Lyrica - zenuwpijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Lyrica - zenuwpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 13:12

Ik lig op dit moment thuis na een week ziekenhuis ivm gordelroosinfectie op mijn gehoorszenuw (icm met een kaak-+ amandelontsteking).

Ik had enkel blaasjes aan de binnenzijde van m'n mond en in m'n oor. Wil evt nog wel foto's posten voor de geïnteresseerden.

Nu heb ik nog steeds veel pijn. De zenuw is ontstoken en dit zorgt voor keelpijn, oorpijn, pijn aan m'n gezicht, pijn in m'n mond.

Ik heb na weken paracetamol, diclofenac en tramadol, Pregabaline (Lyrica) gekregen maar ik word er werkelijk zo stoned van als een garnaal. Gezien ik ondanks de pijn ook wel een klein beetje m'n dagelijkse leven op wil pakken word ik daar niet blij van.

Ook las ik op internet dat het erg moeilijk is om ermee te stoppen als je het een paar weken gebruikt hebt en je scheen er ook erg van aan te komen.

Ik zit dus nu in dubio. Ik weet gewoon niet wat ik moet doen. Toch doorgaan met de Lyrica (gisteren twee capsules gehad) of toch door de pijn heen. Ik ben op zoek naar jullie ervaringen met dit middel bij zenuwpijn.

Sintara

Re: Lyrica - zenuwpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:14

Er zijn nog heel veel meer opties dan Lyrica of niets. Als ik jou was zou ik gewoon aangeven welke bijwerkingen je hebt, en vragen om iets anders. Amitryptiline bijvoorbeeld..

Veel sterkte in elk geval!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:19

Van lyrica was ik de eerste 2 weken ook zo stoned als een garnaal.... daarna werd het beter. Pijn was echt een stuk minder. Aankomen helaas wel maar ik had gewoon geen rem met eten.....

Ik ben er vrij plots mee gestopt en kreeg toen afkickverschijnselen. Dat duurde 2 dagen en toen was het verdwenen. Denk met een afbouwschema dat het een stuk minder heftig zal zijn geweest.

Ik vond de voordelen (minder pijn) in ieder geval zwaarder wegen dan de nadelen

Amitriptyline daarin tegen ben ik echt hondsberoerd van geweest. En merk weinig verschil. Zit nu op de laagste dosering want dat gaat. Maar zodra ik op standaard dosering zit gaat het fout

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:24

Kijk eens op de website neuropathie.nu - onder andere lyrica kan als creme (of gel, etc) worden gemaakt.
Je hebt dan minder nodig, het meeste komt direct op de plaats waar het nodig is en dat scheelt met dingen als stoned worden en gewenning.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:29

ivy_power89 schreef:
Van lyrica was ik de eerste 2 weken ook zo stoned als een garnaal.... daarna werd het beter. Pijn was echt een stuk minder. Aankomen helaas wel maar ik had gewoon geen rem met eten.....

Ik ben er vrij plots mee gestopt en kreeg toen afkickverschijnselen. Dat duurde 2 dagen en toen was het verdwenen. Denk met een afbouwschema dat het een stuk minder heftig zal zijn geweest.

Ik vond de voordelen (minder pijn) in ieder geval zwaarder wegen dan de nadelen

Amitriptyline daarin tegen ben ik echt hondsberoerd van geweest. En merk weinig verschil. Zit nu op de laagste dosering want dat gaat. Maar zodra ik op standaard dosering zit gaat het fout

Ja dat zal voor iedereen anders zijn, maar ami geeft gemiddeld genomen minder problemen heb ik gehoord, en kan je ook snel mee stoppen. Ik ben net van de gabapentine af, 4 weken hondsberoerd geweest van het afbouwen/stoppen. Lyrica deed bij mij niets, niets tegen de pijn maar ook geen bijwerkingen. Van Tramedol word ik heel suf, doet niks tegen pijn. Van Oxy werd ik alleen maar duizelig, deed ook niks tegen pijn...

