Oververmoeid en tuut in de oren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laibadji

Oververmoeid en tuut in de oren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 14:31

Sinds dinsdag zit ik oververmoeid thuis. Ik heb altijd gezegd ik doe door tot mijn lijf niet meer kan. Nu ben ik 'geland'.

Dom I know maar niemand wou mij geloven. Bij de dokter kreeg ik maar lauwe reactie als ik er in het verleden iets van zei. Collega's complimenteren mij met hoe goed ik er uit zie...

Ik ben er mij van bewust dat ik zeer veel hooi op mijn vork en hier zal iets moeten veranderen. Daarnaast ook een kindje van 3 en ook hij vraagt heel veel aandacht.
Ik heb daarnaast ook het karakter dat iedereen voor mezelf komt. Met andere woorden, ik draag veel zorg voor anderen maar niet voor mezelf.

Ik had reeds enkele weken 's avonds een tuut in mijn oren. Dit vooral wanneer de druk er even af was.
Mijn breekpunt kwam er toen ik les aan het geven was (hoger onderwijs) en ik plots de tuut hoorde. Ik moest zoveel moeite doen om mijn studenten aandachtig te beluisteren. Dit was de druppel en het teken dat mijn lichaam het opgaf.

Die avond naar de dokter (andere) en die heeft mij tot het einde van de maand thuis gezet met mogelijkheid tot langer.

Ik heb al veel geslapen en gerust ( en gehuild) ik voel mij zo moe. Echt uitgeput.

En dan die vreselijke tuut. Die blijft maar doorgaan. Aaahhh. Het is een beetje beter als ik iets te doen heb, echter lukt mij dit nu niet echt. Het is zo mooi weer en ik heb geen zin om buiten te gaan. Enkel mijn zetel wil ik.

Heeft iemand onder jullie die tuut ook ervaren? Wat heb je er tegen gedaan?

tokedri

Re: Oververmoeid en tuut in de oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 14:50

Dat heet tinnitus
Heb ik ook en heel veel mensen
Soms gaat het over maar heel vaak niet en kan t erger worden

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 14:53

Dan neem nu maar zeker de rust die je nodig hebt!

Paar jaar geleden zat ik tegen een burn out aan.. Werkte 45 uut per week, waarvan 2 dagen zeer intensief waren en ik dus 10 uur lang aan het lopen, bukken en tillen was. Thuis aan het verbouwen en kreeg stress bij 1 van mijn banen. (had toen 2 banen) ik was er beroerd van.. Geen energie, chagrijnig, kortaf naar mijn man.. Huilen.. Boos. Ben toen alleen nooit naar een arts gegaan, bang dat deze me thuis zou laten zitten. Ik heb toen uiteindelijk het heft in eigen Handen genomen en 1 baan opgezegd. Paard verhuist naar een nieuwe stalling met meer rust, en de verbouwing in huis stil gelegd. Toen ging het langzaam aan gelukkig steeds beter. Maar ik vergeet dat gevoel nooit meer.. Zo een akelig gevoel was dat, omdat ik de controle leek te verliezen over mezelf. En zo ver laat ik het niet meer komen.

Wat betreft de tuut in je oren.. Ikzelf heb me leven lang al een tuut in de oren.. Vroeger 3x geopereerd aan buisjes in de oren omdat ik slecht hoorde. Daarna was dit niet meer nodig, maar heb wel nog altijd moeite met uit filteren in drukke ruimtes. Dan krijg ik bijna niks mee omdat ik alleen maar geruis en geroezemoes hoor. Ik heb die piep in de oren al zolang ik herinner en heb geleerd deze naar de achtergrond te zetten en er niet meer mee bezig te zijn. Uit hoor onderzoek van 7 jaar geleden, bleek dat ik super gevoelig ben voor hele hoge geluiden. Zeg maar hondenfluitjes niveau. Maar lage tonen hoor ik slechter.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 14:53

Tinnitus kan komen door stress. En zo te lezen, heb je daarinderdaad heel erg last van. Wat je ertegen kan doen is dus je rust pakken. En praat met een psycholoog.

Heel naar Ts. Denk nu dus echt aan jezelf en doe wat je moet doen om er bovenop te komen. Veel sterkte

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 15:02

Ik heb ook zo'n tuut. :+
Overgehouden aan een lange periode met heel veel stress. Toen crashte ook heel mijn systeem. :7
Beste is er zo weinig mogelijk aandacht aan schenken. Gemakkelijker gezegd dan gedaan.
En indien mogelijk soort van achtergrondgeluid aanzetten. Muziekje ofzo.
Er is ook nog wat info te vinden onder Tinnitus Retraining Therapy.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 15:04

Dat van de stress klopt zeker. De laatste weken kon ik niet meer ademen. Ik had zeer veel last van mijn chronische hyperventilatie.

