Ik word moe van mezelf ...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ik word moe van mezelf ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:55

En ik weet niet of ik er aan moet toegeven of juist gewoon moet doorzetten en mezelf niet moet aanstellen.

Een moeilijk topic voor mij, heb hier en daar al wel eens wat losgelaten maar nog nooit alles samengebundeld in 1 topic. Weet ook niet of ik er goed aan doe, maar misschien lucht het ook wel op om eens mensen te hebben die er met objectieve ogen naar kijken.

Ik heb een aantal fysieke problemen/klachten en wil graag heel veel dingen doen, maar het komt er allemaal niet van. Ik steek het steeds op die fysieke klachten maar misschien ligt het ook wel gewoon aan mijzelf, ik heb misschien gewoon geen karakter genoeg. Ik zeg wel steeds 'ik trek het mij niet aan en ik doe het gewoon' maar uiteindelijk doe ik het niet.

Qua fysieke klachten heb ik het volgende rijtje:
- spondyloarthropathie (voorlopig stabiel)
- fibromyalgie
- spastische/prikkelbare darm
- vitamine D tekort
- scheenbeenvliesontsteking aan beide benen

De dingen waar een behandeling voor is ben ik met een behandeling bezig, al heeft dat voorlopig niet het gewenste succes. Maar we zetten door en hopen toch nog op een verbetering in de toekomst.

Wat ik graag zou willen (naast werken):
- tijd spenderen met de pony's
- (opbouwen voor) een trektocht
- tijd spenderen aan de hond, ook daar meer mee gaan wandelen (nu is het vooral moeders hond zeg maar)
- alles in orde maken in mijn appartement, zodat ik eindelijk eens kan verhuizen (moet nog alles inpakken)
- afvallen, liefst een kilo of 10 .. dus meer bewegen en gezonder eten (voor zover dat nog kan).

Dat zijn zo'n beetje de grote dingen, en het lijkt niks, maar voor mij is het met momenten een enorme opgave. Dan wil ik enkel maar stilletjes op de bank zitten en helemaal niks doen, waarna ik mij dan schuldig voel dat ik weer maar eens niks heb gedaan ...

Om een situatie te beschrijven die zich afgelopen dagen heeft voorgedaan:
- donderdag was het mooi weer, heb ik voormiddag kiné gehad voor mijn scheenbenen en ben ik namiddag naar de pony's geweest. Lekker een rondje in het bos gedaan, ook een stuk erop (zit op paardengebied ook met angst) en ging helemaal fijn. De andere pony daarna nog even wat aandacht gegeven, helemaal prima. Wilde dit op vrijdag herhalen.
- vrijdag .. had telefoon gehad van mijn baas dat er een zieke was, of ik niet kon komen werken. Had om 11.30u een afspraak op staan die ik niet zomaar kon (en wilde) afzeggen. Dus besproken dat ik van 8u tot 11u zou komen versterken, de rest zouden ze wel oplossen. Nu waren die 3u echt een hel, problemen en één en al chaos. Daarna naar die afspraak die uitliep en dus heel mijn namiddag-planning in de war stuurde. Uiteindelijk zo'n 2u later dan gepland bij de paarden aangekomen, waarbij ik zo moe was dat ik een wandeling in het bos niet meer zag zitten. Heb ze dan wat laten grazen en gepoetst en dat was het.
- zaterdag moest ik werken tot 14.30u en zat in de planning daarna naar de paarden gegaan, maar ik was zo moe (van vrijdag nog?) dat ik de energie niet kon opbrengen en niks heb gedaan.. morgen weer een dag.
- zondag hetzelfde verhaal, om 14.30u zo moe dat ik, ondanks het mooie weer, het gewoon niet kon. En daarna had ik om 17u spijt daarvan, want had toch heus wel kunnen gaan. Echter zag ik het dan niet meer zitten om nog te gaan (is 30 min enkel met de auto, en als ik er ben wil ik ze wel allebei aandacht geven) en heb me dus de hele avond schuldig gevoeld.

