Trap tegen knie gehad...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lugea

Trap tegen knie gehad...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 22:40

Laat ik beginnen met het feit dat ik me maar al te goed besef dat er geen diagnoses gesteld kunnen worden vanaf een beeldscherm, dat is dan ook zeker niet de insteek van mijn topic. Ik merk dat ik het prettig vind even alles van me af te schrijven omdat ik op sommige momenten echt wanhopig word van de pijn.

Vorige week donderdag was ik met mijn pony aan het wandelen in het bos, iets wat we beide geweldig vinden. Op een gegeven moment stonden we even stil omdat ik nog niet besloten had of we rechtdoor gingen of linksaf zouden slaan. Mijn pony besloot dat het tijd was voor een vreugdebok en was even vergeten dat ik er ook nog ergens stond. De vreugdebok resulteerde in een klap vol tegen mijn knie. Doordat ik op redelijke afstand stond, heeft hij mij met veel kracht kunnen raken en is het puntje van zijn hoef recht op mijn knieschijf terecht gekomen.

Direct sprongen de tranen in mijn ogen en voelde ik mijn knie opzwellen, daar sta je dan midden in het bos. Al steunend op mijn pony ben ik naar huis gestrompeld en gelijk gaan koelen en met mijn been omhoog gaan zitten. Naarmate de uren verstreken nam de pijn steeds meer toe. Aangezien mijn ouders en ik de overtuiging hadden dat er weinig aan gedaan kon worden, besloten we in eerste instantie tot maandag af te wachten en dan naar de huisarts te gaan.

De pijn werd alleen heviger en heviger en ik werd op een gegeven moment echt naar van de pijn, dus toch zaterdagochtend maar even naar de huisartsenpost geweest. Daar werd geconstateerd dat mijn knie op slot zat en dat kon volgens de dienstdoende huisarts komen door een breuk of scheur in mijn knieschijf of problemen met m'n meniscus. Uit de foto's is niets gekomen, dus is het vermoeden van de arts nu dat er schade aan mijn meniscus is..

Er is overleg geweest met de orthopeed en deze wil mij morgen of dinsdag zien om verder te kijken en zeer waarschijnlijk een mri-scan te maken. Voor nu mag ik hem absoluut niet belasten en dat betekent zitten, zitten en nog eens zitten en als ik moet lopen met krukken. Helaas zorgt dit ervoor dat ik niet erg mobiel ben aangezien ik aan het herstellen ben van een zenuwkneuzing in mijn schouder. :roll:

Voor nu is het vooral afwachten en hopen dat ik snel terecht kan en er snel iets gedaan kan worden om de pijn te verminderen. Het lucht al op even mijn ei kwijt te kunnen omdat ik er zo verschrikkelijk van baal en bang ben dat ik hier niet met een paar dagen vanaf ben... Hopelijk zitten er op Bokt wat mensen met succesverhalen van snel herstel bij dit soort klachten zodat de hoop hier snel vanaf te zijn een beetje aangewakkerd kan worden. Ergens hoop ik nog steeds de volgende ochtend wakker te worden met een knie die ik weer kan bewegen.

Mochten er mensen zijn met tips op het gebied van goede slaaphouding of leuke series en/of spelletjes om de dag door te komen houd ik me aanbevolen. :D

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:53

Goed dat er een MRIgemaakt gaat worden. Er zit nog meer gewricht in je knie wat kapot kan. Zelf 4 jaar geleden ook een tik ( niet eens een harde trap ) tegen mijn knie gehad en voelde meteen dat ik er niet meer op moest gaan staan. Bleek op MRI een tibia plateau fractuur te hebben, het draagplateau van mijn scheenbeen, barst dwars doorheen en klein stukje eraf. Wil absoluut niet zeggen dat er bij jouw ook zoiets is, maar wel blijf aub zitten tot je weet wat er precies aan de hand is.
Sterkte.!

