Luidsterkte op school: ervaringen en bescherming

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Luidsterkte op school: ervaringen en bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 22:18

Eén van mijn dochters is op school helaas in een erg luide klas terecht gekomen. De groep staat er om bekend. Sommige leraars hebben het redelijk onder controle, andere hebben er blijkbaar geen greep op. De ellende is dat die leraars dan maar één of twee lesuurtjes per dag moeten volhouden, maar de klasgenootjes een hele dag.

Mijn dochter geraakt hier erg gestresseerd door. Dit begrijp ik goed want ik word zelf ook behoorlijk onrustig door te weinig stiltemomenten.

Buiten de luidsterkte voelt ze zich goed in de klas, heeft vriendinnetjes en wordt niet gepest. Op klassenraden werd het thema al meermaals aangehaald maar de resultaten zijn meestal maar voor korte tijd merkbaar.

Wie heeft soortgelijke ervaringen en hoe gingen/gaan jullie er mee om? Zelf denk ik er aan om oordopjes te laten maken, maar ik weet niet of ze de lessen dan nog goed kan volgen.

Goof

Re: Luidsterkte op school: ervaringen en bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:21

Betreft het een middelbare school?
Is het mogelijk dat ze een geluidsdempende koptelefoon gebruikt tijdens werkmomenten? Ze kan dan tijdens instructiemomenten en nakijken gewoon mee doen en tijdens het werken of tijdens het maken van een toets de koptelefoon op doen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:26

Onze dochter heeft oorkappen. Maar dat is op een middelbare school misschien minder handig ivm pesten. Zij heeft er wel veel baat bij.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:29

herkenbaar, ik had hier ook erg veel last van op de middelbare. Wij hadden vaak aparte "hokken" of lokalen waar je gebruik van mocht maken als je graag rust wou. Leraren weten vaak wel welke kinderen daar serieus willen zitten voor de rust en welke gewoon willen keten zonder toezicht. Misschien kan ze dit eens vragen.
2e school waar ik heen ging hadden ze hier minder ruimte voor, maar hadden ze bijvoorbeeld wel een straf/nablijf ruimte waar het altijd dood stil was, hier ging ik ook wel eens gewoon zitten

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 22:30

Goof schreef:
Betreft het een middelbare school?
Is het mogelijk dat ze een geluidsdempende koptelefoon gebruikt tijdens werkmomenten? Ze kan dan tijdens instructiemomenten en nakijken gewoon mee doen en tijdens het werken of tijdens het maken van een toets de koptelefoon op doen.

Het is inderdaad een middelbare school. Ze heeft een koptelefoon en gebruikt deze met regelmaat. Maar dat helpt niet afdoende. Ik denk wel dat daar misschien ook nog verschillende kwaliteiten in bestaan. Ze heeft er nu een speciaal voor kinderen (ze is niet zo groot voor haar leeftijd) uit de doe-het-zelf zaak.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 22:33

Faelynn schreef:
herkenbaar, ik had hier ook erg veel last van op de middelbare. Wij hadden vaak aparte "hokken" of lokalen waar je gebruik van mocht maken als je graag rust wou. Leraren weten vaak wel welke kinderen daar serieus willen zitten voor de rust en welke gewoon willen keten zonder toezicht. Misschien kan ze dit eens vragen.
2e school waar ik heen ging hadden ze hier minder ruimte voor, maar hadden ze bijvoorbeeld wel een straf/nablijf ruimte waar het altijd dood stil was, hier ging ik ook wel eens gewoon zitten

Ik kan wel bij de klastitularissen eens vragen of ze op die manier oplossingen kunnen vinden. Op lagere scholen staan hier in Duitsland vaak tafels en stoelen op de gangen daarvoor. Het probleem is dat stoute/luide kinderen ook buiten voor de deur worden gezet. Dat schiet dan niet op. :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:35

Mijn ervaring met lawaai maken (pallets slopen dan wel) is dat je 2 lagen gehoorbescherming wil om herrie echt tot fijn niveau terug te brengen en inderdaad minder van je omgeving ook te horen. En doppen en zo'n koptelefoon dus.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 23:00

tamary schreef:
Mijn ervaring met lawaai maken (pallets slopen dan wel) is dat je 2 lagen gehoorbescherming wil om herrie echt tot fijn niveau terug te brengen en inderdaad minder van je omgeving ook te horen. En doppen en zo'n koptelefoon dus.

