Is seks een basisrecht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PerleB

Is seks een basisrecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 16:06

Hoi allemaal,

Ik val even met de deur in huis hoor met die titel :')
Ik weet ook niet of het hier goed staat en of hier wel over gediscussieerd mag worden.. maar een nee heb je en een ja kan je krijgen, toch? :D

Afgelopen maand ben ik voor mijn studie naar een lezing geweest waarin de spreker aangaf dat seks een basisrecht is. Voor iedereen, dus ook voor personen met een handicap/beperking, of voor mensen een psychische kwetsbaarheid en zelfs ook voor ouderen. Dit zijn vaak doelgroepen waarvan wordt vergeten dat zij ook seksuele verlangens hebben. Of er wordt wel aan gedacht maar vaak is dit het laatste waar zorgverleners aan denken.

Ik weet persoonlijk niet zo goed of ik mee wil gaan in zijn stelling maar ik weet niet zo goed waarom.

De stelling is dus: Seks is een basisrecht voor iedereen.

brand los zou ik zeggen :+

Liefs,
PerleB

Suzanne F.

Re: Is seks een basisrecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 17:24

Nou nee. Als je dat wilt kan je ook zelf je rechterhand gebruiken en anders links. Het is geen basisrecht. Wel moet je het recht hebben zelf met je lichaam te mogen doen wat je wilt. En als dat is om het tegen geld te verkopen door seks met een gehandicapte dan moet diegene dat zelf weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 19:04

Ik verplaats het topic van HK naar MWS, omdat ik denk dat het daar beter thuis past :j

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 19:06

Suzanne F. schreef:
Nou nee. Als je dat wilt kan je ook zelf je rechterhand gebruiken en anders links. Het is geen basisrecht. Wel moet je het recht hebben zelf met je lichaam te mogen doen wat je wilt. En als dat is om het tegen geld te verkopen door seks met een gehandicapte dan moet diegene dat zelf weten.

Seks met jezelf is ook seks.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 19:10

Recht op hebben is wat algemeen, je kan niet zomaar iedereen eraan prikken met als uitleg "dit is mijn goed recht". Ik twijfel zelf of seks een eerste of tweede levensbehoefte is: het is nodig om als soort te overleven, maar je hebt het niet regelmatig nodig om in leven te blijven...

Iedereen heeft er behoefte aan in meer of mindere mate, en ik denk wel dat mensen steeds wanhopiger en minder kieskeurig worden naarmate er meer tijd verstreken is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 19:12

Basisrecht is natuurlijk meteen een groot woord. Absolute basisrechten zijn namelijk afdwingbaar en het is een misdrijf om personen het recht te ontzeggen. Zo is het recht op leven een basisrecht (en moord dus strafbaar).
Iedereen mag seks hebben, maar ik zou geen bejaardenverzorgsters naar de cel willen sturen of boetes willen geven omdat ze niet dagelijks een horde sekswerkers bestellen voor de oudjes. :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 19:13

Suzanne F. schreef:

Iemand die lichamelijk gehandicapt is en niet kan masturberen heeft misschien wel behoefte aan een sekswerker.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 19:14

Er zijn ook mensen die geen behoefte hebben aan seks (lees: aseksuelen). Ik vind dit dus altijd een moeilijke vraag. Zeker ook omdat je gemakkelijk de discussie krijgt over de grenzen van wat kan/niet kan als je er vanuit gaat dat het een "recht" is. Wat Antje_Vip zegt, je kan niet zomaar zeggen dat het iemands goed recht is om seks te hebben.

Wel kan ik mij volledig voorstellen dat het voor velen een sterke behoefte is, maar ik zou niet zeggen dat het een eerste levensbehoefte is. Het is niet nodig om als individu te overleven, waar water en voedsel dat wel is.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 19:16

Ik denk ook niet dat het een basisbehoefte is in die zin als eten/drinken. Wel denk ik dat iedereen (uitzonderingen daargelaten) behoeftes heeft. Ik vind het wel goed dat er sekswerkers zijn die vooral gehandicapten ‘doen’. Zodat ook aan hun behoefte wordt voldaan.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 19:17

Als iemand de behoefte heeft aan seks heeft die wat mij betreft het recht die behoefte binnen redelijke omstandigheden te vervullen.

