Pfeiffer, tips/tricks?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Pfeiffer, tips/tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 11:20

Hoi allemaal!

Ik ben gevloerd... al bijna 3 weken :')

Het begon 31 januari met wat koorts, last van een verstandskies die doorkwam. Vanaf die dag heb ik in totaal eerst maar eens 11 dagen koorts gehad, tot ik naar de huisarts ging. Dat was vorige week maandag.
Algehele ziektebeeld is natuurlijk gewoon griep, maar ze zag er een oorontsteking bij, daar ben ik wel redelijk mee bekend van kind af aan. Dus ik kreeg amoxicilline.
Ik knapte een beetje op, donderdag/vrijdag een paar kleine dingetjes gedaan en zaterdag in de loop van de dag werd het weer minder. Zondag kreeg ik uitslag, beginnende met een paar bultjes en maandag was mijn hoofd een keer zo dik als het normaal is. Geen jukbeentje meer te zien.
Huisarts gebeld, vriendin mij heengebracht... Kreeg nieuwe antibiotica voorgeschreven, die nam ik maandag om 11 uur. Een klein uur later kreeg ik enorm last van depersonalisatie. Dit wilde niet over gaan, dus weer de huisarts gebeld, je bent tenslotte toch bang voor een heftige allergische reactie. Ze is meteen langsgekomen, onderzocht. Pols was iets gezakt (zat telkens rond de 140), koorts een stuk lager (paracetamol gehad). Meteen de psychiater gebeld of er een tegenhanger was voor deze verschijnselen aangezien ik geestelijk helemaal gezond was. Nou die gingen even overleggen.
Huisarts is weer weggegaan, na uitleg dat het een bijwerking van de nieuwe antibiotica was. Klein uurtje later belde ze me terug, dat de psychiater aan had gegeven dat er niet iets beschikbaar was en ik ook gewoon deze kuur kon afmaken als ik dat wilde. Nou, ik ging er vanuit dat ik zou opknappen en ik heb geen zin om constant aan huis gebonden te zijn. Dus gevraagd om een nieuwe kuur.
Daar mocht ik meteen die avond mee beginnen.

's Avonds voelde ik me echt totaal niet prettig meer, de uitslag zat over mijn hele lichaam (ik ben aan de gekleurde kant voor een blank persoon, dus bedenk dat en dat zo iemand dan helemaal roodverbrand is over het hele lijf, naaktzonnen zeg maar, zo voelde het ook. Dus mama geappt, die kwam meteen langs. Doktersdienst gebeld, na wat over en weer bellen en gesprek met de arts vond die het niet nodig om mij te zien. Ik was ook redelijk gevat nog dus dat begreep ik wel.
Besloten met mam mee te gaan om de nacht bij mijn ouders door te brengen, durfde echt niet alleen te zijn.

Ik had gelukkig een controleafspraak staan voor gistermorgen, huisarts heeft me meteen doorgestuurd naar spoedeisende hulp. Daar werd ik aanvankelijk besmet verpleegd... Vrij genant, maar goed... :+
Zo rond 15:00 uur kwam de internist en co (denk ik?) binnen, vet lollig doen met mondkapjes op. "Oh ja euh... deze zijn helemaal niet nodig eigenlijk, u heeft gewoon Pfeiffer."
Dat verklaarde natuurlijk meteen de allergische reactie. En ik was behoorlijk opgelucht.

Oké, ik moet er niet aan denken die ellende te moeten krijgen die mijn oud-klasgenoot had, ik heb haar al jaren niet meer gezien of gesproken. Ik weet dus niet hoe het is afgelopen. Maar in de drie jaar dat ik haar kende bleef de Pfeiffer haar pesten.
Enigszins een voordeel misschien dat mijn ouders weinig van de Pfeiffer gemerkt hebben en misschien heb ik ook gewoon een flinke verkoudheid/griep erbij gehad, geen idee...

Ik ben in ieder geval niet van plan om me zolang te laten pesten door die ziekte, dus ik ben aan het bekijken wat ik kan doen om lymfe, lever en milt een beetje te helpen.

Vanmiddag bel ik nog met de huisarts om te vragen wat zij verder nog adviseren, op de spoedeisende hulp hebben ze natuurlijk wel wat beters te doen.
Ik heb daar wel een pilletje gehad waardoor de allergische reactie in een rap tempo afnam en ik zelf ook in een rap tempo weer opknapte.

