Last na verwijderen verstandskiezen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KletsKoekje

Last na verwijderen verstandskiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 21:41

De afgelopen maanden heb ik af en aan steeds een paar dagen last van mijn verstandskies rechtsonder. Deze groeit scheef en heeft daardoor geen ruimte om omhoog te komen. Je ziet wel wat wit van de kids en daarop ligt een los stukje tandvlees wat dus steeds gaat ontsteken.
Ik had vorige week een afspraak gemaakt en kon pas 27 maart terecht. Toen ik 3 nachten achter elkaar wakker werdt met pijn en niet meer kon slapen en ook mijn kiezen niet meer op elkaar kon zetten heb ik de ochtend erna gebeld naar de kaakchirurg of ik eerder terecht kon omdat ik zo'n last had.
Via de tandarts moest ik een spoedafspraak aanvragen en kon afgelopen vrijdagochtend terecht.
Zowel boven als onder zijn getrokken. Het was inderdaad flink ontstoken zei de arts en het moest er nodig uit.

De ingreep viel mee en mijn zwager die niet zo lang geleden ook zijn verstandskiezen heeft laten verwijderen had weinig last dus ik had goede hoop dat het mee zou vallen met de pijn, maar helaas zoals altijd hen ik pech en ontiegelijk pijn.
Ik heb Brufen bruis 600 meegekregen maar dit helpt maar kort en een klein beetje.
Ik heb chronisch pijn en ben al best wat medicatie gewend dus vraag me af of het bij misschien minder goed werkt daardoor..
Ik heb niet zozeer last van de plek van de verwijderde kiezen, maar mijn kiezen/tanden ernaast kloppen regelmatig(voelt alsof plaatjes beugel extreem is aangedraaid), heb soort van tandpijn, mijn tandvlees boven bij snijtand en kies ernaast voelt ontstoken en vooral de zwelling doet zeer(voelt alsof het elke moment kan ontploffen zoals bij dr popper :+ ). Als ik buk/omdraai etc klopt het erg en steelt het. Ik word s nachts wakker van de pijn tegen uur of 4 maar mag maar 3x per dag de brufen.
De zwelling lijkt vandaag iets afgenomen maar qua pijn niet.

Zoals ik zei ben ik aardig wat pijn gewend maar wordt er echt moedeloos van! Ken weinig mensen die dit hebben gedaan maar zij hadden niet zoveel last als ik. Ik vraag me af of deze pijn normaal is aangezien het dus eigenlijk niet zozeer de getrokken kiezen zijn.
Ik zou het liefste bellen of ik niet iets sterkers kan krijgen (of mijn morfine hiervoor kan gebruiken) maar wil niet onnodig bellen als het normaal is dat je zo'n pijn kan hebben.

Zoals gezegd ken ik niemand die het zo had en jullie zijn geen arts, maar misschien zitten hier bokkers die mij gerust kunnen stellen dat dit heel normaal kan zijn om juist van omliggend gebied last te hebben zodat ik niet onnodig moet bellen. Of juist mij over de drempel kan aanmoedigen wel te bellen. Thanks!
Laatst bijgewerkt door KletsKoekje op 04-03-19 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Re: Last na verwijderen verstandskiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:44

Ik heb net voor de kerst een verstandskies laten uitsnijden en daar heb ik goed last van gehad nadien. Veel meer dan bij de andere 3. Het kan dus

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 21:46

Belle boef Ok, ook juist vooral pijn aan omliggend gebied en zwelling en niet zozeer aan de plek van getrokken kies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:51

Vrijdag verstandskiezen getrokken. Geef je lijf even de tijd om dit op te lossen. Er zat al een ontsteking. Wat betreft pijnbestrijding. Morfine???? een combi van paracetamol met Ibuprofen daar moet je even een bodem voor neerleggen voordat het gaat werken. Succes.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:53

Yep, hier ook.
2 x 600 mg ibuprofen en nog steeds pijn.
Wat een beetje hielp was koud water drinken en wat ijsblokjes in een washandje tegen de pijnlijke kant aanhouden.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:55

Even aankijken, ik had dit gevoel na een ruime week nog, en toe was het ontstoken. Kan iemand voor je kijken? Zolang je halve mond niet vuurrood is en er vloeistof uitkomt, zal t wel goed komen

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 21:57

Morganlefay schreef:
Vrijdag verstandskiezen getrokken. Geef je lijf even de tijd om dit op te lossen. Er zat al een ontsteking. Wat betreft pijnbestrijding. Morfine???? een combi van paracetamol met Ibuprofen daar moet je even een bodem voor neerleggen voordat het gaat werken. Succes.