En dan is het vandaag, waarop ik vrij ben en vanmiddag naar de paarden ga. Maar ik voel me zo moe en slecht en leeg dat ik niet weet of ik wel echt iets met hen kan/wil doen. En dan denk ik enerzijds: komop joh, stel je niet aan. Je bent jong en het is (redelijk) mooi weer, je hebt een vrije dag en ga gewoon van die paarden genieten. Anderzijds voel ik me gewoon rotslecht.

Daar word ik dus moe van.. van mezelf .. constant die innerlijke strijd. En dat uit zich voor een groot stuk bij de paarden, maar ook gewoon met alle andere dingen die ik wil ondernemen. Ik kom er niet aan toe, er is altijd wel iets. Zelfs als ik een planning maak loopt die 9/10 compleet mis.

Burnouts of depressies ofzo is een groot woord, maar iets scheelt er wel. Is het een gevolg van het fysieke? Van de pijn en de last die dat meebrengt? Het lijkt zo, maar wat doe ik eraan? Gewoon doorgaan helpt blijkbaar niet, want er duiken steeds nieuwe problemen op. Ga bij deze ook stoppen want het is al een heel betoog geworden :') Bedankt als je het helemaal gelezen hebt en als er vragen zijn sta ik daar natuurlijk voor open.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:02

Zou een dagprogramma helpen. Dus echt visueel.
En dan bepaalde dingen inplannen die je dan gaat doen en dan ook gaat doen.

Mbt werk. Even op een laag pitje en de diensten draaien die je ingedeeld staat en niet de nood diensten.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Ik word moe van mezelf ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:06

Plan jij wel rust in voor jezelf? Blijkbaar heb je dat nu op dit moment namelijk even nodig, om wat voor reden dan ook. Dus tot 14.30 werken, is niet om 14.30 naar de paarden, maar om 14.30 naar huis (reken je reistijd! Realistisch! Dus als je er 25 minuten over doet, plan een half uur in en geen 20 minuten). Dan rusttijd en pas daarna kan je naar de paarden.

Nu heb je elke keer de teleurstelling erbij dat iets niet lukt, dat vreet energie. Dus ik denk dat beter plannen je al een eind kan helpen over wat wel en niet haalbaar is. En dan keuzes maken. Ik heb een geweldig leuk weekend gehad, maar doe vandaag (bijna) niks, ookal is er tijd genoeg. Er is gewoon geen energie. Nou ja, niks plannen dus, doe ik wel wat, valt het mee. Doe ik niks, heb ik precies gedaan wat het plan was!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:11

Lalidan schreef:
Plan jij wel rust in voor jezelf? Blijkbaar heb je dat nu op dit moment namelijk even nodig, om wat voor reden dan ook. Dus tot 14.30 werken, is niet om 14.30 naar de paarden, maar om 14.30 naar huis (reken je reistijd! Realistisch! Dus als je er 25 minuten over doet, plan een half uur in en geen 20 minuten). Dan rusttijd en pas daarna kan je naar de paarden.

Nu heb je elke keer de teleurstelling erbij dat iets niet lukt, dat vreet energie. Dus ik denk dat beter plannen je al een eind kan helpen over wat wel en niet haalbaar is. En dan keuzes maken. Ik heb een geweldig leuk weekend gehad, maar doe vandaag (bijna) niks, ookal is er tijd genoeg. Er is gewoon geen energie. Nou ja, niks plannen dus, doe ik wel wat, valt het mee. Doe ik niks, heb ik precies gedaan wat het plan was!

Klinkt heel goed en (voor mij) heel logisch.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:11

Slik je tabletten voor vitamine D te kort? Zo nee zou ik hier sowieso achteraan gaan.

Maar wat betreft je verhaal ken ik het wel.
Je kunt door gaan maar op een gegeven moment kom je jezelf tegen. En dan ben je je vaak verder van huis. Je moet gaan kijken hoe nu, en ja dat is moeilijk. Je moet dingen laten die je eigenlijk niet wil laten.

Wat betreft een planning maken. Dit heb ik ook geprobeerd en heb net als jou 9 van de 10 keer loopt die spaak. Ik ben er dus mee opgehouden. Ik heb mijn werk en heel af en toe een uitje wat ik plan voor de rest zie ik wel hoe het loopt. Dit geeft mij al rust. Juist omdat ik niet meer denk van ooh nee nou moet dat dat dat en dat nog.

