Antidepressiva en slikangst, een beroerde combinatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niobe

Antidepressiva en slikangst, een beroerde combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 03:51

En daarom zit ik nu, om 3 uur ‘s nachts te trillen als een rietje... Ik zal het proberen kort te houden, maar omdat ik het ook wel slim vind om even van me af te schrijven, toch even een kleine intro:

Zo lang als ik weet, ben ik mentaal zo nu en dan een wrak. Al toen ik klein was had ik regelmatig hele vreemde neuroses waar mijn ouders dan weer radeloos over met hun handen in het haar zaten.

De afgelopen 15 jaar zijn voornamelijk een achtbaan aan paniekaanvallen en depressies geweest. Afgewisseld met goede tijden, medicatie en therapie, niet per se in die volgorde.
Waarom en waar dit allemaal precies vandaan komt, ik heb geen idee, het is nooit gelukt om daar precies een vinger op te leggen. Dat geeft niet, inmiddels heb ik geaccepteerd dat dit bij me hoort, ik heb daar vrede mee en ik maak er zelf ook grappen over. Ik probeer andere facetten van mijn leven gewoon leuk te maken en dat lukt tot nu toe aardig.

Pillen slikken is altijd al wel een dingetje geweest. In zoverre dat ik de smaak van in water opgeloste aspirine zelfs ben gaan waarderen. En toen ik 2,5 jaar geleden weer met antidepressiva begon vanwege een behoorlijke terugval, waren de eerste 2 keer slikken nog lastig, maar daarna was het easypeasy: ik kon de capsule overdwars slikken, met water, cola en zelfs bier of wijn, wat ik maar in een glas had zitten. Ik dacht er geen seconde over na en het werd zelfs zo’n gewoonte dat ik het af en toe vergat. Waar ik dan de volgende dag ruw aan herinnerd word, omdat er dan al afkickverschijnselen beginnen.
Ik ben ook nooit van plan geweest ermee te gaan stoppen, omdat ik er echt goed mee functioneer. De paniekaanvallen zijn nagenoeg afwezig, ik kan weer leven als een vrij normaal persoon.

Zo’n 2 maanden geleden veranderde dit. Ineens ging het een keer mis, ik verslikte me in de capsule en spuugde het weer uit. Daarna kreeg ik het gewoon niet meer weg. Het was net alsof die pil 6x groter werd als het op mijn tong lag en ook alsof ik niet meer wist hoe ik uberhaupt moest slikken. Ik raakte compleet in de stress en pas 3 uur later, na een aantal weggegooid te hebben omdat ze opzwollen/kapot gingen, kreeg ik er 1 naar beneden.
De volgende avond begon de stress gelijk al. Ik heb uit pure frustratie staan janken in de keuken, want ik vond (en vind) dat ik me zo onwijs aanstelde. Ik kon gewoon slikken, eten en drinken ging goed en het is verdorie maar een relatief kleine capsule waar ik sowieso 2 jaar lang geen enkele problemen mee had, meer dan 700 keer gaat het fantastisch en dan ineens loop ik te miepen omdat ik ineens denk dat ik niet meer kan slikken?? Echt, wat de f.

Die volgende ochtend (het was toen nog steeds niet gelukt), heb ik wanhopig de huisarts opgebeld of er misschien een alternatief mogelijk was. De assistente ging het bespreken met de ha en zou later terugbellen. Daarna moest ik natuurlijk de apotheek bellen om te vragen of ze nog wat hadden liggen, want mijn voorraad was inmiddels bijna op en ik kan er niet zomaar mee stoppen. Dat hadden ze gelukkig.
Toen heb ik het gelijk nog een keer geprobeerd en het ging in 1 keer goed.
Met dat gegeven begon ik zelf al wel een beetje een link te leggen tussen spanning/stress en het niet kunnen slikken, maargoed, vertel mijn hoofd dat maar eens.
Diezelfde middag kon ik terecht bij de huisarts en heb een heel goed gesprek met haar gehad en ‘s avonds lukte het weer zonder er 1 weg te hoeven gooien. Onder andere omdat ik in mijn achterhoofd moest houden gewoon niet teveel druk op mezelf te leggen en als het ‘s avonds niet lukte, dat ik dan maar gewoon moest gaan slapen en het de volgende ochtend weer kon proberen. Uiteraard heb ik het ook nog met de psycholoog besproken.

