Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
GUSTIxBILL schreef:Maar werkgever had er geen oren na![]()
(...)
Werkgever weet dat ik momenteel geen ontslag kan gebruiken. Anders moeten vriend en ik mijn vriend zijn droom stopzetten. Met de nodige boetes.
Ben vollop op zoek naar een andere werkgever, maar hier moet ik nu toch echt even zo goed en zo kwaad mogelijk door geraken
Ibbel schreef:Ontslag bij ziekte mag niet.
En je werkgever lapt op deze manier in feite het reistijdenbesluit aan z'n laars. Jij hebt niet kunnen rusten en moet wel weer rijden. Anders geformuleerd, hij eist van z'n chauffeurs gevaarlijk rijgedrag.
Je zal maar een ongeluk veroorzaken doordat je niet goed wordt/even wegsukkelt van vermoeidheid/domweg een verkeerde inschatting maakt wegens oververmoeidheid.
Ben je lid van een vakbond/heb je een rechtsbijstandsverzekering? Ik zou daar mijn licht maar eens opsteken wat je rechten zijn als je te ziek bent om te rijden én wat de plichten van je werkgever zijn.
BETUWE schreef:Hoezo lapt de werkgever de rijtijdenwet aan zijn laars. Ts zat thuis haar rust te maken, volgensmij zit er dan geen bestuurderskaart in de tacho. Nu is ts helaas ziek maar een werkgever heeft niets te zeggen over hoe zijn personeel de rust invult dat is privé. Wel is het heel vervelend dat je zo ziek moest werken, was daar geen andere oplossing voor
Ibbel schreef:BETUWE schreef:Hoezo lapt de werkgever de rijtijdenwet aan zijn laars. Ts zat thuis haar rust te maken, volgensmij zit er dan geen bestuurderskaart in de tacho. Nu is ts helaas ziek maar een werkgever heeft niets te zeggen over hoe zijn personeel de rust invult dat is privé. Wel is het heel vervelend dat je zo ziek moest werken, was daar geen andere oplossing voor
TS heeft niet kunnen rusten (dat weet de werkgever, en ja, dat komt door privézaken, TS is nl ziek). Naar de letter van de wet heeft TS idd die rust van het rijtijdenbesluit genomen. Alleen heeft ze door ziekte niet geslapen en de baas éist dat ze gaat rijden. Naar de géést van het rijtijdenbesluit handel je dan als werkgever toch echt niet.
Als je als chauffeur de nacht doorfeest en de volgende dag weer gaat rijden lap je diezelfde wet overigens net zo hard aan je laars. Want dan heb je je weliswaar ook aan je tachometer gehouden, maar niet gerust en ook voor nachtenlang doorfeesten is die wet uiteraard niet bedoeld.