Is dit een angstaanval? En hoe kom ik ervan af?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gaby

Is dit een angstaanval? En hoe kom ik ervan af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 20:13

Ingespireerd door het topic over angststoornissen wil ik delen waar ik al best lang mee zit..

Ik heb al vrij lang af en toe last van een heel groot paniek/angstgevoel waar ik me best wel voor schaam, en ik vroeg me af of andere Bokkers dit ook weleens hebben. En wat het is en wat je dan doet aan dit gevoel.

Dit angstgevoel komt soms ineens opzetten als ik een fout maak, bijvoorbeeld op mijn werk. Ik heb enorme last van faalangst, en ik voel me verschrikkelijk rot/schuldig/bang als ik een fout maak.
Het angstgevoel blijft urenlang aanhouden.

Ik word heel misselijk, ik heb last van gespannen spieren, ik voel me opgefokt en ik zou wel weg willen rennen... Ik vergelijk het weleens met het gevoel dat je hebt als je in een lift zit die omhoog gaat, en daarna een stukje naar beneden. Dat voel je in je buik. Zo'n soort gevoel is het, maar dan 1000x zo sterk en het houdt dus uren tot een halve dag aan.

Ik krijg ongeveer eens per 3 weken zo'n 'aanval'. Soms heb ik het een paar weken niet, en dan vaker achter elkaar.

Ik denk niet dat ik last heb van een paniekaanval. Ik heb de symptomen van een paniekaanval opgezocht, en dan zou je moeten zweten, trillen, hyperventileren en duizelig moeten zijn. Ik denk/gok niet dat ik hyperventileer?

Meditatie-oefeningen helpen niet. Een korte onderbreking van waar ik om dat moment mee bezig ben helpt ook niet; ik blijf dat gevoel houden.

Iemand die dit herkent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:18

Pfoeh, dat lijkt me ontzettend pittig zeg! En het is niets waar je je voor moet schamen ;)

Je geeft zelf al aan dat faalangst een oorzaak kan zijn. Is het een idee als je de huisarts eens belt? Klinkt als een enge stap of als 'maar het is niet nodig', maar het voelt echt fijn als je je verhaal kwijt kunt ;)

Ik vind het sowieso al ontzettend knap dat je hier je verhaal doet!

Dammie

Re: Is dit een angstaanval? En hoe kom ik ervan af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:25

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:28

Ja ik herken het gevoel wat je omschrijft. Ik ben net als jij bekend met faalangst en daarnaast perfectionistisch. Toen ik mijn eigen bedrijf had kreeg ik dit soort angstgolven steeds vaker, werden ze erger en uiteindelijk zelfs als mijn telefoon ging.
Ik ben gestopt met dat werk, omdat ik bang werd dat ik echt ziek zou worden (burn out). Achteraf gezien was ik misschien al verder dan ik toen besefte. Ik heb nog heel lang fysieke stress gehad als ik richting de plaats reed waar ik toen werkte (trillen, zweten, verhoogde hartslag, hele bizarre gewaarwording) en nog steeds rij ik niet graag die kant op.

Ook nu kan ik het hebben, als ik een fout maak of bang ben dat ik een fout heb gemaakt (maw als ik het gevoel heb de controle kwijt te raken). Het is ontzettend irrationeel maar ik herken het nu en kan er beter mee om gaan. Wel heb ik inmiddels ook een coach om er nog beter mee te kunnen leren omgaan. Want de (faal)angst is niet wie ik bén en ik wil nooit meer in een situatie komen als toen. Dat gevoel van constant falen en weg willen rennen is vreselijk.

Ik kan je aanraden om je huisarts te benaderen, om te kijken of je begeleiding kunt krijgen. Of anders via je werk zelf, bijvoorbeeld door een coach?
Om hulp vragen voor dit is geen falen, het is juist sterker worden.

Heel veel sterkte er mee. :(:)

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 23:29

Bedankt voor alle reacties! Ik waardeer ze enorm.