Ik ben er mij bewust van dat ik meerdere keren over mijn grenzen ben gegaan.

Het jammere is dat ik dit wel degelijk aangegeven heb maar dat niemand mij geloofde. Ik geef mij altijd meer dan 100%. En ik lach en probeer er redelijk uit te zien... Mensen zijn dat gewoon van mij.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 15:06

Laibadji schreef:
Het jammere is dat ik dit wel degelijk aangegeven heb maar dat niemand mij geloofde. Ik geef mij altijd meer dan 100%. En ik lach en probeer er redelijk uit te zien... Mensen zijn dat gewoon van mij.

Ik herken dit.
Je kan beter een janker zijn. Ben ik na jaren ook achtergekomen :+

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 15:21

Pandora2 schreef:
Laibadji schreef:

Ik herken dit.
Je kan beter een janker zijn. Ben ik na jaren ook achtergekomen :+

Blijkbaar maar dat ligt nu echt niet in mijn aard. :+

En dan die vragen, 'slaap je nog goed?' euh ja ik ben Knock out gewoon! Of 'wil je de hele dag in bed blijven liggen?' euh neen, hoe meer gestresst ik ben des te harder ik werk. (Aka Duracell konijn). Of 'doe je je werk nog graag?' euh ja! Love the job!

Conclusie van de dokters oh dan moet je gewoon wat minderen. Thuis tot rust komen? Neen hoeft niet

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 15:37

Misschien kan ook hoge bloeddruk er mee te maken hebben ook ivm overmoeidheid...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 16:24

Tinnitus inderdaad heel vervelend,heb ik ook erg gehad bij stress. In rustige periode zakt het weer af. Ga dus een tijd proberen je rust te pakken, dat heb je nodig!

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 16:28

Een tuut in je oren kan komen door stress... Je kan er hulp voor krijgen misschien aangeven bij je arts?

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 16:29

Ik heb zelf bij stress ook last van een gesuis in mijn oor. Heel naar, de hele tijd dat geluid. Toen ik het voor het eerst kreeg bleek bij de osteopaat later dat mijn kaak en nek helemaal vast zat door de stress en dat daardoor dat geluid werd veroorzaakt, en sinds dat los is gewerkt heb ik er veel minder last van. Ik weet niet of dat bij jou ook het geval is, maar je zou er naar kunnen laten kijken.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 16:43

Deze avond ga ik naar de craniosacraal therapeut. Ik hoop bij hem verlichting te vinden. In de hoop dat de tinnitus beter wordt.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 16:53

Ik heb deze tuut ook gehad toen ik net met mijn burn-out thuis kwam te zitten. Is heel vervelend maar gaat vanzelf over bij genoeg rust.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:09

Laibadji schreef:
Deze avond ga ik naar de craniosacraal therapeut. Ik hoop bij hem verlichting te vinden. In de hoop dat de tinnitus beter wordt.

Laat je weten hoe het ging ? Ik had al gehoord dat osteopathie bij sommige mensen ook verbetering geeft.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:10

Maanlicht schreef:
Ik heb deze tuut ook gehad toen ik net met mijn burn-out thuis kwam te zitten. Is heel vervelend maar gaat vanzelf over bij genoeg rust.

Mijn tuut duurt nu al 5 jaar. Denk dat 'm niet meer zal verdwijnen helaas -O-

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:25

Pandora2 schreef:
Maanlicht schreef:

Mijn tuut duurt nu al 5 jaar. Denk dat 'm niet meer zal verdwijnen helaas -O-

Dat is erg vervelend. Maar ik denk dat dat een ander soort tuut is. De tuut van mij en waarschijnlijk ook die van mij toen kwam echt van spanning en oververmoeidheid.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 18:26

Pandora2 schreef:
Laibadji schreef:

Laat je weten hoe het ging ? Ik had al gehoord dat osteopathie bij sommige mensen ook verbetering geeft.

Ja doe ik zeker. Als de cranio niet werkt zal ik ook osteopathie doen denk. Alles om mijn lichaam terug op de rail te zetten.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 18:27

Maanlicht schreef:

Wat heb jij dan gedaan?

Denk soms ook aan burnout maar ben daar mentaal nog niet klaar voor om dat te aanvaarden.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:30

Laibadji schreef:
Maanlicht schreef:

Wat heb jij dan gedaan?

Denk soms ook aan burnout maar ben daar mentaal nog niet klaar voor om dat te aanvaarden.