Nou, zo ging het een tijdje best wel goed. Af en toe lukte het weer even niet, maar inderdaad: even laten zitten, de volgende ochtend weer proberen en hatza, ik kon er weer een dagje tegenaan.
Inmiddels heb ik de laatste sessie met mijn psycholoog ook gehad. Want het ging weer een stuk beter met mij, waar de pijnpunten zitten zijn helder en ik weet waar ik aan moet werken en dat kan ik wel weer zonder hem.

Maar dan nu. Ondanks dat het even weer goed ging, ging ik toch stiekem steeds meer spanning opbouwen naar het slikmoment toe, ik begon er steeds meer en meer tegenop te zien. En elke keer als ik er 1 weg had, kwam er een nog grotere vlaag van spanning, ondanks dat ik het gehad had, trillen op mijn benen, zweethandjes, de hele deal. Ook kreeg ik inmiddels steeds meer moeite met eten. Opeens ben ik heel erg bang om te stikken in alles wat ik eet. Oftewel ik ben 1 bonk spanning als het gaat om dingen die door mijn keel heen moeten.

Een paar uur geleden ging het weer niet goed en ik ben even rustig gaan liggen, wat ademhalingsoefeningen en heb het weer geprobeerd. Ergens omdat ik ook een beetje bang ben dat het erger gaat worden en het straks helemaal niet lukt, dus wilde ik het op die manier proberen op te lossen en pas daarna te gaan slapen als back up.
Dat hielp en toen het weg was, heb ik mezelf uitgebreid beloond, maar toch kwam er weer een vloedgolf aan spanning over me heen en ik kan dat echt niet verklaren. Het erge daaraan vind ik dat het niet helpt voor morgenavond, nu ben ik dus bang dat het morgenavond weer een ramp gaat worden.
Ik weet dat ik zo niet moet denken, maar ik kan het niet helpen.

Waarom maak ik hier een topic over. Nou, om het even van mezelf af te schrijven, nu ik dit opgeschreven heb ben ik wel weer aardig rustig en denk dat ik zo wel kan gaan slapen. Maar ik ben ook benieuwd of iemand dit misschien herkent? Of dat iemand een gouden tip heeft?
- Appelmoes en yogurt helpt niet, dan sla ik meteen op tilt omdat het voor mijn gevoel heel stroef is en het voelt dan alsof ik een hele appel door moet slikken
- Breken en dergelijke kan absoluut niet
- Stoppen wil ik eigenlijk niet, want ik wil mijn rare hersenen niet die bevrediging geven en ik ben nogal gehecht aan mijn paniekloze leven (deze rare periode even niet meegeteld dan)

Of heeft iemand misschien wetenschappelijk bewijs dat er nog nooit iemand gestikt is in een capsule die iets groter is dan een Tictac? Misschien helpt dat wel :')

Oh ja en ik ben me er ook van bewust dat de pijnpunten die nog bestaan wel invloed hierop kunnen hebben, dus ook dat probeer ik in mijn achterhoofd te houden. Kennelijk gaat het nog niet helemaal goed genoeg. Ik ben daarom nu ook meer op zoek naar een soort van boost, die helpt om de spanning rond het slikken van de medicijnen en gewoon eten kwijt te raken. Herkenning en verhalen van anderen helpen me soms bij dit soort oliebol en soms dus ook de wetenschap dat het niet eens mogelijk is dat het hopeloos mis gaat. Dus vandaar deze lap tekst... Ik ben benieuwd..