Ik denk dat ik morgen de huisarts bel. Tenminste, ik overweeg of ik dat morgen ga doen, of vrijdag nadat ik mijn psycholoog zie. Ik weet niet bij wie ik het beste met deze klachten aan kan kloppen - is het puur psychologisch? Mijn terughoudende gevoel is, denk ik, ook angst dat ze raar gaan reageren of gaan bagatelliseren, terwijl die gedachte niet klopt, want tot nu toe hebben ze altijd fijn gereageerd.

Jij hebt een coach, Leo? Wat doe je samen met je coach om met de angst om te leren gaan (globaal gezien, je hoeft geen persoonlijke details te delen)?

Interessant stuk over de autonoom zenuwstelsel! Ik ga dit meenemen naar mijn psycholoog of huisarts.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 23:34

Allereerst: sterkte ermee!

Het is heel herkenbaar. Ik heb dit ook, Alleen dan voornamelijk op situaties dat ik controle dreig te verliezen. (Dus als ik dingen moet doen die ik spannend vind bijvoorbeeld). Het lijkt mij slim om inderdaad hierover te hebben met HA/psycholoog. Ik denk dat zij je best ook daarmee verder kunnen helpen.

Ik zit momenteel nog midden in het traject, Maar ga nu steeds beter zien dat ik er niet tegen moet vechten, want dat was en is het gevaar bij mij, waardoor het steeds erger wordt en ik die situaties wil vermijden, mede door faalangst.

Goed dat je hiermee bezig bent en anderen om hulp vraagt. Ik denk dat het voor zulke situaties totaal niet raar is om hier hulp voor in te schakelen. En ik denk dat je met je psycholoog ook al een heel eindje kan komen als het hierom gaat.

Als je meer wilt weten, mag je natuurlijk altijd even een pb sturen!

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 23:38

ben je soms een HSP .. Ik herken dat maar ik ben een HSP. En ik ben altijd onzeker geweest. En ik heb ook last van faalangst

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 23:41

Gaby schreef:
Bedankt voor alle reacties! Ik waardeer ze enorm.

Ik denk dat ik morgen de huisarts bel. Tenminste, ik overweeg of ik dat morgen ga doen, of vrijdag nadat ik mijn psycholoog zie. Ik weet niet bij wie ik het beste met deze klachten aan kan kloppen - is het puur psychologisch? Mijn terughoudende gevoel is, denk ik, ook angst dat ze raar gaan reageren of gaan bagatelliseren, terwijl die gedachte niet klopt, want tot nu toe hebben ze altijd fijn gereageerd.

Jij hebt een coach, Leo? Wat doe je samen met je coach om met de angst om te leren gaan (globaal gezien, je hoeft geen persoonlijke details te delen)?

Interessant stuk over de autonoom zenuwstelsel! Ik ga dit meenemen naar mijn psycholoog of huisarts.

Ik ging met ongeveer dezelfde symptomen naar de huisarts als die jij beschrijft. alleen had ik die symptomen elke keer als ik wilde gaan paardrijden. Deze stuurde mij door naar de psycholoog. Dit is een angstaanval bij mij en dus moet dat bij de psycholoog. Ik ben er nog niet helemaal vanaf maar het wel een heel stuk verminderd sinds ik bij een psycholoog aanklopte.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 23:50

Heel herkenbaar. Beperkt(e) mij vooral in mijn studie. Sociale dingen vind ik nog wel eens eng, net zoals presenteren voor een groep mensen.

Dat wat jij hebt, heb ik wekelijks wel een keer. Dat komt bij mij meestal omdat dan alles ineens te veel wordt. Wat mij helpt is om mn hoofd dan even 'te ordenen', dus alles van me af schrijven. Even tot de kern van het probleem komen, wat mij dwars zit.

