Al twee maanden gezwollen vingers, jeuk, rode plekjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amber15

Al twee maanden gezwollen vingers, jeuk, rode plekjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 09:47

Na even twijfelen, ga ik er toch maar een topic aan wagen. Wie weet heeft iemand een idee wat dit kan zijn.

Al enkele maanden heb ik last van gezwollen vingers. Rechts erger dan links. Ik heb ook rode, verdikte plekjes op mijn vingers. Als ik er overheen wrijf, voelt het als allemaal kleine naaldjes die in mijn huid prikken. Soms wordt zo'n plekje een soort korstje/verdikte huid die ik eraf kan krabben.

Bij warmte en kou zwellen mijn vingers nog meer op. Bij warmte gaan die rode plekjes erg jeuken.

Wat kan dit zijn? Het is vanuit het niets gekomen. Ik heb nooit eerder zoiets gehad.

Bij een lage temperatuur heb ik snel last van blauw/rode handen. Zelfs gistermiddag, toen ik zonder jas naar de super ging. Misschien kan dat er ook iets mee te maken hebben?

Ik vind het een beetje overdreven om hiermee naar de huisarts te gaan. Maar het is wel erg vervelend.

Halverwege maart
Afbeelding

Vorige week (hier had ik het dus een beetje koud :+ )
Afbeelding

En nu, links en rechts
Afbeelding

Afbeelding

Beetje rare foto, maar dit is zo'n korstje op mijn wijsvinger.
Afbeelding

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 09:49

Ik heb geen idee wat het kan zijn maar ik ben wel nieuwsgierig waarom je het overdreven vindt om langs de HA te gaan :+

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 09:50

Ik zou dit niet vragen op bokt maar er mee naar de huisarts gaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 09:52

Ik zou toch maar even naar de huisarts gaan. Lijkt of je doorbloeding niet goed is.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 09:54

Ik ben geen arts, maar dit zouden zo maar eens winterhanden kunnen zijn.

Heb me er nooit in verdiept, maar ik heb er zelf ook last van. Rode, dikke plekken die jeuken als een malle en weer indrogen met korstjes als gevolg.

Onali

Ze moeten er eerst afvallen voordat je naar de HA gaat :?

justdiesel

Winterhanden misschien?
Ik heb wel eens wintertenen gehad en dat lijkt er wel op

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 09:56

Je hebt dit al 2 maanden en vind het overdreven om naar de HA te gaan? :+
Waar denk je dat die beste mensen dan voor zijn :? Er gaan mensen voor veel minder naartoe.

Al moet ik zeggen dat toen ik pas belde voor m’n kind om te overleggen wat ik met oorontsteking moest, de assistente vroeg waarom ik niet gewoon even op internet had gelezen wat ik moest doen, dan had ik kunnen lezen dat ik paracetamol en neusspray moest geven en dat ik niet had hoeven bellen :+
Nou sorry hoor, dat ik liever advies heb van iemand met verstand dan van dr Google :')
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 31-03-19 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 09:56

Ik zou zeker naar de huisarts gaan
Lijkt allemaal wat ontstoken te zijn.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 10:05

Een aantal jaar geleden ben ik een keer bij een huisarts geweest die het niet zo letterlijk zei, maar wel liet merken dat hij zoiets had van: wat kom je nou eigenlijk doen?
Ik ging al niet snel en sinds die keer helemaal niet meer.

Maar dan moet ik er toch maar eens een bezoekje aan wagen :+
Estera, had jij ook van die gezwollen vingers?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 10:06

Mijn eerste gedachte is: wintervingers. Dat is echt afschuwelijk vervelend. Maar om een andere mogelijkheid niet uit te sluiten, is een bezoek aan de HA het beste wat je kunt doen.

Kimmie

Re: Al twee maanden gezwollen vingers, jeuk, rode plekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 10:19

Ik snap die topics nooit met zulke dergelijke vragen. Voor een afspraak te maken moet je altijd bellen. Ik bel altijd van te voren om de klachten te bespreken en 9 vd 10 keer zeggen ze dat het toch handig is om het te laten beoordelen, kun je mee een afspraak maken.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 10:31

Geen idee wat het humaan is, maar bij reptielen is het vaak een teken van nierfalen
(tot zover deze nuttige bijdrage :') )

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 10:39

Tsja, Kimmie, voor mij is het fijn de bevestiging te krijgen dat het inderdaad raadzaam is om bij de huisarts langs te gaan. Ik kwam er vroeger al bijna nooit. Toen ik als kind mijn enkelbanden had ingescheurd (bleek achteraf) heb ik twee maanden moeten zeuren bij mijn ma of ik alsjeblieft naar de huisarts mocht. Dus mijn beeld bij huisarts is zo ongeveer dat je er heengaat als je bijna dood gaat, zeg maar. En dat moet ik maar eens bijstellen denk ik :+

Hippie, haha, ik hoop dat het toch iets minder ernstigs is :')

Ga morgen meteen bellen!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 10:44

Ik denk dat het zeker goed is om dat bij te stellen.