Op dit moment voel ik me eigenlijk best wel heel goed. Natuurlijk nog ontzettend last van die reactie, een beetje benauwd op de borst door de verkoudheid. En een akelig pijnlijke schouder vanwege het ziekenhuisbed en de hele tijd mijn telefoon gebruiken daar.
Zodra de allergie weg is, ben ik van plan een afspraak te maken met mijn bowentherapeut, al dat liggen wordt je lichaam echt niet beter van.
Waar ik wel echt last van heb is enorme wallen onder mijn ogen, hierdoor zie ik hondsberoerd, zowel met als zonder bril.

Ik ben benieuwd of jullie nog tips en/of tricks hebben, dingen die ik vanmiddag aan mijn huisarts moet vragen... Please shoot...

Nayomie

Re: Pfeiffer, tips/tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 11:22

Vraag of ze een briefje kunnen schrijven wat betreft de (tijdelijke) allergie. Die kun je namelijk dan ergens in je portemonnee meedragen. Heel handig als je ongeluk hebt gehad en bewusteloos bent. :j

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 11:24

Ach Meis heb je Pfeiffer...

Ik heb het ook gehad, alleen geen uitslag ed. Enige wat je kunt doen is slapen als je daar behoefte aan hebt, doen wat je kunt en niet over je grenzen gaan. Ik heb er met fases nog steeds last van terwijl het al jaren geleden is.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 12:13

Met Pfeiffer moet je niet te hard willen gaan. Ik heb destijds enorm veel baat gehad bij een goede homeopaat.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 12:25

Rusten, rusten en nog eens rusten. En het kan lang duren, ik heb na 1.5 jaar nog steeds dagen dat ik moe ben (dus weinig energie). Maar het gaat over het algemeen best goed nu, kan weer een normaal leven leiden :)

Ze zeggen wel dat extra vitamine C kan helpen (voor je lever).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 13:37

Nayomie schreef:
Vraag of ze een briefje kunnen schrijven wat betreft de (tijdelijke) allergie. Die kun je namelijk dan ergens in je portemonnee meedragen. Heel handig als je ongeluk hebt gehad en bewusteloos bent. :j

Bedankt, het is al in mijn dossier vermeld en die heb ik enkele jaren geleden al vrijgegeven voor dit soort dingen.

Gwenvd schreef:
Ach Meis heb je Pfeiffer...

Ik heb het ook gehad, alleen geen uitslag ed. Enige wat je kunt doen is slapen als je daar behoefte aan hebt, doen wat je kunt en niet over je grenzen gaan. Ik heb er met fases nog steeds last van terwijl het al jaren geleden is.

Niet over mijn grenzen heengaan is voor mij redelijk vanzelfsprekend, ik slaap nu nog wat bij vanwege de allergie, wat echt met sprongen vooruit gaat. Ik ben niet meer zo duizelig enzo.
Vind het wel heel bizar dat er ook gewoon adviezen van serieuze instanties zijn die zeggen dat je dagelijks leven er niet onder hoeft te lijden en je gewoon alles kan doen. Hoe denken die dat een lichaam zich dan kan herstellen?

noviceh schreef:
Met Pfeiffer moet je niet te hard willen gaan. Ik heb destijds enorm veel baat gehad bij een goede homeopaat.

Kan je me daar wat over vertellen? Die homeopaat? Ik sta enorm open voor alternatieve geneeswijzen, dus ik zou er graag wat over willen weten in het kader van Pfeiffer.

Eske_B schreef:
Rusten, rusten en nog eens rusten. En het kan lang duren, ik heb na 1.5 jaar nog steeds dagen dat ik moe ben (dus weinig energie). Maar het gaat over het algemeen best goed nu, kan weer een normaal leven leiden :)

Ze zeggen wel dat extra vitamine C kan helpen (voor je lever).

Ja ik heb behoorlijk wat fruit in huis inderdaad :) En ik denk dat wat extra vitaminen ook zeker geen kwaad kunnen, maar wat vermoeit de lever en wat ondersteunt het juist... Dat vind ik best lastig te bepalen :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:18

Ik heb het jaren geleden gehad en heb toen bij de apotheek een kuurtje gehaald ter ondersteuning. Ik weet niet meer hoe het heet (kan het even opzoeken), maar het heeft mij goed geholpen.
Desalniettemin ben ik maandenlang ziek en thuis geweest, dus je kan van plan zijn je niet zo lang te laten pesten door deze ziekte, maar mijn tips is toch echt om je tijd te nemen om te rusten en uit te zieken en niet de druk te leggen op snel herstellen.