Je moet gaan leren luisteren naar je lichaam. En ja dit houd in dat je af en toe even extra rust moet pakken. En ja dat houd in dat je af en toe keer tegen je paarden zegt jongens sorry speel maar even met elkaar.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:28

Wellicht kun je hulp zoeken van een ergotherapeut?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:35

De combi van fibromyalgie en spastische/ prikkelbare darm trok mijn aandacht.

Fibromyalgie wordt wel benoemd als een soort burn out op je spieren.
Met bijvoorbeeld de natuugeneeskundige aanpak van pni is het goed te behandelen.
Een van de ingrediënten van de behandeling is 'het sluiten van de barrières', iets dat de prikkelbare darm enorm goed doet. (Glutenvrij eten en zorg voor een optimale mond en darmfora.)
Verder zorgen voor een goede pH (oa. baden in natrium bicarbonaat) wat ook je gewrichten ten goede komt.

Verder kun je spieren gericht ondersteunen met supplementen en een uiterst langzame opbouw - in combinatie met je cortisol gehalte.
Dwz: zo lang je cortisol gehalte nog te laag is ("burn out op je spieren") mag je jezelf niet echt belasten. (Of je van sporten etc sterk wordt hangt af van het cortisol gehalte, is dat te laag neemt je spiermassa eerder af dan toe.)

En tot die tijd lief zijn voor jezelf en vooral geen spoeddienst draaien!!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:42

Al eens aan CBD-olie gedacht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:21

Bedankt voor de reacties tot hier toe, ga even proberen op alles te antwoorden.

@ quera : je bedoelt letterlijk alles neerschrijven als planning? Denk niet dat dat gaat werken, dat loopt toch in de soep en dan word ik daar nog onrustiger van volgens mij.

@ Lalidan : ik heb nu al het idee dat ik niks doe en enkel maar rust, dus in principe wel. 's Avonds is mijn energie sowieso al op, dus bv. na het werk (gewone dagdienst) naar de paarden gaan doe ik al niet omdat ik het niet trek om zo laat nog in de weer te zijn (en helemaal niet als ik de volgende dag weer gewoon moet werken). Ik doe in verhouding al weinig (plannen) omdat ik nooit op voorhand weet hoe ik de werkdagen verteer.

@ maj0 : met de vitamine D ben ik inderdaad bezig. Heb al langer dat tekort maar ben toen tabletten gaan slikken (van De Tuinen) en dat leek te werken maar blijkbaar was dat toch niet zo. In augustus had ik bij een bloedname (voor een ander probleem) een tekort, toen een kuur gehad van een half jaar en dan zou het opgelost zijn, maar bij de controle-bloedname was de waarde niet verandert. Nu dus aan een andere kuur bezig, met in principe beter opneembare vitamine D. Dus even afwachten tot die voorbij is.

Ivm de pony's zit bij dat laatste ook een deel van het probleem, ze kunnen namelijk niet met elkaar spelen omdat ze apart staan. Hier zijn voldoende redenen voor, maar het maakt wel dat ik het idee heb dat ik regelmatig moet zorgen voor entertainment. Zeker op de dagen dat ik vrij ben en gewoon zo vaak mogelijk (in principe zou ik elke dag willen gaan maar dat heb ik al opgegeven). Als het dan allemaal niet wil dan voel ik mij echt schuldig ... en dan denk ik 'stel nu dat je van de stalhouder een telefoon krijgt dat 1 van je pony's dood is, wat dan? Dan ben je er niet geweest terwijl je wel de tijd had om te gaan'. Dat soort gedachten ... En dan voel ik mij uiteraard nog slechter.

@ Raamzicht : ik ga het eens bekijken, ken de naam wel maar geen idee in wat opzicht ze mij zouden kunnen helpen.