Begrijpelijk. Doppen moet ik waarschijnlijk op maat laten maken als ik wil dat ze echt helpen. Bovendien kan ik me voorstellen dat die doppen nog wel geaccepteerd zullen worden. Maar ik denk niet dat leraars die les staan te geven zitten te wachten op leerlingen met koptelefoons op hun hoofd. :o Bovendien krijg ik er zelf op den duur hoofdpijn van als ik die dingen meer dan een uurtje draag.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 23:03

En noise cancelling?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 23:05

soesita schreef:
tamary schreef:

Begrijpelijk. Doppen moet ik waarschijnlijk op maat laten maken als ik wil dat ze echt helpen. Bovendien kan ik me voorstellen dat die doppen nog wel geaccepteerd zullen worden. Maar ik denk niet dat leraars die les staan te geven zitten te wachten op leerlingen met koptelefoons op hun hoofd. :o Bovendien krijg ik er zelf op den duur hoofdpijn van als ik die dingen meer dan een uurtje draag.

Als ze zeer doen heb je niet de juiste ;)
Op veel scholen mogen kinderen tijdens werkmomenten gebruik maken van een koptelefoon. Mijn ervaring is dat daar veel gebruik van wordt gemaakt en dat andere kinderen er dus ook niet op reageren.
Maar goed, dat is op basis van alle scholen waar ik kom, ik weet niet hoe deze school daar in staat natuurlijk. Ik zou het eens met de mentor bespreken in ieder geval.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 23:06

Noise canceling headphone is je oplossing. Nog hip ook.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 23:06

DiantaM schreef:
En noise cancelling?

Ja, daar zit ik dus nu over te denken. :j Maar de vraag blijft: hoe prakticabel is dit op school in lessituaties. Heeft daar iemand ervaring mee? Je wil tenslotte nog wel merken wat er in de les gebeurt. :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 23:13

soesita schreef:
DiantaM schreef:
En noise cancelling?

Ja, daar zit ik dus nu over te denken. :j Maar de vraag blijft: hoe prakticabel is dit op school in lessituaties. Heeft daar iemand ervaring mee? Je wil tenslotte nog wel merken wat er in de les gebeurt. :+

Daar heb ik je serieus al antwoord op gegeven ;)
Tijdens instructiemomenten en werk nakijken, vragen stellen etc gewoon klassikaal meedoen en tijdens werkmomenten de koptelefoon op.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 23:18

Goof schreef:
Tijdens instructiemomenten en werk nakijken, vragen stellen etc gewoon klassikaal meedoen en tijdens werkmomenten de koptelefoon op.

Heb ik gelezen, dankjewel. :) Dat doet ze nu al maar dan moet ik dus op zoek naar een kwaliteitsvollere koptelefoon blijkbaar.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 23:33

soesita schreef:
Goof schreef:

Heb ik gelezen, dankjewel. :) Dat doet ze nu al maar dan moet ik dus op zoek naar een kwaliteitsvollere koptelefoon blijkbaar.

Ik heb eenmaal de noise cancelling van Bose van mijn zwager op gehad in een zeer druk restaurant. Bizar wat er weg gefilterd wordt

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 23:40

Ja, het is echt bizar wat die noise cancelling head phones weg filteren. Ideaal om een rustige plek in een luidruchtige omgeving te creëren. Wellicht wel even met de mentor op school bespreken? Ze moeten wel even opletten dat ze dan eventuele tussentijdse instructies wel opmerkt, zodat ze de koptelefoon af kan doen of op zn minst het noise cancelling deel uit kan zetten.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 08:42

Momenteel komt de Sony Wh-1000xm3 als beste uit de test als noise-canceling koptelefoon. Als ik jullie was zou ik hem eens proberen in een winkel en kijken of hij past. Ik vond hem belachelijk duur, maar heb hem toch gekocht. Ik krijg snel hoofdpijn van veel lawaai om me heen, en er wordt nogal vaak vergaderd door anderen in mijn werkkamer.

Daarnaast zou ik jouw dochters situatie zeker regelmatig blijven aankaarten bij docenten en eventueel de directie.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 08:53

Ik heb gisteren avond nog even per email contact opgenomen met de mentoren. Even horen wat zij zeggen en wat ze van die noise cancelling koptelefoons vinden. Zoals gezegd heeft ze er nu eentje van de doe-het-zelver die ze al mag gebruiken maar ik heb uit dit topic begrepen dat het loont om in een betere te investeren.