Edit; die kuur van de apotheek heet Immuno inductum van Puro.
Beterschap.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:34

Rust, rust, rust en rust! Ik heb dat niet gedaan, vol voor de examens gegaan en maar doorgaan. Zoveel spijt, ben er nooit bovenop gekomen en ben jaren later nog moe. Hoe moeilijk ook, echt je rust pakken!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:38

Ts goed om de allergie ook op papier bij je te hebben. Ik werk in de apotheek en allergie wordt vaak niet mee overdragen als wij medicatie opvragen via het landelijk schakel punt

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:43

Ik heb heel heftig Pfeiffer gehad maar uiteindelijk vrij snel hersteld. Voeding heeft veel invloed op je herstel: niets eten / drinken wat je lever belast (alcohol, vet, veel vlees), wel veel groente en fruit. En neem gewoon de tijd voor je herstel.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:44

Het domste wat je kan doen is je 'niet laten pesten door de ziekte'. Pfeiffer (hier klierkoorts genoemd) kan heel lang aanslepen, vooral de vermoeidheid dan. Rust en tijd is het enige middel.
Je hebt geluk dat je al volwassen bent, dan verloopt de ziekte meestal minder erg dan bij jongeren (volgens het internet :Y) )

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:55

Ik heb een zelfde soort situatie gehad vorige maand. Amandelen ontstoken en erg ziek/zwak. Gelukkig was mijn huisarts heel erg oplettend en had is na een hele dag onderzoeken gelijk de volgende dag uitslag dat ik ook pfeiffer heb.

Ik heb 1 weekje ziek thuis gelegen en ontzettend veel geslapen.
En daarna gewoon doorgegaan met mijn dagelijkse leven. Zoals de arts mij heeft verteld.

Mijn huisarts vertelde dat veel mensen die horen dat ze pfeiffer hebben ineens heel vaak zeggen dat ze moe zijn terwijl maar een klein percentage mensen er zo last van heeft. Je moet geen marathon willen lopen maar wel doorgaan met het dagelijks leven

Ik vind het heel erg lastig om te onderscheidden wanneer ik gewoon moe ben of dat ik moe ben vanwege de pfeiffer. Ik doe niks anders dan voorheen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 21:59

Goof schreef:
Ik heb het jaren geleden gehad en heb toen bij de apotheek een kuurtje gehaald ter ondersteuning. Ik weet niet meer hoe het heet (kan het even opzoeken), maar het heeft mij goed geholpen.
Desalniettemin ben ik maandenlang ziek en thuis geweest, dus je kan van plan zijn je niet zo lang te laten pesten door deze ziekte, maar mijn tips is toch echt om je tijd te nemen om te rusten en uit te zieken en niet de druk te leggen op snel herstellen.

Edit; die kuur van de apotheek heet Immuno inductum van Puro.
Beterschap.

Laten pesten is ook een mentale gesteldheid he ;) Als ik mezelf heel lang zielig ga voelen, knap ik zeker niet op. Positieve instelling is heel belangrijk vind ik zelf :P
Nadruk ligt inderdaad ook op acceptatie en herstel.

Bedankt voor de tip voor de kuur!

Flying_Angel schreef:
Rust, rust, rust en rust! Ik heb dat niet gedaan, vol voor de examens gegaan en maar doorgaan. Zoveel spijt, ben er nooit bovenop gekomen en ben jaren later nog moe. Hoe moeilijk ook, echt je rust pakken!

Lijkt me vreselijk! Gelukkig kan ik zelf heel goed mijn grenzen aangeven en mijn rust nemen.

gaucho schreef:
Ik heb heel heftig Pfeiffer gehad maar uiteindelijk vrij snel hersteld. Voeding heeft veel invloed op je herstel: niets eten / drinken wat je lever belast (alcohol, vet, veel vlees), wel veel groente en fruit. En neem gewoon de tijd voor je herstel.