@ Janneke2 : interessant die 'burn out op je spieren'. Zou wel kunnen verklaren waarom ik zelfs na langere tijd fitness (gerichte oefeningen aangepast aan mijn problemen + cardio) niet het idee had dat er ook maar iets verbetering was, en waarom het steeds maar vechten bleef tegen de stijfheid en de vermoeidheid. Ik kan niks opbouwen zo lijkt het, hoe hard ik ook probeer (en daar gaat je motivatie ook niet van vooruit kan ik je vertellen).

De voeding is ook iets waar ik al regelmatig wat over gelezen heb, de diagnose PDS is nog vrij nieuw dus daar ben ik nog niet echt in gedoken, maar kan me voorstellen dat bepaalde voeding juist wel of niet aan te raden is :j Maar zoiets is dan ook weer zo'n voorbeeld van wat ik bedoel: ik wil dat wel aanpassen en het juiste doen, maar daar kruipt tijd en energie in om te kijken wat je wel/niet mag eten en dit dan ook halen in de winkel en maken, proberen en eventueel aanpassen als het toch niet werkt, etc. En daar heb ik gewoon echt de fut niet voor om dat er ook nog eens bij te nemen. En dat klinkt misschien heel stom, maar zo voel ik mij wel.

Ivm de extra diensten op mijn werk is het natuurlijk een wisselwerking. Ik doe ze ook liever niet maar als ik werk en er is een collega ziek vind ik het ook fijn als ze daar vervanging voor zoeken, want indien niet blijft het werk hetzelfde maar moet je het met minder mensen redden waardoor je ook weer meer stress hebt. Dus dan is het ook wel zo fair dat ik ook eens voor anderen inspring.. ben tenslotte zelf ook wel eens ziek.

@ Marie111 : nog niet aan gedacht, weet ook niet of dat iets is voor mij. Ik neem nog niks van medicatie en probeer dat zo lang mogelijk zo te houden. Pijnstillers/ontstekingsremmers neem ik wel (paracetamol voor het slapen omdat ik anders maar een paar uur slaap, en tijdelijk ontstekingsremmers als ik iets specifieks voel, of als de arts het voorschrijft uiteraard) maar verder wil ik eigenlijk (nog) niet gaan, moet nog heel wat jaren mee en wil me niet vol medicatie/middelen moeten stoppen om te kunnen functioneren...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:04

Hoeveel vitamine D slik je nu? Mijn ervaring is dat je alleen met een enkele keren flinke boost van 100.000 IE pas echt kan gaan opbouwen als je een flink tekort hebt. Vergis je niet in de hoeveelheid klachten die je bij een tekort kan hebben.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:16

Inhakend op wat een ergotherapeut kan bieden; die kan samen met jou kijken en op een voor jou passende manier inzichtelijk maken hoe jouw belasting tegenover je belastbaarheid is.
Een voorbeeld van hoe je daar samen aan kunt werken is, met een dagprogramma. Daarin zet je activiteiten die energie kosten, energie geven (soms is dit beide) en rustmomenten tegenover elkaar.

Ook kun je samen kijken hoe je efficiënt(er) met je energie om kunt gaan.

Ik denk dat het inzichtelijk voor je kan zijn, vaak doe je onbedoeld veel meer dan je zelf denkt.

Wees ook niet te streng naar jezelf. Je móet niet altijd. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:19

@ zonnebloem18 : Op dit moment slik ik Dedrogyl, dat is calcifediol wat je inneemt (wat een circulerende vorm van vitamine D zou zijn, al een stap verder in het proces of iets dergelijks en daardoor beter opneembaar). Zit daarvan nu op 2.000 IE per dag.

Daarvoor was het D-Cure 25.000 IE, die nam ik elke 14 dagen (dus zo'n 1.785 IE per dag) en daarvoor met de pillen van De Tuinen zat ik aan 400 - 800 IE per dag.

Middelen en hoeveelheden (behalve De Tuinen) zijn voorgeschreven door de HA, binnenkort weer bloedonderzoek. Tekort is ook niet super groot (22 waar de ondergrens 30 is, ben nu even de eenheden kwijt) momenteel, is voor de start met De Tuinen wel groter geweest (toen zat ik op 12 ofzo dacht ik).