Als je bijna doodgaat moet je naar de spoedeisende hulp in het ziekenhuis en niet naar de huisarts.

Ben je dusdanig ziek/gewond dat je niet kan wachten op een huisarts dan kan je buiten huisartsuren naar de HAP. Denk aan: gebroken arm, bloedneus die niet meer stopt etc. Je gaat er niet dood aan maar je moet wel direct geholpen worden. Maar bijvoorbeeld ook als je met spoed antibiotica nodig hebt.

De huisarts ga je naartoe met huis-tuin-keukenkwaaltjes waar je zelf niet meer uit komt. Zoals dit, of als je langer dan 3/4 dagen achter elkaar hoge koorts hebt. Verkoudheid die niet na 2 weken over is etc.

Maar zelfs voor huis-tuin-keukenkwaaltjes kan je vaak terecht bij de doktersassistente: bijv. een splinter die je er zelf niet uit krijgt of een schaafwond op een onhandige plek, oren uitspuiten etc. Zij zijn er om ons te helpen en niet om over ons te oordelen.

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 10:45

Wintervingers. Gaat vanzelf weer over en komt vanzelf weer terug

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 10:55

Winterhanden zijn verschillend per persoon, maar bij mij kunnen ze ook gezwollen zijn. Zo voelt het althans. Bij mij zijn ze juist het ergste in het najaar, niet eens in de winter. Er is niets aan te doen helaas.

Je kan altijd even langs de huisarts, daar is die voor, maar ik snap heel goed dat je hier niet acuut voor langs de huisarts rent hoor.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:10

1) .....het is belangrijk dat je een huisarts hebt waar je terecht kunt. Waar jemdurft te komen ook als je pijn hebt, bang bent, etc.

2) ...en de huisarts kan iets voor je doen als het idd winterhanden zijn: capsaicine creme voorschrijven.
Ik heb het tegen de artrosepijn in mijn vingers, het spul verwarmt, verbetert de doorbloeding en neemt pijn weg.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 13:35

Nu heb ik gelukkig wel een huisarts waar ik me op mijn gemak voel. Maar toch ben ik bang om een aansteller te zijn. Helemaal omdat ik er de laatste tijd al regelmatig moest zijn.

Ik bedenk me dat ik ook weleens een dode vinger heb in de winter. Dat heeft ook met doorbloeding te maken, denk ik. Dus winterhanden zou best kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 13:52

Je kunt morgen altijd even met de HA-post bellen. De assistente weet goed wanneer hij/zij iemand langs kan laten komen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 14:16

Bubblewrap schreef:
Je kunt morgen altijd even met de HA-post bellen. De assistente weet goed wanneer hij/zij iemand langs kan laten komen.

De HA-post is voor buiten kantoortijden voor dingen die niet kunnen wachten.
Op een doordeweekse dag kun je gewoon je eigen HA bellen voor advies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 15:02

Brainless schreef:
Bubblewrap schreef:

De HA-post is voor buiten kantoortijden voor dingen die niet kunnen wachten.
Op een doordeweekse dag kun je gewoon je eigen HA bellen voor advies.

Excuus, ik heb altijd in mijn hoofd bij 'HA bellen' je eigen HA bellen, en bij post de assistente. Maar inderdaad, jij hebt gelijk, mijn fout ;)

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 15:27

Winterhanden denk ik... mijn zoon had ze ook dit jaar. Bij hem hielp het om een paar keer per dag zijn handen onder de warme (uiteraard niet hete) kraan te houden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 18:15

Estera schreef:
Winterhanden zijn verschillend per persoon, maar bij mij kunnen ze ook gezwollen zijn. Zo voelt het althans. Bij mij zijn ze juist het ergste in het najaar, niet eens in de winter. Er is niets aan te doen helaas.

Je kan altijd even langs de huisarts, daar is die voor, maar ik snap heel goed dat je hier niet acuut voor langs de huisarts rent hoor.

Ik heb zelfs in de zomer last van wintertenen gehad. Daarom snapte ik niet waarom het überhaupt wintertenen genoemd werd. :D Ik ben er nooit meer van af gekomen...

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 18:27

Nou ik snap je helemaal. Hier moeten serieus je vingers er eerst afvallen voor ze je op afspraak laten komen... :') Ik zou in jou geval in ieder geval even proberen om een afspraak te maken.