Hoge hartslag in rust en tijdens sporten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joy_Mennings

Hoge hartslag in rust en tijdens sporten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 00:18

Hoi allemaal,

Ik stel deze vraag hier omdat er misschien mensen zijn die hetzelfde probleem hebben. Uiteraard ga ik ook nog contact opnemen met mijn huisarts.

Ik heb al een aantal jaar last van een hoge hartslag. Ik kwam er eigenlijk een aantal jaar geleden bij de sportschool achter. Mijn hartslag was destijds 150 toen ik net op de fiets stapte, en deze ging snel bij intensieve inspanning naar onmeetbaar (boven de 180). Ik ben toen naar de huisarts gegaan en heb toen een fietstest moeten doen. Daaruit kwam dat mijn hartslag inderdaad hoog was, kwam toen boven de 200 uit maar verder geen afwijkingen.

Ik heb toen een aantal jaar niet gesport ivm nekklachten.

Nu ben ik weer begonnen en merk ik dat ik tijdens het sporten toch last heb van deze hoge hartslag. De fysiotherapeut heeft twee keer getest met apartuur. Het is getest met het fietsen, weerstand 3 en rond de 65 rpm. Dit is dus slechts een warmup en zou geen intensieve activiteit zijn.

1e keer:
Rust 114
2 min fietsen 142
3 min fietsen 153
6 min fietsen 160
9 min fietsen 162

2e keer:
Rust versprong tussen 100 en 115
3 min fietsen 144
7 min fietsen 150
10 min fietsen 162

Mijn fysiotherapeut vind het erg vreemd dat mijn hartslag zo hoog is tijdens een warming-up en in rust. Dit is niet normaal. Hij loopt ook erg snel op en ik heb er tijdens het fietsen ook last van (zweten, buiten adem ed). Op het moment dat ik stop met fietsen zakt hij wel snel. Binnen een minuut is hij gezakt naar ongeveer 130.

Nu heb ik nagedacht en ben ik afgelopen voorjaar ook erg veel ziek geweest. Mijn hartslag ging bij de minste spanning voor mijn gevoel ook heel erg omhoog. Ook ben ik veel misselijk geweest, achteraf denk ik dat dit ook door de hoge hartslag is gekomen maar dit weet ik natuurlijk niet zeker.

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet. Ik vind het erg vervelend dat ik last heb tijdens inspanning en het maakt mij ook erg moe nadat ik naar de sportschool ben geweest. Rond 8 uur moet ik dan meestal al moeite doen om mij ogen open te houden. Maar ik weet niet of de huisarts nog iets voor mij kan betekenen aangezien er destijds op het hartfilmpje geen afwijkingen te zien waren.

Is er toevallig iemand hier die ervaring heeft met soortgelijke klachten? Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Gnome

Re: Hoge hartslag in rust en tijdens sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 00:21

Ik had dit ook. Bleek pfeiffer te zijn. Even bloed prikken kan geen kwaad denk ik zo.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 00:22

Ik weet niet of je ook andere klachten hebt, maar een hoge hartslag kan in elk geval bijv. een teken zijn van een te snelle schildklierwerking. En volgens mij werkt je hard ook harder bij infecties of ziektes. Nu zeg ik niet dat je dat hebt, maar dat het dus zeker zinvol kan zijn om nog een keer langs je huisarts te gaan en bloed te laten prikken.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 07:16

Joy_Mennings schreef:
Het is getest met het fietsen, weerstand 3 en rond de 65 rpm. Dit is dus slechts een warmup en zou geen intensieve activiteit zijn.

Nou ..als ik met 65 RPM fiets heb ik behoorlijk veel weerstand ...dus zwaar trappen .
Ik heb natuurlijk geen idee wat weerstand 3 is . :roll:
Licht fietsen is voor mij tussen de 85 / 95 RPM .

De regel zegt men dat hoe ouder je bent , hoe lager je max HF is .
Maar dit gaat ook niet altijd voor iedereen op .
Dit is het best meetbaar tijdens een sportmedische test met
rust en belasting ECG .