@ Leo : Dank je, klinkt op zich goed, maar tegelijk ook weer als veel meer extra werk en gedoe... Zoals al de rest dus, haha.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:23

Gedoe maar ook een stok achter de deur :j natuurlijk kun je ook zelf een programma maken, maar het zijn vaak nuances die je zelf over het hoofd ziet, maar die wel verschil kunnen maken. Daarbij is de drempel om je er niet persé aan te houden een stuk lager als er geen therapeut mee kijkt, en gaat het snel weer de prullenbak in omdat het niet voldoende werkt. :)

Maar ik snap het hoor, heb ik als het om mezelf gaat ook :=

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:34

Ik denk dat wat jij van jezelf verwacht, heel veel personen ook niet lukt, ben niet te streng voor jezelf. Daarbij heb jij ook nog het een en ander wat het niet makkelijker maakt en ik denk ook dat je daarom te weinig aan jezelf denkt en te veel wat jij "denkt" dat moet bezig bent.

Ik werkt b.v. fultime, ga wel dagelijk naar mijn paard en pony maar ik doe maar 3 dagen iets met mijn paard en 2 dagen iets met mijn pony. En vaak niet op dezelfde dag. De ander 2 dagen ga ik wel maar ga ik alleen voeren omdat ik zelf moet voeren voor de rest doe ik dan niks, en hebben zowel ik als mijn paard en pony rustdagen.
Ik heb ook een hond en daarin verdelen mijn vriend en ik de verzorging, ik maak met de hond op mijn vrije dagen een lange wandeling, ben ik niet vrij is de wandeling korter.

Zoiets zou jij ook kunnen doen b.v. 2 dagen de ene pony en 2 dagen de andere pony en dan 2 dagen de verzorging zelf doen voor je hond, dan kun je voor jezelf 1 dag rusthouden.

Wat het beste is met supplementen zoals vitamine D ga ik me niet over uiten daar heb ik geen kaas van gegeten.

Gezonder eten moet je jezelf aanleren en het beste werkt om met kleine stapjes daarin aanpassingen te doen en niet in 1 keer alles om te gooien dan is het vaak niet goed uit te houden.

Ik wens je in ieder geval heel veel succes met alles, en wees vooral niet te streng voor jezelf door je telkens schuldig te voelen als je niet alles gelijk gedaan krijgt met wat je graag zou willen. Doe dan eens de helft van wat je wilde doen en ben daarmee ook tevreden. Met kleine stapjes kun je dan opbouwen naar meer.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:41

Ik heb dezelfde problemen maar kan dan ook niet meer werken. Moet voor mijn gevoel echt overdreven veel rust pakken en dan kan ik daadwerkelijk ook wat opbouwen.

Om het leefbaar te houden voor mezelf kies ik dan vaak ook voor wat ik wil doen ipv wat ik zou moeten doen. Huishouden regelt zich maar een keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:42

Hoe lang heb je deze klachten al, en hoe is je concentratie? :)

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:45

[***] schreef:
Middelen en hoeveelheden (behalve De Tuinen) zijn voorgeschreven door de HA, binnenkort weer bloedonderzoek. Tekort is ook niet super groot (22 waar de ondergrens 30 is, ben nu even de eenheden kwijt) momenteel, is voor de start met De Tuinen wel groter geweest (toen zat ik op 12 ofzo dacht ik).

Ho, stop! Huisartsen zijn rondom vitamine D veel sneller tevreden dan goed voor je is. Optimaal gehalte is tussen de 80 en 100, waarbij pas vanaf 50 je het vitamine D-gehalte als voldoende kunt zien (maar dus nog niet optimaal! Dus ik kan me voorstellen dat je klachten hebt die hiermee te maken zouden kunnen hebben.

En los daarvan, ik lees in je posts heel veel verwachtingen van jezelf en eisen die je aan jezelf stelt. Jij moet je pony's vermaken, je moet invallen op je werk als iemand uitvalt want dat zou je zelf ook willen, je had best X kunnen doen, enz. Je oordeelt hier heel hard over jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:05

Lijkt me ook af te hangen van de eenheden en meetmethoden welke waarden ok zijn? Zullen wel verschillen in zitten tussen landen bv.