Bedankt voor het lezen en goedenacht :z

Ikke89

Re: Antidepressiva en slikangst, een beroerde combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 04:06

Heb je het alleen met capsules of ook met andere soorten tabletten?
Anders zou je nog eens kunnen navragen of ze jouw medicatie in een andere toedieningsvorm hebben.

Ontzettend naar dat je er zoveel last van hebt.
Ik heb zelf gelukkig geen slikangst, maar krijg tabletten gewoon niet weg. Blijven dan halverwege ergens steken. Tabletten die enigszins oplosbaar zijn, neem ik het liefst met prik, zodat er niet veel meer van over is als ik moet slikken(en je proeft het niet zo erg als wanneer je ze oplost).

Hopelijk kun je het een beetje loslaten, zodat er minder druk op komt te staan.
Sterkte en succes!!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 06:48

Lastig! Maar ik herken je probleem wel. Ik heb me ooit naar verslikt in de pil, nou die zijn helemaal klein. Met vloeistof kreeg ik het niet voor elkaar, maar met bij stukje fijn gekauwde chips of cracker ging het wel. Misschien dat dat voor jou ook werkt?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 07:17

Probeer eens je zelf te trainen zoals je een paard traint en goede herinneringen maakt.
Koop mini smarties in uitdeeldoosjes. Die zijn echt klein.. En oefen met de minismartie doorslikken. Zet een fijn muziekje op. En train jezelf. In kleine stapjes. Verander de situatie en haal de spanning weg en verander de ervaring in een prettige ervaring.

Daarna met een grotere smartie oefenen en als dat lukt, ga je in de prettige omstandigheid dan je pil inslikken.
Lekker muziekje etc. Je leert zo je brain dat het muziekje de prettige situatie oproept en je ontspannen blijft

Succes

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 07:32

Kan je het niet fijnmalen/pureren door bvb wat yoghurt of appelmoes? Zo geef je ook medicijnen aan kleine kinderen die geen pillen kunnen slikken.

Sterkte meis!

_Sundance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 07:52

Is dit niet waar het eigenlijk om draait nu?:

"Inmiddels heb ik de laatste sessie met mijn psycholoog ook gehad. Want het ging weer een stuk beter met mij, waar de pijnpunten zitten zijn helder en ik weet waar ik aan moet werken en dat kan ik wel weer zonder hem."

Dat je nu het moet redden zonder directe hulp van de psycholoog wat toch een bepaalde spanning oproept waardoor je nu weer meer last krijgt met de pillen slikken?
Dit is wat mij opviel na het lezen van jou verhaal.

Veel succes!

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 08:01

Misschien heb je dat al lang geprobeerd maar wat bij mij werkte was een flesje gebruiken met zo'n dop. Dan flinke slokken eruit nemen en dan voelde ik de pil niet wanneer ik slikte.

Afbeelding

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 08:03

Maar als je al echt zo bang bent is dit denk ik dan weer niet handig om te doen. Misschien toch medicatie malen?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 08:22

janouk schreef:
Probeer eens je zelf te trainen zoals je een paard traint en goede herinneringen maakt.
Koop mini smarties in uitdeeldoosjes. Die zijn echt klein.. En oefen met de minismartie doorslikken. Zet een fijn muziekje op. En train jezelf. In kleine stapjes. Verander de situatie en haal de spanning weg en verander de ervaring in een prettige ervaring.

Daarna met een grotere smartie oefenen en als dat lukt, ga je in de prettige omstandigheid dan je pil inslikken.
Lekker muziekje etc. Je leert zo je brain dat het muziekje de prettige situatie oproept en je ontspannen blijft

Succes

Dat zou ik nu niet doen. Smarrties zijn gemaakt om op te kauwen dus dazr kan je echt wel in verslikken. Juist pillen zijn gemaakt om op te lossen en uiteen te vallen dus daar kan veel minder mee gebeuren.buiten dat ze gruwlijk smaken.

