Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Gaby schreef:Bedankt voor alle reacties! Ik waardeer ze enorm.
Ik denk dat ik morgen de huisarts bel. Tenminste, ik overweeg of ik dat morgen ga doen, of vrijdag nadat ik mijn psycholoog zie. Ik weet niet bij wie ik het beste met deze klachten aan kan kloppen - is het puur psychologisch? Mijn terughoudende gevoel is, denk ik, ook angst dat ze raar gaan reageren of gaan bagatelliseren, terwijl die gedachte niet klopt, want tot nu toe hebben ze altijd fijn gereageerd.
Jij hebt een coach, Leo? Wat doe je samen met je coach om met de angst om te leren gaan (globaal gezien, je hoeft geen persoonlijke details te delen)?
Interessant stuk over de autonoom zenuwstelsel! Ik ga dit meenemen naar mijn psycholoog of huisarts.
Bubblewrap schreef:Mijn collega zei eens: 'er is maar 1 persoon die echt voor jou kan zorgen, en dat ben jezelf'.
Je HA of psych gaan inderdaad niet gek reageren. En als ze dat wel zouden doen, hebben ze de verkeerde baan uitgekozenMaar echt, ze weten hoe te reageren, je bent niet de eerste en niet de laatste met deze klachten
Gaby schreef:Ingespireerd door het topic over angststoornissen wil ik delen waar ik al best lang mee zit..
Ik heb al vrij lang af en toe last van een heel groot paniek/angstgevoel waar ik me best wel voor schaam, en ik vroeg me af of andere Bokkers dit ook weleens hebben. En wat het is en wat je dan doet aan dit gevoel.
Dit angstgevoel komt soms ineens opzetten als ik een fout maak, bijvoorbeeld op mijn werk. Ik heb enorme last van faalangst, en ik voel me verschrikkelijk rot/schuldig/bang als ik een fout maak.
Het angstgevoel blijft urenlang aanhouden.
Ik word heel misselijk, ik heb last van gespannen spieren, ik voel me opgefokt en ik zou wel weg willen rennen... Ik vergelijk het weleens met het gevoel dat je hebt als je in een lift zit die omhoog gaat, en daarna een stukje naar beneden. Dat voel je in je buik. Zo'n soort gevoel is het, maar dan 1000x zo sterk en het houdt dus uren tot een halve dag aan.
Ik krijg ongeveer eens per 3 weken zo'n 'aanval'. Soms heb ik het een paar weken niet, en dan vaker achter elkaar.
Ik denk niet dat ik last heb van een paniekaanval. Ik heb de symptomen van een paniekaanval opgezocht, en dan zou je moeten zweten, trillen, hyperventileren en duizelig moeten zijn. Ik denk/gok niet dat ik hyperventileer?
Meditatie-oefeningen helpen niet. Een korte onderbreking van waar ik om dat moment mee bezig ben helpt ook niet; ik blijf dat gevoel houden.
Iemand die dit herkent?
Gaby schreef:Fijn dat voor een haptonoom geen verwijzing nodig heeft Volgens mij dekt mijn aanvullende verzekering de haptonoom.
Voor EMDR zal je wel een verwijzing nodig hebben... Wordt EMDR niet alleen gebruikt als je een ongeluk o.i.d. hebt meegemaakt? Is bang worden op je werk dan wel heftig genoegom de therapie te laten werken?
Citaat:Mij lijkt EMDR ook meer geschikt voor traumatische gebeurtenissen. Ik zou eerder kijken naar een psycholoog die je kan helpen door bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie. Dan ga je aan de slag met je denkpatroon.
Je hebt jezelf (onbewust) misschien wel een bepaalde denkwijze aangeleerd waardoor je bij presteren of een belangrijke situatie direct faalangst gevoelens krijgt en er is dan al geen ruimte meer in je hoofd om te relativeren. Daardoor schiet je in een paniekstand waar je vrijwel niet meer uitkomt en die steeds erger zal worden.