Heel herkenbaar. Aan de tuut heb ik niets gedaan. Ik werd er ook helemaal gek van. Heeft bij mij twee weken non stop geduurd ongeveer. Daarna was het opeens over.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:34

Maanlicht schreef:
Dat is erg vervelend. Maar ik denk dat dat een ander soort tuut is. De tuut van mij en waarschijnlijk ook die van mij toen kwam echt van spanning en oververmoeidheid.

Mijn hersens zijn ook al iets ouder :+
Heel soms is de tuut ook even weg, maar duurt nooit lang :7

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 18:37

Heel herkenbaar. Aan de tuut heb ik niets gedaan. Ik werd er ook helemaal gek van. Heeft bij mij twee weken non stop geduurd ongeveer. Daarna was het opeens over.[/quote]
Ik hoop dat dat bij mij ook zo zal zijn. 1 maart terug gaan werken. Hopelijk. Ik wil dat zo graag.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:56

Daar zou ik nog niet mee bezig zijn. 1 maart is snel he. Wat doe je in de tussentijd aan het verbeteren van je klachten?

Niet om je bang te maken, maar ik zit inmiddels ruim een jaar thuis. Ook ik was te lang doorgegaan, voor iedereen zorgen, behalve voor mezelf. Ik was steeds moe, kon me niet meer concentreren op dingen, was vergeetachtig, telkens ziekig en ik kon niet meer opladen. Vooral als je dan ook nog bezig bent met afvallen is alles bij elkaar echt een aanslag op je lichaam. Dat zag ik zelf toen ook nog niet in, en het frustreerde me dat er geen progressie in zat. Maar als je lichaam en geest op standje overleven en constante stress zit, kun je eigenlijk niet eens afvallen omdat je lichaam alles opslaat. Dan kun je het beter even wat losser laten, en herstellen.

Neem vooral veel rust. Als je moe bent, ga dan slapen, ook al is het midden op de dag. Ik heb de eerste weken ongeveer alleen maar slapend doorgebracht. Overdag, 's nachts, maakte allemaal niet uit.

Ik weet niet of je hulp hebt met je zoontje, maar vraag desnoods of iemand (familie of vrienden) af en toe kunnen oppassen en even met hem weg kunnen gaan (naar hun huis, speeltuin oid), zodat jij kunt slapen. Heb je een partner? Kan diegene je ook wat meer ondersteunen? Ik weet hoe moeilijk het is om dingen uit handen te geven, ik kon dat zelf ook nooit, maar je houdt het anders zo niet vol. Probeer echt alleen de hoogst noodzakelijke dingen te doen.

Heb je contact met een coach/psycholoog? Dit is heel belangrijk. Je moet erachter zien te komen waar je klachten vandaan komen en hoe je je patronen kunt veranderen. Als jij doodop bent, heeft niemand wat aan je, dus je zult jezelf echt vaker op 1 moeten zetten. Nadat je weer wat energie hebt en weet waar je grenzen liggen, kun je rustig weer een beetje opbouwen met werk. Eerst maar een uurtje, omdat het je waarschijnlijk drie keer zoveel energie kost. Maar bespreek dit met de bedrijfsarts.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 19:14

Laibadji schreef:
Dat van de stress klopt zeker. De laatste weken kon ik niet meer ademen. Ik had zeer veel last van mijn chronische hyperventilatie.

Ik ben er mij bewust van dat ik meerdere keren over mijn grenzen ben gegaan.

Waarom moeten mensen je geloven? Heb je hun toestemming nodig om op de rem te trappen? Geloof me niemand gaat voor jou zorgen als je dat zelf niet doet. Das k#t maar wel waar..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:03

Mijn tip is ten eerste Tinnitus Retraining Therapy.
Ik ben bij een audiologisch centrum geweest, ik heb muziek/klanktherapie gedaan en ik hen een "ruisonderdrukker".

Het belangrijkste van het audiologische centrum was de uitgebreide gehoortest.
(En wat rare gesprekken: echte tinnitus retraining gaat over neurologie en net niet over geluiden - maar waarschijnlijk kom jij niet in Amsterdam terecht ;) dus dat kan beter zijn!)

De ruisonderdrukker: jij hoort m niet, maar je hersenen reageren er op 'en zetten de piep uit'.
Doe NIET aan afleiding - aan de orde is dat jij moet uitrusten.
"Jezelf afleiding geven " - je kunt stommere dingen doen, maar het kost energie en dat heb je nu niet.

De klanktherapie: ik deed johansen (ias: individuele auditieve stimulatie volgens Johansen, er zijn 'zusjes' die Benaudira en Tomatis heten.)
Je krijgt een cd met een muziekje met effect - elke dag 10 minuten thuis luisteren.

Sterkte met de hele situatie!!
(Jezelf een tijd 'op nummer één zetten' is wennen, maar wel belangrijk.)