Tips gezocht - aangepaste sta-op-stoel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Tips gezocht - aangepaste sta-op-stoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 01:06

Laat ik beginnen met een korte uitleg. Het gaat om een aangepaste sta-op stoel met AD kussen voor mijn moeder.

Mama heeft mijn hele leven al last van ernstige slaapapneu wat diverse problemen met zich meegebracht heeft zoals hartfalen, zwaarder worden, niet kunnen afvallen, diabetes, een verschrompelde nier en een nier die slecht werkt, geheugenverlies, benauwdheid etc etc. Daar is in 2017 ook nog, als kers op de taart, borstkanker bij gekomen. En nu 2 jaar later is er helaas ook kanker in de vagina geconstateerd, wat een hoop pijn met zitten met zich meebrengt, en wonden en bloed. En door de andere problemen kan ze niet geopereerd worden, dat zou te gevaarlijk zijn.

Door haar zwaarlijvigheid en moeilijk ter been zijn (rolstoel gebonden of kleine stukjes schuifelen in huis van stoel naar wc bijv.) heeft ze baat bij sta-op stoelen zodat ze met haar benen (vol vocht) omhoog kan zitten en niet steeds de druk op dezelfde plek heeft.

Nu is mama een klein opdondertje van 1.52 en de gemiddelde sta-op stoel is dus te hoog, armleuningen zijn ook te hoog in verhouding wat schouderklachten met zich meebrengt, en ze zijn simpelweg niet gericht op zwaarlijvige personen.

Ze worden niet vergoed door de verzekering, en een goede, stevige, aangepaste stoel kost nieuw rond de 8000 euro, 2dehands rond de 5000 euro. Wat we tot nu toe hebben kunnen vinden iig. Dat zijn prijzen die er gewoon niet uit kunnen. Dus ik ben op zoek naar iemand met de gouden tip. We zoeken een 3motorige sta-op stoel met AD kussens die aangepast kan worden qua hoogte, zowel voor het zitten als voor de armleuningen en uiteraard geschikt voor een hoop gewicht. En het moet vooral ook echt betaalbaar zijn. Door de ziekte is pap mantelzorger geworden (zowel van mam als oma, want die woont hier ook en die heeft reuma en wordt dement) en hij is zelf overspannen geraakt. Hij is zelf ook slecht te been en hartinfarct gehad etc en alles bij elkaar heeft het (ons allemaal) een hoop gekost, mentaal, fysiek en financieel. Er is geen of zeer weinig budget.

Heeft iemand een idee waar we zoiets op korte termijn kunnen vinden? Of ken je iemand die zo'n stoel heeft maar hem niet meer gebruikt? Heeft iemand een idee hoe we mama het nog een beetje comfortabel kunnen maken? Haar huidige sta-op stoel daar breken steeds onderdelen van en er zitten geen AD kussens in etc, het is een goedkope stoel waar ze bij lang zitten gewoon te veel last en nieuwe wonden van krijgt. We hebben geprobeerd met kussen en schapenvacht het te verzachten, maar hij is al iets te hoog om goed te kunnen gaan zitten dus dan komt ze er niet meer op. Klein opstapje werkte ook niet. Er zijn mensen bij geweest die de aangepaste stoelen maken om te kijken of ze wat met deze konden maar helaas kunnen ze met deze stoel niets voor ons betekenen.

Het is allemaal al zo pittig, en we zouden nog zoveel met en voor haar willen doen wat allemaal niet meer gaat. Maar dit; zorgen dat ze comfortabel kan zitten nog, is gewoon enorme prioriteit. Als je niet meer zonder pijn kunt zitten, wat heb je dan nog? Ze mist het zo om haar kleinkinderen op schoot te hebben, want dat kan gewoon niet meer als je steeds pijn hebt. We blijven allemaal kalm en rustig en sterk, maar het snijd zo door je hart als je ziet en hoort dat het niet goed gaat. Ik weet het gewoon niet meer, dus ik hoop dat iemand hier misschien die ene tip heeft dat haar weer wat comfort kan bieden.

benangelique

Re: Tips gezocht - aangepaste sta-op-stoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 01:23

Wat een verdriet en zorgen en wat lief dat je op zoek gaat naar een fijne stoel.
Je zou contact op kunnen nemen met een ergotherapeut. zij weten vaak wel de juiste wegen

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 01:25

Ik heb geen tips over waar je zo'n stoel voordelig kunt krijgen. Wel vraag ik me af of er al een ergotherapeut betrokken is. Die kan mogelijk helpen om het leven van je moeder comfortabeler te maken door de inzet van hulpmiddelen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 01:31