Soms is het echt even zoeken wat je wel helpt en wat niet.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:33

Zowel de werking, als de verslaving, als het afbouwen van Lyrica is per persoon verschillend helaas. Sommige kunnen er zo probleemloos mee stoppen, de ander krijgt afkickverschijnselen. Belangrijkste is (zoals altijd), communiceer dit met de behandelaar die het middel voorschrijft zodra je je "afwijkend" voelt. Door op tijd aan de bel te trekken kun je het plan nog wijzigen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:34

ik heb 8 weken geleden ook gordelroos gehad, niet in het gezicht gelukkig (dit keer).
Ik heb ook pregabaline gekregen tegen de zenuwpijn (in de zenuwbaan onder mijn borsten).
De eerste week was vreselijk met bijwerkingen, gestopt met die zooi en na een week toch weer begonnen. Nu moet ik afbouwen, want de bijwerkingen zijn niet te doen en het helpt amper tegen de pijn.
Amitryptiline kreeg ik niet van de huisarts.

De huisarts is er klaar mee, ze weet het niet meer. Ik ben intussen soort van "gewend"aan de pijn, die best wel eens blijvend zou kunnen zijn (aangezien ik 60+ ben). Het is wel balen, maar ja....
Nu is het zaak te voorkomen dat ik nog een gordelroos krijg....

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:35

Alles is enorm verschillend per persoon, maar dit is mijn ervaring.

Lyrica vond ik niet zo fijn. Ik voelde mij continu uitgedroogd en zelfs na 6 maanden bleef ik constant erg moe/suf.
Tramadol gaf mij zwaardere bijwerkingen, maar deze gingen weg. Bij de Lyrica ging het helaas niet weg, en alsof dat niet genoeg is, was het afbouwen was ook echt kak.

Duloxetine kun je ook naar vragen, vond ik zelf minder heftig en het werkt goed voor zenuwpijn.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:38

ik heb overigens ook een smeersel gehad: Capsaïcine, dat smeer je dan op de pijnlijke plek, dan gaat het enorm branden. Maar de pijn bleef er gewoon doorheen komen.
Ik zit al weken weer op mijn werk en mijn kantoorgenoten zien het gewoon bewegen als ik weer een pijnaanval heb. Zo genant....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:41

Ik werd van Lyrica ronduit agressief. Ik heb het voorgeschreven gekregen voor zenuwpijn maar ik voelde me zo kl*te van dat spul dat ik de pijn verkies boven lyrica. Ik heb letterlijk tegen mijn neuroloog gezegd dat als ik dat spul moest blijven nemen dat ik een gevaar voor mezelf zou worden. (met mijn 1.50m heb ik niet de illusie dat ik een gevaar voor anderen zou kunnen betekenen. _O- )
De oplossing is soms erger dan het probleem. Het hielp bij mij ook erg beperkt tegen de pijn, wel iets maar heel beperkt.

Hoe verslavend het is weet ik niet maar ik kon iig na een 4tal weken probleemloos stoppen, Zal ook wel af hangen van hoe hoog de opgebouwde dosis was. Ik merkte al heel snel dat Lyrica weinig goeds deed voor mijn emoties en de eerste stap is dan om trager op te bouwen alvorens geheel op te geven, dus voor ik stopte had ik nog niet echt naar een hoge dosis opgebouwd. Maar in principe als je correct afbouwt (en je geen voorgaande verslavingen hebt gehad.) dan moet je niet bang zijn dat je er nooit meer van af komt. :)

Nu gebruik ik op de ergste dagen zaldiar (paracetamol en tramadol) niet alleen voor zenuwpijn overigens, heb nog wel andere pijntjes die voor mij erger zijn dan de zenuwpijn. Daar word ik redelijk chill van maar dat is ook omdat ik het niet echt "regelmatig" gebruik zeg maar. :)
Toen ik gordelroos had heb ik het wel wat langer na elkaar gebruikt en dan begin ik er hoofdpijn van te krijgen en 's morgens suf. Maar de bijwerkingen van de lyrica waren voor mij erger. :)
Hoofdpijn en suf heeft mijn man minder last van dan van het temperament dat ik kreeg van lyrica. := En zaldiar werkte daadwerkelijk.