Vind ik heel erg lastig, dat boodschappenlijstje... Ik neig namelijk naar volop kip (ik kan sowieso niet tegen varken) en alleen maar groenten erbij. Ik begrijp dat zeer eiwitrijk ook belastend is voor de lever, dus daar gaat mijn koolhydraatarm :+ Nouja, oliebol happens... Maar met mijn 1.86m neem ik natuurlijk wel wat meer energie dan de gemiddelde vrouw (1.67m geloof ik?), dus wat is nu een complete maaltijd?
Heb jij misschien een lijstje? Ik kan heel goed zelf knoeien met verschillende voedingsmiddelen en er wat lekkers van maken, dus dat moet piece of cake zijn. :P

Schemerdier schreef:
Het domste wat je kan doen is je 'niet laten pesten door de ziekte'. Pfeiffer (hier klierkoorts genoemd) kan heel lang aanslepen, vooral de vermoeidheid dan. Rust en tijd is het enige middel.
Je hebt geluk dat je al volwassen bent, dan verloopt de ziekte meestal minder erg dan bij jongeren (volgens het internet :Y) )

Nog even extra, het laten pesten is ook een mentale gesteldheid he ;) Als je constant jezelf zielig vindt omdat je Pfeiffer hebt, word je ook echt niet beter. Terwijl wanneer je met acceptatie werkt en gewoon de rust neemt waar je behoefte aan hebt, dan herstel je veel makkelijker. :j
Maar m'n moeder gaf inderdaad ook al aan dat het voor volwassenen veel makkelijker is.

Ik weet ook gewoon van mezelf dat ik veel te lang veel te hard heb gewerkt. Ik vind mijn werk gewoon ontzettend leuk, ook al was het vrij hectisch de gehele tijd (van de ene baan naar de andere binnen 24 uur, nog geen vakantie weer gehad, allerlei hectiek op het werk) dus dat vreet heus wel van je. Combineer dat met de winter... Ja een lagere weerstand is onvermijdelijk op den duur, dus als je dan aangevallen wordt, dan voel je er wel wat van!
Mijn ouders hebben het ook allebei als volwassene gehad, hebben het niet doorgehad tot ze later moesten bloedprikken om andere redenen en als gevolg daarvan te horen kregen dat ze Pfeiffer hadden gehad.

Helaas had de huisarts nog geen brief van het ziekenhuis, dus morgen weer bellen...

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 22:00

ElineGC: gewoon doorgaan is echt het stomste wat je kan doen!! Als je levenslangs met de gevolgen wil zitten, moet je vooral door blijven lopen :n
Luister naar je lichaam en denk niet, ach gaat wel..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 22:01

ElineGC schreef:
Ik heb een zelfde soort situatie gehad vorige maand. Amandelen ontstoken en erg ziek/zwak. Gelukkig was mijn huisarts heel erg oplettend en had is na een hele dag onderzoeken gelijk de volgende dag uitslag dat ik ook pfeiffer heb.

Ik heb 1 weekje ziek thuis gelegen en ontzettend veel geslapen.
En daarna gewoon doorgegaan met mijn dagelijkse leven. Zoals de arts mij heeft verteld.

Mijn huisarts vertelde dat veel mensen die horen dat ze pfeiffer hebben ineens heel vaak zeggen dat ze moe zijn terwijl maar een klein percentage mensen er zo last van heeft. Je moet geen marathon willen lopen maar wel doorgaan met het dagelijks leven

Ik vind het heel erg lastig om te onderscheidden wanneer ik gewoon moe ben of dat ik moe ben vanwege de pfeiffer. Ik doe niks anders dan voorheen.

Als je mij op dit moment (vanochtend 8 uur opgestaan) vraagt of ik me ook moe voel, zeg ik inderdaad ook nee... Ik heb alleen een beetje last van mijn keel (gelukkig geen amandelen meer) en verder voornamelijk van de huiduitslag. Daar slaap ik ook nog af en toe eventjes van. Jeuk is echt, in tegenstelling tot wat men zegt, niet leuk....

Maar ik kon prima even stofzuigen vanavond, nog wat financiën geregeld... No problemo...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 22:02

ItsMe2 schreef:
ElineGC: gewoon doorgaan is echt het stomste wat je kan doen!! Als je levenslangs met de gevolgen wil zitten, moet je vooral door blijven lopen :n
Luister naar je lichaam en denk niet, ach gaat wel..

Maar de hele dag op je gat zitten word je vanzelf ook wel moe van... Ik denk dat dat enorm slecht werkt eerlijk gezegd...

Gewoon kijken wat je kan doen, het in mindere mate doen of het laten doen... Of in delen doen... Is ook doorgaan met het dagelijkse leven...

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 22:07

Ik geef ook aan: luister naar je lichaam. Maar zodra je voelt ik word wat vermoeid, stop dan en pak je rust.
Maar wat wou ik graag dat ze mij 11 jaar geleden hadden gedwongen om de rust te pakken! Ik ben wel doorgelopen, omdat de huisarts het niet heeft herkend.. en nu kan ik er vanuit gaan dat ik er levenslang last van zal hebben.. en dat gun je niemand!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 14:12

Hebben jullie ook ter controle opnieuw bloed laten geven om te kijken hoe het herstel was?

