Verschrikkelijke tandpijn (zenuwen)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xJolien

Verschrikkelijke tandpijn (zenuwen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 22:56

Oh jongens, ik hou het niet meer. Het doet zó verschrikkelijk veel pijn. Wat kan ik doen?

Dom dom dom, ik dacht dat tandpijn wel over ging. Vanaf het weekend al last, maar was telkens prima op te lossen met Ibuprofen. Gisteravond kwam het er echter wel heel snel doorheen en vannacht was hels, dus vanochtend direct gebeld naar de tandarts en kon meteen terecht.

Röntgenfoto gemaakt en er zit een ontsteking onder een van m'n voorste ondertanden. Ontsteking is ondertussen al flink groot en neemt de wortels van 5 tanden in beslag. Vandaar de pijn.

Resultaat: antibiotica, maagbeschermers en prebiotica. Over een maand een wortelkanaalbehandeling. Oh, en ik mag Ibuprofen blijven slikken om de pijn onder controle te houden. Maar daar gaat het nu mis, want dat lukt dus echt niet. Ik kan wel huilen, ben echt niet kleinzerig, maar dit is een verschrikkelijke pijn, bah. De tandarts gaf aan op dit moment niet veel te kunnen doen ivm de ontsteking die er zit. En dat de pijn met twee dagen minder moet zijn.

Maar wat kan ik doen om de pijn te verminderen? Ik heb 1 uur geleden een tablet 600mg Ibuprofen genomen, en de pijn komt er nu alweer dubbel en dwars doorheen. Volgens de voorschriften mag je niet meer dan 1200mg per dag slikken, maar dat kan dus echt niet he..... Ik word gek als ik aan de nacht denk.....

Hoe kom ik de nacht door? De Bokker met de gouden tip ben ik eeuwig dankbaar.... -O-

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:59

Dienstdoende tandarts bellen en kijken of ze het niet nu al open kunnen maken..
Ze hoeven alleen je tand open te boren en schoon te maken, dan ben je van het ergste af.

Rot zeg, beterschap :(:)

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 23:02

Je mag per dag 8 paracetamol nemen. Daarmee bouw je een spiegel op, en zorg dat je die spiegel constant houd. Dat is altijd stap 1 in pijnbestrijding. Ik zal dus voor nu er 2 innemen, en misschien straks-vannacht nog 2 paracetamols. Dan daarnaast de maximale dosis ibuprofen. Heb je toevallig kruidnagel in huis? Dit werkt echt verzachtend, gewoon dat kruid tegen je zere tand aanleggen en een tijdje in je mond houden tot het oplost. Mocht dit onvoldoende zijn morgen de tandarts bellen en vragen voor sterkere ontstekingsremmer, bv naproxen.
Indien mogelijk inderdaad spoedafspraak bij spoedtandarts, zeggen dat je niet meer uithoudt van de pijn.

Liselot

Re: Verschrikkelijke tandpijn (zenuwen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 23:06

Inderdaad paracetamol bij gaan slikken. Je kan de HAP even bellen voor welke dosering jij mag hebben

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 23:08

Oh, ik dacht dat Paracetamol en Ibuprofen samen juist uit den boze was. Pfjoe, ga ik nu direct nemen. Grote dank!! Hopelijk is dat iets beter.

De tandarts waar ik vandaag ben geweest heeft geen spoedlijn, dus dan zou ik een andere tandarts moeten bellen. Maar ik hoor hier zo veel horror verhalen van slechte tandartsen, durf het dus eigenlijk niet aan -O-

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 23:11

Nee hoor, die versterken elkaars werking juist.
Doorgaans mag je 4x per dag 1000mg paracetamol en daarbij nog 3x 400 ibu. Maar omdat ik jouw lengte en gewicht niet weet en ook niet precies weer hoe de max dosis uitgerekend wordt kan je daarvoor het beste even de hap bellen

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 23:12

Probeer vannacht een beetje meer rechtop te liggen, paar kussens op elkaar. Het zal de pijn niet wegnemen maar het verlicht wel iets ten opzichte van een liggende houding. Bij kiespijn tenminste. Sterkte!

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 23:16

Misschien in je mond spoelen met een opgeloste paracetamol? En wat koelen met een coolpack?

