Koud douchen, wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie_Wind

Koud douchen, wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 14:52

Blijkbaar is koud douchen heel erg goed voor je gezondheid, ik heb er ooit wel wat over gehoord, maar werd toch wel heel benieuwd. Even snel een paar voordelen aan koud douchen voor jullie opgezocht:

- Je verbrandt extra vet als je het koud hebt, goede manier om te sporten dus ;)
- Het versterkt huid en haar
- Het versterkt je bloedcirculatie
- Het versterkt je immuunsysteem (voor mij de belangrijkste, nou al best vaak wat gehad wat voorkomen had kunnen worden met een betere weerstand)
- Je kunt beter tegen kou
- Het geeft je energie
- Het is stress/depressie verlagend

Hoeveel hiervan waar is weet ik natuurlijk ook niet, maar ik vind het toch wel erg goed klinken!
Mijn douche staat altijd op 38 graden. Laatst heb ik een douche genomen van 30 graden en ik moet zeggen dat me dat toch wel bevalt! Het is niet veel kouder, en zeker nog te doen. Maar kouder dan dat... poeh :')

Ik heb gelezen dat de douche op zo'n 10/12 graden moet staan wil je dat het effect heeft, dus nog even oefenen.
Wie doet er met mij mee?! Ik ben heel erg benieuwd en hoop dat het ooit makkelijker wordt :') :brr:
(en natuurlijk dat ik het effect ooit ga merken)

Hier nog wat tips om het makkelijker te maken:
Begin niet met een warme douche, dat maakt het heel erg moeilijk om de douche weer kouder te zetten. En bouw het op, begin bijvoorbeeld met 30 dan 25 dan 20 enz.

Paar dingetjes om op te letten:
Pas op met te koud water als je net gegeten hebt.
Pas op als je koorts/griep hebt of serieus lijdt aan stress, en als je aderaandoeningen of hartpatiënt bent.

Kaitlyn

Re: Koud douchen, wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 14:54

Oh wat vreselijk lijkt mij dit. :')
Ik douche altijd op 40/42 graden. _O-

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 15:01

Ik douche vooral om warm te worden dus koud douchen word het hem niet.
Ik bezuinig al door mn gas heel laag te zetten voor de verwarming :')

Dawn1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 15:03

Ik douche ook altijd heel warm, heb een hekel aan douchen met koud water.

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 15:04

ik vind koud douchen heerlijk, ik douche sws niet warmer dan 30 graden, want dat vind ik ontzettend warm! in de zomer zet ik de douche graag heel koud, dan begin ik op 30 en dan zet ik hem steeds lager, echt super lekker. Voor je haar is het trouwens ook heel goed om koud af te douchen!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 15:05

Veel succes. Ik doe niet mee. :+

Alleen al de gedachtegang dat ik na een training een koude douche neem maakt me ziek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 15:06

Oh ik geef het regelmatig een kans maar nooit volgehoden haha. In de zomer doe ik het vaker dan in de winter :+

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 15:21

Nou Gerdjee en emptyy lijkt erop dat wij de enige zijn :') :')

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 15:41

Ja, no way dat ik koud ga douchen. Hij staat hier altijd stomend heet maar douche wel altijd koud af. Voor de doorbloeding zal dat ook wel goed genoeg zijn. Beetje hetzelfde als na de sauna die emmer koud water over je heen kappen.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 15:46

Oh ik moet er niet aan denken om echt de hele douche koud te doen. Vind juist de warme douche onwijs genieten.
Maar ik douche wel heel regelmatig echt goed koud af. Merk dat ik het na een warme douche altijd uitzweet en dat vind ik echt vies. Dus dan douche ik heerlijk koud af en stap dan m'n warme bedje in. Heerlijk!

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 15:47

Ik ga niet koud douchen. Ik vind met warm water veel lekkerder .
Doorbloeding heb ik genoeg omdat ik veel loop met mijn hond. En ik loop altijd stevig door.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 15:48

In de zomer vind ik koud douchen heerlijk, maar in de winter moet ik echt heet douchen :') Ik krijg het anders echt niet warm want ik ben een ontzettende koukleum.

Anderszijds zegt men dat je juist beter tegen kou kunt als je kouder doucht, maar in de winter ga ik dat niet proberen :')

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 16:41

MerleSimone schreef:
In de zomer vind ik koud douchen heerlijk, maar in de winter moet ik echt heet douchen :') Ik krijg het anders echt niet warm want ik ben een ontzettende koukleum.