Maar zodra je dat soort pijnstillers gaat gebruiken is er altijd een kans op verslaving, allezs dat in deze categorie valt zal gelijkaardige nadelen hebben algemeen gekeken. Maar het kan zijn dat een andere pijnstiller uit dezelfde categorie voor jou minder ernstige bijwerkingen heeft en meer gewenste werking.

Then again: Paracetamol is betreffende verslaving de meest onderschatte pijnstiller. Van dit type pijnstillers ben je je er iig bewust van. :) Indien je ooit een verslaving gehad hebt aan harddrugs is dat wel iets waar je nog meer rekening mee moet houden.

Geef je lijf wel voldoende tijd om te herstellen van gordelroos. :) Ik heb echt al wel e.e.a doorgemaakt kwa pijntjes en zona staat vrij hoog op het lijstje van "meest pijnlijke aandoeningen" omdat het zo'n type pijn is waarvan je niet weet waar je moet kruipen. :) Zaldiar haalde daar moeizaam de scherpe randjes van af maar zeker in de meest heftige fase betekende dat niet dat ik geweldig functioneerde. Enkel dat ik mezelf er van kon weerhouden om niet te gaan janken van de pijn. :) Ik had 'm trouwens ter hoogte van mijn ribben (aan de blaasjes kan je mooi zien welke "zenuw" ze volgen. Bij mij liepen ze van mijn ruggengraat tot onder mijn navel in een mooi patroontje. :j ) waardoor elke beweging ook gewoon pijn deed. :) Dat waren hele lange weken. :=

Ook hier helaas een deel van de pijn "behouden" maar dat is relatief zeldzaam zoals ik het begrepen heb. Ik ben alleen erg goed in zeldzaam dus voor mij was het niet zo'n grote verrassing. :+

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:08

Ik heb ook een hoge dosering Lyrica, maar eigenlijk niet echt last gehad van de bijwerkingen. De eerste week heb ik rustig aan gedaan (de eerste 2 weken met Lyrica moet je ook een beetje nemen zoals het is), maar daarna wordt het meestal wel beter.

Voor mij haalt het de scherpe randen van de pijn af, dus ik heb ook nog niet geprobeerd te stoppen. Maar ik ben inmiddels ook wel gewend te stoppen met vanalles en nog wat :') dus ik verwacht niet veel problemen met stoppen. Ja, het zal in het begin eventjes vervelend zijn, maar dat is bij mij ook vaan snel weer weg.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 16:42

Ik heb mirtazapine tegen de zenuwpijn. Van Amitriptyline werd ik helaas echt heel erg ziek. Mirtazapine werkt bij mij goed tegen de 'gewone' zenuwpijn. Echter heb ik nu weer een herpes zoster infectie in mijn mond en tegen die pijn helpt het echt niet. Eigenlijk helpt daar gewoon niks tegen. Ik wil je dus veel sterkte wensen!

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 17:01

Ik zou gewoon even contact opnemen met je behandelend arts en overleggen. Zij hebben je gezien tijdens opname, weten wat je wel en niet hebt qua medicatie en wat al wel en niet geprobeerd is...

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 17:13

Heb in de afgelopen jaren twee keer Lyrica gehad tegen zenuwpijn in mijn armen. Vooral 's nachts kreeg ik dan aanvallen waarbij niets hielp dan uitzitten en ik niet anders kon dan het uitschreeuwen van de pijn. Ik heb een behoorlijk hoge pijngrens en wist de eerste keer dan ook niet wat me overkwam. Met de lyrica was dit vrijwel zo goed als verdwenen, maar ik slikte het echt tegen de pijn tot er een permanente oplossing was. Bij mij bleken mijn polsen heel krap te zijn en de zenuw die daar liep begon daardoor steeds te ontsteken. Beide keren hebben ze er een spuit ingezet die ontstekingsremmend werkt en tegelijkertijd een soort beschermlaag om de zenuw vormt. Daarna steeds meteen met de lyrica gestopt en weinig problemen gehad.