Ja ergotherapeut is er ook. En die kan daarin ook niet veel doen. Trippelstoelen etc wel, maar niet qua sta op stoelen. Trippelstoel heeft ze ook maar ook daarin kan ze niet langdurig zitten want ze moet haar benen omhoog kunnen doen om ze te ontlasten en tegelijk de druk op het zitvlak te verleggen. Er wordt veel vergoed, maar eigenlijk het belangrijkste niet. Ze kan niet plat liggen om te slapen dus ze slaapt in die stoel ook overdag en als ze verkouden is ook in de nacht.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 02:01

Waar zit je? Hier in Ermelo zit wel een zaak met 2e hands aangepaste artikelen. Misschien eens rondbellen??

Wat kost een normale maat? Als die betaalbaar is, eens kijken of een handig iemand hem kleiner kan maken??

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 02:03

Jeetje wat zwaar allemaal...
Enige wat ik zo 123 kan bedenken is een elektrische trippelstoel met daarop een anti decubitus kussen.
En een hoog/laag bed beneden?
Wat een ontzettend nare situatie, veel sterkte gewenst!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 02:03

Het hele hulp zoeken/hulp accepteren op zich is al een hele stap trouwens :') van kinds af aan herinner ik me niet anders dan dat ik met mam op weg was naar iemand met kleding en/of avondeten en/of boodschappen etc. Nu nog koken we vaak wat meer voor vrienden die het niet zo breed hebben en geven we dan wat boodschapjes mee. Maar ze laat het toch maar wat over haar heenkomen inmiddels. Ik voel me al zo vreselijk machteloos, ik kan niet eens een voorstelling maken hoe machteloos mam zich niet moet voelen...

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 02:10

superpony schreef:
Waar zit je? Hier in Ermelo zit wel een zaak met 2e hands aangepaste artikelen. Misschien eens rondbellen??

Wat kost een normale maat? Als die betaalbaar is, eens kijken of een handig iemand hem kleiner kan maken??

Almelo. 2dehands vonden we ze voor rond 5000 euro, aanpassen kan dan gedaan worden.

Wendy_Komen schreef:
Jeetje wat zwaar allemaal...
Enige wat ik zo 123 kan bedenken is een elektrische trippelstoel met daarop een anti decubitus kussen.
En een hoog/laag bed beneden?
Wat een ontzettend nare situatie, veel sterkte gewenst!

Trippelstoel heeft ze en gebruikt ze ook, maar ze heeft zoveel vocht in haar benen dat het door de huid heen komt sijpelen als ze te lang met haar benen laag zit, dus ze moet ze omhoog kunnen doen. Ze slaapt sowieso beneden. Bed kan ze in en uit, ze heeft een beugel om zich op te trekken. Maar met zware apneu is zelfs maar iets te ver achterover liggen al te onrustig en benauwd. Snachts ligt ze wel in bed, maar dan stopt ze zo vaak met ademen dat ze niet fysiek aan rust/slaap toekomt, dus ze slaapt overdag in haar stoel pas wat dieper, maar dat zijn kortdurende slaapmomenten. Soms valt ze ook aan de eettafel in slaap op de trippelstoel of in de rolstoel, zelfs met mensen om haar heen, zoals tijdens een vriendenweekend 1x per jaar.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 02:15

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 02:43

Op fb is er de groep handelsplek voor gehandicapten, ik zie hier wel sta op stoelen voorbij komen, maar ik heb nooit echt op de specificaties gelet..

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 02:44

jasmijn16 schreef:
http://www.interzit.nl/sta-op-stoelen?g ... gL7i_D_BwE

Je zou hier eens kunnen kijken, ongeveer halve wege de pagina staat het type Stockholm, speciaal voor kleine mensen. Daar zou je eventueel een AD kussen in kunnen leggen misschien?

Er staat niet hoe breed het is, maar het ziet er standaard uit, te smal. Los kussen is sowieso geen optie, ze moet een beetje schuiven om goed te gaan zitten en dat werkte niet met een los kussen. Ook met opstaan ging dat niet goed. Dus het moet er vast in gebouwd kunnen worden. De stoel die we nu hebben komt ook bij een 2dehands sta op stoel winkel vandaan maar helaas niet gebouwd op kleine zware mensen en niet geschikt voor slopen en inbouwen van een ad kussen. Ik zal er sowieso even voor bellen wat die aan breedte heeft en qua draagkracht aankan en of het slopen van de zitting voor het inbouwen van een ad kussen te doen is bij dat model en niet bij de motorische bewegingen van de stoel in de weg zal zitten etc. Tnx voor het meedenken.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 02:45

Dreamybol schreef:
Op fb is er de groep handelsplek voor gehandicapten, ik zie hier wel sta op stoelen voorbij komen, maar ik heb nooit echt op de specificaties gelet..

