Door de jaren heen af en aan steeds last gehad. Dan deed het weer pijn, dan ging het weer een tijdje goed. Keer op keer onderzoeken gehad, tot een mri aan toe maar ook de orthopeed stuurde haar weg; niks te vinden.
De laatste 2 jaar is ze gaan hardlopen. Een half jaar geleden liep ze 10km binnen het uur. Daarnaast zit ze voor haar werk veel op de fiets.
Sinds haar laatste 10km wedstrijd in april wilde het allemaal niet meer zo. Het leek erop alsof ze overtraind was...
De afgelopen maand had ze steeds een soort klikkend gevoel in haar linkerknie. Dus maar weer naar de huisarts. Die voelde, voelde nog een keer en kwam tot de conclusie dat het leek op een soort slijmbeursontsteking.
Doorverwijzing naar de fysio om dit te bevestigen en voor de goede orde maar even bloed prikken want reuma komt ook in de familie voor.
Zaterdag is ze naar de fysio geweest en we zijn enorm geschrokken.
Het kraakbeen achter haar knie is volledig versleten. Het vetlichaam van Hoffa (wat in/onder de knie zit) is ontstoken. Kruisbanden zijn te lang bij beide knieën wat resulteert in een losse knieschijf en een instabiel gewricht.
Daarnaast bleek ze allerlei schade overgehouden te hebben aan (waarschijnlijk) een auto-ongeluk van 10 jaar geleden; nek en rug zijn eigenlijk kapot, de grote spier die haar bekken hoort te kantelen zodat ze een holle rug kan trekken doet niks meer... Ze heeft door de vastzittende spieren zenuwbeknellingen en een slechte doorbloeding.
Advies; voedingspatroon volledig om, hoogstwaarschijnlijk niet meer hardlopen en alleen nog maar fietsen in het lichtste verzet.
Momenteel loopt ze erbij als een oud omaatje.

Zij is verdrietig en ik ben plaatsvervangend verdrietig...
Hobby weg, al dat harde trainen voor niks.
Zij zit nog een beetje met haar kop in het zand; "Ik mocht nog wel een beetje hardlopen, misschien gaat het over een tijdje wel wat beter!"
Maar eerlijk is eerlijk; de fysio heeft ook gezegd dat de kans heel groot is dat deze klachten (en de gevolgen) chronisch zijn.

En dus probeer ik me nu te oriënteren op sporten die voor haar haalbaar zijn om haar conditie op peil te houden, om de letterlijke en figuurlijke pijn een beetje te verzachten en om liefst ook nog buiten te kunnen zijn.
Eisen; geen contact sport, geen sport waarbij de knie klappen moet opvangen of waarbij er veel kracht op gezet moet worden (ter illustratie; in de eerste versnelling een heuveltje op gaat niet).
Hopelijk zijn er hier bokkers met tips zodat ik haar weer een beetje kan opvrolijken.
(Het is nogal een lang verhaal geworden... sorry