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:31

Ik heb met hardlopen (gem 8,5 km/h) ook een hartslag van 180, rust weet ik zo niet uit mn hoofd. Mn moeder heeft dit ook en heeft al eens 24 uur met zo’n meetkastje gelopen. Ook geen afwijkingen gevonden dus misschien hoort t gewoon bij je.
Als je dr echt klachten van hebt is t natuurlijk wel vervelend als er niks gevonden wordt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:10

Ik vind in rust boven de 100 eigenlijk spannender dan de stijging met inspanning.
Ik zou even de huisarts met een bezoekje vereren.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 10:36

ingedebruijn schreef:
Ik had dit ook. Bleek pfeiffer te zijn. Even bloed prikken kan geen kwaad denk ik zo.

Pfeiffer is destijds ook geprikt. Dit had ik toen niet. De vermoeidheid in zijn algemeen is na die tijd ook niet erger geworden. Dus ik denk zelf niet dat het pfeiffer is, maar als ik bloed ga laten prikken dan zal ik erbij vragen of ze dat ook mee kunnen nemen.

NikkiDeKerf schreef:
Ik weet niet of je ook andere klachten hebt, maar een hoge hartslag kan in elk geval bijv. een teken zijn van een te snelle schildklierwerking. En volgens mij werkt je hard ook harder bij infecties of ziektes. Nu zeg ik niet dat je dat hebt, maar dat het dus zeker zinvol kan zijn om nog een keer langs je huisarts te gaan en bloed te laten prikken.

Ik ben eigenlijk altijd moe, slaap ook veel (van 23 u tot 9u ongeveer). Deze klachten heb ik al een lange tijd en worden niet echt erger. De vermoeidheid na het sporten is wel nieuw voor mij, omdat ik voorheen vrijwel niet sportte. Verder heb ik vaak koude handen en voeten, handen worden dan ook best stijf. En als ik het koud heb word ik niet snel makkelijk.

Vorig jaar heb ik dus een periode van 4 maanden ongeveer gehad dat ik elke dag extreem misselijk was en een hoge hartslag had. Ik weet niet of mijn hartslag hoog werd door de misselijk of dat de misselijkheid ontstond door de hoge hartslag. Ik ben toen wel wat afgevallen maar dit wijt ik aan het minder eten door de misselijkheid. Ik heb toen maagzuurremmers gekregen maar deze hielpen niet. Het is uiteindelijk overgegaan en nu heb ik het alleen soms met spanning.

Verder heb ik altijd moeite gehad met mijn conditie opbouwen, ik heb geen idee of dit ermee te maken kan hebben. Ook heb ik chronische nek- en bovenrugklachten maar deze staan hier los van. De oorzaak is niet bekend. Ik krijg snel hoge spierspanning op deze plekken.

Time2Tri schreef:
Nou ..als ik met 65 RPM fiets heb ik behoorlijk veel weerstand ...dus zwaar trappen .
Ik heb natuurlijk geen idee wat weerstand 3 is . :roll:
Licht fietsen is voor mij tussen de 85 / 95 RPM .

De regel zegt men dat hoe ouder je bent , hoe lager je max HF is .
Maar dit gaat ook niet altijd voor iedereen op .
Dit is het best meetbaar tijdens een sportmedische test met
rust en belasting ECG .

Als ik zelf zou moeten fietsen zou ik rond de 80rpm zitten. Maar de fysio zegt dat we voor de warming up tussen de 60-70rpm moeten zitten. En de 3e weerstand is laag en daar zou de hartslag niet zo van mogen oplopen. Mijn moeder heeft een slechtere conditie en die stapt op de fiets en haar hartslag blijft rond de 110 met dezelfde instellingen. Ze is uiteraard wel ouder. Het grote verschil zit het er ook in dat ik begin te zweten en te hijgen en zij merkt niks.

Die testen heb ik beide al gehad en daar kwam dus niks vreemds uit. Behalve dan de hoge hartslag.