Zo'n 5 jaar geleden had ik vrijwel dagelijks hyperventilatie aanvallen waarbij ik soms echt helemaal waus was. Helemaal van de wereld. Gelukkig heb ik dat vrijwel nooit meer, maar helaas vorige week wel weer eens last van gehad. Heeft met stress te maken, probleem waar ik niet uit kom.

Ook regelmatig last van hartkloppingen ; ook stress. De huisarts kwam met het advies stress vermijden :') Was het maar zo makkelijk.

Ik probeer dus gedachten te ordenen, vaak krijg ik dan helder waar ik me precies druk om maak en dan zwakt het af. Mocht je ooit gaan hyperventileren, lees dan hardop een stuk uit een boek of krant voor. Je aandacht gaat dan daar heen en door het lezen wordt je ademhaling weer sneller normaal.

Ik schaam me er niet meer voor maar vind het wel eens lastig dat mensen zo makkelijk oordelen. Kreeg vandaag nog weer te horen dat ik me aanstel en altijd wat heb, ja heel fijn. Schaam je niet, je bent echt niet de enige!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 07:44

Mijn collega zei eens: 'er is maar 1 persoon die echt voor jou kan zorgen, en dat ben jezelf'.

Je HA of psych gaan inderdaad niet gek reageren. En als ze dat wel zouden doen, hebben ze de verkeerde baan uitgekozen :P Maar echt, ze weten hoe te reageren, je bent niet de eerste en niet de laatste met deze klachten :)

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 08:38

Bubblewrap schreef:
Mijn collega zei eens: 'er is maar 1 persoon die echt voor jou kan zorgen, en dat ben jezelf'.

Je HA of psych gaan inderdaad niet gek reageren. En als ze dat wel zouden doen, hebben ze de verkeerde baan uitgekozen :P Maar echt, ze weten hoe te reageren, je bent niet de eerste en niet de laatste met deze klachten :)

Precies dit!
Vervelend dat je er veel last van hebt, maar gelukkig is er ook iets mee te doen! Succes!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 08:52

Wat vervelend zeg.
Dat stressgevoel herken ik ook. Alsof je continue met een bijna volle emmer rondloopt en er hoeft maar iets kleins te gebeuren en de emmer loopt over, je buik trekt samen, je rugspieren zitten vast en je ademhaling zit in je keel. Heel naar en irrationeel, maar je krijgt die emmer maar niet leger.

Bij mij heeft het geholpen om naar een haptonoom te gaan. Een soort kruising psycholoog/fysiotherapeut in mijn geval. Die maakt je bewust van je lijf, je vertelt je verhaal, jankt erop los en je spieren worden even fysiek losgemaakt waardoor je ontspannener de deur uitgaat.
Mijn basisstressgevoel werd lager en daardoor kon ik foutjes en issues beter aan. Zo'n foutje liet de emmer niet zo snel overlopen, want de emmer was veel leger.

Daarnaast heb ik geleerd meer te vertrouwen op mij. Ik ben goed genoeg. En wat ik niet kan, daar mag ik hulp bij vragen. Niet perfect is ook goed ;)
Dat geeft zoveel rust.

En als de emmer nu weer overstroomt (soms... ik ben niet perfect :+ ) dan weet ik ook beter hoe hem weer leeg te krijgen.

Heel veel succes iig. Ik hoop dat je er snel vanaf komt. En wie weet helpt het idee dat je dus echt niet de enige bent.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:32

ja ik herken dit. ik heb dit af en toe op het werk.. hoe dat komt geen idee. maar soms kan ik iets spannends vinden en voel ik hetzelfde wat jij hebt maar houdt gelukkig geen uren aan. daarnaast voel ik ook die dingen die je omschrijft bij paniek... ik vind het heel vervelend want ik durf bijv niet van baan te wisselen terwijl er hele leuke vacatures langskomen maar ik ben bang dat ik dan onderuit ga...

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 15:43

Bedankt voor alle reacties!