Met redelijke omstandigheden bedoel ik dus dat een verkrachting not-done is. Maar de vaste partner verleiden tot een rondje rollebollen, een prostituee bezoeken, een gewillige ONS meeslepen of zelf de hand eraan leggen is oke.

Daar tegenover staat dat iedereen het recht heeft seks te weigeren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 19:54

Het is wel iets wat je met z'n tweeen doet meestal.En die ander moet het ook willen. Dus moeilijk van een recht te spreken.Vroeger vond men wel dat men in het huwelijk recht had op elkaars lichaam.Dan was voortdurend weigeren dus geen optie. Tegenwoordig wordt daar gelukkig iets genuanceerder tegenaangekeken en heeft men ook als men getrouwd is niet zonder meer recht op sex.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 19:57

Maar binnen een relatie kan de partner die zin heeft de partner die NU geen zin heeft wel op andere gedachten proberen te brengen. En dan kan de zinloze partner alsnog wel zin krijgen.

En ik denk dat binnen een relatie het recht tot verleiden toch wel redelijk is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 20:00

Palmera schreef:
Maar binnen een relatie kan de partner die zin heeft de partner die NU geen zin heeft wel op andere gedachten proberen te brengen. En dan kan de zinloze partner alsnog wel zin krijgen.

Moet je ook maar net de persoon voor zijn. Geen zin is geen zin en ik knap echt af als er dan toch wordt geprobeerd om zin te maken. Dan hoeft het al helemaal niet meer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 20:08

Urbiezira schreef:
Er zijn ook mensen die geen behoefte hebben aan seks (lees: aseksuelen). Ik vind dit dus altijd een moeilijke vraag. Zeker ook omdat je gemakkelijk de discussie krijgt over de grenzen van wat kan/niet kan als je er vanuit gaat dat het een "recht" is. Wat Antje_Vip zegt, je kan niet zomaar zeggen dat het iemands goed recht is om seks te hebben.

Wel kan ik mij volledig voorstellen dat het voor velen een sterke behoefte is, maar ik zou niet zeggen dat het een eerste levensbehoefte is. Het is niet nodig om als individu te overleven, waar water en voedsel dat wel is.

Ehm, recht is iets anders dan plicht.

Als je "recht" vertaalt als "je mag" dan kan ik me er nog wel in vinden.

Hoe dat dan in de praktijk vorm gegeven kan/mag/moet worden, is weer een heel ander punt.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 20:33

Ja, iedereen heeft er recht op. Waarom zou een persoon met een handicap, een oudere of iemand met psychische problemen daar geen recht op hebben en 'gewone' mensen wel?
Seksuele verlangens en behoeften zijn menselijk. Mensen met een handicap, ouderen en mensen met psychische problemen zijn in de eerste plaats ook gewoon mensen...
Dat je er recht op hebt, wil nog niet zeggen dat je het van iemand kan afdwingen die dat niet wil... Doe je dat wel dan is het strafbaar (en maar goed ook).
Bovendien seks is heel ruim; ook zelfbevrediging hoort daar toe.

Ik weet niet welke studie je volgt, TS, maar dit is in de zorg voor mensen met een beperking toch echt wel een stelling die zo goed als overal ingeburgerd is. Daarbij is er best ook wel wat wetgeving rond wat wel en niet kan (voor personen die in een voorziening verblijven).

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 22:32

In de psychologie wordt seks wel vaak gezien als basisbehoefte, kijk maar naar de piramide van Maslow. Ik ben het hier ook wel enigszins mee eens. Ik vind veiligheid en echte eerste levensbehoefte (zoals zuurstof, eten en drinken, onderdak etc) wel "belangrijker" dan seks, maar ik denk wel dat seks op langetermijn voor de meesten ook echt wel een belangrijke behoefte is.