Anderszijds zegt men dat je juist beter tegen kou kunt als je kouder doucht, maar in de winter ga ik dat niet proberen :')

Ik moet zeggen ik douche dus regelmatig koud af. En na een koude douche voelt op dat moment de omgeving veel warmer en blijf ik veel langer lekker warm. Na een warme douche ben ik warm, maar koel veel sneller af om het vervolgens juist koud te krijgen. Dus in dat opzicht werkt het wel.
Logisch ook want van de warmte gaan je bloedvaten open staan om af te koelen...

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 16:52

JustMe8484 schreef:
MerleSimone schreef:

Ik moet zeggen ik douche dus regelmatig koud af. En na een koude douche voelt op dat moment de omgeving veel warmer en blijf ik veel langer lekker warm. Na een warme douche ben ik warm, maar koel veel sneller af om het vervolgens juist koud te krijgen. Dus in dat opzicht werkt het wel.
Logisch ook want van de warmte gaan je bloedvaten open staan om af te koelen...

Ja dat laatste inderdaad.. Hmm ik weet het niet, misschien moet ik doorzetten maar die warme douche doet me echt goed :')

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 16:52

Al zou er een onderzoek komen met dat koud douchen je 10 jaar langer leeft dan nog zou ik het niet doen :') . Ik douch altijd op 40 graden en onder de 30 komt de kraan niet. Doe ik het wel kom ik als een plank er onderuit :+ .

Vraag me wel eens af waarom het zo goed zou zijn voor de weerstand en immuumsysteem, waarom dan koud water wel en warm niet?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 16:56

Ik wil dit wel echt gaan doen, al was het maar om te motiveren dat ik minder lang douche :=

Helaas is onze kraan nu een beetje wispelturig, je kunt hem niet langzaam kouder zetten. Het is of 40 graden of net boven het nulpunt :')

Overigens douche ik in het zwembad wel koud :j Lekkerrr na een training.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 16:57

Het lijkt me echt verschrikkelijk :')
Mijn vader doucht zich al een jaar of 2/3(?) koud af en is sindsdien niet meer ziek geweest. Hij gelooft er heilig in dat het echt je weerstand verhoogt.
Ik ben liever een keertje extra ziek :+

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 17:14

Magrathea schreef:
Ik wil dit wel echt gaan doen, al was het maar om te motiveren dat ik minder lang douche :=

Helaas is onze kraan nu een beetje wispelturig, je kunt hem niet langzaam kouder zetten. Het is of 40 graden of net boven het nulpunt :')

Overigens douche ik in het zwembad wel koud :j Lekkerrr na een training.

:') Veel succes dan, over een tijdje doe ik met je mee, zo'n koude douche :Y) :P

MadelonSunny, zie je nou wel :+

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 17:18

Ik heb het voornemen ook om koud te gaan douchen, maar het is zo'n omschakeling :=

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 17:19

eclair98 schreef:
Ik heb het voornemen ook om koud te gaan douchen, maar het is zo'n omschakeling :=

Heel erg ja

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 17:20

De mensen die koud af douchen: hoe koud is koud voor jullie?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 17:21

Koud.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 17:27

Ik douche eigenlijk altijd koud af. Ik kan de temperatuur sowieso niet boven de 30 graden zetten want dan is er de kans dat ik flauw val :+
Deze winter is bij ons enorm streng geweest en ben dus meerdere malen als een ijsje thuis gekomen. Ik merk dat ik met een koude douche wel sneller op warm. Als ik warm douche dan is het verschil te groot en voel ik me niet goed, ook blijft mijn huid gewoon koud aanvoelen na het douchen.
Verder heeft koud douchen voor minder scheerbobbeltjes en gezonder haar gezorgd :j

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 17:29

Gelukkig is koud douchen heel slecht voor mijn spieren.Dus ik heb gewoon een goed excuus om niet koud te douchen :-)

Maar ik ken iemand die aan die ijsbaden en zo doet en moet eerlijk zeggen dat die ook gewoon d e griep krijgen.Dus of het nu echt zoveel gezonder is?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 17:30

_Snow_White schreef:
Ik douche eigenlijk altijd koud af. Ik kan de temperatuur sowieso niet boven de 30 graden zetten want dan is er de kans dat ik flauw val :+
Deze winter is bij ons enorm streng geweest en ben dus meerdere malen als een ijsje thuis gekomen. Ik merk dat ik met een koude douche wel sneller op warm. Als ik warm douche dan is het verschil te groot en voel ik me niet goed, ook blijft mijn huid gewoon koud aanvoelen na het douchen.
Verder heeft koud douchen voor minder scheerbobbeltjes en gezonder haar gezorgd :j

Dat flauwvallen van de hitte had mijn ex als die dacht om bij me in de douche te springen