Broek openmaken bij minimale handfunctie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yaralisa

Broek openmaken bij minimale handfunctie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 22:57

Hoi Bokkers,

Ik hoop dat jullie tips hebben!

Even een korte situatieschets:

Een vriend van me is ongeveer een jaar geleden ziek geworden. Hierbij is hij bijna helemaal verlamd geweest. Na een lang revalidatietraject is hij nu al een paar maanden thuis en weer aan het werk. Hij is nog niet helemaal hersteld maar hier is niets aan te doen, dit heeft gewoon tijd nodig.

Nu is het grootste probleem op het werk dat hij nog niet zelfstandig naar de wc kan. Hierdoor kan hij nog geen volle werkdag op kantoor zijn, dit is best vervelend. Tot op heden is hij eigenlijk altijd met een katheter naar het werk gegaan maar dan is op den duur de zak vol en hij kan hem zelf niet legen.

Inmiddels kan hij wel zelfstandig staan, lopen en z’n evenwicht bewaren en heeft hij ook controle over z’n blaas. In principe zou hij nu dus naar het toilet kunnen gaan. Het enige probleem is dat hij onvoldoende handfunctie en -kracht heeft om z’n riem/knopen los te maken.

Ik vroeg me af of jullie goede ideeën of trucjes hebben om dit te omzeilen of makkelijker te maken waarbij je geen fijne motoriek of veel kracht bij nodig hebt. Een knoop losmaken is dus al teveel kracht...

Ik ben benieuwd! :)

muntdrop

Re: Broek openmaken bij minimale handfunctie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 23:01

Ik weet niet wat voor werk je vriend doet, maar zou hij geen joggingbroek aan kunnen? Als hij netter gekleed moet misschien ipv een riem van die bretels? Die kan je gewoon van je schouder afschuiven.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 23:01

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 23:02

Ergotherapeut raadplegen?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 23:02

even bij een hulpmiddelenwinkel langs gaan. volgens mij is er een soort lus die je op je knoop kunt zetten

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 23:03

Wat fijn dat je zo meedenkt over deze vervelende en vooral niet praktische situatie voor je vriend.
Dit is echt iets voor een ergotherapeut! Leg daar de vraag neer, zij hebben meestal allerlei foefjes of kleine hulpmiddelen wat dit makkelijker maakt.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 23:04

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 23:04

Is een jegging dan niet wat, ziet eruit als een spijkerbroek maar werkt als een legging.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 23:08

Herkenbaar. Ik heb om die reden een hele tijd broek met elastiek gedragen. Met pols makkelijk naar beneden kunnen doen en weer terug. Voor een man zouden bretels nog een optie zijn. Wijde broek bretels over schouder doen door simpel arm erdoor steken.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 23:34

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 23:38

Z
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 23-02-22 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 23:41

Dankjewel voor jullie tips! :D

Hij werkt op een kantoor, niet super formeel, maar hij is ook manager dus hij vindt het zelf niet zo prettig om in joggingbroek te gaan. Hij heeft ook spalken om z’n benen dus broeken/jeggings vinden met voldoende ruimte is niet heel makkelijk.

Vanuit het revalidatiecentrum heeft hij hulp gehad, ook vanuit een ergotherapeut maar die was nog niet met een voldoende handige oplossing gekomen.

@karuna, in zijn polsen heeft hij ook vrijwel geen kracht.

Ik denk dat zo’n haak en bretels inderdaad wel een heel goede oplossing kunnen zijn! Hoop dat het handvat dan dik genoeg is en de haak niet te zwaar want echt ‘knijpen’ om dingen vast te houden gaat ook nog niet optimaal. We gaan eens langs zo’n winkel.

@Sting, ik ga het filmpje morgen even bekijken!

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 23:45

zandvangers schreef:
Zouden magneetknopen wat voor hem zijn aan de spijkerbroek ?
Die zou je zo op de broek kunnen naaien , knoopsgat iets dicht maken en daar overheen plaatsen .
Een knopenhaakje kan wel een knoop dichthaken , maar niet de knoop los maken .

Voor onze dochter gebruikten we altijd een gespvrije riem .
En we hebben een tijdje een sleutelringetje aan de rits gemaakt zodat ze de rits met 1 of 2 vingers en weinig kracht dicht kon trekken .
https://123superdeals.nl/products/gespv ... omfortabel .

Even een andere tip tussen door , mocht hij veterschoenen dragen , er zijn krulveters te koop , super handig en je hoeft niet te strikken .

https://www.vetersonline.nl/Webwinkel-C ... eters.html

Dat is jammer -O- Ik dacht dat we de oplossing hadden!
Gaat zo’n magneetknoop niet snel open met het opstaan/zitten of lopen?

Zo’n ringetje aan de rits is inderdaad handig maar dan moet je wel al een beginnetje hebben. Want het beginstukje van de rits moet je natuurlijk eerst in elkaar schuiven, dat gaat ook niet. Daar ook nog tips voor toevallig? :Y)

Handig die veters! Maar is denk ik wel te dun om grip op te hebben. Schoenen is gelukkig niet zo’n probleem want die hoeven op werk niet verwisseld te worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 23:47

Ik deed een haarelastiek aan de rits en aan het knoopsgat en een broek aan van nette stof, die gleed zo naar beneden.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 23:50

Een elastiekje aan het knoopsgat maken die je dan simpel over de knoop kan doen? Dan hoef je alleen het elastiekje van de knoop af te halen.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 23:53

Kan je niet aan de kleren maker vragen of ze de knoop vervangen voor klittenband? Daar dan de knoop weer op maken zodat het wel gewoon een knoop lijkt?

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 23:55

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 23-02-22 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 23:55

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 00:01

Gewoon een elastische band pantalon? Helemaal geen gedoe met knopen en toch netjes?
Google maar even

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 00:19

En zo'n pantalon is ook nog hip! (En zit zo fijn als een joggingbroek :D )

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 00:37

Pantalon met elastieken band of broeken met klittenbandsluiting of magnetische drukknopen is wat ik veel in mijn werkveld tegenkom.
Evt kan je je gewone broeken laten vermaken zodat ze die sluitingen krijgen, scheelt een nieuwe garderobe aanschaffen.
En als een goede kledingmaker het doet hoeft het helemaal niet zichtbaar te zijn

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 00:44

Een typische vraag voor de ergotherapeut - die ook van een hoop hulpmiddelen af weet. :j

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 00:52

Beetje gekke context misschien, maar toen ik zwanger was, kon ik geen positie-koksbroek vinden en heb ik een alternatief gecreëerd door een elastiekje door mijn knoopsgat te halen, wat ik dan met een handige beweging om de knoop kon haken. Het was vrij eenvoudig en ook een goedkoop alternatief. Misschien een idee?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 07:39

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:14

Google eens op Be It By Jenn. Een prachtige webshop, met allerlei broeken speciaal voor rolstoelers, broeken met bijv aan beide kanten een rits. Maar ook broeken met een elastische band in plaats van een knoop :).

Ik vind het aanbod zelf echt prachtig. Er is keuze uit stoffen, kleuren, wel of geen zakken. En broeken zijn ook op maat te bestellen, zodat hij evt een bredere broekspijp kan aanhouden. Daarnaast vind ik het zelf ook broeken die ook voor een nette functie nog gedragen kunnen worden!