En ervaringen met veel vocht vasthouden? Ik denk dat het van de allergische reactie komt hoor... Maar bij de ogen wordt het wel wat vervelend.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:19

Janine1990 schreef:
Hebben jullie ook ter controle opnieuw bloed laten geven om te kijken hoe het herstel was?

En ervaringen met veel vocht vasthouden? Ik denk dat het van de allergische reactie komt hoor... Maar bij de ogen wordt het wel wat vervelend.

Ik heb dit wel gedaan. Maar moeheid kan aanhouden als het al uit je bloed is :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 14:21

Oke, was dit op eigen verzoek? En hoelang na de constatering?
Omdat ik wel goed op wil knappen, denk ik dat het niet verkeerd is om dit een beetje in de gaten te houden. Morgen krijg ik telefoon van de huisarts, dan kan ik het meteen overleggen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:27

Wat rot dat je Pfeiffer hebt en dat je AB voorgeschreven had gekregen. Is algemeen bekend dat AB en pfeiffer niet goed samen gaan.

Ik heb destijds na 6 weken opnieuw mijn bloed laten controleren, toen was het goed op zijn retour dus mocht van de huisarts weer alles doen. Stomste fout ooit, herstel heeft toen echt heel lang geduurd (een jaar). In welke mate het virus nog actief is in je bloed zegt dus niks over of je alweer kan opbouwen, dat zal je echt op gevoel moeten doen. Ik moet wel zeggen dat ik de accute versie had dus ben sowieso erg ziek geweest met hele hoge koorts, 2 weken niks kunnen eten, 10kg afgevallen etc. Ik heb geen speciaal dieet gevolgd, wel ondersteunig gehad van een homeopaat. Dat hielp iets om mijn energie terug te krijgen maar ben daarna nooit meer helemaal de oude geworden helaas.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 14:39

Dee_Es schreef:
Wat rot dat je Pfeiffer hebt en dat je AB voorgeschreven had gekregen. Is algemeen bekend dat AB en pfeiffer niet goed samen gaan.

Ik heb destijds na 6 weken opnieuw mijn bloed laten controleren, toen was het goed op zijn retour dus mocht van de huisarts weer alles doen. Stomste fout ooit, herstel heeft toen echt heel lang geduurd (een jaar). In welke mate het virus nog actief is in je bloed zegt dus niks over of je alweer kan opbouwen, dat zal je echt op gevoel moeten doen. Ik moet wel zeggen dat ik de accute versie had dus ben sowieso erg ziek geweest met hele hoge koorts, 2 weken niks kunnen eten, 10kg afgevallen etc. Ik heb geen speciaal dieet gevolgd, wel ondersteunig gehad van een homeopaat. Dat hielp iets om mijn energie terug te krijgen maar ben daarna nooit meer helemaal de oude geworden helaas.

Ik krijg online niet helemaal helder wat nu het verschil is tussen accuut en gewoon pfeiffer?
Maar ik begrijp dat jij wel heeeeeeeeeeeeeeeeel veel teruggezet bent in alles? Ik heb gewoon alle dagen normaal gegeten. Nouja, vrij normaal dan :+

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:51

Ja ik zou er dus ook niet direct bang voor zijn dat jij er zo lang mee zit hoor. Er zijn ook echt mensen die er maar 1 a 2 maanden last van hebben en dan weer helemaal gezond zijn. Maar je moet iig niet blindelings op je bloedbeeld af gaan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:22

Als je besmet bent met het Epstein Barr virus krijg je later ziekte van Pfeiffer. Ik kreeg het in mijn jeugd en ik ben altijd moe gebleven, mede omdat ik niet wist dat ik het Epstein Barr virus bij me had. Dit alles heeft er voor gezorgd dat ik nu een traag werkende schildklier heb. De ene auto imuun ziekte zorgt weer voor een andere als je er niks aan doet.Ik ben alternatief gegaan en ik hoop dat ik over 2 jaar kan zeggen dat ik me steeds meer mens begin te voelen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:27

Ik heb ook Pfeiffer gehad. Al jaren geleden. Ik had niks in de gaten, alleen dat ik opgezwollen klieren had. Na een bloedonderzoek bleek mijn milt te groot en de leverwaarden niet goed. Ik heb een week in een Duits veldhospitaal gelegen, daarna ben ik weer aan het werk gegaan. Heb nergens last van gehad.