Wat voor lenzen voor droge/gevoelige ogen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GerenGer

Wat voor lenzen voor droge/gevoelige ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-19 12:31

Ik kwam al wat oudere topics tegen over hetzelfde onderwerp, maar omdat deze al best oud zijn
en er denk de laatste tijd weer veel nieuwe soorten lenzen bij zijn gekomen, ben ik benieuwd
naar de ervaring van anderen.
Zelf draag ik al 6 jaar lang zachte maandlenzen wat altijd ontzettend goed ging. Ik had nooit
ergens last van, droeg ze altijd de hele dag en had nooit ergens last van. Merkte eigenlijk niet
eens dat ik lenzen had, deed ze 's ochtends in en 's avonds weer uit en dat ging altijd prima.
Helaas begon ik vorig jaar rond oktober last te krijgen van wat irritaties en toen heb ik bij mijn
opticien wat verschillende dingen uitgeprobeerd, zoals andere vloeistof en ook een lens die meer
zuurstof doorlatend was. Maar dit hielp allemaal niet, ik vond deze lens juist zelfs minder prettig.
Vervolgens ook bij een andere opticien nog daglenzen geprobeerd, maar hier kreeg ik juist heel
veel last van! Alsof mijn ogen daar heel droog van werden.
Ik heb toen nog nachtlenzen geprobeerd, en dat ging eigenlijk heel goed maar helaas had ik super
veel last van halo's en konden de lenzen dit niet beter corrigeren, dus ben ik daar ook mee gestopt.
Ik ben tussendoor ook bij de oogarts geweest en hij raadde me harde lenzen aan. In eerste instantie
heb ik toen de nachtlenzen geprobeerd (ook harde lenzen), omdat ik veel verhalen had gehoord dat
harde lenzen echt niet comfortabel zijn. Maargoed, inmiddels heb ik de nachtlenzen omgeruild voor
harde lenzen om dit toch te proberen. Ik heb ze vorige week 2 dagen ingehad, maar het was ontzettend
wennen en 's avonds waren m'n ogen een klein beetje rood dus heb er toen voor gekozen om even
een week geen lenzen te dragen en m'n ogen wat rust proberen te geven, zodat ik het straks weer
rustig wat kan opbouwen.
Ik merkte alleen wel al de tweede dag dat ik bij de paarden wat zand in m'n ogen kreeg en dat dit
ontzettend zeer deed. Met mijn zachte lenzen heb ik daar echt nooit last van gehad, dus ik baal er
wel heel erg van.
Zijn er meer hier die na een lange tijd dragen van lenzen opeens irritaties kregen en/of droge ogen?
Wat voor lenzen (en liefst zachte) zou ik nog meer kunnen proberen? Ik heb ook nog gehoord van
2-weekse lenzen? Misschien dat dit iets is nog?
De maandlenzen die ik altijd had waren van Optiview (Cylenne, 45% ocufilcon D polymeer).
Ik ben heel erg benieuwd wat voor opties er nog meer zijn, want ik wil absoluut geen bril dragen :o
Alvast bedankt!!

KarmaChansy

Re: Wat voor lenzen voor droge/gevoelige ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 12:55

Harde lenzen is echt wennen, ik heb het 3 weken geprobeert maar kon er echt niet aan wennen :+

ik gebruik deze maandlenzen bij alle andere heb ik hetzelfde probleem als jij, maar bij deze niet :) https://www.visiondirect.nl/biofinity

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 13:43

Ik heb extra zuurstofdoorlatende zachte lenzen gehad

Helaas oogontsteking op oogontsteking dus ik draag weer een bril

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 13:43

Biofinity :)

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 13:46

Heel herkenbaar! Heb ook al van alles geprobeerd maar mijn lenzen zitten sinds een jaar echt niet meer prettig. De eerste dag gaat meestal nog wel maar daarna kan ik ze vaak maar max 4 uur dragen voordat ik er helemaal gek van wordt. Ik heb nu 2 wekelijkse lenzen met hele goede vloeistof maar het werkt gewoon niet. Ik ben nu met mijn opticien aan het kijken wat een goed alternatief is, maar ben bijna in staat om gewoon weer een bril aan te laten meten terwijl ik het liefst geen bril draag.