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 09:14

Ik heb snel last van overprikkeling en zweer bij mijn Bose noise cancelling headphone. Ik hoor het wel als iemand direct tegen me praat maar het filtert 90% van alle omgevingsgeluiden weg. Waar ik eerder tijdens de drukke spits totaal overprikkeld de trein uit kwam heb ik nu nergens meer last van. Mocht de school geen bezwaren hebben kan ik je de Bose zeker aanraden. Zit lekker ook door de dikke en stevige kussentjes. Niet goedkoop, maar zeker z’n geld waard in mijn ogen. Maar wat hierboven ook gezegd is, je kunt natuurlijk nog het best met je dochter gaan passen en proberen in de winkel. Succes in ieder geval!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 10:44

Wellicht helpt de whisperfoon.

Een soort koptelefoon op 1 oor, voor tijdens het individuele werken in een rumoerige omgeving.
Je zet het ding op je dominante oor (gesteld dat je dat hebt), fluistert jezelf toe en je niet-dominante oor 'gaat dicht'.

Maar een paar goede klassegesprekken helpen wellicht ook.
...en er zijn wel trucs om drukke kinderen wat kalmer te maken, van een wiebelkussen tot.... wisperfoon.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 10:51

Ik zit op de middelbare school ook in een flink drukke klas, al 5 jaar. Eerste jaren ging het wel, maar ik merkte dat mijn concentratie er flink op achteruit ging en dat was ook te zien in mijn cijfers. Ik vind het zelf moeilijk om me af te sluiten van geluid, daarom werkt een koptelefoon bij mij niet. Ik wil dan toch de geluiden om mij heen volgen, en dit wordt beperkt door de koptelefoon, dus ik doe nog meer mijn best om het dan wél te horen.

Ik luister muziek tijdens de lessen, uitleg even oortjes uit en daarna muziek weer aan. Dit werkt voor mij erg goed, ik kan me dan concentreren op de muziek en daardoor ook concentreren op mijn schoolwerk. Hoe ik het met toetsen dan ga doen weet ik nog niet, daar ben ik druk naar op zoek :+

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 11:00

Wat ik niet snap, is er dan tijdens de les zoveel lawaai? Want iedereen moet toch stil zijn dan? Lijkt me eerder dat de leerkrachten dit moeten oplossen en strenger optreden dan dat jullie koptelefoons moeten dragen?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 11:05

Ik vraag me hetzelfde af als schemerdier....

Kan het me moeilijk voorstellen....toen ik nog op de middelbare school zat,gaf de leerkracht les,en moesten de leerlingen gewoon hun mond houden,behalve als er iets gevraagd werd.
Wie het te bont maakte,vloog uit de les en mocht naar de strafstudie.
Tuurlijk waren er dan eens lessen waar je in groepjes werkte ofzo,maar dat was dan enkele uurtjes per week max.

Als er zoveel kabaal is tijdens de lessen lijken idd ook gewoon de leraren te falen,die horen de klas toch stil te krijgen?
Of is een lessituatie daar zo anders dan?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 11:07

Schemerdier schreef:
Wat ik niet snap, is er dan tijdens de les zoveel lawaai? Want iedereen moet toch stil zijn dan? Lijkt me eerder dat de leerkrachten dit moeten oplossen en strenger optreden dan dat jullie koptelefoons moeten dragen?

Dat lijkt mij ook. Ik ben wel van een andere generatie,maar hoe kan dat nu dat het niet stil is tijdens een les? Daar was in de vorige eeuw geen sprake van, alleen de leraar mocht praten of als je iets gevraagd werd natuurlijk.Wat is dat nu voor situatie?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 11:10

Mijn dochter (14 VWO3 ADHD en gevoelig voor geluiden) draagt in de les oordopjes. Wij hebben "speciale" die eigenlijk voor concerten zijn. Ze hoort nu veel minder ruis maar kan de leraar nog prima volgen. Wij hebben deze oordopjes 2 jaar geleden gekocht via een officiële ticketsite toen we ook tickets voor een concert kochten. Ze halen een flink aan decibel van bas en drums etc weg en in de klas dus ook allerlei omgevingsgeluiden. Maar gesproken tekst kan ze dus nog prima verstaan en volgen.