Ervaringen met de NIPT

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xelodi

Ervaringen met de NIPT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 13:09

Hoi allemaal,

Voor mijn studie HBO-V ben ik op zoek naar iemand die tussen januari 2017 en nu de NIPT als zwangerschapsscreening heeft gedaan (of nog willen gaan doen) en die daarover kort zou willen vertellen. Ik moet voor mijn opleiding een betoog schrijven over de NIPT en de stelling is als volgt (hij moet nog wel wat aanpassingen ondergaan);

"Na het ontvangen van de uitslag van de NIPT test ervaren vrouwen minder stress en angst en meer tevredenheid over hun zwangerschap."

Ook ben ik op zoek naar waarom iemand de NIPT wel of niet heeft gedaan of zou laten doen.
Meningen verschillen over dit onderwerp dus ik vraag of jullie het netjes willen houden.

Alvast bedankt!

WillemYntJee

Re: Ervaringen met de NIPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:20

Afgelopen jaar de nipt laten doen maar kan niet zeggen dat ik daardoor minder stress had. T was meer ‘voor de zekerheid’. Vond de 20 weken echo vele malen spannender!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:25

Wij hebben ongeveer December 2017 de NIPT gedaan.
De uitslag hadden wij snel en er waren geen afwijkingen te zien. Ik vond het wel heel prettig om te weten dat er verwacht werd dat onze dochter geen afwijking zou hebben. Ik zou nog steeds niet weten wat we zouden doen als er wel geconstateerd zou worden dat ze misschien een afwijking zou hebben. Verder onderzoeken in ieder geval, maar geen idee wat daarna.
Voor ons was het dus inderdaad wel een soort zekerheidje en dus minder stress. Wij hadden ook de neven onderzoeken aangevraagd (dus of ik als moeder misschien een ziekte in mij zou dragen ((of was dat een ander onderzoek tijdens de zwangerschap?)))

Ik hoor het wel als je meer vragen hebt :)

xelodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 13:27

WillemYntJee schreef:
Afgelopen jaar de nipt laten doen maar kan niet zeggen dat ik daardoor minder stress had. T was meer ‘voor de zekerheid’. Vond de 20 weken echo vele malen spannender!

Voelde je je wel prettiger na de uitslag van de NIPT test? Of had je zonder de test even veel stress ervaren?

@Ashleydk Ik heb op het moment nog even geen vragen maar bedankt voor de reactie!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:28

Ik heb geen NIPT laten doen, omdat wij vonden dat wanneer je de NIPT afnam je ook moest handelen wanneer de uitslag negatief was, wij wilde dit niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:31

Of je je gerustgesteld voelt na de uitslag van de NIPT hangt natuurlijk volledig af van wat de uitslag is...

Wij hebben hem niet gedaan. Ik vond de 20wkn echo wel heel erg spannend.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:33

Ik heb een aantal weken terug de NIPT gehad :)

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:36

Ik heb de NIPT in december 2015 en in okt 2018 gehad. De 1e NIPT laten doen, omdat ik een afwijkende combinatietest had, de 2e direct naast de 12weken echo laten doen. De 2e NIPT was vele malen uitgebreider dan de eerste. Ze hebben alle chromosomen getest op afwijkingen en ook gekeken naar afwijkingen bij mij.

Ik voelde me daarna wel veel minder gestresst. Ik realiseer me heel goed dat er verder in het traject en bij de bevalling nog van alles mis kan gaan, maar het is in elk geval fijn dat deze uitslagen goed zijn. Wij hadden de zwangerschap afgebroken als er afwijkingen gevonden zouden worden.

Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:39

Gedaan in 2018, was daarna geruster. En giolli, dat standpunt is wel heel stellig. Wij zouden wel afbreken bij edwards of patau, maar niet per se bij down of een andere afwijking.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:45

Ik heb hem ook gedaan. Voor de zekerheid verhaal ook.
Maakte me al noet zo druk, test was ook goed. Tja, wat wil je weten er verder van. :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:48

Ik heb hem vorig jaar wel laten doen. Ik vond het tot op zekere hoogte rust geven omdat je weet dat een paar dingen zijn uitgesloten.
Maar een zwangerschap is over all stress en zorgen. En inderdaad wat hier al aangehaald werd, ik vond de 20 weken echo spannender.

Maar voor die punten waar op getest wordt geeft het wel rust als je ja of nee krijgt :)

xelodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 13:51

zouden jullie om de reden dat je iets meer zekerheid hebt de NIPT aanraden? Of juist niet?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:51

Tink89 schreef:
Gedaan in 2018, was daarna geruster. En giolli, dat standpunt is wel heel stellig. Wij zouden wel afbreken bij edwards of patau, maar niet per se bij down of een andere afwijking.