WillemYntJee schreef:
Ik heb met hardlopen (gem 8,5 km/h) ook een hartslag van 180, rust weet ik zo niet uit mn hoofd. Mn moeder heeft dit ook en heeft al eens 24 uur met zo’n meetkastje gelopen. Ook geen afwijkingen gevonden dus misschien hoort t gewoon bij je.
Als je dr echt klachten van hebt is t natuurlijk wel vervelend als er niks gevonden wordt.

Het is natuurlijk wel vervelend tijdens het fietsen. Aantal jaar geleden in de eerste sportschool werd ik ook echt misselijk tijdens het fietsen. Nu heb ik dat niet omdat het alleen een warming up is en mijn hartslag dus redelijk beperkt blijft. Maar als ik echt ga sporten dan wel.

De andere klachten die ik hierboven heb genoemd weet ik natuurlijk niet zeker van of dit met de hartslag te maken heeft.

Polly schreef:
Ik vind in rust boven de 100 eigenlijk spannender dan de stijging met inspanning.
Ik zou even de huisarts met een bezoekje vereren.

Ik ben een aantal jaar geleden daarvoor dus al naar de huisarts geweest. De hartfilmpjes toonden geen hartritmeafwijkingen dus kon de huisarts hier verder niks mee helaas.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:42

Sjonge... dat hartfilmpjes geen afwijkingen tonen betekent dat er niets met je hart aan de hand is. Maar niet dat het normaal is :+

Heb je verder nog andere klachten? Ik bleek een veel te snelle schildklier te hebben toen ik zo’n hoge HF had. Maar voelde me toen verder ook niet zo goed. Maar het kan natuurlijk dat die van jou maar net te snel is, dat je verder (nog) geen klachten hebt.
Heb je verder ook bloed geprikt, of alleen hartfilmpjes?

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:46

Ik heb dit ook al jaren. Mijn hartslag is in rust tussen de 100 en 110.
Als ik ga sporten schiet hij gelijk naar de 180 tot 200 en komt niet lager dan 160.

Verschillende keren naar de huisarts geweest en idd op een hartfilmpje waren geen afwijkingen te vinden. Dat hij verder wat hoog was kon geen kwaad werd mij verteld.
Ook heb ik wel het idee dat ik nu wat zeurderig overkom als ik ervoor naar de huisarts wil.

Want naast het sporten en snel buiten adem zijn en continu het voelen van gebonk in mijn borstkas heb ik er nooit veel last van.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 10:48

verootjoo schreef:
Sjonge... dat hartfilmpjes geen afwijkingen tonen betekent dat er niets met je hart aan de hand is. Maar niet dat het normaal is :+

Heb je verder nog andere klachten? Ik bleek een veel te snelle schildklier te hebben toen ik zo’n hoge HF had. Maar voelde me toen verder ook niet zo goed. Maar het kan natuurlijk dat die van jou maar net te snel is, dat je verder (nog) geen klachten hebt.
Heb je verder ook bloed geprikt, of alleen hartfilmpjes?

De andere klachten heb ik toevallig net genoemd.

Ik heb destijds bloedgeprikt voor vermoeidheid. Hieruit kwam niks behalve een te laag vitamine d. Deze is inmiddels weer op peil (laatst getest ong. 2 maanden geleden). Ik zal even kijken of ik het schema op mijn laptop kan vinden. Dan plaats ik het hier.

Edit:

Zitten wel een aantal onderzoeken bij voor andere problemen. En helaas de nieuwste uitslagen niet. Dit was standaard onderzoek + vitamine D

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Joy_Mennings op 07-03-19 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:57

Ik heb hetzelfde probleem. Vaak onderzocht nooit wat gevonden. Na heel uitgebreid onderzoek kwam men door toeval achter een aangeboren afwijken mbt het hart. Advies van de cardioloog was hartslag meter om tijdens het sporten en zorgen dat je niet te hoog in de hartslag komt. Dus beter doseren. Hardlopen, spinnig klasjes zijn voor mij niet geschikt. Sporten met een minder hoge hartfrequentie zijn beter. Zwemmen, yoga en paardrijden.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 11:33