HSP ben ik niet echt, denk ik.

Heb je een verwijzing nodig van de huisarts om naar een haptonoom te kunnen? Misschien zou ik wat aan een haptonoom kunnen hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:08

Hapotonoom zou ik zeker proberen, heb ik ook veel aan gehad. Je hebt geen verwijzing nodig :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 19:56

Gaby schreef:
Ingespireerd door het topic over angststoornissen wil ik delen waar ik al best lang mee zit..

Ik heb al vrij lang af en toe last van een heel groot paniek/angstgevoel waar ik me best wel voor schaam, en ik vroeg me af of andere Bokkers dit ook weleens hebben. En wat het is en wat je dan doet aan dit gevoel.

Dit angstgevoel komt soms ineens opzetten als ik een fout maak, bijvoorbeeld op mijn werk. Ik heb enorme last van faalangst, en ik voel me verschrikkelijk rot/schuldig/bang als ik een fout maak.
Het angstgevoel blijft urenlang aanhouden.

Ik word heel misselijk, ik heb last van gespannen spieren, ik voel me opgefokt en ik zou wel weg willen rennen... Ik vergelijk het weleens met het gevoel dat je hebt als je in een lift zit die omhoog gaat, en daarna een stukje naar beneden. Dat voel je in je buik. Zo'n soort gevoel is het, maar dan 1000x zo sterk en het houdt dus uren tot een halve dag aan.

Ik krijg ongeveer eens per 3 weken zo'n 'aanval'. Soms heb ik het een paar weken niet, en dan vaker achter elkaar.

Ik denk niet dat ik last heb van een paniekaanval. Ik heb de symptomen van een paniekaanval opgezocht, en dan zou je moeten zweten, trillen, hyperventileren en duizelig moeten zijn. Ik denk/gok niet dat ik hyperventileer?

Meditatie-oefeningen helpen niet. Een korte onderbreking van waar ik om dat moment mee bezig ben helpt ook niet; ik blijf dat gevoel houden.

Iemand die dit herkent?

Hoi Gaby,
:(:)
ten eerste : ja, ik herken het.
En het is giga rot. Angst en schaamte : de pijnlijkste emoties die er zijn...!
Laat het maar voor wat het is, 'dat het geen paniekaanval volgens de boekjes is'.
Zo werkt angst.

Wat ik er tegen doe.
In principe drie dingen.
Tip nummer 1: regel een aantal sessies emdr. (Op Wikipedia staat er wel een goed artikel over.) Emdr 'grijp aan' op de plek waar de angst vandaan komt. Dat scheelt stukken...!

Tweede punt is dat in mijn restjes faalangst 'manage': de boel gaat op mijn manier. Of op de manier van iemand anders, maar dan op zijn verantwoordelijkheid.
Nodig is dan wel dat de schaamte er af is, en persoonlijk vind ik perfectionisme nog niet eens een slechte eigenschap, het moet alleen geen "innerlijke zweep" worden.

Punt drie: als het toch af en toe mis gaat: hollen helpt tegen dat rotgevoel.
En wat ik meenam van een cursus touch for health : een hand zachtjes op je voorhoofd leggen.
En daarna nadenken: heb ik qua management iets nagelaten, of is er een nieuwe sessie emdr aan de orde...?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 19:58

Google eens op chronische hyperventilatie.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 23:53

Voor een haptonoom is geen doorverwijzing nodig. Kijk wel even of het in je pakket zit (valt vaak onder fysiotherapie). Bij mij viel het erbuiten. Een sessie kostte 30,- (voor een goed half uur).

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 12:45

Fijn dat voor een haptonoom geen verwijzing nodig heeft Volgens mij dekt mijn aanvullende verzekering de haptonoom.