Ik vind ook zeker dat iedereen recht heeft op seks. Natuurlijk vind ik niet dat iedereen zomaar kan bepalen met wie hij seks wil (als in verkrachting), maar ik vind wel dat het voor iedereen mogelijk zou moeten kunnen zijn om bijvoorbeeld seks te kunnen kopen. Dus ook zeker voor mensen met een beperking, ouderen en/ of mensen met psychische problemen.
Ik vind dat het bespreekbaar moet kunnen worden gemaakt, maar aan de andere kant ben ik ook weer tegen het uitlokken. Wanneer de behoefte er niet direct is, dan hoeft het ook zeker niet aangepraat te worden.

merijn06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 22:36

Een aflevering van een serie op NPO genaamd 'Ik durf het bijna niet vragen' ging over sekswerkers. Ik ben door die aflevering er wel anders naar gaan kijken, misschien interessant om te kijken?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 22:44

Suzanne F. schreef:
Palmera schreef:

Moet je ook maar net de persoon voor zijn. Geen zin is geen zin en ik knap echt af als er dan toch wordt geprobeerd om zin te maken. Dan hoeft het al helemaal niet meer.

Licht er maar helemaal aan hoe die ander(mijn man dus)mij probeert te verleiden. Drammend...nou nee.
Maar echt verleidend....nou...dat kan werken.

Over de OP...nee sex is een basisbehoefte. Geen recht.

Waarbij het best voor de in de OP genoemde groepen de mogelijkheid tot sex kan faciliteren.

Maar een recht...nee dat is het zeker niet.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 20-04-19 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 22:46

Ik vind basisrecht een groot woord hoor. Dan zou je het gelijktrekken met een dak boven je hoofd en voedsel. Zonder dak boven je hoofd kan je op barre winterdagen best eens komen te overlijden, evenals wanneer je geen voedsel tot je beschikking hebt.. Maar zonder seks ga je niet dood hoor.

Ik geloof dat in deze maatschappij er genoeg mogelijkheden zijn om je te voorzien in je behoeften, ook voor onze gehandicapte of beperkte medemens bestaat dit :j

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 22:47

merijn06 schreef:
Een aflevering van een serie op NPO genaamd 'Ik durf het bijna niet vragen' ging over sekswerkers. Ik ben door die aflevering er wel anders naar gaan kijken, misschien interessant om te kijken?

Die heb ik ook gezien inderdaad! Vond het heel knap van die dame die vooral werkte als uh sekshulpverlener? Je moet het maar kunnen, lijkt mij persoonlijk nog moeilijker dan gewoon werken als prostituee.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 22:48

pateeke schreef:
Dat je er recht op hebt, wil nog niet zeggen dat je het van iemand kan afdwingen die dat niet wil... Doe je dat wel dan is het strafbaar (en maar goed ook).

Maar dat impliceert het woord 'basisrecht' natuurlijk wel min of meer. Een basisrecht is iets wat min of meer afdwingbaar is, wat je een ander niet mag ontzeggen. Daar kan je seks toch niet onder stoppen?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 22:52

Gini schreef:
pateeke schreef:

Maar dat impliceert het woord 'basisrecht' natuurlijk wel min of meer. Een basisrecht is iets wat min of meer afdwingbaar is, wat je een ander niet mag ontzeggen. Daar kan je seks toch niet onder stoppen?

Nou nee, als een dak boven je hoofd een basisrecht is wil dat niet zeggen dat het een villa moet zijn omdat jij dat graag wil. Seks is een recht, seks met één bepaalde persoon die daar niet mee instemt is dat zeker niet!!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 22:56

Maar.... Waarom een discussie?
Zijn er mensen die dat recht ontnomen wordt dan? Gehandicapten hebben gewoon een extra beperking als ze het niet zelf kunnen maar gelukkig is er voor elk probleem een oplossing. Denk aan inzet van 'hulpmiddelen' of mensen die werk verrichten in die branche.
Opgelost toch? Gewoon doen wat je wilt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 22:59

Gini schreef:
pateeke schreef:

Nee, afdwingbaar is het niet, maar het iemand ontzeggen is in deze context het andere uiterste.
Daarin gaat je zin dus mank.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 23:02

Seks is een basisbehoefte. Geen basisrecht; volgens mij staat het niet in het burgerlijk wetboek of in de grondwet, waarin al onze basisrechten beschreven staan.