Jennyj01 schreef:
Ik heb hetzelfde probleem. Vaak onderzocht nooit wat gevonden. Na heel uitgebreid onderzoek kwam men door toeval achter een aangeboren afwijken mbt het hart. Advies van de cardioloog was hartslag meter om tijdens het sporten en zorgen dat je niet te hoog in de hartslag komt. Dus beter doseren. Hardlopen, spinnig klasjes zijn voor mij niet geschikt. Sporten met een minder hoge hartfrequentie zijn beter. Zwemmen, yoga en paardrijden.

Mag ik vragen hoe je door bent gestuurd naar de cardioloog?

Dat met die intensieve sporten doe ik zelf al niet. Hardlopen heb ik geprobeerd maar daarbij was het dus te moeilijk om mijn conditie op te bouwen. Het fietsen doe ik alleen of als ik ergens heen moet of als warming up (niet intensief dus) Gelukkig zitten er hartslagmeters op de fietsen in de sportschool. Deze meet exact hetzelfde als een losse hartslagmeter. Verder doe ik vooral krachtoefeningen in de sportschool dus daarbij gaat mijn hartslag niet echt omhoog.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:21

Ik ben door de jaren heen meerdere keren bij een cardioloog geweest. Nooit hebben ze wat kunnen vinden. Behalve een lekkende klep die binnen de norm viel en wat onschuldige ritme stoornissen. Wel viel ik nog al eens van de fiets en met hardlopen ben ik eens zo erg gevallen dat mijn mijn knie stuk ging. Altijd werd dit met onhandigheid afgedaan. Achteraf weet ik natuurlijk wel beter. Hoe voorzichtig ik ook opbouwde de stap van 5 naar 10 km kon ik nooit maken. De hot yoga, 90 min in een 40 graden ruimte kon ik wel. En ook wanneer ik twee lessen achter elkaar deed, had ik het niet moeilijker dan de rest. Mijn a sportieve vriendinnen hardlopen moeiteloos 5 km. Ik loop dagelijks tussen de 10 en 20 km wandelsnelheid. Maar die 5 kan ik niet rennen. En dan lachend roepen, nou jij mag ook wel wat aan je conditie doen zeg :+ . Dat dacht ik eerder ook hoor. Dus lekker doorzetten en dan van je fiets vallen.
Uiteindelijk ben ik naar de huisarts gegaan en mijn verhaal nogmaals verteld. Het is onmogelijk dat mijn conditie zoveel slechter is dan mijn vriendinnen. En toen verwijzing longarts en cardioloog.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:23

Ik heb hetzelfde. Ook hoge hartslag in rust (en vermoeidheid) en direct pieken bij inspanning. ik ben begonnen met hardlopen maar mijn conditie is erg slecht en het lukt maar heeel moeizaam om het ietsje te verbeteren. Yoga gaat me inderdaad beter af.
Ik ben ook onderzocht door een cardioloog en niets gevonden.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:33

Is er iets gezegd van je (te) lage kreatinine waarde?

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:18

Hier ook een hoge hartslag in rust (tussen de 120 en 150) en hij schiet ook direct omhoog bij inspanning, wel op een normale manier maar omdat hij in rust al hoog is kan de hartslag dus flink oplopen.
Ik wist er al een tijd van maar er is later door een internist op door gepakt en die heeft me naar een cardioloog gestuurd. Oorzaak blijft onbekend maar ik heb wel bètablokkers voorgeschreven gekregen om de hartslag wat naar beneden te brengen, met en lichte dosis zit ik nu op een rusthartslag tussen de 80 en 100.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:30

Een vriendin van mij had dit in ernstigere mate en die had een vernauwing in haar aorta. Hierdoor was haar hartslag heel hoog (ook in rust) en haar bloeddruk in haar liezen weer heel laag. Ze is hiervoor geopereerd en het is nu normaal. Ze heeft enorm veel misdiagnoses gehad en ook verkeerde medicatie gekregen om maar gewoon haar hoge hartslag omlaag te brengen. Ik zou het toch wel serieus nemen. En dan vooral die hoge hartslag in rust.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 17:38

Bedankt voor alle reacties!