Tnx *\o/* die ga ik morgen opzoeken, ik had er nog nooit van gehoord.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 08:02

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 08:20

Ik heb geen tips voor je maar wil je wel even een hart onder de riem steken. Wat een vreselijk lieve dochter ben jij en wat krijgen jullie een hoop over jullie heen.
Ik ga zeker mijn ogen en oren open houden of ik iets hoor over zo'n stoel.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 08:28

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 08:32

Heeft je moeder geen hooglaag bed? Hierbij kan ze namelijk ook het hoofd einde rechtop zetten en eventueel haar benen omhoog. Dat in combinatie met een luchtwissel matras kan haar misschien iig qua slapen verlichting brengen?

Misschien is een roho kussen om op te zitten ook nog een idee voor je moeder?

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 09:21

Ik zou niet zomaar zelf gaan rommelen met allerlei kussentjes en stoelen en hier goed ergotherapeutisch advies over inwinnen. Dit ook in verband met het toch gaan ontwikkelen van decubitus wat bij een slechte zit of lighouding zeker mogelijk is!

In principe ligt hier wel een rol voor de zorgverzekering in het vergoeden van de sta op stoel. Hebben jullie alleen gebeld of is er ook een formele aanvraag (en dus afwijzing) geweest? Ik zou het formeel aanvragen en indien er sprake is van een afwijzing hier tegen in bezwaar gaan. Mocht er dan nog geen toekenning zijn zou je kunnen proberen om m bij de Wmo (gemeente) aan te vragen. Weet wel dat dit voor de Wmo geen standaard vraag is en je wel echt moet kunnen aantonen dat de zorgverzekering dit niet vergoed ook niet in bezwaar.. De Wmo moet namelijk je melding aannemen en dit onderzoeken.

Mocht er echt geen geld zijn en een minimum inkomen, zou je ook nog kunnen denken aan bijzondere bijstand als laatste optie.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 09:36

Wat milatje zegt :j Dat is de weg om te bewandelen. Wel kwestie van lange adem ben ik bang, maar daar zitten echt wel financiele mogelijkheden.

Even googlen vertelt me trouwens dat bij complexe ziekte (en dat is hier wel aan de hand lijkt me) er vergoeding vanuit de basisverzekering gegeven moet worden. Dus als de zorgverzekering je met een kluitje in het riet stuurt is dat niet terecht. Kan de ergotherapeut hier niets in betekenen?

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 09:50

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 09:53

Polly schreef:
Ik heb geen tips voor je maar wil je wel even een hart onder de riem steken. Wat een vreselijk lieve dochter ben jij en wat krijgen jullie een hoop over jullie heen.
Ik ga zeker mijn ogen en oren open houden of ik iets hoor over zo'n stoel.

Tnx <3 We zijn allemaal een tikkeltje vervloekt qua gezondheid vrees ik. Ik heb zelf nu al artrose in de rug, misvormde bekken en slijtage in de heupen. Eds zit in de familie (vooral bij mij), tante is ook volledig afgekeurd, zusje heeft ze ene na de andere operatie qua darmen, zware astma en ze heeft net een zoontje van 7 weken en kreeg net te horen dat de biologische vader hoogstwaarschijnlijk een erfelijke vorm van darmkanker heeft. Maar ik zie het niet als iets dramatisch, je wordt er sterk van en begripvol :j

Gelukkig waren we allemaal goed toen we nog opgroeiden :') ouderdom komt hier iig met gebreken :+

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 09:59

milatje schreef:
Ik zou niet zomaar zelf gaan rommelen met allerlei kussentjes en stoelen en hier goed ergotherapeutisch advies over inwinnen. Dit ook in verband met het toch gaan ontwikkelen van decubitus wat bij een slechte zit of lighouding zeker mogelijk is!

