xXxXsasxXxX schreef:5 weken geleden ben ik naar de fysio geweest. Dit was ook een manueel therapeut en hij heeft mijn rug gekraakt en zei dat mijn bilspier strak stond waardoor ik dus uitstralende pijn heb. Ik ben 3 keer bij hem geweest maar telkens was de pijn erger als ik daar was geweest. Ik had dan ook een erg doof en tintelend gevoel in mijn linkerbeen. Dit heb ik sowieso sinds de rugpijn, maar als ik bij hem was geweest was het erger
(....)
Ik ben nu 2 keer bij een andere fysio geweest. De eerste keer hele lichte oefeningen gedaan. Dit ging op dat moment prima, maar toen ik naar buiten liep verging ik van de pijn. (...)
Heeft iemand hier ervaring mee of een idee wat ik nog zou kunnen proberen?
Je verhaal mbt fysio 1 doet mij denken aan mijn eigen rug. Ik ben "niet hypermobiel", dwz ik kan mijn duim niet terugleggen tegen mijn pols, niet met gestrekte knieën mijn handen plat op de grond. - maar mijn bindweefsel is elastischer dan ideaal.
"Kraken" mag bij mij slechts in uiterste noodzaak - wervels van hun plek douwen rekt per definitie het bindweefsel op (en het was al zo elastisch).
(Ik heb voor mijzelf deze regel opgesteld, er zijn minkukels werkzaam in de zorg die vinden dat hier niet op gelet hoeft te worden.
)
Wat voor oefeningen heb je gedaan bij fysio 2...? En hoezo verging je daarna van de pijn??
(Wellicht is het het handigste om deze vraag aan een cesartherapeut te stellen, of mensendieck .) - Cesar en mensendieck zijn 2 vormen van bewegingsleer die gelijk staan aan fysiotherapie, maar het gaat nadrukkelijk om hoe jij je lichaam gebruikt, of houding, spieren, oefeningen, dagelijks leven etc.
Mijn tip is om daar je licht eens op te steken.
De vuistregel mbt rugpijn is tegenwoordig inderdaad : bewegen en zorg ddat de pijn niet te hoog oploopt.
(Bij pijn, spanning, stress etc gaat/ kan het gebeuren dat je onderrugspieren stevig aanspannen - daardoor wordt je rug hol getrokken en dat geeft problemen.)
Dus met tips van cesar en goed, diep ontspannen kun je de pijn hopelijk ook zonder pillen laten verdwijnen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 08-02-19 10:45, in het totaal 2 keer bewerkt