Ik lees dus even mee want heb nog geen goede oplossing gevonden.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 13:55

Wellicht een idee om even bij een oogarts langs te gaan en die je ogen goed na te laten kijken. Kan goed zijn dat er daar een oorzaak te vinden is.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 14:25

Ik had vroeger maandlenzen maar daar kreeg ik na jaren toch wat last van. Ondertussen draag ik dailies Total 1 van Alcon, daglenzen dus. Prijzig maar wel goed.

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-19 14:27

Bestellen jullie die Biofinity lenzen dan via internet? Want ik vind dat altijd wel wat link.. heb liever dat zoiets via een opticien gaat die er verstand van heeft.

lizy29 schreef:
Wellicht een idee om even bij een oogarts langs te gaan en die je ogen goed na te laten kijken. Kan goed zijn dat er daar een oorzaak te vinden is.

Heb ik ook zeker gedaan hoor! Ze zijn meerdere keren door twee verschillende oogartsen nagekeken, maar met mijn ogen is verder niks aan de hand!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 14:29

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 14:37

Acuvue oasys, 2 week-lenzen?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 14:57

de option heeft hier ook gewoon biofinity maar je zal er wel naar moeten vragen :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 15:01

Ik weet niet hoe oud je bent, maar je ogen worden naarmate je ouder wordt sowieso steeds droger. Na de overgang lukt het veel vrouwen uberhaupt niet meer om lenzen te verdragen.

Je ogen laten laseren zou een goed alternatief kunnen zijn als je echt geen bril wilt dragen. Wel prijzig, maar tegen daglenzen dragen haal je het er in een paar jaar uit.

Overigens is het bij mij zo dat lenzen met een hoger vochtgehalte minder fijn zijn dan lenzen met een laag vochtgehalte. Logisch, die drogen minder uit. Harde lenzen heb ik ook nooit aan kunnen wennen. Ik draag nu alleen nog daglenzen met sporten, ik ben weer terug op een bril. Ook omdat ik multifocaal nodig heb tegenwoordig :+

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-19 19:03

Ibbel schreef:
Ik weet niet hoe oud je bent, maar je ogen worden naarmate je ouder wordt sowieso steeds droger. Na de overgang lukt het veel vrouwen uberhaupt niet meer om lenzen te verdragen.

Je ogen laten laseren zou een goed alternatief kunnen zijn als je echt geen bril wilt dragen. Wel prijzig, maar tegen daglenzen dragen haal je het er in een paar jaar uit.

Overigens is het bij mij zo dat lenzen met een hoger vochtgehalte minder fijn zijn dan lenzen met een laag vochtgehalte. Logisch, die drogen minder uit. Harde lenzen heb ik ook nooit aan kunnen wennen. Ik draag nu alleen nog daglenzen met sporten, ik ben weer terug op een bril. Ook omdat ik multifocaal nodig heb tegenwoordig :+

Ik ben 21 jaar dus daar zal het niet aan liggen. Laseren wil ik zeker later wel doen, maar daar vind ik
mezelf nu nog te jong voor i.v.m. dat je ogen ook nog wel wat zouden kunnen veranderen op jonge
leeftijd.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 19:28

Ik had vroeger via de opticien hydrosiliconen lenzen voor dit probleem.. bij mij vielen de lenzen na n halve dag gewoon uit doordat ik zulke droge ogen had.. bij die hydrosiliconen was t beter, maar nog niet optimaal.. is overigens wel alweer 10 jaar geleden dus nu misschien veranderd..
Inmiddels draag ik weer een bril

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 19:37

Ik heb hetzelfde probleem als jij...

Maand lenzen van de Eyewish
https://www.eyewish.nl/contactlenzen/eyexpertsilk
Vergis je niet in een goede lenzen vloeistof, ik heb eyexpert supermoist

In de zomer, als het droog is zorg ik altijd dat ik extra sets heb omdat ze dan meestal niet langer mee gaan dan 2 weken.

Thuis draag ik een bril
en ben ik aan het sparen voor een laser behandeling

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 11:52

GerenGer schreef:
Bestellen jullie die Biofinity lenzen dan via internet? Want ik vind dat altijd wel wat link.. heb liever dat zoiets via een opticien gaat die er verstand van heeft.

lizy29 schreef:

Heb ik ook zeker gedaan hoor! Ze zijn meerdere keren door twee verschillende oogartsen nagekeken, maar met mijn ogen is verder niks aan de hand!