Ben ik te streng voor mezelf? Wil ik teveel? Lijkt me van niet, heb zelfs niet het idee dat het ook maar iets speciaals is. Ik bedoel, ik doe nog niet eens een huishouden (als in: in je eentje alles doen) en heb geen kinderen of noem het maar. Lijkt me dat heel veel mensen het nog veel zwaarder hebben...

Ik kan echt niet naar de paarden gaan en dan eentje wel iets mee doen en de andere gewoon aan de poort staan laten gapen en zeggen "volgende keer beter". Heb dit overigens wel geprobeerd in het verleden, maar dan voel ik me slecht terwijl ik wel geweest ben, dan kan ik beter niet gaan zeg maar.

Misschien oordeel ik hard, hoewel ik dat zelf niet zo zie. Zal de manier van opvoeden zijn, in principe kan je altijd maar door tenzij je met 40°C koorts in bed ligt, dat soort idee. Pijn ... tja, iedereen heeft wel ergens pijn. Moe zijn we ook allemaal .. het leven gaat toch gewoon verder.

Ben vandaag, ondanks dat ik mij slecht voelde, naar de pony's geweest. Nu deed mij dat gelukkig wel deugd en deden de pony's erg hun best (heb ook al andere dagen gehad) maar toen ik bijna klaar was met de 2e pony kreeg ik echt een inzinking en terug weer heel erge buikpijn. Ben daarna dan ook naar huis gegaan, waarbij ik de opmerking kreeg 'ben je nu al thuis? Dat heeft ook geen zin dat je gaat dan'. Terwijl ik wel 4u van huis ben geweest (incl. een uur reistijd) en gewoon mijn dingen heb kunnen doen die ik wilde doen. Andere keren doe ik sommige dingen uitgebreider, als ik het bos in kan gaan is het ook anders dan zoals het vandaag was. Dus ik was op zich tevreden, maar zo'n opmerking is dan toch niet fijn. Nu heb ik daar geen last meer van als ik eens kan verhuizen, maar toch ... Het zal daar misschien ook vandaan komen.

De klachten zijn natuurlijk niet allemaal tegelijk gekomen.. de fibro heb ik al jaren, diagnose spondylo is van 2 jaar geleden, het vitamine D tekort is dus ook al een tijd maar nooit echt tussentijds gecontroleerd (omdat ik dacht dat het in orde was na 1 bloedname die ok was), PDS is nu zo'n 2 jaar aan de gang maar dus recent pas een naam (omdat ik ook ontstekingen doe in mijn darm dus was niet echt duidelijk, maar omdat het blijft duren.. ) en scheenbeenvliesontsteking is aan 1 been al bijna een jaar, maar van in november aan beide benen en veel feller. Denk dat ik dan alles gehad heb, haha. Concentratie is niet altijd geweldig, hoe meer moe ik mij voel hoe langzamer het allemaal gaat & binnenkomt. Maar het is niet dat het echt storend is ofzo, denk ik.

Edit; bedenk me net nog iets ... Een aantal jaar terug heb ik ook klierkoorts gehad. De acute infectie heb ik niet bewust meegemaakt (was immers toch altijd al moe) maar heb volgens mij wel last van opflakkeringen/naweeën of iets dergelijks. Dus dat kan ook nog bij op het lijstje ;)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:21

[***] schreef:
Ben ik te streng voor mezelf? Wil ik teveel? Lijkt me van niet, heb zelfs niet het idee dat het ook maar iets speciaals is.

Dit is echt oprecht opbouwend bedoeld, maar: ja ik denk echt dat je teveel eist van jezelf, of in ieder geval te streng en straffend bent naar jezelf. Dat denk ik niet alleen naar aanleiding van dit topic maar ook door posts in andere topics waarin we elkaar tegenkomen.

Dit denk ik omdat je posts vol staan met zelfverwijten. En daarmee doe je jezelf enorm tekort, want als er iemand hard bezig is met welzijn en het goed wil voor haar pony's ben jij het wel.