Je zou de capsule wel kunnen openen en de inhoud op een lepel jogurt vla wat dan ook in kunnen nemen. Maar meestal is dit erg vies.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 08:29

Je mag medicatie niet zomaar malen of capsules openmaken. Je moet eerst nagaan of dit mag en dat heeft TS al gedaan.
Je zou de apotheek kunnen vragen of ze Gloup voor je bestellen, dit is een speciale slikgel die ontwikkeld is om medicatie makkelijker door te slikken. Ik heb er goede ervaringen mee, beter dan met appelmoes, Yoghurt etcetera. Aan het onderliggende probleem werken lijkt me ook een goed idee, maar voor nu moeten die pillen er in.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 08:40

Medicatie innemen met eten ipv drinken. Hap nemen van iets, kauwen tot het moment dat je het normaal gesproken door zou willen slikken, pil erin en eten plus pil inslikken.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 08:53

Ik gebruik tegenwoordig ontbijt drank om mijn medicatie in te nemen. Is ietsje dikker en daardoor gaat het beter. Vroeger moest ik een paracetamol in vieren breken en elk stukje apart innemen. Nu kan ik hiermee 2 paracetamol, 2 ibuprofen en 2 andere pillen in een keer innemen.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 09:00

ik heb ook heel veel moeite met pillen slikken, met drinken iets innemen is eigenlijk geen optie, dan komt het gewoon weer terug omhoog. ik eet tegenwoordig altijd iets met mijn pil. neem een stukje kaas/worst/koekje in mn mond, flink op kauwen, gooi dan snel de pil erbij in mijn mond, nog even een beetje kauwen en met het slikreflex gaat alles mooi mee. flinke slok water dr achter aan en geen problemen meer. soms lukt het niet, dan ook het bekende frustratie moment. maar op het moment dat je gefrustreerd raakt versmalt je slokdarm, en wordt het slikken alleen nog maar lastiger. neem even de tijd, en probeer het opnieuw.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 09:09

Ik heb je OP even globaal gelezen, TS, en zie dat je capsules slikt als AD. Mijn AD bestaat uit een heel klein tabletje dat ongeveer net zo groot is als de kleine menstruatiepil. Een tablet paracetamol is voor mij veel te groot en moet ik stukkauwen, omdat ik dat echt niet weg krijg. Het AD tabletje zou ik eventueel nog kunnen breken om het in twee delen in te nemen, maar het is zo klein dat ik hem meestal zo weg heb. Een enkele keer komt het terug, omdat ik dan teveel water erbij heb genomen en daardoor wel het water en niet het tabletje doorslik. :') AD bestaat in meerdere vormen, waaronder ook vloeibaar. Meestal wordt dit laatste gebruikt bij het afbouwen als het om mini-hoeveelheden gaat. Overleg even met je apotheker of arts of je een andere vorm kunt krijgen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 09:17

Niobe schreef:
(....)
Zo’n 2 maanden geleden veranderde dit. Ineens ging het een keer mis, ik verslikte me in de capsule en spuugde het weer uit. Daarna kreeg ik het gewoon niet meer weg. Het was net alsof die pil 6x groter werd als het op mijn tong lag en ook alsof ik niet meer wist hoe ik uberhaupt moest slikken. Ik raakte compleet in de stress en pas 3 uur later, na een aantal weggegooid te hebben omdat ze opzwollen/kapot gingen, kreeg ik er 1 naar beneden.
De volgende avond begon de stress gelijk al. Ik heb uit pure frustratie staan janken in de keuken, want ik vond (en vind) dat ik me zo onwijs aanstelde. Ik kon gewoon slikken, eten en drinken ging goed en het is verdorie maar een relatief kleine capsule waar ik sowieso 2 jaar lang geen enkele problemen mee had, meer dan 700 keer gaat het fantastisch en dan ineens loop ik te miepen omdat ik ineens denk dat ik niet meer kan slikken?? Echt, wat de f.