Ik haal de mijne altijd via Hans Anders.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 11:56

Ik draag ook biofinity lenzen, bijna nooit meer last van droge ogen. Hiervoor met verschillende andere zachte maandlenzen wel altijd veel last van.Bestel ze meestal via mijn opticien maar ook een paar keer bij visiondirect gedaan.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 12:34

Hier hele droge ogen en vrijwel de hele dag beeldscherm werk (slechte combi). Na veel proberen nu heel tevreden over de maandlenzen Eyexpert Dynamic van Cooper Vision.

Mliiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 12:44

NoekAa_ schreef:
Ik draag ook biofinity lenzen, bijna nooit meer last van droge ogen. Hiervoor met verschillende andere zachte maandlenzen wel altijd veel last van.Bestel ze meestal via mijn opticien maar ook een paar keer bij visiondirect gedaan.

Ik draag ook biofinity, mijn ogen zijn ook aan de droge kant. Ik bestel ze via Alensa.nl en heb ze dan binnen 2 dagen in huis.

Wat je ook kunt proberen is langs een opticien gaan die niet bij een grote winkelketen is aangesloten. Mijn ervaring is dat ze meer expertise hebben in het aandragen van een juist merk lenzen. Ze hebben allerlei apparatuur(betere) oa waarmee ze ook naar de droogte van het oog kijken.

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 12:53

Mijn ogen zijn wel een drama. Biofinity is echt heel fijn! Ik probeer zelf heel veel uit. Draag daglenzen en ben daar heel tevreden over. Lang niet met elk merk. Sommige merken kan ik nog geen 5 minuten in hebben. Dailies Total 1 zijn mijn favoriet, maar ook prijzig. Om deze reden wissel ik het af. Ik bestel ze overigens zelf.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 13:12

Ik heb veel soorten geprobeerd, maar heb nu al een tijd CooperVision (options premier toric).

Edit: in combinatie met AO Sept Plus Hydraglyde vloeistof.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 13:30

Joman schreef:
Acuvue oasys, 2 week-lenzen?

Deze lenzen heb ik ook en heb extreem snel last van gevoelige, droge en rode ogen. Als ik ze netjes om de twee weken wisselt, heb ik nergens last van. Moet wel zeggen dat ik toch vaak afwissel met een bril zodat mijn ogen 'tot rust kunnen komen'.

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 17:59

Ik heb ook gevoelige en droge ogen, zodanig dat ik ooit naar de SEH heb gemoeten om onder verdoving m'n (oude) lenzen eruit te laten plukken. Mijn ogen reageren vrij extreem maar ook hier met biofinity geen last. Heb ze in eerste instantie bij opticien aan laten meten maar toen ik het gigantische prijsverschil zag (95 bij opticien + kosten voor aanmeten versus 60 online) ben ik ze online gaan bestellen. Ik ga alsnog jaarlijks naar de opticien en laat daar (tegen betaling) m'n ogen checken.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 18:10

Ik heb een auto immuunziekte waardoor ik erg droge ogen heb. Sinds kort heb ik de Acuvue Oasys Hydraclear Plus lenzen. Dit zijn 2-wekelijkse lenzen. Echt een groot verschil met de lenzen die ik ervoor had! Ik betaal 25 euro per maand (via Pearle) voor dus 2 setjes lenzen, inclusief vloeistof. Daarnaast draag ik dan in de avonden en soms overdag een bril om mijn ogen ook regelmatig wat rust te geven.

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 18:32

Hier gebruik ik ook de Coopervision Biofinity (nouja, eigenlijk de rebranded versie van mijn werkgever die ik gratis krijg) en ze bevallen goed. Ik heb omdat ik in de optiek werk ontzettend veel soorten lenzen kunnen proberen en deze bevallen het beste. Deze gebruik ik samen met de vloeistof Puremoist van Alcon.

Gevoelige ogen heb ik niet maar wel droge ogen en deze combi kan ik van 's ochtends vroeg tot diep in de vroege uren van de volgende ochtend dragen. Toch heb ik er een gewoonte van gemaakt om als ik thuis kom mijn lenzen uit te doen en een bril op en als ik de avond/nacht nog plannen heb maak ik ze tussendoor altijd even schoon voor extra comfort.