoals Yoki ofzo. Dan slik ik ze zo weg. Ik kan van die enorme pillen slikken en dan zelf een zooitje tegelijk. Ik neem C, magnesium en B en die neem ik allemaal in 1 x.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 08:41

B12 werkt het beste als smelttablet: je mondslijmvlies neemt het dan op.
;) dat scheelt weer.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 08:45

Ik heb veel tabletten te slikken op een dag. Als het me een tijdje niet lukt, verschilt nogal eens, dan neem ik ze in met wat yoghurt of vla. Dan slik ik ze zo door. Veel medicijnen mogen niet doormidden of verkluimeld worden en dit werkt voor mij dan heel goed.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 08:47

Paracetamol mag je malen. Bij de apotheek om zo een medicijnpletter vragen. Gewoon door de appelmoes roeren en opeten.
VitB 12 kan in sommige varianten ook gemalen worden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 08:49

Nee absoluut geen moeite mee. Maar op het werk wel mensen die het niet weg kunnen krijgen. Wij gebruiken de pill aid, dat is een vergruizer. En geven het dan met appelmoes of een beetje vla. Kan niet met alle medicatie. Filmomhulde tabletten mag je niet vergruizen bijvoorbeeld.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 08:51

B12 zou ik dan via een smelt tablet nemen!
Ik ben blij dat ik mijn b12 met injecties krijg, ik kan ook heel slecht pillen slikken.
Slik wel dagelijks anticonceptie, dat gaat nog net. Andere pillen is amper te doen. Voor mijn magnesium kan ik het gelukkig nog via huid olie doen. Ik zal binnenkort aan medicatie moeten en zie alleen al op tegen het slikken..

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 09:06

Ik was jaren geleden ook heel moeilijk met pillen slikken. Destijds begonnen met een lepel yoghurt, dat glijdt makkelijker en dan is de kans kleiner dat je de pik voelt. Tegenwoordig slik ik alle pillen bijna probleemloos :)

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 09:07

LoveGlove schreef:
Ik vroeg me af hoeveel mensen er op bokt ook last van hebben. En of mensen misschien tips hebben. Want ik slik elke dag pilletjes. Het is gewoon vervelend om bijna elke dag bijna te stikken in je pil.

Hey!

Wij verkopen in de apotheek vitamine B12 zuigtabletten (van Orthica). De vitamine B12 wordt dan ook beter opgenomen. Dus win-win lijkt me!
Anders zou je ook nog kunnen overleggen of je 1x in de zoveel tijd een injectie B12 kunt halen.

Paracetamol is er in smelttabletten te verkrijgen van het merk Roter. Of je zou eens moeten kijken of je ergens een andere vorm paracetamol kunt vinden. Finimal heeft langwerpige en wij hebben van eigen merk ook langwerpige en gladde. Dus die slikken makkelijker.

Nog wat tips los van de soort pil:
- gooi niet je hoofd ik je nek, daarmee verklein je de opening van je slokdarm en gaat het nog moeilijker. Probeer je hoofd neutraal te houden of zelf je kin een klein beetje in te trekken.
- leg je pilletje in appelmoes of vla. (Altijd even checken of dat mag, maar bij die 2 van jou geen probleem)
- er is ook een speciaal product voor op de markt: dat heet Gloup. Dat is speciale gel wat het innemen van je tabletje makkelijke maakt.
Vraag het maar eens na bij je apotheek.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 09:21

Vanillia schreef:
dat glijdt makkelijker en dan is de kans kleiner dat je de pik voelt.

Quote van het jaar! :D _O-

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 09:25

Suzanne F. schreef:
Vanillia schreef:
dat glijdt makkelijker en dan is de kans kleiner dat je de pik voelt.

Quote van het jaar! :D _O-

:') :')

Ik heb er geen moeite mee, tip die ik zou kunnen geven is dat je je kin naar je borst doet als je slikt, veel mensen doen hun hoofd achterover maar je hoofd voorover maakt dat je het makkelijker kan doorslikken.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 09:27

Met vitamine B12 had ik ook moeite ja. := En met paracetamol ook altijd. Maar met kleinere (logischerwijs) geen moeite.
Ik doe het ook graag met iets van vla of appelmoes. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 09:41

Paracetamol en ibu zijn hier geen probleem. Kan ik ook zonder iets van water o.i.d. doorslikken als het moet. Andere pillen nog nooit gehad, en hopelijk blijft dat ook nog een paar jaartjes zo :P

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 09:50

Ik drink het altijd weg met optimel of chocomel oid, doordat dat wat dikker is vind ik dat makkelijker gaan!

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 09:54

Paracetamol is ook gewoon rot want die blijft hier al snel achterin mn keel plakken of in mn slokdarm ''hangen'' :') Die doe ik altijd door de helft en dan gaat het meestal wel goed.. Verder geen problemen met pillen slikken gelukkig...
Indien de medicatie het toelaat kun je het evt ook malen of oplossen of innemen met iets dikkers zoals appelmoes, vla of yoghurtdrink ofzo. Met wat eten wil ook nog wel eens helpen.. :)

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 10:02

Jap. Hier ook moeite. Ik slik nooit pillen, enkel biergist. Ik moet voor één pil altijd een geheel flesje water hebben gepaard met wat lef, >;)
Ik ben een aantal keer gestikt in m'n leven, en ik denk dat het daar gewoon nog van komt. Als er iets blijft hangen dan schiet ik gelijk in de stress, zelfde met een pil doorslikken,

Daarom slik ik ook geen biergist meer, :+ En kapot knauwen is zo verschikkelijk smerig _O-

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 10:04

__Leonie schreef:
Ja hier! Ik raak altijd een soort van in paniek en blokkeer waardoor pillen slikken erg lastig is. Nu lukken de hele kleintjes nog wel, zoals anticonceptie. Maar groter zoals paracetamol is al drama.

Heel herkenbaar! Of dat hij in je keel blijft hangen en je daarna staat te kokhalzen/overgeven. Gelukkig gaan kleine pilletjes tegenwoordig wel goed maar als ik een grote moet nemen doe ik dat altijd even in de buurt van een gootsteen/vuilbak :+
Er staan al wel paar goede tips hier die ik ga proberen! Zoals die smelt B12 en kin op de borst. Wat ik ooit ook eens gelezen heb (en geprobeerd, werkt echt maar het is niet gemakkelijk als je het niet gewend bent) is de pil van voor op de tong houden, ipv helemaal vanachter in je mond, dan slik je hem blijkbaar ook makkelijker door!

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 10:14

Gelukkig niet meer gezien ik een aardige apotheek heb (7 tabletten per dag).
Voor een aantal jaren terug nog had ik al moeite met anticonceptiepilletjes

Ik heb de tabletten waarbij het mocht eerst ingenomen met bv yoghurt, de rest met iets lekkers drinken (dus geen water). En stug doorzetten.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 10:27

Ik kan niks slikken. Alles moet kapot. Paracetamol verkruimel ik. Het lukt echt niet. Diclofenac ging in vieren :'). Zo smerig.