In principe ligt hier wel een rol voor de zorgverzekering in het vergoeden van de sta op stoel. Hebben jullie alleen gebeld of is er ook een formele aanvraag (en dus afwijzing) geweest? Ik zou het formeel aanvragen en indien er sprake is van een afwijzing hier tegen in bezwaar gaan. Mocht er dan nog geen toekenning zijn zou je kunnen proberen om m bij de Wmo (gemeente) aan te vragen. Weet wel dat dit voor de Wmo geen standaard vraag is en je wel echt moet kunnen aantonen dat de zorgverzekering dit niet vergoed ook niet in bezwaar.. De Wmo moet namelijk je melding aannemen en dit onderzoeken.

Mocht er echt geen geld zijn en een minimum inkomen, zou je ook nog kunnen denken aan bijzondere bijstand als laatste optie.

Tnx. Ergo heeft schapenvacht etc aangedragen dus die heeft zich er wel mee bemoeid, alleen spreken ze elkaar af en toe tegen. Daarnaast zitten de wmo kersten en nog meer erbij die met regelmaat langskomen. Wmo wil het niet vergoeden, zf heeft telefonisch indd afgewezen maar ik dacht ook op papier, dat moet ik even navragen aan pa. Ik dacht dat ie daarna namelijk de aanvraag bij wmo had neergelegd en daar de afwijzing van kreeg. Bijzondere bijstand is indd een optie waar niet aan gedacht is, dus dat kan ik nog aandragen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 10:08

Echwel schreef:

Birdie60 schreef:
Inderdaad je kan ze huren in een zorgwinkel.
Weet je dat er ook sta op wc's zijn?
https://www.pronkergo.nl/producten/sani ... op-toilet/
Daar kan de de bril van rechtop zetten en op een knopje en die gaat weer naar beneden.

Huren is op lange termijn best kostbaar, ze is taai. Ze heeft een spoeltoilet via wmo. Het opstaan is niet het probleem, wel het kunnen omhoogdoen van de benen als ze langdurig zit.

malih schreef:
Heeft je moeder geen hooglaag bed? Hierbij kan ze namelijk ook het hoofd einde rechtop zetten en eventueel haar benen omhoog. Dat in combinatie met een luchtwissel matras kan haar misschien iig qua slapen verlichting brengen?

Misschien is een roho kussen om op te zitten ook nog een idee voor je moeder?

Het probleem van het vele zitten is daarmee niet opgelost. Ze gaven hier aan dat ze over moet naar een bed in de kamer, dat wil ze niet, daar voelt ze zich ook echt nog te goed voor. Losse kussens gaan niet zo goed.

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 10:10

Ik wil je allereerst heel veel sterkte wensen!

Mijn moeder heeft ook een sta op stoel op maat, ze is hier heel fijn geholpen, maar ik heb geen idee wat het heeft gekost.
Ze heeft hem hier vandaan: www.easysit.nl

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 10:16

Maar even los van deze vraag, is ze bij de huisarts geweest i.v.m oedemateuze benen? Als ze zelfs huilende benen krijgt, lijkt behandeling mij wel op z'n plaats. En als dat gedaan wordt, hoeft ze ook niet meer per se de benen omhoog/kan iets makkelijker lopen etc.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 10:20

peach2001 schreef:
Ja ergotherapeut is er ook. En die kan daarin ook niet veel doen. Trippelstoelen etc wel, maar niet qua sta op stoelen. Trippelstoel heeft ze ook maar ook daarin kan ze niet langdurig zitten want ze moet haar benen omhoog kunnen doen om ze te ontlasten en tegelijk de druk op het zitvlak te verleggen. Er wordt veel vergoed, maar eigenlijk het belangrijkste niet. Ze kan niet plat liggen om te slapen dus ze slaapt in die stoel ook overdag en als ze verkouden is ook in de nacht.

Hhmm, zaag die ergo therapeut dan eens wat beter door.

Mijn moeder had soort van dezelfde problemen als die jij beschrijft, alleen vanuit een geheel andere oorzaak (vorm van spierdystrofie).
Zij had, naast de genoemde tripplestoel (werkt ook prima als bureaustoel :j ), ook een zgn ruststoel en die heeft ze gekregen op aangeven van de Ergotherapeut.

Het aandachtspunt bij die stoelen is de stelhoogte. Mijn moeder kon niet opstaan vanuit de stoel. Die stoel moest dus zo hoog kunnen dat ze door de stoel in de sta-positie werd gebracht. Daar heeft ze een half dozijn stoelen op afgewezen, totdat de stoel kwam die het wel deed en die heeft ze de rest van haar leven gebruikt. Wereldding; ik heb 'm meegenomen na haar overlijden :j

Tot slot: laat je niet afschepen met dingen die het net niet zijn. Sommige ergo-therapeuten zijn wel heel gemakkelijk daarin.