Ik zou echt anders een dienstdoende tandarts bellen en daar naar toe gaan. Die druk van de ontsteking moet eraf dus laat het ze maar open maken

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 23:18

Poetsen met sensodyne Rapid!!
Zodra ik dat niet doe, kan ik niks meer eten of drinken, mijn tandhalzen liggen bloot en das enorm pijnlijk, als ik ook maar 1 keer poets met andere tandpasta is het meteen raak.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 23:22

Oei, ik weet weer precies hoe het voelde. Bij mij hadden ze niet gelijk de juiste tand te pakken, dus heb een halve week huilend rondgelopen. Waarom zijn ze niet gelijk een wkb gestart? Daar zou ik zeker om vragen. Een maand zo doorlopen is drama.

Overigens heb ik Tramadol voor mijn rug, en het enige wat het draagbaar maakte was een combi van Tramadol en ibuprofen, samen met een ijszak tegen de ontsteking. Die laatste zou ik er zeker opleggen, het is zo'n verlichting!

Ik zie hierboven de tip van poetsen, maar ik kon echt mijn tand niet poetsen, dat was veel te pijnlijk. Ik spoelde met Perio-Aid. Dit heeft alleen wel een gore aanslag na een tijdje.
Laatst bijgewerkt door Utixo op 07-02-19 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 23:23

TS woont in spanje zo te zien en tandpasta tegen ene ontsteking??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 23:24

Bij een flinke ontsteking leg je een icepac op je mond wel met een washandje ertussen.
En morgen weer bellen of je er tussen kan. succes.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 23:30

Inderdaad paracetamol erbij, iets rechtop slapen en koelen met een koelpack of koude natte washand.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 23:32

HAP gebeld, ze zegt dat ik het beste kan proberen de nacht door te komen op de AB + Ibuprofen + Paracetamol. En dan morgenochtend direct weer bellen als het niet minder is.

Ontsteking zit aan de achterkant van de tand, dus icepack heeft helaas geen zin. Heb net een lepel in de vriezer gelegd in de hoop dat dat verkoeling biedt.

Stadium van tandpasta & mondspoeling ben ik al voorbij geloof ik. Tanden poetsen is na vanochtend echt geen optie meer en spoelen heeft geen nut denk ik, ivm dat de ontsteking onder de huid en tand zit (of heb ik het mis en werkt het dan ook?)

Utixo, ze vertelden mij vanochtend dat een WKB pas mogelijk is als de ontsteking verminderd is. Denk dat het op dit moment niet lukt, ivm de grootte van de zwelling. Maar dat ga ik morgen direct vragen hoor. Wat een hel he, deze pijn. Mijn hemel. Ik stoot liever de hele dag m'n kleine teen tegen de tafelpoot dan dit gevoel.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 23:34

Heel veel sterkte TS. Ik weet hoe enorm pijnlijk een ontsteking kan zijn. In het verleden had ik ze ook vaak en dan ben je echt in staat om met je hoofd tegen de muur te gaan staan bonken door de pijn.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 23:43

Cayenne schreef:
Heel veel sterkte TS. Ik weet hoe enorm pijnlijk een ontsteking kan zijn. In het verleden had ik ze ook vaak en dan ben je echt in staat om met je hoofd tegen de muur te gaan staan bonken door de pijn.

Precies dat. Je had ze vaak?!! Serieus? Jeetje, ik heb echt medelijden met je. Voel me ineens een stuk minder zielig. :')

edit; de koude lepel was een ramp. Alsof ik hem direct op m'n zenuwen legde.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 23:47

Hier helaas ook regelmatig dit probleem. Tramadol of morfine is het enige dat echt helpt, dus mijn tip is: zorg dat je dat krijgt tot de antibiotica aangeslagen is.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 23:49

Ja, ik had een ontsteking die zich via mijn zenuwbanen verspreidde. Volgens de tandarts kan een ontsteking in je tanden en kiezen ook best gevaarlijk zijn voor de rest van je gezondheid.
Ik ging in eerste instantie voor een ontsteking onder mijn snijtand naar de tandarts, maar tussendoor moest ik voor spoed een kies eruit laten halen omdat de ontsteking zo ernstig was dat het niet meer te redden was.
Ik kan je wel vertellen dat het enorm oplucht wanneer de ontsteking weg is. Ik heb nooit meer ibuprofen hoeven slikken :=