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 22:57

proudmama schreef:
Goed dat er een MRIgemaakt gaat worden. Er zit nog meer gewricht in je knie wat kapot kan. Zelf 4 jaar geleden ook een tik ( niet eens een harde trap ) tegen mijn knie gehad en voelde meteen dat ik er niet meer op moest gaan staan. Bleek op MRI een tibia plateau fractuur te hebben, het draagplateau van mijn scheenbeen, barst dwars doorheen en klein stukje eraf. Wil absoluut niet zeggen dat er bij jouw ook zoiets is, maar wel blijf aub zitten tot je weet wat er precies aan de hand is.
Sterkte.!

Bedankt! Au, dat klinkt ook erg pijnlijk. Had jij ook het probleem dat je knie op slot zat? En was dat bij jou ook niet zichtbaar op de röntgenfoto's?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:59

Oei wat een naar geval van op t verkeerde moment op de verkeerde plek staan. Wat moet je je ongelukkig gevoeld hebben midden in het bos zeg. Wel goed dat er grondig naar gekeken wordt. Dat soort letsels kun je verrekte lang last van houden en zeker als je er niet juist mee omgaat.

Qua tips om de dag door te komen. Ik heb zelf als hobby het invullen van online prijsvragen. Daar zijn er best veel van en kun je dus aardig wat tijd in kwijt en het leuke is dat het met een beetje mazzel ook nog leuke verrassingen in je mailbox en/of brievenbus oplevert. Vind het zelf dus wel een aanrader voor mensen die (tijdelijk) lichamelijk weinig kunnen doen! Mocht je meer willen weten hoor ik het wel ;)

Enne beterschap, mooi balen, zeker omdat je door je dubbele blessure helemaal geen moer kan nu :(:)

RubyRed

Re: Trap tegen knie gehad...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 23:16

Wat balen zeg! Ik hoop voor je dat er niks ergs uitkomt, of dat het in ieder geval goed te behandelen is.

Ik zit zelf nu ook veel ivm een gebroken been. Slapen lukt bij mij het beste met veel kleine kussentjes in bed, zodat je je been in een goede houding kunt leggen en het goed ondersteund is.
Verder veel Netflix :D. En leuke boeken lezen.

Veel sterkte!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 23:19

Zo dat is balen, vraagje, kun je je been ook gestrekt optillen?

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 23:23

Alwiene: De arts zei ook al dat dit een geval van hele dikke pech is. Als ik 10 cm opzij had gestaan was er niets aan de hand geweest. Ik ga morgen eens kijken naar de prijsvragen, wie weet heb ik daarbij meer geluk. Bedankt. :)

RubyRed: Jij ook sterkte en beterschap gewenst. Ik merk dat mijn been het prettigst ligt als ik op mijn rug lig, maar ik kan dan weer heel slecht in slaap vallen op mijn rug. Een lekker boek lezen is ook wel een goed idee, daar kom ik normaal niet aan toe.

Bigone: Ik kan mijn been naast "gewoon" buigen en strekken ook niet gestrekt optillen. Heb jij een idee waar dat mee te maken kan hebben?

Maartje9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 23:30

Oh wat naar zeg, wat moet je je dan ellendig hebben gevoeld in dat bos. Ik heb vorig jaar ook door een ongelukje met een paard een tijdje ellende met mijn knie gehad. Bleek een gekneusde knieschijf te zijn, maar man man man wat heeft dat een pijn gedaan. Kon mijn been alleen maar overstrekken en er zat een giga ei op. Voor wat de pijn betreft weet ik dus hoe je je voelt.

En voor wat tips om te doen betreft, ik had de geluk om een hele theoretische studie te doen (rechtsgeleerdheid), dus ik zat continu met mijn been omhoog te studeren. Vond het zelf namelijk heel naar om de hele dag niks nuttigs te doen en alleen maar Netflix te kijken. Misschien is Duolingo wat? Kun je oefenen met een taal leren als je dat leuk vindt :D. Vond ik zelf ook wel vermakelijk.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 23:31

Oef ik leef met je mee.... :(:) Wat een narigheid...
Goed dat je snel naar de huisarts gegaan bent!

Vorige week zo’n zelfde geintje gehad met mijn pony. Vreugedebok aan de hand in het duin en hij raakte zijn knie met een achterhoef. Bij mij was het gelukkig aan de buitenkant op de spier. Inderdaad terug gestrompeld leunend op mijn pony en onwijs pijnlijk. Gelukkig ging het bij mij iedere dag wat beter en ben ik nu weer zo goed als beter. Het was vooral erg dik en stijf vorig weekend.