Naja zoals ik al zei heb ik aardig wat pijnstillers gewend , zo ook regelmatig de spiegel paracetamol/iboprufen en morfine heb ik in huis wat sterker is dan brufen.
Laatst bijgewerkt door KletsKoekje op 04-03-19 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 21:58

Damme en celien vervelend dat jullie ook zo'n last hebben gehad. Maar voor mij wel geruststellend dat het heel normaal kan zijn. Omdat ik niemand ken die zo'n last had begon ik nu echt te twijfelen of het wel goed zat en bespaart me (en de kaakchirurg) een onnodig belletje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:04

Spoel je goed?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:06

Ik heb ook heel veel napijn gehad, echt een zenuwpijn die door mijn hele kaak trok. Vond mijn bevalling minder pijnlijk.

Ik mocht destijds ivm borstvoeding niet teveel pijnstilling dus ik heb het tijdelijk overleefd op alleen PCM. Ik werd gek. Dus houd vol, als het echt teveel pijn blijft doen, de poli bellen. Bij mij hebben ze het toen schoongemaakt en toen werd de pijn daarna minder.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:07

Heb je wel gekoeld nadat ze eruit zijn gehaald?
Ik had tijdens de ingreep behoorlijk wat pijn ervaren doordat ze te weinig hadden verdoofd... Ik heb de hele dag met een zak ijs op m'n wang gezeten en heb er geen dag last van gehad!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:07

Het kan inderdaad even goed nazeuren. Maar als je het niet vertrouwt: bellen.

Eerste keer ging best prima totdat ik diezelfde avond een allergische reactie op de ibu had. De 3 daarop volgende dagen weet ik niet zoveel van ivm stoned zijn van de tramadol in combi met prednison :')

De tweede keer heb ik 3 dagen onwijze pijn gehad en gedacht dat ik me aanstelde. Uiteindelijk heeft een collega me terug gestuurd en bleek dat er een botsplinter was blijven zitten. :+

Heb nu wel geleerd dat als ik het niet vertrouw, ik terug ga. :j

Beterschap!
Laatst bijgewerkt door Roosch op 04-03-19 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 22:07

Anoniem schreef:
Spoel je goed?

Nee ik hoef niet te spoelen. Staat in de nazorg brief ook de eerste dagen zo min mogelijk te spoelen. Vroegen anderen ook al aan mij..
Misschien omdat ik hechtingen heb?

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 22:09

FleurSandro schreef:
Ik had tijdens de ingreep behoorlijk wat pijn ervaren doordat ze te weinig hadden verdoofd... Ik heb de hele dag met een zak ijs op m'n wang gezeten en heb er geen dag last van gehad!

Nee heb niet gekoeld, stom eigenlijk nu je het zegt. Niet aangedacht eigenlijk, heb gewoon braaf de nazorg brief gevolgd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:10

KletsKoekje schreef:
Anoniem schreef:
Spoel je goed?

Nee ik hoef niet te spoelen. Staat in de nazorg brief ook de eerste dagen zo min mogelijk te spoelen. Vroegen anderen ook al aan mij..
Misschien omdat ik hechtingen heb?

Ik weet niet beter dan, tenzij het blijft bloeden, zo snel mogelijk te spoelen met zoutoplossing. En vrijwel meteen beginnen met poetsen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:14

Spoelen scheelde bij mij ook enorm..
Ik heb 2 weken gelopen met vreselijk veel pijn. Maar t spoelen verlichtte wel wat. Ik waarschuw je al vast voor de onprettige geur.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:18

Met spoelen spoel je de bloedprop eruit en gaat het steeds open, ik mocht ook niet spoelen.
Naast de brufen max 4dd 1000mg paracetamol, die combi versterkt en schijnt het beste te helpen tegen die pijn. Zo niet even de huisarts of afdeling bellen.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:19

Bij mijn vriend was er iets blijven zitten, soort botsplinter ofzo, daardoor had hij nog heel erg last. Toen die eruit was, was de pijn snel over. Hij kreeg ook last bij omliggende tanden etc. Hij zei wel ook echt dat het voelde alsof er nog iets inzat en dat bleek dus ook zo te zijn

Sterkte met de pijn!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:20

Kloppen wel goed in de gaten houden, ik had een kuurtje ab nodig, toen ging het rap beter. Beterschap!