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 23:53

Cayenne schreef:
Ja, ik had een ontsteking die zich via mijn zenuwbanen verspreidde. Volgens de tandarts kan een ontsteking in je tanden en kiezen ook best gevaarlijk zijn voor de rest van je gezondheid.
Ik ging in eerste instantie voor een ontsteking onder mijn snijtand naar de tandarts, maar tussendoor moest ik voor spoed een kies eruit laten halen omdat de ontsteking zo ernstig was dat het niet meer te redden was.
Ik kan je wel vertellen dat het enorm oplucht wanneer de ontsteking weg is. Ik heb nooit meer ibuprofen hoeven slikken :=

Oh jeetje. Dat klinkt lekker. Wat mij betreft mogen ze hem er ook uit halen. Tand was al dood en had er eerder nooit last van. Maar wilde er sowieso ooit al een keer iets aan laten doen ivm de verkleuring.

Voel me nu ook zo dom. Had vanaf het weekend al koorts, opgezwollen klieren etc. De tandpijn gooide ik dus op een verminderde weerstand. Maar nu redeneer ik het andersom. Ontsteking heeft de koorts etc. veroorzaakt (denk ik).

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 23:55

Oh jemig ik weet hoe je je voelt, bij mij was het alleen mn verstand kies en ik mocht alleen paracetamol ivm mijn zwangerschap.
1e keer bij de tandarts kreeg ik waterstof peroxide mee om te spoelen. Werd even beter nacht goed door gekomen.
Ik spoelde smorgens en ging me daar toch door de grond.
Er hebben wat spullen door de kamer gevlogen haha.
Uurtje later stond ik weer bij de tandarts met je haalt hem er nu uit anders doe ik het zelf _O-
Nou wat een opluchting was dat zeg.

Alleen 5 voortanden trekken wordt erg lastig :=
Ik weet hoe je je voelt. En niks helpt behalve paracetamol en ibu tegelijk haalt net het scherpste randje er af.
Ik hoop dat het snel over is :(:)

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 23:57

Misschien een gekke gedachte, maar zelf een gaatje prikken met een steriele naald? Of moet het echt een snee zijn om de druk eraf te krijgen? (weet niet of ik dat durf, gaatje moet nog lukken :') )

edit; Indi_Vito, oh ik weet precies wat je bedoelt! Hebben ze toen ook voor de zekerheid de andere verstandskiezen eruit gehaald? Dat noemde ze bij mij vandaag nog namelijk. Er is eigenlijk te weinig ruimte in m'n mond voor normale kiezen + verstandskiezen. Maar hee, laten we eerst dit even oplossen tandarts :Y)

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 00:00

xJolien schreef:
Misschien een gekke gedachte, maar zelf een gaatje prikken met een steriele naald? Of moet het echt een snee zijn om de druk eraf te krijgen? (weet niet of ik dat durf, gaatje moet nog lukken :') )

edit; Indi_Vito, oh ik weet precies wat je bedoelt! Hebben ze toen ook voor de zekerheid de andere verstandskiezen eruit gehaald? Dat noemde ze bij mij vandaag nog namelijk. Er is eigenlijk te weinig ruimte in m'n mond voor normale kiezen + verstandskiezen. Maar hee, laten we eerst dit even oplossen tandarts :Y)

Dat lijkt me niet verstandig :')

Nee deze heeft de tandarts er zelf uitgehaald omdat ik echt janken voor hem stond. Maar eigenlijk verdoven en kiezen trekken doen ze liever niet tijdens je zwangerschap.
Dus als ik ben bevallen afspraak maken bij de kaakchirurg voor de andere 3 maar die zijn nog niet zo weggerot als diegene die er nu uit is :')

Ben al een paar jaar aan het uitstellen

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 00:01

Wat bij mij de pijn nog een beetje tegen ging was warme thee drinken en koelen met een washandje op het hoofd. Maar ik kreeg echt gigantische hoofdpijn van de ontstekingen :=

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 00:03

ooo aaaa voel id ook de pijn die ik toen had Gaat door merg en been! Ik had toen ook en zware ontsteking, bij mij gaven ze toen aan dat een verdoving dan niet helpt (?)
mmm denk niet dat je er zelf in moet gaan poeren hoor, gaat denk ik ook niet lukken...zit te diep. Morgenochtend gelijk bellen, al is de pijn iets minder anders zit je het weekend weer!

sterkte!!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 00:04

Oh jeetje... Wat moet jij je wanhopig voelen nu , als je dit soort plannen hebt.
Is er geen huisartsen spoedlijn/ EHBO in de buurt voor sterkere pijnstilling: morfine oid?