Kan zijn, maar is wel ons standpunt.
Als je verder wilt onderzoeken moest er volgend mij een andere test gedaan worden met (kleine) kans op miskraam.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:52

xelodi schreef:
zouden jullie om de reden dat je iets meer zekerheid hebt de NIPT aanraden? Of juist niet?

Ik zou vooral iedereen zijn eigen keus laten maken. Vind dat het nogal gevoelig (kan) liggen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:55

Wij hebben hem wel laten doen, nog niet zo lang geleden. Hij was helemaal in orde.
Mijn keuze om het wel te doen was om te weten wat ons te wachten stond. Bij eventuele afwijkingen kan er vervolgonderzoek gedaan worden, zodat je zo goed mogelijk voorbereid verder kunt gaan.
Bij de eerste hebben we ook de combinatietest gedaan, maar dat is een stuk meer gedoe en kost veel meer tijd. Dus dat nu de nipt gedaan kan worden voor hetzelfde bedrag is wel heel fijn.

Volgende week hebben we de 20-weken echo, maar die blijft idd toch nog net zo spannend als dat hij anders zou zijn geweest. Niet alles zit in DNA en de nipt is en blijft een kansberekening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:56

Giolli schreef:
xelodi schreef:

Ik zou vooral iedereen zijn eigen keus laten maken. Vind dat het nogal gevoelig (kan) liggen.

Dit!

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:59

xelodi schreef:

Ik zou het altijd doen, omdat ik wil weten of er wat mis is. Maar het iemand aanraden is lastig. Je kan hoogstens je eigen ervaring delen.

De nipt is wel vele malen nauwkeuriger dan de combinatietest bijv.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:03

Ik zou het niet aan- of afraden. Iedereen moet die overweging voor zichzelf maken. Mijn zus heeft hen niet laten doen en dat is ook prima :j

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:05

Ik had mijzelf opgegeven voor de NIPT incl. nevenbevindingen, maar deze uiteindelijk niet meer gedaan.

Ook de NIPT geeft geen zekerheden en kan soms meet onzeker maken dan gewenst.

xelodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 14:08

Giolli schreef:
xelodi schreef:

Ja dat begrijp ik. Ik vind het maar moeilijk om hierover een betoog te schrijven :=
Ook omdat ik nog een wetenschappelijk artikel aan het betoog moet koppelen.

Kort samengevat zou het er dan zo uitzien;
stelling:
Na het ontvangen van de uitslag van de NIPT test ervaren vrouwen minder stress en angst en meer tevredenheid over hun zwangerschap.

Voor:
- vrouwen zijn beter geïnformeerd over de mogelijke ziekten die haar kind zou kunnen hebben en kan op basis hiervan een keuze maken/ voorbereiden.
- het geeft zekerheid tijdens de zwangerschap als de uitslag goed terug komt.

Tegen:
- Voor veel vrouwen is dit een van de vele spannende 'obstakels' tijdens de zwangerschap en na de NIPT is er wel spanning voor de volgende gebeurtenis, bijv. de 20 weken echo
- Als de uitslag niet goed is, moet men de keuze maken hoe te handelen op basis van de uitslag en ervaart men extra angst/stress

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:12

xelodi schreef:

Ik raad helemaal niemand wat aan :)

Maar aangezien de NIPT minder "foutmelding" heeft tov de combinatietest, kiezen wij voor de NIPT.

En ja, we gaan er van uit dat we door het uitsluiten van de betreffende trisomies, we ons daan geen zorgen meer over hoeven maken.

Er blijft nog zat over wat mis kan zijn of mis kan gaan uiteraard.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:13

Xelodi, je bent je bewust dat na de NIPT nog steeds een vruchtwaterpunctie nodig is om echt zekerheid te hebben? Dus na de NIPT maak je nog steeds geen keuze. :n

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:14

Hier een nipt test laten doen. Omdat wij graag wilde weten of we zwanger waren van een gezond kindje tot dusverre.
Na een goede uitslag op de nipt was ik eerlijk gezegd ook niet meer zenuwachtig voor 20 weken echo.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:16

Ik vond de 20 weken echo heel spannend. Hop naar het mondje ‘Yay geen open neus-lip verbinding’ ‘nu de voetjes Yay, mooie voetjes’!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:17

Tja, vanaf het moment dat je die positieve zwangerschaps test in handen hebt beginnen de zorgen. En die houden niet meer op tot je overlijd, volgens mij :=

Maar een positieve nipt test kan wel iets meer rust brengen, maar ik vond de zichtbaarheid van de 20-weken echo toch geruststellender. Het zien spartelen van je kindje, de echoscopiste die je laat zien waar je nou eigenlijk naar kijkt, etc.

Voor mij is weten geruststellend, maar voor een hoop mensen is niet weten juist geruststellend. Het is dus enorm moeilijk om er een conclusie aan te hangen, omdat het zo enorm wisselend is hoe mensen er over denken :)