Voor EMDR zal je wel een verwijzing nodig hebben... Wordt EMDR niet alleen gebruikt als je een ongeluk o.i.d. hebt meegemaakt? Is bang worden op je werk dan wel heftig genoegom de therapie te laten werken?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:58

Emdr is veel ruimer dan 'alleen bij trauma', en de aanleiding hoeft niet gigantisch heftig te zijn om emdr te laten werken.

Doorgaans wordt het gegeven door psychologen, daar heb je wel een verwijzing voor nodig. (Of bijvoorbeeld een bedrijfs psycholoog.)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:03

Emdr moet je wel liggen. Ik werd er vooral heel boos van. En dat ene kleine stukje waar het over ging was dan wel opgelost, maar dat woog voor mij niet op tegen de energie die dat kostte. Ik vond het meer symptoombestrijding dan de oorzaak oplossen.

Voor anderen werkt het wel fantastisch, maar voel het niet als falen als het bij jou niet mocht werken ;)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:06

Waarom loop je bij een psycholoog? Want misschien hangt dit wel samen met de klachten waarvoor je al behandeld wordt?

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:14

Ik heb dit ook, precies zo!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:26

Gaby schreef:
Fijn dat voor een haptonoom geen verwijzing nodig heeft Volgens mij dekt mijn aanvullende verzekering de haptonoom.

Voor EMDR zal je wel een verwijzing nodig hebben... Wordt EMDR niet alleen gebruikt als je een ongeluk o.i.d. hebt meegemaakt? Is bang worden op je werk dan wel heftig genoegom de therapie te laten werken?

Mij lijkt EMDR ook meer geschikt voor traumatische gebeurtenissen. Ik zou eerder kijken naar een psycholoog die je kan helpen door bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie. Dan ga je aan de slag met je denkpatroon.

Je hebt jezelf (onbewust) misschien wel een bepaalde denkwijze aangeleerd waardoor je bij presteren of een belangrijke situatie direct faalangst gevoelens krijgt en er is dan al geen ruimte meer in je hoofd om te relativeren. Daardoor schiet je in een paniekstand waar je vrijwel niet meer uitkomt en die steeds erger zal worden.

De klachten die jij noemt kunnen heel goed een gevolg zijn van overmatige stress. Door aan de slag te gaan met je denkpatroon leer je relativeren en krijg je je emoties weer meer onder controle, in plaats van dat ze de overhand nemen wat zich uiteindelijk ook lichamelijk gaat uiten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:39

Citaat:
Mij lijkt EMDR ook meer geschikt voor traumatische gebeurtenissen. Ik zou eerder kijken naar een psycholoog die je kan helpen door bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie. Dan ga je aan de slag met je denkpatroon.

Je hebt jezelf (onbewust) misschien wel een bepaalde denkwijze aangeleerd waardoor je bij presteren of een belangrijke situatie direct faalangst gevoelens krijgt en er is dan al geen ruimte meer in je hoofd om te relativeren. Daardoor schiet je in een paniekstand waar je vrijwel niet meer uitkomt en die steeds erger zal worden.

Over woorden valt eindeloos te debatteren, maar 'dat emdr geschikter is voor trauma' is een mening.
Die mag je uiteraard hebben, maar of TS daar veel aan heeft is een volgende stap.

Mogelijk zou het zo kunnen zijn dat TS zich bepaalde denk patronen heeft aangeleerd (dat is een aanname, maar als die klopt, dan is dit idd met cognitieve gedragstherapie aan te pakken zijn) - maar paniek zelf ('je schiet in een paniekstand') is geen gedachte of gedrag (en dus niet aan te pakken dmv cgt).

@Assie, wat rot dat jij een ondeskundige therapeut tegenkwam...!
Boos worden 'kan om allerlei redenen gebeuren', en in principe hoort die reactie in de sessie meegenomen te worden.
(En juist omdat emdr hoort te gaan over allerlei 'bokkensprongen' die je geest maakt, gaat het dieper dan symptoombestrijding. Maar ik kwam op het riagg 'ook zo'n soort malloot' tegen....)