Heel veel sterkte en ik hoop dat de pijn snel minder wordt!

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 23:39

Maartje9: Die pijn is echt om gillend gek van te worden. Ik slik momenteel 4x2 paracetamol en 3x oxycodon en het komt er nog doorheen.

Voor mijn studie ben ik ook wat dingen aan het doen, maar ik heb een vrij praktische studie dus daar ben ik een keer klaar mee zeg maar. Normaalgesproken loop ik op maandag en dinsdag stage, maar mijn ouders hebben me verboden te gaan zolang we niet weten wat het probleem is. Ik loop stage in het onderwijs en geef een praktijkvak, dus stilzitten is er dan niet helemaal bij.

Bedankt voor de tip van duolingo, misschien mijn talen een beetje opfrissen of iets nieuws leren. :)

Pairadice: Heel erg bedankt. Wat heb jij dan een "geluk" gehad. Ik had nooit in kunnen denken dat een klap zoveel gevolgen zou kunnen hebben. Ik dacht ook dat het een simpele blauwe plek zou worden...

Ergens wel een "mooi" praktijkvoorbeeld voor mijn leerlingen, achter een paard staan kan dus echt gevaarlijk zijn. :+

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 00:11

Qua slaaphouding, helpt het als je je knie op een zacht kussen legt in precies de hoek die het minst pijnlijk is? Dat hielp mij heel erg met slapen vorige week. Kon mijn knie niet buigen en nauwelijks volledig strekken. Op mijn rug slapen vind ik niet prettig, maar zo kwam ik redelijk pijnloos de nacht door.

Wat je zegt... ‘Vroeger’ hield ik ook nooit rekening met het feit dat een klap grote gevolgen kan hebben. Best wat ongelukjes met paarden gehad, maar gelukkig vrijwel altijd met maximaal de gevolgen zoals vorige week. Stijf, blauw en onaangenaam, maar nooit langer dan een paar weken last. Tot ik 4 jaar geleden na een dag werken met allerlei paarden met flinke gedragsproblemen een super braaf paard over een draadje op de grond liet stappen. Paard raakte het met zijn achterbenen, schrok, nam een sprintje vooruit en trok de draad strak achter mijn benen. Ik werd achterover getrokken door het draadje en mijn schouder brak doormidden rotsachtige bodem van Ibiza was iets te hard om je val te breken (althans, ik brak hem letterlijk) We dachten dat hij uit de kom was, maar het was iets rigoreuzer dan dat. Sindsdien houd ik bij ongelukjes rekening met het ergste. Vorige week wist ik gelukkig nadat de eerste extreme pijn was weggetrokken nadat ik even in het zand had gezeten al heel snel dat er niets echt kapot was, en dat het alleen heel vervelend en pijnlijk was...

Hou je taai! Vooral even heel lief zijn voor jezelf de komende dagen. Nog films of series die je graag wilt zien? Of boeken die je wilt lezen? Bij voorkeur relatief simpel vermaak omdat je concentratie door de pijn een stuk minder is...

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 00:19

Bedankt voor de aanvullende tips! Doordat mijn knie op slot zit, kan ik hem maar in 1 houding houden. Het advies van de arts was ook om hem zoveel mogelijk te ondersteunen met een kussen zodat er niet teveel kracht op m'n knie komt te staan. Gevoelsmatig komt er meer kracht / druk op te staan als ik op m'n zij draai, dus ik lig nu op m'n zij met m'n knie recht. Snapt iedereen het nog? :')

Ik ben vrij hard voor mezelf, maar merk nu wel dat er iets niet helemaal goed zit. Ik heb een Netflixaccount, maar gebruik hem werkelijk nooit omdat ik niet kan kiezen met welke serie te starten, haha. Morgen maar eens mee beginnen.

Ik heb tot nu toe altijd geluk gehad met m'n ongelukjes. Ook dingen meegemaakt die heel fout af hadden kunnen lopen. Het houdt alleen een keer op met geluk hebben blijkbaar...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 10:26

Komen even herinneringen boven. :=
Als 12 jarige klap gehad van een paard ook midden in het bos, alleen zat ik op een andere pony.