Die volgende ochtend (het was toen nog steeds niet gelukt), heb ik wanhopig de huisarts opgebeld of er misschien een alternatief mogelijk was. De assistente ging het bespreken met de ha en zou later terugbellen. Daarna moest ik natuurlijk de apotheek bellen om te vragen of ze nog wat hadden liggen, want mijn voorraad was inmiddels bijna op en ik kan er niet zomaar mee stoppen. Dat hadden ze gelukkig.
Toen heb ik het gelijk nog een keer geprobeerd en het ging in 1 keer goed.
Met dat gegeven begon ik zelf al wel een beetje een link te leggen tussen spanning/stress en het niet kunnen slikken, maargoed, vertel mijn hoofd dat maar eens.
Diezelfde middag kon ik terecht bij de huisarts en heb een heel goed gesprek met haar gehad en ‘s avonds lukte het weer zonder er 1 weg te hoeven gooien. Onder andere omdat ik in mijn achterhoofd moest houden gewoon niet teveel druk op mezelf te leggen en als het ‘s avonds niet lukte, dat ik dan maar gewoon moest gaan slapen en het de volgende ochtend weer kon proberen. Uiteraard heb ik het ook nog met de psycholoog besproken.
(...)
Maar dan nu. Ondanks dat het even weer goed ging, ging ik toch stiekem steeds meer spanning opbouwen naar het slikmoment toe, ik begon er steeds meer en meer tegenop te zien. En elke keer als ik er 1 weg had, kwam er een nog grotere vlaag van spanning, ondanks dat ik het gehad had, trillen op mijn benen, zweethandjes, de hele deal. Ook kreeg ik inmiddels steeds meer moeite met eten. Opeens ben ik heel erg bang om te stikken in alles wat ik eet. Oftewel ik ben 1 bonk spanning als het gaat om dingen die door mijn keel heen moeten.

Een paar uur geleden ging het weer niet goed en ik ben even rustig gaan liggen, wat ademhalingsoefeningen en heb het weer geprobeerd. Ergens omdat ik ook een beetje bang ben dat het erger gaat worden en het straks helemaal niet lukt, dus wilde ik het op die manier proberen op te lossen en pas daarna te gaan slapen als back up.
Dat hielp en toen het weg was, heb ik mezelf uitgebreid beloond, maar toch kwam er weer een vloedgolf aan spanning over me heen en ik kan dat echt niet verklaren. Het erge daaraan vind ik dat het niet helpt voor morgenavond, nu ben ik dus bang dat het morgenavond weer een ramp gaat worden.
Ik weet dat ik zo niet moet denken, maar ik kan het niet helpen.

Ik vind het maar knap frustrerend : je hebt zoveel hulpverleners gezien, maar kennelijk nul van hen hadden verstand van hoe je schrik/ paniek systeem van je overlevingssysteem werkt.
Terwijl dat hetgeen is wat jou last bezorgt. _-:(

Met denken heeft het weinig van doen, het is meer instinct.
En in termen van therapie goed aan te pakken met technieken zoals emdr.

Nadat jij je verslikte, oliebol happens, heeft jouw amygdala de koppeling gelegd tussen de pil en verslikken.
Aan verslikken kun je dood gaan.
De taak van de amygdala is om alle binnenkomende zintuiglijke waarnemingen te filteren op de vraag :"Zou dit gevaarlijk kunnen zijn, ja of nee?" Zo ja, zet ze je lichaam in alarm. - Als je weet wat je moet doen kun je het 'couperen', de boel terug naar rust brengen.
1) je instinct "bedanken", zeggen ze in NLP. (Ik stond regelmatig te vloeken, daar niet van - maar allah: mijn amygdala probeert mij in leven te houden.)
2) Geef je amygdala haar zin: even hollen of een trap of vuistslag in de lucht. (Zodat je instinct denkt dat jij begrepen hebt dat er gevaar is en dus "het alarm uit kan".)
(Dit is contra cognitieve gedragstherapie. Het zij zo, angst is noch een gedachte noch gedrag en zoveel hulp heeft cgt ook niet geboden.)
3) En dan naar je buik ademen, zachtjes een hand op je voorhoofd, je kaken ontspannen etc etc etc.
(Van yogales tot haptonomie: hier zijn veel verschillende zaken die kunnen helpen.)
4)....maak een lijst met triggers en "draai ze de nek om met emdr".