Tijdens het gebruik had ik ook last van sufheid, sloomheid, vergeetachtigheid en snel moe. Dat was vooral de eerste paar dagen steeds het ergst en nam dan flink af. Aankomen heb ik geen last van gehad, maar ik moet erbij zeggen dat ik sowieso moeilijk aankom.

Ik denk dat als ik de ervaringen zo lees dat het per persoon echt heel verschillend is, ook afhankelijk van hoe lang je het moet gebruiken en waarvoor. Bij mij was het geen optie om het niet te slikken, want dan sliep ik gewoon letterlijk niet meer. Dus de sufheid en sloomheid vond ik prima. Daarnaast hangt het ook heel erg af natuurlijk van hoe erg de bijwerkingen zijn. En of er misschien een wisselwerking plaatsvindt met andere medicijnen. Daar moet je bij Lyrica meen ik wel mee oppassen. Ik zou overleggen met je arts, uitleggen waar je last van hebt, welke medicijnen een alternatief zouden zijn en wat in jouw geval het beste past. Want uiteindelijk kunnen we allemaal zo onze ervaringen delen, maar die zeggen niks over de jouwe. :) Sterkte!

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 17:36

Ik heb ook een tijdje lyrica geslikt tegen zenuwpijn. Vond het verschrikkelijk, bijwerkingen bleven aanwezig en tegen de pijn hielp het nauwelijks. Ik was er suf, lusteloos en vergeetachtig door. Of je er van aankomt weet ik niet, ik ging ineens van heel actief leven naar nauwelijks kunnen lopen dus kwam sowieso aan :+ Tijdens afbouwen had ik niet meer last van bijwerkingen, nadat ik helemaal gestopt was voelde ik me nog wel 2 dagen raar, maar dat was meer vervelend dan hinderlijk.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 17:41

Sussie85 schreef:
Ik heb mirtazapine tegen de zenuwpijn. Van Amitriptyline werd ik helaas echt heel erg ziek. Mirtazapine werkt bij mij goed tegen de 'gewone' zenuwpijn. Echter heb ik nu weer een herpes zoster infectie in mijn mond en tegen die pijn helpt het echt niet. Eigenlijk helpt daar gewoon niks tegen. Ik wil je dus veel sterkte wensen!

Haha nou dat is dus precies waar ik 't voor gekregen heb. :+ Fijn om een lotgenoot te treffen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 17:49

Als ik de verschillende reacties zo lees, dan had mijn pijnpoli arts gelijk. Toen hij mij lyrica voorschreef vertelde hij er gelijk bij dat: een derde van de patienten er niets van merkt(pijnstilling/bijwerkingen)een derde had baat bij de pijnstilling maar vond de bijwerkingen te heftig en een derde had geluk met goede pijnstilling en weinig/geen bijwerkingen.

Ik was een geluksvogel en na een opbouw tot 300 mg per dag compleet verlost van de zenuwpijn in been en voet(hernia's en stenoses L2/L3/L4/L5.
Toch wilde ik van de pillen af en heb 2x een zenuwblokkade gehad die redelijk zijn werk deed. Dus begon het afbouwen van de Lyrica en dat bleek wel een dingetje. Afbouwen met 75mg minder per week mislukte, ik werd een zombie. Toen zelf de strijd aangegaan met de apotheek om te zorgen dat ze de 25 mg capsules van Lyrica voor mij bestelden. Heeft wat voeten in aarde gehad maar tenslotte toch de 25 mg capsules gekregen. Toen afgebouwd in 3 maanden van 300 mg naar 0. En dat lukte zonder veel problemen.
Zoals gezegd, een persoonlijke ervaring, maar zegt weinig over hoe een ander het ervaart.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 17:54

Ik heb niet lang volgehouden Lyrica te nemen. Ik werd zó slecht van de bijwerkingen! Mijn schoonmoeder heeft het wel een hele poos genomen, zij verdroeg het wel maar is daardoor een kilo of 9 bijgekomen.