Ik herken veel van de dingen die jullie zeggen. Dus misschien is het toch slim om nog een keer naar de huisarts te gaan en een doorverwijzing naar de cardioloog te vragen. Daar ben ik namelijk nog nooit geweest.

liespower94 schreef:

Nee niet speciaal. Alleen dat mijn nieren goed werkten.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:01

Joy_Mennings schreef:
Bedankt voor alle reacties!

Ik herken veel van de dingen die jullie zeggen. Dus misschien is het toch slim om nog een keer naar de huisarts te gaan en een doorverwijzing naar de cardioloog te vragen. Daar ben ik namelijk nog nooit geweest.

liespower94 schreef:

Nee niet speciaal. Alleen dat mijn nieren goed werkten.

Je kreatinine is prima voor een jonge meid hoor!

Wel zijn die waarden uit 2017 voor het laatst geloof ik? Kan geen kwaad om het nog eens te prikken...

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:19

Ik zou denken b12 tekort.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 18:21

Tanya schreef:
Wel zijn die waarden uit 2017 voor het laatst geloof ik? Kan geen kwaad om het nog eens te prikken...

De laatste uitslagen heb ik helaas niet op papier gevraagd. Ik heb denk ik ongeveer 2 maanden geleden de standaardwaarden + vitamine D geprikt. Deze waren allemaal normaal, heb ze alleen niet zelf gezien. Denk dat het kreatinine niet veel veranderd is.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 18:22

Freya6 schreef:
Ik zou denken b12 tekort.

B12 is in 2016 3 keer geprikt en alle keren binnen de waarden. Dit is geloof ik ook toen ik voor mijn hartslag en vermoeidheid naar de huisarts ging.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:39

Mijn hartslag is in rust tussen de 80 en 100 over het algemeen. Maar zodra ik me arm beweeg of ga praten gaat die al omhoog. Gewoon wandelen zit ik al tussen de 110 en 140.
Hartfilmpje laten maken, maar was niks op te zien, ook regelmatige hartslag. Conclusie was hyperventilatie. Nu heb ik ook een angststoornis dus is die automatisch wat hoger. Ik ben snel buiten adem, snel moe, als ik ga hardlopen verzuur ik helemaal dus dat lukt ook niet. :+
Heb je last van stress? Misschien wat ontspanningsoefeningen of ademhalingsoefeningen doen

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 18:43

Meliaforever schreef:
Mijn hartslag is in rust tussen de 80 en 100 over het algemeen. Maar zodra ik me arm beweeg of ga praten gaat die al omhoog. Gewoon wandelen zit ik al tussen de 110 en 140.
Hartfilmpje laten maken, maar was niks op te zien, ook regelmatige hartslag. Conclusie was hyperventilatie. Nu heb ik ook een angststoornis dus is die automatisch wat hoger. Ik ben snel buiten adem, snel moe, als ik ga hardlopen verzuur ik helemaal dus dat lukt ook niet. :+
Heb je last van stress? Misschien wat ontspanningsoefeningen of ademhalingsoefeningen doen

Mijn ademhaling is gelukkig niet hoog, ga dus ook niet uit van hyperventilatie.

Stress heb ik op dit moment absoluut niet. Heb een tussenjaar genomen van school ivm revalidatietherapie en heb maar een bijbaantje die ik zelf in kan plannen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:53

Het valt op dat je trombocyten al jaren hoog te zijn. Dit betekend dat je te veel rode bloedplaatjes hebt, of dat van invloed op je hartslag is, geen idee. Wel zou ik er op staan om een doorverwijzing naar een cardioloog te eisen. Het is jouw leven en ik vind dat een huisarts bij dit soort problemen niet voor god moet spelen. Dus ga op je strepen staan want een structureel te hoge hartslag is gewoon erg gevaarlijk en daarbij heb je er ook gewoon veel last van.