En als je gespannen bent, filtert je amygdala scherper.
Is ze echt overijverig wordt het wel fobie ģenoemd.
De activiteit van de amygdala gaat aan je denken vooraf en ze trekt zich weinig van gedachten aan. Maar gelukkig is de amygdala uitstekend met emdr 'her-op te voeden'.
Citaat:
Waarom maak ik hier een topic over. Nou, om het even van mezelf af te schrijven, nu ik dit opgeschreven heb ben ik wel weer aardig rustig en denk dat ik zo wel kan gaan slapen. Maar ik ben ook benieuwd of iemand dit misschien herkent? Of dat iemand een gouden tip heeft?
- Appelmoes en yogurt helpt niet, dan sla ik meteen op tilt omdat het voor mijn gevoel heel stroef is en het voelt dan alsof ik een hele appel door moet slikken
- Breken en dergelijke kan absoluut niet
- Stoppen wil ik eigenlijk niet, want ik wil mijn rare hersenen niet die bevrediging geven en ik ben nogal gehecht aan mijn paniekloze leven (deze rare periode even niet meegeteld dan)

Een gesprek met de apotheker. Niet de assistente (v/m), maar de apotheker (v/m) zelf.
Sommige AD's zijn in bijvoorbeeld in druppelvorm te krijgen.
Citaat:
Of heeft iemand misschien wetenschappelijk bewijs dat er nog nooit iemand gestikt is in een capsule die iets groter is dan een Tictac? Misschien helpt dat wel :')
[/quote]
;) Tuurlijk werkt dat niet! Met je logische verstand is niets mis, mentaal ben je kerngezond, het echte probleem zit totaal ergens anders.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 09:53

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 14:58

Wauw, wat een fijne serieuze reacties, hartstikke bedankt allemaal, doet me goed!!

Ik zal even wat gericht reageren, zal maar niet quoten, want dan wordt het een zooitje:

@Ikke80
Met aspirines heb ik het ook, die blijven bij mij inderdaad ook bijna altijd steken! En ik loste het precies hetzelfde op als jij, met cola vaak! Nu, omdat dát zelf al spanning geeft, los ik ze op in water en drink het dan weg.
Dankjewel!!

@janouk
Wat een briljant idee! Dit ga ik zeker proberen. Jemig, voor mijn paard had ik dit inderdaad bedacht, voor mezelf nooit :') Hartstikke bedankt!

@darkadia
Jeetje dat is ook lastig!
Omdat het met eten ook niet makkelijk gaat nu, weet ik niet of dat werkt, maar ik kan het zeker in mijn achterhoofd houden.
Ben je er zelf inmiddels overheen?

@denice
Ik zou willen dat het mocht! En dankjewel :+:

@_Sundance_
Goh... Daar had ik nog helemaal niet zo over nagedacht. Dat is helemaal niet verkeerd bedacht van je, eigenlijk wel een eye-opener even. Dankjewel, ik ga daar eens verder over broeden.

@DaraBariton
Nee, dat heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd! Ga ik meenemen met de tip van janouk, kijken hoe dat gaat. Dankjewel!

@beatje
Daar heb je een punt, maar ik denk dat ik sowieso dan begin met iets nog kleiners dan smarties, ik moet er nog iets op bedenken.

@raket
Ja, mee eens. Nooit van gehoord dat Gloup, ik zal het eens gaan bekijken!

@Mars
Dit houd ik in mijn achterhoofd als eten wat beter gaat, dankjewel!!

@faunty hmm, goed punt dat laatste, van het frustratiemoment, het is fijn om daar bevestiging van te krijgen, kan ik iets mee, dankjewel!