Mijn knie was verbrijzeld (ambulance broeder dacht nog mooi even duidelijk te maken dat waarschijnlijk alleen mijn knieschijf er maar naast stond, alleen zat mijn knieschijf links en erboven naast. :+ )

Ruim 15 jaar geleden nu, maar nu tijd voor een nieuwe knie.

Wellicht niet helemaal vergelijkbaar, maar toen ik net uit het gips kwam (kom mijn knie niet meer buigen) lag mijn knie toen het fijnste in een hele lichte bocht (dun kussentje onder mijn knie). In het begin even heel pijnlijk, maar uiteindelijk gaat anders de achter kant van je knie erg veel pijn doen door het overstekken. En hoe langer de knie overstrekt is, hoe moeilijker het uiteindelijk wordt om weer te buigen.

Dat laatste heb ik trouwens nog steeds. Als ik mijn knie een kwartiertje al overstrek, kan ik m niet meer zelf buigen.

Ik kan mijn been gestrekt ook niet optillen, dit heeft eigenlijk te maken met de pees waar je knieschijf zeg maar in zit. (Bovenbeen spier die overgaat in een pees en onder je knieschijf aan het onderbeen vast zit).

Het kan dus ook best dat dit ook een probleem is (op zich niet gek, omdat als je een klap er tegen krijgt de pees er altijd tussen zit). Maar MRI gaat daar wel duidelijkheid over kunnen geven. :j

MRI is in ieder geval de eerste stap om één en ander uit te kunnen sluiten. Ook kunnen kleine scheurtjes soms gemist worden op een foto.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:02

BlijNijn schreef:
proudmama schreef:
Sterkte.!

Bedankt! Au, dat klinkt ook erg pijnlijk. Had jij ook het probleem dat je knie op slot zat? En was dat bij jou ook niet zichtbaar op de röntgenfoto's?

Ik ben meteen naar het ZH gebracht en gelijk MRI gehad, werd meteen in het gips gezet van tenen tot lies dus heb geen idee of ik de knie kon buigen. Er zijn plaat en 7 pennen in gezet en daarna heb ik met mijn knie op een apparaat gezeten die mijn been voor mij heel langzaam steeds meer boog en strekte, en dat ging prima.
Ik heb een half jaar op de bank gelegen, mocht niet belasten en heb toen alle boeken van Game of Trones uitgelezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:08

Heb ooit een knal net naast mijn knieschijf gehad, bovenop een spier. Heb een hele dikke knie gehad en dan zo dik dat ik er striae aan over heb gehouden en een richeltje in mijn spier. Heb in die periode met mijn knie in een rusthouding met een kussen er onder geslapen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:12

Die Tibia-plateaufractuur heb ik ook gehad,plus operatie met plaat en schroeven en pinnen. Dat was een half jaar internetten en mijn boekenkast leeglezen. En daarna met krukken strompelen. Knieblessures kosten heel veel tijd.Beterschap ts! Een ongeluk zit in een klein hoekje!En dat hoekje ken ik helaas heel goed.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 15:09

Sterkte!
Heb je een (elektrisch) verstelbaar bed? Dan kan je evt je hoofdgedeelte omhoog doen en het voetgedeelte zover als je met je knie aankan. Je maakt er dan een soort van strandstoel van. Dit wil nog wel eens helpen voor zijslapers.... Was ook mijn redding toen ik mijn knieschijf uit de kom had gehad en van enkel tot lies in een brace zat.

En dat kleine hoekje van ongelukjes..... Eind januari er kennis mee mogen maken toen ik van paard ben gevallen en de damwand van de sloot mijn val en daarmee bovenarm brak. Ik ben nu een plaat en tien schroeven rijker.... En voorlopig ook nog wel ff zoet....

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 15:47

Toen ik iets aan mijn knie had kon ik wel slapen wanneer ik op de zij lag waarvan ook de knie zeer deed. Op die manier ligt je been volledig op het bed en heb je genoeg steun. Je andere been kan je dan omhoog trekken en naast je pijnlijke been leggen. Als je met je goede been naar beneden ligt dan 'hangt' je slechte been in het gewricht en dat gaat niet zo goed.. Hopelijk heb je er iets aan! Veel beterschap!