Je vergelijkt jezelf qua activiteitenniveau daarnaast met mensen zonder het hele rijtje aandoeningen dat jij wel hebt. Dat is een oneerlijke vergelijking waarin jij altijd slechter uit de bus komt.

En al die veeleisendheid en straffendheid kost bakken met energie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:22

Vit D gaat ontstekingen tegen, dus zorg dat je dat zeker zo snel mogelijk voor elkaar krijgt. Die D cure werkt prima maar eens per twee weken is weinig, gewoon drie maanden elke week zo'n capsule nemen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:35

Vitamine D tekort (en ja die is best flink) in combinatie met ontstekingen waar je lichaam tegen aan het vechten is. Pfeifer die je waarschijnlijk verwaarloosd hebt en waardoor de kans dus groot is dat hij inmiddels chronisch is geworden.
Ik kan me prima voorstellen dat je permanent oververmoeid bent. Ik denk dat het goed is dat je eens heel erg goed naar je lichaam gaat luisteren en op zoek gaat naar ondersteuning voor je lichaam.
Dus rust, rust en rust en eventueel supplementen en voeding die herstel kunnen bevorderen.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:38

Wat andere mensen wel kunnen moet je heel snel uit je hoofd zetten, want die andere mensen mankeren niet wat jij hebt.
Laat het los als je een keer niet hebt gedaan wat je zou willen doen maar ben trots op alles wat je die dag wel hebt gedaan.
En neem je rust, dan maar een dag helemaal niks doen en even bijtanken...
Dat is natuurlijk heel makkelijk gezegd en het valt echt niet altijd mee......
Voor je fybro werkt magnesium misschien wel, ik heb er wel veel baat bij in elk geval.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:51

[***] schreef:
Bedankt voor de reacties tot hier toe, ga even proberen op alles te antwoorden.

@ Janneke2 : interessant die 'burn out op je spieren'. Zou wel kunnen verklaren waarom ik zelfs na langere tijd fitness (gerichte oefeningen aangepast aan mijn problemen + cardio) niet het idee had dat er ook maar iets verbetering was, en waarom het steeds maar vechten bleef tegen de stijfheid en de vermoeidheid. Ik kan niks opbouwen zo lijkt het, hoe hard ik ook probeer (en daar gaat je motivatie ook niet van vooruit kan ik je vertellen).

De voeding is ook iets waar ik al regelmatig wat over gelezen heb, de diagnose PDS is nog vrij nieuw dus daar ben ik nog niet echt in gedoken, maar kan me voorstellen dat bepaalde voeding juist wel of niet aan te raden is :j Maar zoiets is dan ook weer zo'n voorbeeld van wat ik bedoel: ik wil dat wel aanpassen en het juiste doen, maar daar kruipt tijd en energie in om te kijken wat je wel/niet mag eten en dit dan ook halen in de winkel en maken, proberen en eventueel aanpassen als het toch niet werkt, etc. En daar heb ik gewoon echt de fut niet voor om dat er ook nog eens bij te nemen. En dat klinkt misschien heel stom, maar zo voel ik mij wel.

Nee, hoor - dat klinkt niet stom, dat is de bittere frustratie.

De oplossing is: vraag het een deskundige natuurgeneeskundige. Er zijn testen die gedaan kunnen worden, waardoor er een gerichte aanpak mogelijk is. Het gaat niet zozeer om 'gezonder' eten, maar er zijn een paar zaken zoals gluten die je beter (een tijd) kunt laten staan.

En ik vermoed dat een aantal artsen denkt "Oh, het is dus geen crohn en geen colitis ulcurosa, nou dan is het 'maar' pds'.
(En idd: vitamine D hoort 80 te zijn. 30 is een oud idee.)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:56

50 is minimum bij sommige artsen voor vit D maar steeds meer artsen houden minimaal 80 aan.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 22:04

Ik reageerde op de 'gewone' D pillen ook niet voldoende, pas sinds ik boven de 120 heb en D cura blijf nemen elke 3 weken voel ik me goed. Bij auto immuun ziektes begreep ik dat het het liefst ook rond de 120 moet blijven. Het zorgt voor heel veel functies in het lichaam.