@Aretha
ontbijtdrank, dat klinkt als een goede tussenweg. Het klinkt wel heel effectief zoals jij het beschrijft, dat is nogal wat om in 1 keer in te nemen!

@Shenavallie
Haha, dat is ook wat :=
Als ik zelf de spanning niet weg krijg, dan ga ik dat zeker bespreken met de apotheker of huisarts. Fijn om te weten dat er eventueel nog andere oplossingen bestaan. Dankjewel!!

@Janneke2
Wauw, dat is wel iets heel anders dan wat ik zelf in mijn hoofd heb. Moet even iets bezinken denk ik, maar ik zie wel nuttige gedachtengangen en tips, klinkt eigenlijk ook wel logisch.
Hartstikke bedankt voor je uitgebreide antwoord, ik ga er wat mee doen!

@Balou_k
Oh dat is dat Gloup dus! Jeetje, wat ze allemaal niet bedenken. Dankjewel voor de link!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 15:04

Emdr, door voor emdr en ik snap totaal niet dat dat niet al geoppert is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 16:10

Hier iemand met problemen met eten in stresssituaties. Wat sowieso helpt is rust, lukt het nu niet? Ach, kan gebeuren! Dan straks (halfuurtje) maar weer eens proberen. En als het wel lukt jezelf belonen! 'Yes! Het ging weer goed! En vorige week ook al!'

Op die manier probeer je de minder leuke ervaringen af te zwakken, en de leuke ervaringen te versterken.

Sowieso geen idee om weer een afspraak bij de psych te maken? Dit stukje levert stress op, dus dan is het alleen maar fijn als je je verhaal kwijt kunt en handvaten mee krijgt.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 16:32

Ohhh ik breek ook altijd al in zweet uit als ik dat ding uit zijn verpakking moet halen en van daaruit gaat het alleen maar bergaf. Van zodra ik het in mijn handen heb kan ik allerlei trucjes proberen maar ik ben me zo bewust van dat ding in mijn handen en dan blokkeer ik.

Wat hier een tijd heeft geholpen, en dat klinkt echt goor, maar ik maakte een boterham met chocopasta, dan beet ik er op tot ik normaal zou doorslikken (het lijkt dan zo'n bol vadzigheid :+, niet naar kijken) en dan duwde ik die pil in die bol boterham, dat die dus helemaal in de boterham zit. En als ik dan niet nadenk, lukt het meestal :=

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 17:26

@Niobe nee helaas niet. Krijg ook al spanning bij het idee alleen. Goed om te weten dat ik niet de enige ben hiermee. Wordt er nog weleens raar om aangekeken.

Dus ik hoop heel hard dat ik nooit grote pillen hoef te slikken. Voor anticonceptie ben ik overgestapt naar andere variant. Als ik pijnstillers nodig heb gebruik ik de zetpil variant en verder idd vloeibaar waar mogelijk en nodig (antibiotica enzo)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 17:51

Ik krijg tegenwoordig juist alles weg zonder water, maar ik kan me je frustratie wel voorstellen.

Heb je Venlafaxine? Misschien kan je aan de apotheker vragen of je de capsules mag openen en de bolletjes die daar inzitten met vla oid eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 19:01

En als tip, voor de mensen die omhoogkijkend een pil doorslikken.

Bij het doorslikken niet met je hoofd omhoog kijken, maar kin juist wat omlaag/normaal. Fysiek gezien is dat veel makkelijker. Brood eet je ook niet omhoogkijkend :P

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 19:14

Kin naar beneden kan inderdaad juist wat helpen.

Vervelend dat je er zo’n last van hebt! Zelf heb ik mij enkele jaren geleden ook verslikt in zo’n ding en daar heb ik ook echt een tijdje over gedaan om overheen te komen. De tip van kin naar beneden helpt tegen verslikken, en heeft mij flink geholpen. Succes!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 19:19

Afbeelding

Deze mini smarties bedoel ik, die zijn echt inimini uit de uitdeelzak. En nog lekker ook

Afbeelding