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 18:39

Bedankt allemaal. Ik ga alle slaaptips vanavond even uitproberen, hopelijk slaap ik dan vanavond beter. Vannacht heb ik helaas amper geslapen en ook overdag heb ik de slaap niet kunnen vatten.. Ik ben echt aan het aftellen tot ik in het ziekenhuis terecht kan.

Ik heb morgen om 09.10u een afspraak bij de orthopeed. Ik hoop daarna meer te weten over de schade en het herstel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 19:51

BlijNijn schreef:
Bedankt allemaal. Ik ga alle slaaptips vanavond even uitproberen, hopelijk slaap ik dan vanavond beter. Vannacht heb ik helaas amper geslapen en ook overdag heb ik de slaap niet kunnen vatten.. Ik ben echt aan het aftellen tot ik in het ziekenhuis terecht kan.

Ik heb morgen om 09.10u een afspraak bij de orthopeed. Ik hoop daarna meer te weten over de schade en het herstel.

Had je mijn vraag nog gezien, kun je je been gestrekt van de grond optillen??

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 20:58

bigone schreef:
BlijNijn schreef:

Had je mijn vraag nog gezien, kun je je been gestrekt van de grond optillen??

Daar had ik op geantwoord, maar bij deze nogmaals: dit is niet mogelijk. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 20:58

BlijNijn schreef:
Alwiene: De arts zei ook al dat dit een geval van hele dikke pech is. Als ik 10 cm opzij had gestaan was er niets aan de hand geweest. Ik ga morgen eens kijken naar de prijsvragen, wie weet heb ik daarbij meer geluk. Bedankt. :)

RubyRed: Jij ook sterkte en beterschap gewenst. Ik merk dat mijn been het prettigst ligt als ik op mijn rug lig, maar ik kan dan weer heel slecht in slaap vallen op mijn rug. Een lekker boek lezen is ook wel een goed idee, daar kom ik normaal niet aan toe.

Bigone: Ik kan mijn been naast "gewoon" buigen en strekken ook niet gestrekt optillen. Heb jij een idee waar dat mee te maken kan hebben?

Sorry , had hier overheen gelezen, dan kan de patellapees stuk zijn maar waarschijnlijk is je verwonding een stuk complexer omdat je meer niet kunt, sterkte en succes morgen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:22

Bah, zou ik ook verwachten gezien je bewegingsbeperking: zacht weefsel flink naar de gallemiezen. In t beste geval heeft alles een optater gehad en staat het strak van het vocht waardoor je je been niet kunt optillen, maar t riekt naar meer.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 22:21

Het vreemde is (vind ik) dat mijn knie niet overdreven dik is, ook niet geweest. Het voelt wel of er van binnen zwelling zit, maar hij is qua aanblik niet twee keer zo dik bijvoorbeeld. Echter heb ik zelf het idee dat mijn onderbeen ook dikker is dan de ander, dus misschien vertekent het beeld.

Sinds vandaag lijk ik er doorheen te gaan op het moment dat ik even iets op mijn voet steun. Hij klapt dan ineens naar achteren. Verder is er nog steeds geen beweging in te krijgen als in buigen, verder strekken of m'n been gestrekt heffen. Vandaag wel echt aanzienlijk meer pijn gehad, dus ben blij dat er morgen naar gekeken gaat worden.

Ik hoop dat het enkel wat weefsel is dat geïrriteerd is, maar ben ergens heel bang toch pech te hebben. Al onderschat ik het moeten herstellen van een pees waarschijnlijk ook. Pff, ik denk dat ik mijn verjaardag woensdag op krukken door mag brengen. :')

Zodra ik meer weet morgen zal ik het hier posten. Iedereen nogmaals bedankt voor het meedenken en alle tips en adviezen. :*

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:16

Mijn knie was toen ie verbrijzeld was ook niet extreem dik, zelfs na de operatie om pinnen en draad erin te zetten eigenlijk niet.

Nu zit er wel wat vocht in.