Nu reageer ik nogal heftig op medicijnen. Tramadol wat ik nu neem, neem ik in druppelvorm en heb ik druppeltje per druppeltje moeten opbouwen. Van 1 pilletje was ik 2 dagen zo stoned als een garnaal en doodziek.

Hopelijk ben je snel weer beter! Vaak zijn de bijwerkingen van de medicijnen al haast even erg als de kwaal.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 17:22

Jemig Ayasha, als 't bij jou zelfs valt onder een van de meest hevige pijnen. Denk dat jij toch pijn in velerlei vormen langs hebt zien komen.

Anyway, ik ben gestopt met de Lyrica. Gisteren de hele dag zo depri als de pest geweest toen die rommel uit ging werken.

Vandaag weer een beetje beter maar wel echt veel pijn. := Misschien vanavond een Tramadol want ik hoef morgen en overmorgen niet perse te autorijden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 17:35

Kan je de tramadol niet met druppels stelselmatig opbouwen? Zo heb ik het gedaan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 17:43

Lukasje schreef:
Kan je de tramadol niet met druppels stelselmatig opbouwen? Zo heb ik het gedaan.

Waar gebruik jij 't voor? :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 17:50

Ik heb chronische lage rugpijn en bekkenpijn, met uistraling naar mijn benen.

Edit: ik neem tramadol wel samen met paracetamol

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 18:22

Oh jee! Zenuwpijn! Ik heb zelf geen zenuwpijn. ben de vrouw van iemand met zenuwpijn...ik heb mijn man letterlijk over de grond zien rollen van de pijn. Eerste keer zijn er voor de juiste diagnose 3 gezonde kiezen verrot geboord..en een hele berg onderzoeken dat we er beide gek van werden. Afijn na diagnose zijn wij doorgestuurd naar pijnpoli, waar de “hoofdzenuw” is platgelegd met een spuit ( weet niet meer met wat) daar zaten gruwelijke risico’s aan, zoals een hang gezicht, maar hij is 8 jr pijnvrij gebleven. Toen begon het weer en heeft ie de halve apotheek aan antiepileptica tot zich genomen. Ik kreeg een man die ik niet meer herkende, van rustig, geordend, alles uit hoofd weten, lief en belangstellend naar een monster, achterdochtig, snel boos, alles vergetend ( sleutels wegleggen, omdraaien, en bij terugdraaien roepen waar ik sleutels had opgeruimd...) niet leuk! Gelukkig heeft het uiteindelijk wel geholpen, is nu onder behandeling van osteopaat , dat helpt eigenlijk heel goed.

Ik heb dus meerdere medicatie gezien, en lijkt wel of idd bij ieder met deze diagnose , weer een heleboel varianten zijn, met heleboel verschillende behandel plannen.

Sterkte allemaal, lijkt me verschrikkelijk om die pijn te moeten ervaren!

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:14

Ook ik heb meerdere medicatie gebruikt ivm zenuwpijn waaronder amitriptyline, ik werd daar vooral heel loom van,na ongeveer 6 weken een soort van op de automatische piloot geleefd te hebben ben ik er van het een op het ander mee gestopt daar ik op die manier niet wilde en kon functioneren voor mijn kinderen.

Doordat de pijn niet uit te houden is zonder medicatie ( pijncijfer is 8 zonder medicatie) heb ik tramadol voorgeschreven gekregen.
Dit werkt tot mijn opluchting goed genoeg en daar ben ik ook geen moment raar,wazig en of zo stonend als een garnaal van geweest.

Misschien toch contact opnemen met je behandelend arts en de situatie voorleggen en wellicht dat je andere medicijnen kan krijgen.

Sterkte en beterschap in ieder geval!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 19:24

Dankjewel. Hoeveel Tramadol gebruik jij nu?