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:22

FleurSandro schreef:

:wow: :oo

Ik moet nog een afspraak maken, bij mij is laatst geadviseerd alle 3 te laten trekken. Heb geen last van ze maar toch. Dan moet ik niet zulke topics lezen _O-

Ts, ik kan je dus geen tips geven maar wel veel sterkte en toch bellen als je het niet vertrouwd.
Zegt iemand die zelf niet zo gauw aan de telefoon hangt.. :')

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:25

Ik heb twee maanden geleden de linkerkant gedaan en mag woensdag voor de andere kant.

Heel veel last gehad van uitstraling naar de andere tanden en van aveolitis (dry socket). Ik zuig op m'n wangen en ik heb bloedverdunnende medicijnen. En da's niet zo handig als zich er een stolsel moet vormen.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 22:27

DaraBariton schreef:
FleurSandro schreef:

:wow: :oo

Ik moet nog een afspraak maken, bij mij is laatst geadviseerd alle 3 te laten trekken. Heb geen last van ze maar toch. Dan moet ik niet zulke topics lezen _O-

Ts, ik kan je dus geen tips geven maar wel veel sterkte en toch bellen als je het niet vertrouwd.
Zegt iemand die zelf niet zo gauw aan de telefoon hangt.. :')

Ik heb ook een afspraak staan volgende maand voor de andere 2 maar die ga ik afzeggen.
De tandarts advisereerde ze allemaal gelijk te doen want je KAN er ooit last van krijgen en met deze leeftijd gaan ze er makkelijker uit dan als je bijv 50 bent.
Maar dat Zie ik dan wel als ik er ooit inderdaad last van krijg moet het maar maar ik ga dit niet nog een keer vrijwillig doen.

Ik wil je natuurlijk niet 'bang' ja in, ik heb altijd pech. Alle anderen die ik spreek die hadden weinig last dus dat hoop ik ook voor jou

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:33

Ik heb precies hetzelfde gehad. Ook scheef groeiende verstandskiezen onderin. Eentje ook nav ontsteking, moest er diezelfde middag nog uit. Wat moest je lang wachten joh! Wat vervelend. Herken je klachten, heb ook veel pijn gehad. Was er heel ziek van! Inderdaad paracetamol spiegel en ibuprofen. Ik heb later ook diclofenac zetpillen gehad omdat ik zo ziek was en niks binnenhield en veel pijn had. Is niet gek dus hoor, maak je geen zorgen! (Ook al is dat makkelijker gezegd dan gedaan en als je twijfelt gewoon bellen!) misschien is een maagbeschermer wel goed bij die ibuprofen. Maar misschien ben je daar wel mee bekend. Sterkte!

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:33

Ik heb vorig jaar ook 4 verstandskiezen laten trekken bij de kaakchirurg, in twee keer. Ik heb ook chronische pijn en had op dat moment Etoricoxib 60 Mg als pijnstilling (voor reumatische pijn). Ik heb de drie dagen van en na de operatie 120 Mg genomen, omdat Etoricoxib ook wordt voorgeschreven bij tandheelkundige ingrepen. Dit hielp mij er goed doorheen en ik heb gewoon kunnen slapen en werken hierdoor.

Misschien kun je hier om vragen? Bedenk wel dat je verstandskies waarschijnlijk de rest van je tanden en kiezen in de weg zat, waardoor die nu wat gaan wandelen wat ook pijn geeft :)

Edit: bij mij groeiden de ondersten ook scheef, maar eruit halen was zo gepiept. De bovensten heb ik vrijwillig eruit laten halen :) Nu heb ik een stuk minder last van hoofdpijn en oorsuizen...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:39

Ik herken die pijn die je omschrijft alsof je blokjesbeugel is aangedraait. Zo omschreef ik mijn pijn ook destijds. Ik ben in november behandeld, alle vier tegelijk. Heb twee dagen enorme pijn gehad en ik kan echt die brufen bruis niet wegkrijgen, dus heb elke 1,5 uur ibu liquid genomen om het dragelijk te houden.
Na 2 dagen kwam de eerste verlichting.

Ik vrees, dat jouw ontsteking door is gaan zetten naar je andere tanden/tandvlees. Heb je koorts? Moe? Niet lekker?
Het kloppende gevoel bevestigd dat wel.
Daar zul je AB voor moeten nemen. Moet je nog retour voor de andere twee? Sterkte!